Accu Megane IV loopt leeg

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
christian1975
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 19 jan 2025 13:36
Actief als: particulier

Accu Megane IV loopt leeg

Bericht door christian1975 »

We hebben sinds een paar weken een probleem met de accu van onze Megane IV TCe 130 uit 2016. Ondanks dat we hoofdzakelijk lange stukken (>100 KM) hebben gereden rond de kerst, was de accu toch ineens zo leeg dat de auto niet meer startte en een reeks foutmeldingen begon te spuwen.

Iets meer dan 2 jaar geleden is de accu vervangen.

Ik heb bij de Renault dealer de accu laten doormeten en daar kwam, behalve een factuur van EUR 65, niets uit. Accu zou goed zijn. Dynamo lijkt het probleem ook niet. Bij stationair toerental stijgt de spanning naar ruim 14,5 volt.

Voor ik de dealer ga vragen om een uitgebreid onderzoek te doen, wil ik toch hier eens vragen of er soortgelijke problemen bekend zijn en zo ja, waardoor die veroorzaakt werden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ronny530
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 24 jan 2025 12:52

Re: Accu Megane IV loopt leeg

Bericht door ronny530 »

Als alle verbruikers zoals de radio e.d. zo als het behoort uit gaan mag de accu niet de volgende dag leeg zijn.
Er moet dan wel sprake zijn van een hoge lekstroom en dat is te meten door de garage.
Ik sluit de accu niet bij voorbaat uit omdat er één cel sluiting kan maken die de andere cellen die in serie staan leeg kan trekken.
Door de hitte van de accu wordt die sluiting even ongedaan gemaakt maar zodra de accu in rust komt gaat die cel weer in sluiting en trekt de accu leeg.
De dynamo is een tweede optie omdat in die dynamo middels diodes de wisselspanning in gelijkspanning wordt omgezet.
Als er één diode sluiting maakt laad de dynamo de accu wel maar trekt de accu binnen no time ook weer leeg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
christian1975
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 19 jan 2025 13:36

Re: Accu Megane IV loopt leeg

Bericht door christian1975 »

Dank voor het uitgebreide antwoord Ronny! Ik heb, zover mogelijk alles nagelopen en alles lijkt uit te gaan.

Dynamo kan ik niet testen, maar wat wel opvalt is dat de accu gewoon geen stroom meer lijkt vast te houden. Als ik een jumpstarter gebruik is het starten en lopen. Als ik dan een goed half uur gereden heb en de auto uitzet, dan meet ik 12,2 volt of minder. Wat ik van auto’s weet is dat wel laag. Vervolgens is dat na een half uur dusdanig gezakt dat ik niet meer kan starten.

Gisteren met een 12 Volt, 6 ampère lader geprobeerd bij te laden en dan komt de lader niet verder dan 1,5 ampère laden. Dat is zover mijn kennis gaat toch ook weinig voor een accu met 60ah capaciteit? Zelfs gezien de lage temperatuur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut