Grote problemen mogelijk met E-tech.


haelewyn
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jul 2017
Laatste bezoek: 12 apr 2025 10:32
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door haelewyn »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

De eerste bestuurder heeft toen op 2 jaar tijd 17000 km gedaan. De auto heeft daarna meerdere maanden niet gereden.
Zelf doe ik (toevallig) ook rond de 8000 km per jaar.

Alles prima. Ik verbruik momenteel rond 1.7 liter benzine op 100 km.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jumpjack
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2025
Laatste bezoek: 03 mar 2025 10:07
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door jumpjack »

ASX2023 schreef: 27 feb 2025 20:02 Zo, dat is wel heel snel bij 17.000 km.
Waarschijnlijk is dit geen lekke o-ring geweest maar de foutcode DTC 16D861 (tractieverles)
Bij deze melding wordt de versnellingsbak vervangen!
Je rijd inderdaad weinig kilometers.
De DTC-fout 16D861 (=totaal verlies van tractie) is het gevolg van het falen van de O-ring: de versnellingsbakolie komt in de elektromotor terecht en verbrandt deze!

Het lijkt erop dat de volgorde van fouten is:
1) fout: controleer het anti-vervuilingssysteem
2) fout: oververhitting van de motor
3) totaal verlies van tractie

Als je de auto naar de monteur brengt zodra je fout 1 of 2 leest, heb je misschien nog tijd om de motor te redden: de Renault-procedure zegt dat je de temperatuursensor van de elektromotor moet verwijderen en controleren of er olie uit het gat komt waar de sensor zat; als er olie uit komt, betekent dit dat de o-ring kapot is en dat er olie in de motor is terechtgekomen; als je tijdig hebt ingegrepen kan het voldoende zijn om de elektromotor te wassen, maar als deze al doorgebrand is moet deze vervangen worden.

Renault zegt dat de motor tussen de 16.000 en 18.000 euro kost, en dat ze 12.000-16.000 euro betalen; in werkelijkheid vragen ze u om 4.000-6.000 euro te betalen (als de garantie is verlopen).

LET OP: het is heel belangrijk dat degene die de reparatie met vervanging van de motor buiten de garantie ontvangt, de oude defecte motor terugkrijgt, omdat we deze moeten laten analyseren en verifiëren wat het probleem is: waarom zou de versnellingsbakolie in vredesnaam in de elektromotor terechtkomen? Moderne, borstelloze motoren zijn waterdicht, er gaat niets in of uit. Blijkbaar is er niet alleen sprake van een fabricagefout in de O-ringpakking, maar ook in de elektromotor.

Een ander heel belangrijk ding is om de schriftelijke documentatie die we van Renault hebben ontvangen te delen op sociale netwerken en forums, waarin Renault aanbiedt 60% van de kosten te betalen als teken van beleefdheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ASX2023
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 15
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2024
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:13
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door ASX2023 »

jumpjack,
Bedankt voor de deskundige uitleg.
Toch blijf ik met de vraag zitten wanneer Renault zelf deze constructie fout (o-ring) heeft ondekt en wanneer zij een modificatie zijn gaan toepassen in de productie om het probleem hiermee op te lossen!
Zeker terwijl dit probleem toch al even bekend was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jumpjack
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2025
Laatste bezoek: 03 mar 2025 10:07
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door jumpjack »

De vraag is niet 'Wanneer hebben ze corrigerende maatregelen in de productie doorgevoerd?', maar 'HEBBEN ze überhaupt corrigerende maatregelen doorgevoerd?

Added in 3 minutes 1 second:
De tweede vraag is: waarom zou er smeerolie in een elektrische motor terechtkomen? Moderne elektrische motoren zijn verzegeld, omdat ze geen borstels hebben, dus hoe kan er smeerolie binnendringen? Daarom is het zeer belangrijk dat mensen bij wie de motor wordt vervangen, de oude motor terug laten geven om deze te analyseren.

