maarten916 schreef: ↑29 jan 2025 22:06
Overmorgen mogen wij onze R5 halen. Doet mij een beetje vermoeden dat die ook bij de dealer achter moet blijven?
Daar ga ik niet vanuit Maarten
Even het verhaal; afgelopen dinsdag mochten wij onze 5 ophalen bij de dealer om 14:00. Helemaal gaaf! Wat een gave auto is het
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
echter bij de eerste paar 100 meter al het gevoel dat de auto naar rechts trok, het stuur wilde ook graag naar rechts en moest telkens gecorrigeerd worden door tikjes naar links te geven. Dus; terug naar de garage.
Garage was verbaasd, tijdens de zogeheten 0-controle (aflevering) niks gemerkt. Dus, auto op de brug, geen bijzonderheden. Banden gecheckt, geen bijzonderheden. Auto naar een ander bedrijf om uit te lijnen, geen bijzonderheden. Laptop aan de auto; stuursensor gehercalibreerd (stond inderdaad "off-center"), vandaar dat de auto graag naar rechts wilde. Auto weer in ons bezit en toen circa 40 kilometer mee gereden, helemaal top! Gave auto, hele goede rijhulpsystemen, zithouding lekker, dashboard goed overzicht/makkelijk te gebruiken.
'S avonds de auto voor de deur, verbonden met de My-Renault app. We kwamen thuis met circa 60% batterij en ik merkte op via de app dat de accu vrij snel aan het leeglopen was. Ongeveer 12% in 3 uur tijd. Dit leek mij niet heel goed en dus de auto in om te checken of er iets aan de hand was. Reno greep in: er is iets aan de hand, zal ik een Renault dealer in de buurt opzoeken? Hm.. op het scherm toonde de melding dat de 12V boordaccu op kritiekniveau was.. wel bijzonder, gloednieuwe accu lijkt mij. Afijn, starten deed de auto niet meer en het icoon met het sleuteltje (onderhoud/storing) ging branden.
Vervolgens heb ik Renault Assistance gebeld (2 jaar abbo op, komt bij de auto blijkbaar), meteen een monteur op de stoep om de accu door te meten. 12.4V; prima waarde. Met de boost-modus van de monteur de accu een oppepper gegeven en daarmee kon ik klein stukje rijden om te kijken of de accu bij wordt geladen; ook dat was het geval! Maar, zodra ik weer stilstond, gingen alle lampjes/meldingen/iconen branden en kwam de ene na de andere foutmelding. Bandenspanning, rembekrachtiging, post-aanrijding waarschuwing, noem maar op. Auto deed niks meer.
Volgende ochtend is de auto opgehaald om afgesleept te worden naar de Renault dealer. Daar hebben ze hem nagekeken en konden geen afwijkingen vinden. Ik gok dat ze een systeem-reset hebben gedaan (fabriekinstelling) en de auto is met een verkoper mee naar huis geweest (gisteravond) om te testen en ook de volgende ochtend (vanmorgen) te kijken of er storingen waren.
Gelukkig niks van dat alles
![prima :thumb:](./images/smilies/thumb.gif)
de auto staat nu weer voor de deur (gelukkig
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
) en vanmiddag naar circa 50 kilometer mee gereden, geen rare dingen ondervonden gelukkig. Ik hoop dat het bij de opstartproblemen van eergisteren blijft, was wel erg balen en ook qua vertrouwen in de auto. Heb een leenauto (ook Renault 5) meegekregen gisteren/vandaag en daar 110 kilometer mee gereden, heerlijke auto. Ik hoop dat ik vanaf nu onze gele 5 mag blijven rijden
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
veel bekijks in ieder geval
Ik zal een update posten hoe het verder gaat, maar ik hoop dat de euvels nu voorbij zijn! Wel een kleine kanttekening over het verbruik van de auto; ik kom uit op 17,5-19KWh/100km, dat vind ik nog best onzuinig. Heeft natuurlijk ook deels met het koude weer te maken (6 graden), maar toch. Ik hoop wel richting de 14-15 te komen in de toekomst. (Comfortmodus, D-stand, stoel/stuurverwarming een tijdje aangehad). Het is een leuk spel om de efficiëntie van de auto in de gaten te houden
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)