Wel of geen V2G?
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 dec 2024
- Laatste bezoek: 19 jan 2025 07:13
- Actief als: particulier
Wel of geen V2G?
Goedendag allen,
Wij hebben op midden november ‘24 een handtekening gezet onder een bestelorder voor een Iconic 5 met alle mogelijke opties. Het zou onze eerste nieuwe auto worden na het behalen van het rijbewijs, zo’n 32 jaar geleden…Voor ons bijzonder spannend. De verwachte levertijd zou ongeveer 5 maanden zijn..het vergt wat geduld maar als je er al 32 jaar over doet om te gaan voor een nieuwe auto, dan stellen die 5 maanden ook niets meer voor, toch?
Nu ben ik begin december gebeld door de dealer met de bekende mededeling dat wanneer we V2G wilde hebben dat we dan de auto pas wellicht ergens in juli 2025 geleverd gaan krijgen.
De reden hiervoor zou zijn; leveringsproblemen met de V2G module. Deze kan ook niet achteraf worden ingebouwd dus het is; wel/niet V2G of helemaal geen Renault 5.
Nu ben ik zo’n idioot; als ik alle “toeters en bellen” bestel, dan betekend dat ook leveren met alle “toeters en bellen” dus hebben we besloten te wachten.
Eenmaal in “de wachtruimte” plaatsgenomen ben ik eens wat gaan zoeken en het valt me op dat er bijna nergens gesproken wordt over deze “leveringsproblemen”. Wat ik wel steeds meer lees en gisteren ook van een andere dealer te horen heb gekregen is dat er geen leveringsproblemen zijn van fysieke onderdelen maar dat het gaat om regelgeving mbt het terugleveren en opslaan van elektriciteit en dat deed me haren overeind staan.
Als gaat om overeenstemming krijgen in regelgeving tussen netbeheerders, de wetgeving en de fiscus dan zakt bij mij de broek af, want dat lijkt mij een recept voor een cocktail welke gedoemd is te mislukken met de uiteindelijk vraag; ga ik mijn R5 met V2G nog wel krijgen in 2025, of heb ik een luchtkasteel gekocht?
Ik ben eens benieuwd naar uw mogelijke ervaring en gedachte op dit gebied?
Wij hebben op midden november ‘24 een handtekening gezet onder een bestelorder voor een Iconic 5 met alle mogelijke opties. Het zou onze eerste nieuwe auto worden na het behalen van het rijbewijs, zo’n 32 jaar geleden…Voor ons bijzonder spannend. De verwachte levertijd zou ongeveer 5 maanden zijn..het vergt wat geduld maar als je er al 32 jaar over doet om te gaan voor een nieuwe auto, dan stellen die 5 maanden ook niets meer voor, toch?
Nu ben ik begin december gebeld door de dealer met de bekende mededeling dat wanneer we V2G wilde hebben dat we dan de auto pas wellicht ergens in juli 2025 geleverd gaan krijgen.
De reden hiervoor zou zijn; leveringsproblemen met de V2G module. Deze kan ook niet achteraf worden ingebouwd dus het is; wel/niet V2G of helemaal geen Renault 5.
Nu ben ik zo’n idioot; als ik alle “toeters en bellen” bestel, dan betekend dat ook leveren met alle “toeters en bellen” dus hebben we besloten te wachten.
Eenmaal in “de wachtruimte” plaatsgenomen ben ik eens wat gaan zoeken en het valt me op dat er bijna nergens gesproken wordt over deze “leveringsproblemen”. Wat ik wel steeds meer lees en gisteren ook van een andere dealer te horen heb gekregen is dat er geen leveringsproblemen zijn van fysieke onderdelen maar dat het gaat om regelgeving mbt het terugleveren en opslaan van elektriciteit en dat deed me haren overeind staan.
Als gaat om overeenstemming krijgen in regelgeving tussen netbeheerders, de wetgeving en de fiscus dan zakt bij mij de broek af, want dat lijkt mij een recept voor een cocktail welke gedoemd is te mislukken met de uiteindelijk vraag; ga ik mijn R5 met V2G nog wel krijgen in 2025, of heb ik een luchtkasteel gekocht?
Ik ben eens benieuwd naar uw mogelijke ervaring en gedachte op dit gebied?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 5
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 22 jan 2025 14:17
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Wel of geen V2G?
Heb mij ook verdiept hierin met 17 zonnepanelen en een EV lader aan de muur.
Dit was een reden om een nieuwe 5 met V2G te nemen.
Maar:
Verplicht een lader af te nemen.
Verplicht een elektriciteit abbo te nemen.
Dus dat doen wij niet.
Dat zal ook wel die vertraging opleveren denk ik.
Groet, Ron
Dit was een reden om een nieuwe 5 met V2G te nemen.
Maar:
Verplicht een lader af te nemen.
Verplicht een elektriciteit abbo te nemen.
Dus dat doen wij niet.
Dat zal ook wel die vertraging opleveren denk ik.
Groet, Ron
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 13 nov 2024
- Laatste bezoek: 20 jan 2025 17:44
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Dat V2G is inderdaad een dingetje. We hebben 11 november ook een R5 besteld met alles erop en eraan. Dus ook met V2G.
Van de dealer kregen we later te horen dat V2G langer op zich laat wachten. We konden ook kiezen om zonder V2G geleverd te krijgen met een korting van 1000 euro. Dat hebben we gedaan. De auto wordt nu tussen 3 en 16 februari geleverd.
Voor V2G hebben je een laadpaal nodig die dat ook aan kan. Ook de energieleveranciers moet zich voorbereiden. Vooralsnog lijk je vast te zitten aan een paal en energie contract van Mobilize (=Renault?). Dus voordat V2G goed beschikbaar komt, ben je zomaar een paar jaar verder.
Vandaar dat dus dat wij hebben gekozen voor die 1000 euro korting.
Lijkt een beetje op het verhaal van de Nissan Leaf met een Chademo stekker. Die is in theorie ook geschikt om terug te leveren. Daar had je ook een special paal voor nodig etc. Chademo is inmiddels achterhaald. Fabrikanten (ook Nissan) stappen over op CCS. We hebben ons de afgelopen 5 jaar overigens ook prima vermaakt met een Nissan Leaf en kijken uit naar de R5 zonder V2G.
Van de dealer kregen we later te horen dat V2G langer op zich laat wachten. We konden ook kiezen om zonder V2G geleverd te krijgen met een korting van 1000 euro. Dat hebben we gedaan. De auto wordt nu tussen 3 en 16 februari geleverd.
Voor V2G hebben je een laadpaal nodig die dat ook aan kan. Ook de energieleveranciers moet zich voorbereiden. Vooralsnog lijk je vast te zitten aan een paal en energie contract van Mobilize (=Renault?). Dus voordat V2G goed beschikbaar komt, ben je zomaar een paar jaar verder.
Vandaar dat dus dat wij hebben gekozen voor die 1000 euro korting.
Lijkt een beetje op het verhaal van de Nissan Leaf met een Chademo stekker. Die is in theorie ook geschikt om terug te leveren. Daar had je ook een special paal voor nodig etc. Chademo is inmiddels achterhaald. Fabrikanten (ook Nissan) stappen over op CCS. We hebben ons de afgelopen 5 jaar overigens ook prima vermaakt met een Nissan Leaf en kijken uit naar de R5 zonder V2G.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 dec 2024
- Laatste bezoek: 19 jan 2025 07:13
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Hallo Ron en Maarten,
Bedankt voor jullie reacties.
Wij krijgen een vergoeding voor het wachten in de vorm van een korting. €750,- Euro op een laadpaal van Mobilize. Nu is dat voor ons passend omdat wij nog geen enkele voorziening hebben voor het laden van een EV…ook geen zonnepanelen overigens, althans nog niet.
