Sinds kort Twingootje in bezit, een leuke Twingo I uit 2001.
Er zit één bekend probleempje op wat ik wist hij aankoop. Dat blijkt uit meerdere onderdelen te bestaan.
Allereerst knippert het rode lampje in het dashboard altijd. Volgens mij is dat de startonderbreker, maar gek genoeg start de auto wel gewoon, alleen het lampje blijft snel knipperen tijdens rijden.
Daarnaast gaat het oranje lampje soms branden, wat ik online heb kunnen duiden als het 'Waarschuwingslampje elektronische storing'. Zou wijzen op een probleem in het inspuitsysteem.
Een paar keer de auto aan-en-uit fixt dit probleem. En de auto rijdt met het brandende lampje ook gewoon normaal. Het enige vreemde is dat het gaspedaal dan soms 'plakkerig' voelt, dus dat hij het gas net wat langer vasthoudt als je je pedaal loslaat, bijvoorbeeld bij het intrappen van de koppeling.
Ik koppel deze dingen aan elkaar: zou de startonderbreker een soort van verkeerd uitgeprogrammeerd zijn waardoor de auto wel start maar het lampje blijft knipperen, en soms schiet er een storing in het elektronisch systeem?
Daarnaast heb ik er twee sleutels bij. Gek genoeg past de sleutel zonder CV-knop wel in het contactslot, en de sleutel met CV-knop niet. Beide sleutels passen wel op de deuren. CV werkt niet met afstandsbediening, enkel met de knop naast de interieurverlichting. Sleutelbaarden lijken bijna identiek, dus daar ben ik het spoor even bijster. Daardoor kan ik de auto alleen op slot doen met de sleutel in de deur, en kan ik de achterklep blijkbaar niet afsluiten?
CV-AB heb ik geprobeerd in te leren door de knop in de auto ingedrukt te houden tot het rode lampje blijft branden (werkt) en dan het knopje op de sleutel ofwel een aantal keer in te drukken ofwel ingedrukt te houden. Dit werkt helaas niet. Zou het feit dat CV op afstand niet werkt iets te maken hebben met de startonderbreker?
Hier nog even foto's van de sleutels. Wellicht geeft dit wat inzicht.
Centrale vergrendeling AB/startonderbreker?
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 mar 2025 13:13
- Actief als: particulier
Centrale vergrendeling AB/startonderbreker?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-