Ik heb een Grand Scenic uit 2007. In het voorjaar hadden wij het alombekend "Paravane" probleem met waterschade onderin bij de stekker onder de bestuurderstoel en alle gevolgen van dien. Dat begon met problemen dat het vochtig in de auto was en we de auto niet ontwasemd kregen. Dachten eerst dat het aan de ouderdom van de auto lag en ouderdom ventilatiesysteem en het (eeuwig durende) vochtige weer maar al snel vonden we vocht in de bekleding in de kastje in de vloer van de carrosserie. Toen heb ik de stekker onder de bestuurdersstoel overbrugd en alle draden gesoldeerd.
Nu ... andere kant van de zomer - wederom vochtig weer hapert de ventilatie alweer. De ene dag doet deze het niet. (Het is dan vaak een vochtige ochtend.) De andere dag alweer wel.
Het lijkt of er wel warmte ontstaat maar blazen doet de ventilatie in elk geval NIET. In geen enkele stand. Het lijkt wel of er warmte ontstaat, want ter hoogte van het ventilatierooster ontwasemd de voorruit een beetje en er lijkt ook richting de bestuurder en passagier wat warmte te "zweven".
Nu wil ik actie ondernemen: vervang ik meteen de kachelweerstand én de kachelmotor, of kan ik ervan uitgaan dat bijvoorbeeld de kachelweerstand het nog doet (doordat we dus warmte voelen).
Recent heb ik wel de paravane alweer ontwaterd, op enkele maanden tijd waren de ontwateringsgootjes alweer heel erg dicht gegroeid met slib.
Wat zouden jullie doen? Ik hoor graag jullie afwegingen.