Bij het analyseren van het patent (dat volgens mij verschillende fouten bevat, zowel in de tekst als in sommige figuren), lijkt het mij dat de belangrijkste elektrische motor, in blauw aan de linkerkant, niet voorzien is van een deksel, omdat deze van de versnellingsbak gescheiden zou worden door de behuizing van de versnellingsbak zelf; in dit geval, als de pakking breekt, komt de olie die uit de versnellingsbak lekt in de elektrische motor terecht.
Maar op de foto's van vervangende motoren die online te vinden zijn, lijkt de motor wel een eigen deksel te hebben. Zou dit de aangebrachte wijziging kunnen zijn? Misschien had de elektrische motor in het begin geen eigen deksel, terwijl ze later, wanneer ze de pakking vervangen, ook een nieuwe motor plaatsen die voorzien is van een deksel?

In de figuur rechts heb ik de extra omslag in het geel getekend
motore-tappo.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



haelewyn
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jul 2017
Laatste bezoek: 12 apr 2025 10:32
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door haelewyn »

Er werd mij eens gezegd en getoond op een tekening dat de motor en de versnellingsbak in kwestie 1 unit vormen. Ze zijn een geheel en staan dus niet tot elkaar als 2 losse onderdelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jumpjack
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2025
Laatste bezoek: 03 mar 2025 10:07
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door jumpjack »

Ik heb mijn bericht bewerkt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DrDoom
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2023
Laatste bezoek: 06 mar 2025 12:27
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door DrDoom »

jumpjack schreef: 28 feb 2025 09:58
ASX2023 schreef: 27 feb 2025 20:02 Zo, dat is wel heel snel bij 17.000 km.
Waarschijnlijk is dit geen lekke o-ring geweest maar de foutcode DTC 16D861 (tractieverles)
Bij deze melding wordt de versnellingsbak vervangen!
Je rijd inderdaad weinig kilometers.
Renault zegt dat de motor tussen de 16.000 en 18.000 euro kost, en dat ze 12.000-16.000 euro betalen; in werkelijkheid vragen ze u om 4.000-6.000 euro te betalen (als de garantie is verlopen).

LET OP: het is heel belangrijk dat degene die de reparatie met vervanging van de motor buiten de garantie ontvangt, de oude defecte motor terugkrijgt, omdat we deze moeten laten analyseren en verifiëren wat het probleem is: waarom zou de versnellingsbakolie in vredesnaam in de elektromotor terechtkomen? Moderne, borstelloze motoren zijn waterdicht, er gaat niets in of uit. Blijkbaar is er niet alleen sprake van een fabricagefout in de O-ringpakking, maar ook in de elektromotor.

Een ander heel belangrijk ding is om de schriftelijke documentatie die we van Renault hebben ontvangen te delen op sociale netwerken en forums, waarin Renault aanbiedt 60% van de kosten te betalen als teken van beleefdheid.
Renault heeft mij niks gevraagd.
De garage waar onze wagen naar toe is gebracht sprak eerst over een olielek in de transmissie welke gerepareerd zou worden.
Deze reparatie en reiniging zou €. 440,- kosten.
Een dag later heeft de garage gemeld dat de complete transmissie en elektromotor vervangen moest worden.
Alles binnen garantie via Renault. Onze Captur is uit 2021 en heeft 70000 km op de klok.
De wagen staat inmiddels al meer dan 2 weken bij de garage, verwachting is dat hij eind deze week (week 10) gerepareerd is. :?:
Ik denk niet dat ik de kapotte onderdelen zomaar mee krijg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DrDoom
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2023
Laatste bezoek: 06 mar 2025 12:27
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door DrDoom »

Gisteren (05-03-2025) konden we de auto weer ophalen.
We hebben meteen de B-beurt (RN17) en 1e APK laten uitvoeren en nieuwe bougies + bobines en een set banden laten monteren.
De vervanging van de motor en transmissie is geheel binnen garantie gedaan.
In totaal zijn we de auto 16 dagen kwijt geweest.
Al die tijd hebben we een vervangende Clio ter beschikking gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sjaak H
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 mar 2021
Laatste bezoek: 11 apr 2025 14:48
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door Sjaak H »

Gelukkig schijnt Renault toch zijn verantwoordelijkheid te pakken, en toe te geven dat het een productiefout is die garantie verdient.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



haelewyn
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jul 2017
Laatste bezoek: 12 apr 2025 10:32
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door haelewyn »

Bobines preventief vervangen ? Was er een speciale aanleiding toe ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bartjoosse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2025
Laatste bezoek: 19 mar 2025 19:45
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door Bartjoosse »

Goede morgen,

Ik heb een Renault Megane PHEV E-tech en heb sinds 2 weken ook een hoop problemen wat lijkt op bovenstaand verhaal.
Na alles gelezen te hebben toch wel beetje van geschrokken...

Auto is van maart 2021 en heeft nu zo'n 80.000KM gelopen.

Zo'n 2 weken geleden begon het met een melding dat de electro motor oververhit was.
Auto had geen vermogen meer, dus kon niet anders dan aan de kant van de weg stoppen. Gelukkig kon ik redelijk veilig langs de weg staan.
Na paar minuten veranderde de melding naar "Controleer lucht verontreiniging".
Auto startte gewoon en ik kon doorrijden naar mijn werk.
In de pauze even naar de plaatselijke renault dealer gereden, maar die had er geen tijd voor. Stonden nog 12 auto's op diagnose te wachten... Kon wel voorzichtig doorrijden omdat de melding geel was.
Ondertussen ook maar even de eigen dealer gebeld. Daar mocht ik de volgende ochtend gelijk langskomen om de auto uit te laten lezen.
Echter waren de volgende ochtend voordat ik naar de dealer ging alle meldingen verdwenen van het dashboard.

Auto uitgelezen, monteur kon de meldingen wel zien en heeft ze gereset. Verder konden ze niets vinden, dus rijd maar door.

Een week later (gister middag) weer problemen. Melding is "Motor afkoelen Tijdelijke Stop" in het rood...
Paar minuten stilgestaan en opeens de melding weer weg. Direct de garage gebeld en ik mocht vanmorgen weer langsrijden.
Dus wederom laten uitlezen, maar ze kunnen geen storing vinden.

Volgende week gaat de auto voor langer onderzoek een dag naar de garage.

Denken jullie dat deze storingen te maken hebben met de meldingen in dit forum? dus kapotte elektromotor/versnelling?
Of zou dit ook wat anders kunnen zijn?

iemand nog tips wat te doen?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DrDoom
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2023
Laatste bezoek: 06 mar 2025 12:27
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door DrDoom »

Schijnbaar was er 1 “mindere” bobine.
Het zekere voor het onzekere genomen en alle 4 vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ASX2023
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 15
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2024
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:13
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door ASX2023 »

Bartjoosse,
Staat het (kleine) koelvloeistof reservoir van de elektromotor nog op peil?
Als ik jou ervaring zo lees ben ik bang na die eerste melding dat dit ook het lekke o-ring probleem is zeker gezien het bouwjaar en kmstand.
Wat bedoel je met 'er stonden nog 12 auto's op diagnose te wachten' hadden deze dezelfde problemen?
Hopen dat het goed afloopt en ons op de hoogte houdt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bartjoosse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2025
Laatste bezoek: 19 mar 2025 19:45
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door Bartjoosse »

Hoi ASX2023,

Ja, zo te zien wel (zie foto)
PHOTO-2025-03-06-15-02-08.jpg
Ik zal het volgende week melden bij de garage.