Ook hebben we een energiecontract (al 14 jaar bij dezelfde aanbieder) dat sinds enkele weken per maand kan worden opgezegd dus het afsluiten van energiecontract bij the Mobility House is ook mogelijk voor ons.
Wat ik me nu dus afvraag; wat is de ECHTE reden dat de huidige R5 niet geleverd kan worden met V2G in Nederland en vooral WIE heeft dat bepaald om dit “on hold” te zetten?
Is het de Importeur? De overheid? De fabriek zelf?
Allemaal hebben ze verschillende belangen, en terecht. Maar wat ik niet zo kan waarderen is dat er nergens maar dan ook nergens iets over te lezen is hier in Nederland. Althans ik heb het nog niet gevonden…
Op Duitse fora daarentegen wel. Zij kampen met het gegeven dat de netbeheerders en de overheid aldaar het een en ander tegenhouden met de uitrol van V2G.
Er wordt daar ook openlijk op een site (ladeloesung.de) over gesproken en het men vraagt zich ook af of al deze problemen voor het einde van het q2 in 2025 zijn opgelost.
Ik zou graag willen weten hoe Nederland ervoor staat??
Bedankt voor jullie reacties.
Wij krijgen een vergoeding voor het wachten in de vorm van een korting. €750,- Euro op een laadpaal van Mobilize. Nu is dat voor ons passend omdat wij nog geen enkele voorziening hebben voor het laden van een EV…ook geen zonnepanelen overigens, althans nog niet.
Ook hebben we een energiecontract (al 14 jaar bij dezelfde aanbieder) dat sinds enkele weken per maand kan worden opgezegd dus het afsluiten van energiecontract bij the Mobility House is ook mogelijk voor ons.
Wat ik me nu dus afvraag; wat is de ECHTE reden dat de huidige R5 niet geleverd kan worden met V2G in Nederland en vooral WIE heeft dat bepaald om dit “on hold” te zetten?
Is het de Importeur? De overheid? De fabriek zelf?
Allemaal hebben ze verschillende belangen, en terecht. Maar wat ik niet zo kan waarderen is dat er nergens maar dan ook nergens iets over te lezen is hier in Nederland. Althans ik heb het nog niet gevonden…
Op Duitse fora daarentegen wel. Zij kampen met het gegeven dat de netbeheerders en de overheid aldaar het een en ander tegenhouden met de uitrol van V2G.
Er wordt daar ook openlijk op een site (ladeloesung.de) over gesproken en het men vraagt zich ook af of al deze problemen voor het einde van het q2 in 2025 zijn opgelost.
Ik zou graag willen weten hoe Nederland ervoor staat??
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 5
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 22 jan 2025 14:17
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Wel of geen V2G?
Iets kopen en daarbij verplichten iets anders te kopen heet koppelverkoop.
Dat is in Nederland verboden.
Misschien dat?
Dat is in Nederland verboden.
Misschien dat?
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 13 nov 2024
- Laatste bezoek: 20 jan 2025 17:44
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Hoe V2G in Nederland er voor staat kun je hier lezen: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... neel-laden.
Koppelverkoop is inderdaad net toegestaan. Maar dat is moeilijk hard te maken.
Je hoeft immers geen laadpaal af te nemen van Mobilize.
Koppelverkoop is inderdaad net toegestaan. Maar dat is moeilijk hard te maken.
Je hoeft immers geen laadpaal af te nemen van Mobilize.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 03 aug 2013
- Laatste bezoek: 08 jan 2025 21:38
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Ik zie hier hetzelfde "Early adopters probleem" als bij de eerste Renault Zoe's. Daar werd ook min of meer dringend geadviseerd om via Renault een laadpaal te laten plaatsen zodat mogelijke thuislaad problemen kon worden voorkomen.
Toegevoegd in 17 minuten 56 secondes:
Misschien nog een aanvulling. Ik zou toch eerst eens gaan rekenen of V2G nu al wel loont. Wat is de meerprijs van de speciale V2G laadpaal, inclusief installatie, nu ten opzichte van een reguliere laadpaal (die dynamisch laden ondersteunt). Samen met de 1000 euro korting zou dat misschien al voldoende zijn om een losse kleine thuisaccu te kopen...
En de vraag is of je wilt meehelpen om de kinderziektes eruit te halen...
Toegevoegd in 17 minuten 56 secondes:
Misschien nog een aanvulling. Ik zou toch eerst eens gaan rekenen of V2G nu al wel loont. Wat is de meerprijs van de speciale V2G laadpaal, inclusief installatie, nu ten opzichte van een reguliere laadpaal (die dynamisch laden ondersteunt). Samen met de 1000 euro korting zou dat misschien al voldoende zijn om een losse kleine thuisaccu te kopen...
En de vraag is of je wilt meehelpen om de kinderziektes eruit te halen...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 dec 2024
- Laatste bezoek: 19 jan 2025 07:13
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Dank voor jullie reacties. Ik waardeer jullie bijdrage ten zeerste!
Als ik het zo bekijk, even los gezien of V2G wel lonend is op dit moment, dan word ik inderdaad niet verplicht om een laadpaal van Mobilize aan te kopen maarrr… dan werkt het V2G systeem niet op mijn Renault 5 E-tech die ik heb aangekocht, via een officiële Renault dealer, bij Renault Nederland (waar Mobilize weer onderdeel van is).
Ik kan dus niet volledig gebruik maken van de auto die ik heb uitgekozen als ik al niet aan twee voorwaarden heb voldaan. Dan heb ik het nog niet over specifieke energiecontract van ten Mobility House want ook zonder dit contract gaat het hele V2G niet werken voor nu.
Misschien hebben we dan hier ook meteen de ECHTE reden te pakken waarom V2G niet beschikbaar komt op de eerste batch R5 hier in NL, althans zeker niet beschikbaar tot einde q2.
Ik ga de vraag mbt koppelverkoop eens voorleggen aan de ACM. Zodra ik antwoord heb dan meld ik me hier.
Update: de vraag is neergelegd bij de ACM. Verwachte reactietijd is 2 weken.
Toegevoegd in 1 uur 40 minuten 30 secondes:
Ik heb hieronder de link geplaatst naar de site van Mobilize Frankrijk waarop te lezen is hoe dat daar de verrekening van stroom in zijn werk gaat. Om de “rekenmachine” ter indicatie te laten werken dient de taal op Frans te zijn ingesteld. na vertaling werkt de calculator niet meer merk ik.
Voor degene die de Franse taal niet machtig zijn (hoor ik ook bij) kan je de vertaalfunctie gebruiken van de browser.
https://www.mobilize-v2g.fr/fr_fr
Als ik het zo bekijk, even los gezien of V2G wel lonend is op dit moment, dan word ik inderdaad niet verplicht om een laadpaal van Mobilize aan te kopen maarrr… dan werkt het V2G systeem niet op mijn Renault 5 E-tech die ik heb aangekocht, via een officiële Renault dealer, bij Renault Nederland (waar Mobilize weer onderdeel van is).
Ik kan dus niet volledig gebruik maken van de auto die ik heb uitgekozen als ik al niet aan twee voorwaarden heb voldaan. Dan heb ik het nog niet over specifieke energiecontract van ten Mobility House want ook zonder dit contract gaat het hele V2G niet werken voor nu.
Misschien hebben we dan hier ook meteen de ECHTE reden te pakken waarom V2G niet beschikbaar komt op de eerste batch R5 hier in NL, althans zeker niet beschikbaar tot einde q2.
Ik ga de vraag mbt koppelverkoop eens voorleggen aan de ACM. Zodra ik antwoord heb dan meld ik me hier.
Update: de vraag is neergelegd bij de ACM. Verwachte reactietijd is 2 weken.
Toegevoegd in 1 uur 40 minuten 30 secondes:
Ik heb hieronder de link geplaatst naar de site van Mobilize Frankrijk waarop te lezen is hoe dat daar de verrekening van stroom in zijn werk gaat. Om de “rekenmachine” ter indicatie te laten werken dient de taal op Frans te zijn ingesteld. na vertaling werkt de calculator niet meer merk ik.
Voor degene die de Franse taal niet machtig zijn (hoor ik ook bij) kan je de vertaalfunctie gebruiken van de browser.
https://www.mobilize-v2g.fr/fr_fr
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 5
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 22 jan 2025 14:17
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Wel of geen V2G?
Ook een reden om het niet te nemen zou voor ons zijn dat onze kleinkinderen 200 km ver wonen en wij altijd een volle batterij voor de deur willen om ze ten aller tijden te kunnen bezoeken.
Met V2G is dat niet gegarandeerd als je huis de batterij ‘s nachts eerst leeg trekt.
Ik weet niet of iedereen zich dat ook realiseert.
Geen idee hoe dat in de praktijk gaat werken.
Groet, Ron.
Met V2G is dat niet gegarandeerd als je huis de batterij ‘s nachts eerst leeg trekt.
Ik weet niet of iedereen zich dat ook realiseert.
Geen idee hoe dat in de praktijk gaat werken.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 03 aug 2013
- Laatste bezoek: 08 jan 2025 21:38
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Nou "niet verplicht" is toch wel het sleutelwoord. Als het niet verplicht is dan is het mijns inziens geen koppelverkoop.Sam974 schreef: ↑30 dec 2024 09:25 Dank voor jullie reacties. Ik waardeer jullie bijdrage ten zeerste!
Als ik het zo bekijk, even los gezien of V2G wel lonend is op dit moment, dan word ik inderdaad niet verplicht om een laadpaal van Mobilize aan te kopen maarrr… dan werkt het V2G systeem niet op mijn Renault 5 E-tech die ik heb aangekocht, via een officiële Renault dealer, bij Renault Nederland (waar Mobilize weer onderdeel van is).
Ik kan dus niet volledig gebruik maken van de auto die ik heb uitgekozen als ik al niet aan twee voorwaarden heb voldaan. Dan heb ik het nog niet over specifieke energiecontract van ten Mobility House want ook zonder dit contract gaat het hele V2G niet werken voor nu.
Ik zou adviseren om na te gaan of de gebruikte V2G technologie nu gebaseerd is op een openbare standaard waar ook derde partijen, weliswaar op termijn(!), ook oplossingen voor bieden. Zelf zul je een afweging moeten maken of je daarop wilt en kunt wachten. Stel je bent van plan om over 3 jaar de auto weer te verkopen loont het zich dan wel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 5
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 22 jan 2025 14:17
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Wel of geen V2G?
Ok, misschien niet verplicht, maar zonder werkt het voorlopig niet wat je hebt aangekocht (V2G).
Zoals al is aangegeven.
Misschien iemand met een rechtsbijstand die hier wat duidelijkheid over kan krijgen.
Groet, Ron.
Zoals al is aangegeven.
Misschien iemand met een rechtsbijstand die hier wat duidelijkheid over kan krijgen.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 dec 2024
- Laatste bezoek: 19 jan 2025 07:13
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Ik heb inmiddels een reactie van Renault Nederland waar ik mijn bezorgdheid had neergelegd omtrent de reden voor uitgestelde levering van de R5 MET V2G en wanneer, maar vooral OF ik deze nog wel geleverd ga krijgen voor einde 2025.
De reden voor uitgestelde levering van de R5 MET V2G aan particulieren in Nederland is dat Renault werkt aan een doorontwikkeling van de bidirectionele boordlader die mogelijk maakt dat de R5 kan communiceren met het Nederlandse energie net (grid code certificaat).
De R5 is eigenlijk pas V2G ready als het gehele ecosysteem compleet is, te weten; de auto zelf dus, het laadpunt en het energienet.
Mijn initiële vraag, en de reactie daarop van Renault Nederland staat los van vraag of er sprake is van koppelverkoop.
Dit wilde ik even gezegd hebben.
De reden voor uitgestelde levering van de R5 MET V2G aan particulieren in Nederland is dat Renault werkt aan een doorontwikkeling van de bidirectionele boordlader die mogelijk maakt dat de R5 kan communiceren met het Nederlandse energie net (grid code certificaat).
De R5 is eigenlijk pas V2G ready als het gehele ecosysteem compleet is, te weten; de auto zelf dus, het laadpunt en het energienet.
Mijn initiële vraag, en de reactie daarop van Renault Nederland staat los van vraag of er sprake is van koppelverkoop.
Dit wilde ik even gezegd hebben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 5
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 22 jan 2025 14:17
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Wel of geen V2G?
Ok, duidelijk.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 13 nov 2024
- Laatste bezoek: 20 jan 2025 17:44
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Hoe dan ook, V2G staat voorlopig nog in de kinderschoenen.
En als het al gaat werken, dan moet je sowieso investeren in een geschikte laadpaal. In eerste instantie van Mobilize; later van andere aanbieders.
Ik heb geen spijt van het afzien van V2G.
Daarvoor is er nog een andere reden. Renault legt een beperking op aan het gebruik van V2G. Er mag niet meer dan 40.000 KW ingezet worden voor V2G. Waarschijnlijk zul je dat nooit halen, maar V2G is toch een aanslag op de capaciteit van de accu.
En als het al gaat werken, dan moet je sowieso investeren in een geschikte laadpaal. In eerste instantie van Mobilize; later van andere aanbieders.
Ik heb geen spijt van het afzien van V2G.
Daarvoor is er nog een andere reden. Renault legt een beperking op aan het gebruik van V2G. Er mag niet meer dan 40.000 KW ingezet worden voor V2G. Waarschijnlijk zul je dat nooit halen, maar V2G is toch een aanslag op de capaciteit van de accu.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 dec 2024
- Laatste bezoek: 19 jan 2025 07:13
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Ik ben twee dagen geleden gebeld door een medewerker van de ACM omdat ik daar de vraag had neergelegd of het gaat om koppelverkoop wanneer men het V2G werkend wil hebben op de R5.
Uiteraard moet daarvoor eerst bij Renault alles in orde zijn (bidirectionele lader, laadpaal van Mobilize), vervolgens de Nederlandse netbeheerders alle zaken geregeld hebben en dan, last but not least, de wetgeving/belastingregels etc etc. Maar dat dus even ter zijde.
Het antwoord luidde; “ik kan u de website noemen van de ACM waar u kunt lezen of er sprake is van koppelverkoop, machtsposities etc, etc…”
Door al dit gebrabbel met de nodige stiltes en “uhhh, uhhh….uhhh”, werd ik natuurlijk niet veel wijzer. Ik had immers al die informatie al gevonden en vanuit daar uiteindelijk de vraag gesteld aan de ACM omdat het voor mij nog altijd niet duidelijk was.
Ik heb de beste stagiaire (want die trek ik altijd aan, zo blijkt) bedankt voor zijn telefoontje en ben weer aan het werk gegaan.
Het zit me nog altijd niet lekker maar ik denk dat ik er niet achter ga komen.
Ik heb inmiddels contact gehad met Renault NL en het is nog mogelijk om de order te annuleren, dus ga ik dit weekend gebruiken om daar over na te denken.
Ik zit namelijk niet te wachten op een (gewone) EV anders had ik deze al wel eerder aan kunnen kopen… voor mij is V2G of beter nog V2H de reden om daarvoor te kiezen maar als er nog niets bekend is of, en wanneer dit gaat werken in NL, is het eigenlijk voor mij niet interessant meer.
Jammer van de toegekende subsidie daar had ik ook iemand anders blij mee kunnen maken. Als ik dit V2G debacle had geweten bij het tekenen van de order dan had ik die pen niet opgepakt.
