Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Heeft iemand ervaring met vervangen van de stabilisatorstang op een Grand Scenic IV?
Er zit bij mij speling op de rubbers en daardoor met koud weer een hoop gekraak, geklonk en herrie bij drempels, alsof alles eronder valt! met warmer weer hoor ik alleen wat de geklapper op sommige wegen.
Geadviseerd is de grote stabilisatorstang, de kleine links en rechts plus draagarmen te vervangen. De laatste omdat de rubbers zijn gaan scheuren (nog niet helemaal door).
Is dit eigenlijk normaal voor een wagen uit 2017 met 106.000km of bekende kwaal van Renault?
Kwaliteit is tegenwoordig verder te zoeken dan voorheen vind ik.
100.000km is ook niet niks, dat er een rubbertje defect raakt is ook niet gek.
Wellicht kun je overwegen een pu stabilisator 'rubbers te nemen voor de grote stabilisator stang. Kraakt niet en gaat langer mee. Wellicht zijn die er voor dit model.
En de draagarm, dat vind ik wel snel inderdaad. Maar ook daar is buiten vervangen (of los rubbber) niks aan te doen eigenlijk.
Iemand nog een tip? Zijn de rubbers van de grote stabilisatorstang ergens verkrijgbaar? Garages geven aan van niet. Er zou dan een hele nieuwe stang bij Renault dealer besteld moeten worden. Niet echt praktisch en fors duurder.
Ik weet niet of die apart verkrijgbaar zijn maar meestal wel. Soms is het wel probleem om ze apart te kunnen vervangen. Zo heb ik bijvoorbeeld een Alfa 147 waarvan die rubbers stuk zijn. Heb die onlangs besteld (net geen 10€ bij de onafhankelijke garage achter de hoek hier) ook al beweert de Alfa Dealer dat je enkel een gehele stabistang kan bestellen incl. rubbers.
En idd, als je de stabistang bekijkt zitten die rubbers in 2 halve schalen ingeperst. Je kan die dus wel vervangen maar dan moet je wel die "houders" uiteen zien te krijgen.
Maw, heb geen ervaring met de stabistang van een SC IV maar zie online wel de rubbers apart verkrijgbaar. Wie weet is dat hetzelfde verhaal als bij onze Alfa.
Ik zou om te beginnen kijken waar die rubbers zitten en of je er gemakkelijk bij kan.
Succes!
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
De diagnose had ik elders laten doen. Tijdens een beurt bij Van Mossel gevraagd dit eens te controle en ook de motorsteunen. Na een hoop gezucht dat ze al minuren draaien en weinig tijd hebben, namen ze het mee. Conclusie vanuit van mossel: eigenschap van de auto meneer. Kraken over drempels is normaal, bewegende versnellingspook (bij gas geven / los laten) ook. Ik ga nu elders de motorsteunen en stabilisatorstangen prefentief laten vervangen. Bij een garage die er wel zin in heeft.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut