ASX2023 schreef: ↑27 feb 2025 20:02
Zo, dat is wel heel snel bij 17.000 km.
Waarschijnlijk is dit geen lekke o-ring geweest maar de foutcode DTC 16D861 (tractieverles)
Bij deze melding wordt de versnellingsbak vervangen!
Je rijd inderdaad weinig kilometers.
De DTC-fout 16D861 (=totaal verlies van tractie) is het gevolg van het falen van de O-ring: de versnellingsbakolie komt in de elektromotor terecht en verbrandt deze!
Het lijkt erop dat de volgorde van fouten is:
1) fout: controleer het anti-vervuilingssysteem
2) fout: oververhitting van de motor
3) totaal verlies van tractie
Als je de auto naar de monteur brengt zodra je fout 1 of 2 leest, heb je misschien nog tijd om de motor te redden: de Renault-procedure zegt dat je de temperatuursensor van de elektromotor moet verwijderen en controleren of er olie uit het gat komt waar de sensor zat; als er olie uit komt, betekent dit dat de o-ring kapot is en dat er olie in de motor is terechtgekomen; als je tijdig hebt ingegrepen kan het voldoende zijn om de elektromotor te wassen, maar als deze al doorgebrand is moet deze vervangen worden.
Renault zegt dat de motor tussen de 16.000 en 18.000 euro kost, en dat ze 12.000-16.000 euro betalen; in werkelijkheid vragen ze u om 4.000-6.000 euro te betalen (als de garantie is verlopen).
LET OP: het is heel belangrijk dat degene die de reparatie met vervanging van de motor buiten de garantie ontvangt, de oude defecte motor terugkrijgt, omdat we deze moeten laten analyseren en verifiëren wat het probleem is: waarom zou de versnellingsbakolie in vredesnaam in de elektromotor terechtkomen? Moderne, borstelloze motoren zijn waterdicht, er gaat niets in of uit. Blijkbaar is er niet alleen sprake van een fabricagefout in de O-ringpakking, maar ook in de elektromotor.
Een ander heel belangrijk ding is om de schriftelijke documentatie die we van Renault hebben ontvangen te delen op sociale netwerken en forums, waarin Renault aanbiedt 60% van de kosten te betalen als teken van beleefdheid.