Terugroepactie Renault 5 electric?
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 11:52
- Actief als: particulier
Terugroepactie Renault 5 electric?
Hoi,
Ik heb 2 weken mijn Renault 5 E en ik heb al 2x stilgestaan waarbij de auto niet meer startte. Dit was steeds na een vrij korte rit.
Tijdens de rit heb ik de verwarming aan en de stoelverwarming, en de auto suggereert zelf om de auto te ontwasemen. Na even geparkeerd te staan, wil ik weer starten, maar hij start dan niet. Het systeem geeft aan dat hij de elektrische systemen aan het controleren is. Daarna komt de melding dat de voertuigaccu op het minimumniveau is en dat het systeem wordt uitgeschakeld. De auto start dan niet meer.
Het blijkt de 12V-accu te zijn die dan leeg is. Helaas wordt daar voortijdig geen waarschuwing voor gegeven, zodat je nog iets kan doen. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat die accu doet. Volgens de beschrijving die ik kan vinden, zitten daar de rijhulpsystemen op, maar in de stad heb ik niet veel rijhulpsystemen aan staan.
De ANWB kan niet anders doen dan de 12V even afkoppelen en weer aankoppelen. Dit mag eigenlijk niet, maar ja, je moet wat als je stil staat. Alle systemen zijn dan meteen flink in de war. Alle lampjes die problemen aangeven staan aan, en de foutmeldingen wisselen elkaar af op het display. Maar de auto start wél weer en je kunt rijden, alleen zijn veel systemen uitgeschakeld.
Vanochtend ben ik naar de garage gegaan. Die vertelden mij dat er een terugroepactie is en dat de auto opnieuw moet worden geprogrammeerd. Niemand weet hoelang dat duurt, maar ik heb een leenauto, dus ik kan me wel redden.
Is deze storing en de terugroepactie bij jullie bekend?
Ik heb 2 weken mijn Renault 5 E en ik heb al 2x stilgestaan waarbij de auto niet meer startte. Dit was steeds na een vrij korte rit.
Tijdens de rit heb ik de verwarming aan en de stoelverwarming, en de auto suggereert zelf om de auto te ontwasemen. Na even geparkeerd te staan, wil ik weer starten, maar hij start dan niet. Het systeem geeft aan dat hij de elektrische systemen aan het controleren is. Daarna komt de melding dat de voertuigaccu op het minimumniveau is en dat het systeem wordt uitgeschakeld. De auto start dan niet meer.
Het blijkt de 12V-accu te zijn die dan leeg is. Helaas wordt daar voortijdig geen waarschuwing voor gegeven, zodat je nog iets kan doen. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat die accu doet. Volgens de beschrijving die ik kan vinden, zitten daar de rijhulpsystemen op, maar in de stad heb ik niet veel rijhulpsystemen aan staan.
De ANWB kan niet anders doen dan de 12V even afkoppelen en weer aankoppelen. Dit mag eigenlijk niet, maar ja, je moet wat als je stil staat. Alle systemen zijn dan meteen flink in de war. Alle lampjes die problemen aangeven staan aan, en de foutmeldingen wisselen elkaar af op het display. Maar de auto start wél weer en je kunt rijden, alleen zijn veel systemen uitgeschakeld.
Vanochtend ben ik naar de garage gegaan. Die vertelden mij dat er een terugroepactie is en dat de auto opnieuw moet worden geprogrammeerd. Niemand weet hoelang dat duurt, maar ik heb een leenauto, dus ik kan me wel redden.
Is deze storing en de terugroepactie bij jullie bekend?
Laatst gewijzigd door Admin op 25 feb 2025 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaar gemaakt door toevoegen van tussenregels
Reden: Leesbaar gemaakt door toevoegen van tussenregels
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 23 apr 2025 19:33
Re: Terugroepactie Renault 5 electric?
Ik heb wel eerder een soortgelijk iets gelezen inderdaad
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 14:59
Hallo NelH, dat klinkt bijzonder veel op de ellende die wij met onze Renault 5 hebben gehad. Ik heb mijn verhaal gedaan in een andere thread hier op het forum, hierbij het linkje: hierzo klikken.
Lees ook een paar posts verder, daar ga ik met mijn verhaal verder. Grote kans dat we hetzelfde hebben, bij ons is het inmiddels opgelost door de radio-module opnieuw te bestellen + in te lezen. De module wordt besteld onder "back-order" en blijkbaar kan Renault NL of de dealer hier geen schatting van levertijd aan koppelen.. Het heeft bij ons bijna 3 weken geduurd van aflevering tot aan storingsvrij rijden.
Van een heuse terugroepactie heb ik nog niet gehoord/gelezen, maar kan me goed voorstellen dat deze problematiek daar onder valt
Lees ook een paar posts verder, daar ga ik met mijn verhaal verder. Grote kans dat we hetzelfde hebben, bij ons is het inmiddels opgelost door de radio-module opnieuw te bestellen + in te lezen. De module wordt besteld onder "back-order" en blijkbaar kan Renault NL of de dealer hier geen schatting van levertijd aan koppelen.. Het heeft bij ons bijna 3 weken geduurd van aflevering tot aan storingsvrij rijden.
Van een heuse terugroepactie heb ik nog niet gehoord/gelezen, maar kan me goed voorstellen dat deze problematiek daar onder valt

Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 09 mar 2025 12:45
Klopt van de terugroep actie. In de app bericht van Renault gekregen. De tekst in de app is:
“Onze teams hebben vastgesteld dat u mogelijk uw voertuig niet kunt starten”. De auto gaat volgende week naar de dealer. We zijn
De auto 3 dagen kwijt. We hebben tot nu geen last gehad van het probleem
“Onze teams hebben vastgesteld dat u mogelijk uw voertuig niet kunt starten”. De auto gaat volgende week naar de dealer. We zijn
De auto 3 dagen kwijt. We hebben tot nu geen last gehad van het probleem
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 17 apr 2025 13:18
Hebben die problemen te maken met de radiomodule van een Harman-Kardon installatie?
Wij hebben een standaard audio installatie en tot dusver geen problemen ondervonden met de auto.
Wij hebben een standaard audio installatie en tot dusver geen problemen ondervonden met de auto.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 08:33
Ik heb Harman-Kardon en ook (nog) nergens last van.
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 01 mar 2025 19:35
Wij kregen ook deze melding in de app (code 0EN5) en toch maar naar de dealer gebracht. Was binnen een dag gefixt.
Zowel voor als na de update hebben wij overigens nergens last van gehad, de auto rijdt fantastisch.
Stiekem had ik wel gehoopt dat het "laat ik mezelf even voorstellen" hiermee ook opgelost zou zijn maar helaas. Dus Reno maar weer helemaal uitgeschakeld
Zowel voor als na de update hebben wij overigens nergens last van gehad, de auto rijdt fantastisch.
Stiekem had ik wel gehoopt dat het "laat ik mezelf even voorstellen" hiermee ook opgelost zou zijn maar helaas. Dus Reno maar weer helemaal uitgeschakeld
Hide post links |
-
- Lid
Op een Franse website staat meer informatie over deze terugroepactie: (misschien even vertalen naar Nederlands)
https://www.neozone.org/auto-moto/un-ra ... concernes/
https://www.neozone.org/auto-moto/un-ra ... concernes/
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 08:33
Het gaat dus om auto’s geassembleerd tussen 1-9 en 23-12-2024. Het is een programmeer actie van ongeveer 30 minuten. Lijkt allemaal mee te vallen dus.
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
Nou die van ons is anders begin februari 25 geproduceerd en heeft gistermiddag ook stilgestaan. Dus, zucht...
R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
Hide post links |
-
- Donateur
Vraagje. Heeft iemand van jullie over dit probleem al contact gehad met Renault Nederland?
Zal ze maandag in ieder geval even bellen om te zien wat zij weten. Ook om
te vragen naar een eventuele terugroepactie.
Vanmiddag het probleem gemeld bij 'onze' verkoper. Die kende het probleem (uiteraard) niet, maar zou het bespreken met de 'technische collega's'. Ben benieuwd.
Zal ze maandag in ieder geval even bellen om te zien wat zij weten. Ook om
te vragen naar een eventuele terugroepactie.
Vanmiddag het probleem gemeld bij 'onze' verkoper. Die kende het probleem (uiteraard) niet, maar zou het bespreken met de 'technische collega's'. Ben benieuwd.

Hide post links |
-
- Donateur

Na 1 nachtje achter de poort van een winkel in een plaats een paar kilometer verderop, onze auto (met de nodige moeite) weer aan de praat gekregen.
De auto staat nu bij de dealer in Roermond en blijft daar totdat er een oplossing is. In de tussentijd een blauw/zwarte R5-E meegekregen.
Wat lijkt die klein in vergelijking met onze geel/zwarte!

In de tussentijd begint voor mij de oorzaak van het probleem helder te worden. Maar wat de oplossing is nog niet.
Wordt vervolgd...
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 14:59
Ha Kuite, ik heb meermaals contact gehad met Renault Nederland over het probleem met onze 5. Maar helaas weten zij nog minder dan de Renault dealer zelf, dus ik zou toch bij hen aankloppen voor de oplossing.
Bij ons was het probleem een radio-module die voor de storingen/niet starten van de auto zorgde. Deze module moest besteld worden, geïnstalleerd worden en opnieuw worden geprogrammeerd. Dit heeft uiteindelijk de problemen opgelost. We zijn de auto bij elkaar wel circa 3 weken kwijt geweest helaas.
Bij ons was het probleem een radio-module die voor de storingen/niet starten van de auto zorgde. Deze module moest besteld worden, geïnstalleerd worden en opnieuw worden geprogrammeerd. Dit heeft uiteindelijk de problemen opgelost. We zijn de auto bij elkaar wel circa 3 weken kwijt geweest helaas.
Hide post links |
-
- Donateur
Dank voor deze info @CakeyEV! Deze is heel wat specifieker dan ik in mijn hoofd had zitten. Heb de info doorgegeven aan mijn garage. Eens kijken of het helpt!
Hide post links |
-
- Lid
Spannende berichten... tot nu toe hebben wij nog geen problemen ondervonden. Maar we hebben de R5 ook nog niet veel gebruikt.
Hide post links |
-
- Donateur
Nou het is bij ons (tot nu toe...) anders verlopen dan bij @CakeyEV.
Zaterdag de auto bij de dealer neergezet en wie schetst onze verbazing toen we maandag rond 15.00 uur te horen kregen: Auto is klaar en kunt u komen ophalen.
Mijn vrouw is gaan ophalen dus deze info is uit 2e hand, maar naar ik heb begrepen had onze auto een bij Renault bekend probleem dat door een software update zou moeten zijn verholpen. Tevens begreep ik dat Renault wacht totdat auto's terugkomen met problemen alvorens de software te updaten. De betreffende monteur was trouwens (tegen het advies van Renault NL) van plan om alle nog uit te leveren 5-jes preventief van deze software te voorzien!
Nou maar kijken wat er nu gaat gebeuren, hopelijk is alles nu goed...
Zaterdag de auto bij de dealer neergezet en wie schetst onze verbazing toen we maandag rond 15.00 uur te horen kregen: Auto is klaar en kunt u komen ophalen.
Mijn vrouw is gaan ophalen dus deze info is uit 2e hand, maar naar ik heb begrepen had onze auto een bij Renault bekend probleem dat door een software update zou moeten zijn verholpen. Tevens begreep ik dat Renault wacht totdat auto's terugkomen met problemen alvorens de software te updaten. De betreffende monteur was trouwens (tegen het advies van Renault NL) van plan om alle nog uit te leveren 5-jes preventief van deze software te voorzien!
Nou maar kijken wat er nu gaat gebeuren, hopelijk is alles nu goed...

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in