simonsmidt schreef: ↑20 jan 2025 11:24
Sinds vorige maandag de R5 techno met 52 kWh in bezit met een beloofde WLTP waarde van 410 km. Ik weet dat dat onder ideale omstandigheden is, maar gisteren had ik een rit van 220 km gepland en heb tot 100% opgeladen. Het dashboard gaf een bereik aan van 385 km, wat al 6% minder is

De rit zelf is met Eco gereden, waardoor je niet sneller kunt dan 115 km/u, met een termperatuur van 0 graden. Groot was mijn teleurstelling dat ik maar 200 km haalde en dus moest laden met nog 10% accu over. Ok, 410 onder ideale omstandigheden maar slechts de helft kunnen halen met 0 graden op Eco is toch wel zeer onder de maat.
Wat zijn jullie ervaringen met deze buitentemperatuur?
Wij hebben onze R5 op 5 feb. opgehaald. Stond in de showroom (warm) 100% geladen met rijbereik op dat moment 385km. Nu, 8 dagen en 858km verder, hebben we een gemiddeld verbruik van 19Kwh/100km. Daarin zitten 2 snelweg-ritten van een krappe 200km, rest korte ritjes. Die 2 ritten van elk 200km waren "interessant". Temperatuur was rond het vriespunt. Na beide langere ritten hadden we nog 75km rijbereik over. Echter, bij het begin van de rit gaf de R5 bij 100% lading aan maar 220km te kunnen rijden en raadde aan onderweg te laden aangezien er minder dan 10% lading zou overblijven aan het einde van de rit. Onderweg zagen we dat dit veel te pessimistisch was. Waarschijnlijk doordat de batterijen door het ontladen tijdens het rijden op temperatuur kwamen, werd het rijbereik steeds beter met uiteindelijk nog 25% over op de bestemming (ipv 10%). 1e langere rit gereden in Comfort modus, 2e rit in Eco-modus. Maakte voor mijn gevoel niet uit vwb verbruik. Beide ritten vrnl adaptive CC gebruikt, temp. in de auto op 23 graden, muziek aan (Harman Kardon).
Nu, as we speak, buiten 3 graden, 91% geladen en 331km bereik.
Kortom, zou het zo zijn dat het systeem eerst moet inleren voordat het meer accurate schattingen geeft?
Toegevoegd in 43 minuten 21 secondes:
simonsmidt schreef: ↑20 jan 2025 11:24
Tweede probleem is dat ik de My Renault app maar niet kan connecteren. Ik heb een recente telefoon met Android 13 en een account bij Renault, bluetooth staat aan maar steeds de melding " Er zijn technische problemen. Probeer later nog eens te verbinden"
Zijn er meer met dit probleem die het hebben kunnen verhelpen?
Wij hebben ook nogal problemen gehad met de MyRenault app. Precies hetzelfde als hierboven beschreven door simonsmidt. Terug naar de garage geweest waar deze het systeem een paar keer ge-reset heeft en de app op mijn telefoon opnieuw is geïnstalleerd. Dat resulteerde niet meteen in succes. Echter, een paar dagen terug, zomaar zonder aanwijsbare reden, werkte het ineens veel beter. Nog niet alle functies doen het maar ik kan al wel de laadstatus zien en bijvoorbeeld op afstand de verwarming aanzetten.
Opmerking 1:
Bij de Instellingen op het aanraak-scherm in de auto:

Auto symbool links onderin

Instellingen

Netwerk en Internet

Connectiviteit

Netwerkstatus
daar staat een opmerking dat het
abonnement voor app-gebruik is gedeactiveerd en dat terwijl in de MyRenault-app op de telefoon bij -Contracten- het -Pack remote services- op -actief- staat. Dit lijkt met elkaar in tegenspraak. Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft?!
Hebben andere R5-bezitters, met of zonder app-problemen, ook dezelfde melding aldaar? Daar ben ik benieuwd naar.
Opmerking 2:
Ik begrijp (graag corrigeren als dit niet klopt) dat de auto in contact staat met een server in Frankrijk en zijn gegevens daar naar toe stuurt. De MyRenault-app heeft ook contact met dezelfde server. Kortom de gegevens van de auto die verschijnen in de app komen van de server en niet direct van de auto zelf. Ook als je vanuit de app de auto opdrachten geeft (bijv. lichten aan of claxonneren) gaat deze opdracht eerst naar de server en vervolgens stuurt de server de auto aan. Dit is van belang omdat de oplossing voor het probleem met de MyRenault app misschien in deze communicatie gezocht moet worden. Mijn garage had hier niet direct een afdoende antwoord op. De oorzaak van het probleem ligt iig niet bij instellingen op de telefoon want bij 2 andere telefoons gaf de app dezelfde problemen.