Er stonden nog 12 andere auto op de wachtlijst voor diagnose, ik verwacht niet dat ze allemaal dit probleem hebben...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ASX2023
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 15
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2024
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:13
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door ASX2023 »

Ben erg benieuwd naar de afloop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ASX2023
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 15
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2024
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:13
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door ASX2023 »

Bartjoosse,
Nog nieuws over het onderzoek van de Megane?
Heb de afgelopen weken nog contact gehad met de ANWB maar deze zijn niet op de hoogte van dit probleem wat uiteindelijk toch over 160.000 Renault 1.6 hybride auto's gaat??
Gr ASX2023

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bartjoosse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2025
Laatste bezoek: 19 mar 2025 19:45
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door Bartjoosse »

staat nu bij de garage... nog even afwachten

Toegevoegd in 1 uur 48 minuten 29 secondes:
Net gebeld door de garage.
Ze gaan een software update doen, daar zou het probleem mee verholpen moeten zijn.

Ik ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bartjoosse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2025
Laatste bezoek: 19 mar 2025 19:45
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door Bartjoosse »

Inmiddels bijna een week verder.
Na het opnieuw programmeren heb ik tot nog toe geen meldingen meer gehad, dus het lijkt er op dat het probleem toch verholpen is.

Laten we hopen dat het zo blijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ASX2023
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 15
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2024
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:13
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door ASX2023 »

Bartjoosse,
Hoop echt voor jou dat het probleem met de Megane hiermee opgelost is zeker na de ervaring van 6 maart 🤞.
Hopelijk heeft het opnieuw programeren het juiste effect gehad, dit hoor je wel vaker van de de eerste 1.6 hybride.
Hoeveel km heb je inmiddels afgelopen week na de update gereden?

Hoop dat je het forum op de hoogte houdt met de Megane.
👍

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bartjoosse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2025
Laatste bezoek: 19 mar 2025 19:45
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door Bartjoosse »

Hi,

Ja, ik hoop het ook ;-)
Denk dat ik deze week zo'n 400 km heb gereden

Ik kijk het even een paar weken aan en zal dan een reactie plaatsen hoe het gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ASX2023
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 15
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2024
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:13
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door ASX2023 »

Vandaag nog iemand gesproken met een Clio van '21 met 123k op de teller.
Bij 61k was de versnellingsbak defect (foutmelding elektromotor??)
€3650,- kosten reparatie.
Nog iemand ervaringen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



govert61
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2016
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:53
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door govert61 »

Wij hebben ook een olielekkage bij onze e-tech bouwjaar 2021 met 24000 op de teller
Na inspectie van mijn eigen garage blijkt de olie uit de buurt van de elektromotor te komen.
Vandaag is er contact geweest met Renault, we gaan de auto aanbieden voor inspectie.
Wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ASX2023
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 15
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2024
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:13
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door ASX2023 »

govert61,
Ben erg geschrokken bij deze km stand 24k, misschien ook wel de combinatie met het bouwjaar.
Als ik het verhaal zo lees is kans erg groot dat dit toch weer het o-ring probleem is tussen versnellingsbak en elektromotor.
Zijn erg benieuwd hoe dit verder gaat, houd ons op de hoogte.
Succes alvast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



govert61
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2016
Laatste bezoek: 23 apr 2025 14:53
Actief als: particulier

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Bericht door govert61 »

De inspectie is woensdag 30 april
Zodra er een uitslag is laat ik het weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • R5 E-Tech --Problemen bij opstarten
    door McTes » » in Renault 5 Z.E.
    3 Reacties
    324 Weergaves
    Laatste bericht door maarten916
  • Is een upgrade nog mogelijk?
    door gandalfnl » » in R-Link 2
    13 Reacties
    1378 Weergaves
    Laatste bericht door ardger9
  • Renault 5 E-Tech met V2G
    door mikkelR5 » » in Renault 5 Z.E.
    18 Reacties
    794 Weergaves
    Laatste bericht door Klevant
  • Renault 5 E-Tech leverdatum
    door davey400 » » in Renault 5 Z.E.
    180 Reacties
    114697 Weergaves
    Laatste bericht door CakeyEV