Tegenvallende laadsnelheid
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 feb 2024
- Laatste bezoek: 19 feb 2024 08:20
- Actief als: particulier
Tegenvallende laadsnelheid
Sinds begin dit jaar de bezitter van de Megane E-tech met 60kW accupakket. In januari behaalde ik bij een Shell snel-lader van 150kW een schamele 35kW aan laadsnelheid bij een buitentemperatuur van ca. 4 graden. Vorige week behaalde ik bij dezelfde snel-lader een laadsnelheid van ca. 47kW bij een buitentemperatuur van 12 graden.
Renault beloofd een max. snelheid van 130kW maar kom helaas nog niet eens tot 50% van de beloofde max. snelheid. Dat valt mij dus enorm tegen. Hoop dat het in de zomer beter gaat worden met het oog op de vakantietrip naar het zuiden. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Mvg. Cor
Renault beloofd een max. snelheid van 130kW maar kom helaas nog niet eens tot 50% van de beloofde max. snelheid. Dat valt mij dus enorm tegen. Hoop dat het in de zomer beter gaat worden met het oog op de vakantietrip naar het zuiden. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Mvg. Cor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 13 dec 2018
- Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:47
- Actief als: particulier
Re: Tegenvallende laadsnelheid
Ik heb nog niet snel geladen met de Megane in de winter. Daar maak ik te weinig km voor. Afgelopen zomer ging het prima. Ik haalde iedere keer 125-127kWh. Tot 25% oid, daarna begint hij af te knijpen.
Er zijn een aantal dingen die van invloed zijn op het laden. Daar moet je je strategie op aanpassen.
Eerst een Megane trucje (maar geldt ook voor andere nieuwere generatie EV's): stel in de navigatie de laadpaal in als bestemming. De Megane weet dan dat je wilt gaan snelladen en gaat je accu opwarmen. Staat de laadpaal niet in de navigatie, stel dan een snellaadstation in de buurt in. Ik moet wel zeggen dat ik deze optie nergens kan vinden, maar alleen van horen lezen heb.
Verder mijn ervaringen met mijn Zoe, wat voor iedere EV geldt:
Zorg dat je gaat laden met een warme accu (rond de 20°C is ideaal). Dat kan je doen zoals hierboven beschreven met de navigatie. Maar ook na een lange rit is hij warm (ga liever laden aan het eind van een lange rit, dan aan het begin van de volgende rit). En door "sportief" de motor op zijn staart te trappen wordt hij warmer (grote stromen). Bij de Zoe was het vooral heel belangrijk om de accu goed leeg te rijden (<10%): hoe leger de accu, hoe hoger de laadstroom, hoe warmer de accu wordt. Dan kom je in een opwaartse spiraal. Doordat de accu warmer wordt, dan kan je n.l. weer sneller laden.
Dus: zo leeg mogelijke accu, zo warm mogelijke accu (in winter) en stel je navigatie in op een snellaadstation. In de zomer is de accu warm genoeg. Een te warme accu (>35/40°C?) wil je ook niet.
Er zijn een aantal dingen die van invloed zijn op het laden. Daar moet je je strategie op aanpassen.
Eerst een Megane trucje (maar geldt ook voor andere nieuwere generatie EV's): stel in de navigatie de laadpaal in als bestemming. De Megane weet dan dat je wilt gaan snelladen en gaat je accu opwarmen. Staat de laadpaal niet in de navigatie, stel dan een snellaadstation in de buurt in. Ik moet wel zeggen dat ik deze optie nergens kan vinden, maar alleen van horen lezen heb.
Verder mijn ervaringen met mijn Zoe, wat voor iedere EV geldt:
Zorg dat je gaat laden met een warme accu (rond de 20°C is ideaal). Dat kan je doen zoals hierboven beschreven met de navigatie. Maar ook na een lange rit is hij warm (ga liever laden aan het eind van een lange rit, dan aan het begin van de volgende rit). En door "sportief" de motor op zijn staart te trappen wordt hij warmer (grote stromen). Bij de Zoe was het vooral heel belangrijk om de accu goed leeg te rijden (<10%): hoe leger de accu, hoe hoger de laadstroom, hoe warmer de accu wordt. Dan kom je in een opwaartse spiraal. Doordat de accu warmer wordt, dan kan je n.l. weer sneller laden.
Dus: zo leeg mogelijke accu, zo warm mogelijke accu (in winter) en stel je navigatie in op een snellaadstation. In de zomer is de accu warm genoeg. Een te warme accu (>35/40°C?) wil je ook niet.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 12 jul 2024
- Laatste bezoek: 13 feb 2025 10:22
- Actief als: particulier
Re: Tegenvallende laadsnelheid
De laadsnelheid van 135kw is te behalen, maar enkel met een nagenoeg lege accu.
Tussen de 25-80% blijft hij bij mij rond de 70kw hangen.
Zoek op google maar even 'Laadcurve Megane' dan kun je de curve's zien. Het kan dus echt nuttig zijn om zo leeg mogelijk te rijden als je snel wilt laden. Boven de 80% is het tergend langzaam, thuis gaat sneller
Tussen de 25-80% blijft hij bij mij rond de 70kw hangen.
Zoek op google maar even 'Laadcurve Megane' dan kun je de curve's zien. Het kan dus echt nuttig zijn om zo leeg mogelijk te rijden als je snel wilt laden. Boven de 80% is het tergend langzaam, thuis gaat sneller

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 jan 2025
- Laatste bezoek: 30 jan 2025 18:32
- Actief als: particulier
Re: Tegenvallende laadsnelheid
Bovenstaande redenen zijn helemaal waar. Komt nog bij dat de meeste snelladers twee aansluitingen hebben. Als je buurman ook aangesloten is moet je het vermogen van de laadpaal met hem delen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 sep 2024
- Laatste bezoek: 29 jan 2025 19:43
- Actief als: particulier
Re: Tegenvallende laadsnelheid
In 2 jaar 55.000 km gereden en maar een keer of 4 aan de snellader gehangen. Altijd met bijna lege accu omdat ik het net niet red tot thuis, dan gaat laden lekker vlot. Voor lange ritten naar het buitenland kies ik nog voor onze auto op benzine, tzt naar hybride of elektrisch.
Best verschil in prijs, 70 ct langs de snelweg, 50 ct in de straat en variabel 14 - 28 ct thuis aan de wallbox afhankelijk van hoe hard het waait.
Best verschil in prijs, 70 ct langs de snelweg, 50 ct in de straat en variabel 14 - 28 ct thuis aan de wallbox afhankelijk van hoe hard het waait.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 1054 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone