Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een probleem dat ik ondervind met mijn auto.
De auto en het probleem
Het gaat om een Renault Mégane uit 2017 met een 1.2 TCE-motor. Bij lage snelheden (40-70 km/u) ervaar ik een stotterend gedrag van de motor. Hoewel het probleem minder duidelijk aanwezig is dan in het begin, blijft het merkbaar.
De aankoop en eerste meldingen
Op 6 oktober 2024 heb ik de auto tweedehands gekocht via een handelaar op Marktplaats, inclusief een proefrit en een garantiepakket van een verzekeringsmaatschappij. Tijdens de terugrit merkte ik direct ongemakken op en heb dit gemeld bij de verkoper.
Reparaties zonder blijvende oplossing
- Diagnose omdat ze niet direct tijd hadden, maar wel voor uitlezen
- Eerste reparatie: De bobine en bougies zijn vervangen. Dit hielp enigszins, maar het stotteren bleef.
- Tweede reparatie: De kleppen en het inlaatspruitstuk werden gereinigd. De monteur gaf aan dat alles naar behoren functioneerde, maar ik merkte weinig verschil.
- Derde reparatie: Wederom werden vuil in het inlaatspruitstuk en de kleppen gereinigd. De monteur was zelf ook niet helemaal tevreden.
- Vierde reparatie: De distributieketting werd gecontroleerd (timing bleek goed) en een toevoeging werd in de tank gedaan om het systeem te reinigen. De garage concludeerde dat het gedrag binnen de aanvaardbare normen valt, maar ik blijf het onacceptabel vinden.
Mijn vraag aan jullie
Wat vinden jullie van deze situatie? Is het aannemelijk dat de nokkenas de oorzaak is, of zouden jullie iets anders verwachten? Wat zouden jullie in mijn geval doen? Alle tips en adviezen zijn welkom!