Max laden R5
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 19:30
- Actief als: particulier
Max laden R5
Hoi allemaal, net aangemeld maar wel behoorlijk wat Renault ervaring in de vorm van een oude 5 (1977) en een min of meer even oude 4 (1980), een 5 GTX (1990). Zeker die laatste een heerlijke (snelle) auto en veel plezier mee gehad.
Hierna vooral over gestapt op Duits en Japans, met name door de horror verhalen en deels eigen ervaringen met betrouwbaarheid. Uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit na heel veel auto bezit. Het gaat erom dat je geluk hebt met de auto qua storingen en of deze nu uit Frankrijk komt of uit het 'betrouwbare' Japan. Alles kan en gaat kapot.
Nu terug bij het merk om een kleinere en wat spannende EV aan te schaffen (in prive). Recent gereden in een R5 EV en later deze maand volgt een rit in de A290. Kijken wat het verschil is en of ik dat ook de meerprijs waard vind.
Een vraag die ik nu heb: wat voor soort accu heeft de R5 en kun je deze elke dag tot 100% opladen of wordt dit afgeraden? Zeker gezien de achteruitgang voor mij in range wil ik op de oprit de auto elke dag opladen.
Wat zijn jullie ervaringen?? Is er wat bekend over degradatie?
Met een goede groet, KV
Hierna vooral over gestapt op Duits en Japans, met name door de horror verhalen en deels eigen ervaringen met betrouwbaarheid. Uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit na heel veel auto bezit. Het gaat erom dat je geluk hebt met de auto qua storingen en of deze nu uit Frankrijk komt of uit het 'betrouwbare' Japan. Alles kan en gaat kapot.
Nu terug bij het merk om een kleinere en wat spannende EV aan te schaffen (in prive). Recent gereden in een R5 EV en later deze maand volgt een rit in de A290. Kijken wat het verschil is en of ik dat ook de meerprijs waard vind.
Een vraag die ik nu heb: wat voor soort accu heeft de R5 en kun je deze elke dag tot 100% opladen of wordt dit afgeraden? Zeker gezien de achteruitgang voor mij in range wil ik op de oprit de auto elke dag opladen.
Wat zijn jullie ervaringen?? Is er wat bekend over degradatie?
Met een goede groet, KV
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 19:33
Re: Max laden R5
Meen dat Renault 80% aanbeveelt en als je ver weg moet je incidenteel tot 100% gaat laden.
Hide post links |
-
Dank je!
Kan er niet zoveel over vinden.
Kan er niet zoveel over vinden.
Laatst gewijzigd door Pepone op 21 apr 2025 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 17:53
Volgens mij raden ze aan om tussen de 20% en 80% te blijven (bij alle EV’s?). Ik heb de onze op 90% max gezet en rij er altijd de dag erop mee weg. Simpelweg omdat ik die extra 10% range wel fijn/nodig vind.
De dealer laadt de demo auto’s overigens gewoon tot 100% op.
Op lange termijn zou het wellicht wat range capaciteit kunnen schelen (wordt minder), maar ik heb ook van horen zeggen dat 100% vol, niet écht 100% vol is. Renault heeft een buffer ingebouwd waardoor de accu niet tot 100% vol kán blijkbaar.
Ervaringen overigens erg positief na 3 maanden een 5 te hebben! Heerlijke auto, rijdt erg soepel/comfortabel en in de sportmode is hij gewoon echt rap
Op lange termijn zou het wellicht wat range capaciteit kunnen schelen (wordt minder), maar ik heb ook van horen zeggen dat 100% vol, niet écht 100% vol is. Renault heeft een buffer ingebouwd waardoor de accu niet tot 100% vol kán blijkbaar.
Ervaringen overigens erg positief na 3 maanden een 5 te hebben! Heerlijke auto, rijdt erg soepel/comfortabel en in de sportmode is hij gewoon echt rap

Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 18:38
Er wordt aangeraden lees ik om bij het snelladen, Fastned bijvoorbeeld, maar tot 80 % te gaan.
Ik laad dan tot ik thuis kan komen.
Als het goed is houdt de BMS dit ook inderdaad in de gaten.
Groet, Ron.
Ik laad dan tot ik thuis kan komen.
Als het goed is houdt de BMS dit ook inderdaad in de gaten.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
Hide post links |
-
Snel laden tot 80% is omdat daar boven de snelheid ook enorm afneemt.
Hide post links |
-
Dank voor je heldere antwoord. De Tesla die ik nu rijd heeft nog de oude NMC batterij die niet te vaak 100% mag worden opgeladen. Hoopte dat Renault in de 5 een LFP achtige batterij had verstopt die wel elke dag 100% geladen kan worden.CakeyEV schreef: ↑22 apr 2025 17:53 Volgens mij raden ze aan om tussen de 20% en 80% te blijven (bij alle EV’s?). Ik heb de onze op 90% max gezet en rij er altijd de dag erop mee weg. Simpelweg omdat ik die extra 10% range wel fijn/nodig vind.
Ervaringen overigens erg positief na 3 maanden een 5 te hebben! Heerlijke auto, rijdt erg soepel/comfortabel en in de sportmode is hij gewoon echt rap![]()
Hoorde ook dat met DC laden tot max 80% kan worden geladen, is dat ook jou ervaring??
Gr KV
Toegevoegd in 3 minuten 49 secondes:
Ah, zag de onderste regel over het hoofd! Snap je enthousiasme en vind het super lekker rijden voor zo'n compacte auto. De dealer kon mij niet helemaal helpen met de werking van de app. Is het mogelijk om, als ik de stekker heb ingeplugd (thuis op oprit) om dan het laden te starten en te stoppen. Zou dat graag weten voor optimaliseren extra KW van de panelen. Dealer gaf aan dat dat niet kon in de app, wel in de auto zelf. Dat vind ik erg omslachtig.CakeyEV schreef: ↑22 apr 2025 17:53 Volgens mij raden ze aan om tussen de 20% en 80% te blijven (bij alle EV’s?). Ik heb de onze op 90% max gezet en rij er altijd de dag erop mee weg. Simpelweg omdat ik die extra 10% range wel fijn/nodig vind.
Ervaringen overigens erg positief na 3 maanden een 5 te hebben! Heerlijke auto, rijdt erg soepel/comfortabel en in de sportmode is hij gewoon echt rap![]()
Andere vraag: kan ik airco nu wel of niet activeren bijvoorbeeld 40 min voor vertrek? En geldt dit ook voor de stoelverwarming?
Voor mij belangrijke zaken voor aanschaf (of niet).
Gr KV
Toegevoegd in 53 secondes:
Dank voor je antwoord. Is laden >80% technisch wel mogelijk of is het automatisch begrensd op 80% bij DC laden?
Toegevoegd in 1 minuut 29 secondes:
Als ik uitgebreid het restaurant onderweg verken heb ik ook extra tijd nodig

Is de laadcurve redelijk vlak over 10-80% of juist met een piek en langzaamaan aflopend?
Hide post links |
-
Boven 80% met snellader is gewoon mogelijk. Enige begrenzing is 100% zowel snel als normaal laden.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 24 apr 2025 11:43
Je kan de airco aanzetten voor vertrek, max 15 min, maar dat is genoeg om de boel te ontdooien enzo.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-