Ik ging er vanuit (ja, en daar gaat het fout…) dat alles zou werken bij overdracht van de R5….
Uiteraard moet daarvoor eerst bij Renault alles in orde zijn (bidirectionele lader, laadpaal van Mobilize), vervolgens de Nederlandse netbeheerders alle zaken geregeld hebben en dan, last but not least, de wetgeving/belastingregels etc etc. Maar dat dus even ter zijde.
Het antwoord luidde; “ik kan u de website noemen van de ACM waar u kunt lezen of er sprake is van koppelverkoop, machtsposities etc, etc…”
Door al dit gebrabbel met de nodige stiltes en “uhhh, uhhh….uhhh”, werd ik natuurlijk niet veel wijzer. Ik had immers al die informatie al gevonden en vanuit daar uiteindelijk de vraag gesteld aan de ACM omdat het voor mij nog altijd niet duidelijk was.
Ik heb de beste stagiaire (want die trek ik altijd aan, zo blijkt) bedankt voor zijn telefoontje en ben weer aan het werk gegaan.
Het zit me nog altijd niet lekker maar ik denk dat ik er niet achter ga komen.
Ik heb inmiddels contact gehad met Renault NL en het is nog mogelijk om de order te annuleren, dus ga ik dit weekend gebruiken om daar over na te denken.
Ik zit namelijk niet te wachten op een (gewone) EV anders had ik deze al wel eerder aan kunnen kopen… voor mij is V2G of beter nog V2H de reden om daarvoor te kiezen maar als er nog niets bekend is of, en wanneer dit gaat werken in NL, is het eigenlijk voor mij niet interessant meer.
Jammer van de toegekende subsidie daar had ik ook iemand anders blij mee kunnen maken. Als ik dit V2G debacle had geweten bij het tekenen van de order dan had ik die pen niet opgepakt.
Ik ging er vanuit (ja, en daar gaat het fout…) dat alles zou werken bij overdracht van de R5….
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 13 nov 2024
- Laatste bezoek: 20 jan 2025 17:44
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Even over die subsidie. In principe vervalt die niet. Kopers die hebben aangevraagd nadat de pot al leeg was, komen in een soort poule. Subsidie waar geen gebruik van is gemaakt, komt, via loting, uiteindelijk toch wel terecht bij een koper van een EV in 2024.
Mocht je de de order laten vervallen, dan zou ik ook ook melden bij "Mijn RVO". Dan profiteert iemand anders er alsnog van.
Koppelverkoop is echt heel lastig hard te maken. Ik heb ooit navraag gedaan over de verkoop van Laptops waarop Windows van Microsoft al is geïnstalleerd. Ook een vorm van koppelverkoop. Je bent echter niet verplicht om Windows te activeren. Je kunt bij het opstarten niet akkoord met de voorwaarden en, via een omslachtige procedure, een klein bedragje terug krijgen van Microsoft. Daarna kun je er zelf bijvoorbeeld een Linux OS op installeren. In de ogen van het ACM geen koppelverkoop. En, zo gaf het ACM aan, vrijwel iedereen accepteert Windows als besturingssysteem.
Bij Renault geld in feite hetzelfde. Je hoeft geen producten van Mobilize af te nemen. De R5 werkt ook prima zonder Mobilize. Voorlopig heb je geen andere keuze, maar op termijn waarschijnlijk wel.
Mocht je de de order laten vervallen, dan zou ik ook ook melden bij "Mijn RVO". Dan profiteert iemand anders er alsnog van.
Koppelverkoop is echt heel lastig hard te maken. Ik heb ooit navraag gedaan over de verkoop van Laptops waarop Windows van Microsoft al is geïnstalleerd. Ook een vorm van koppelverkoop. Je bent echter niet verplicht om Windows te activeren. Je kunt bij het opstarten niet akkoord met de voorwaarden en, via een omslachtige procedure, een klein bedragje terug krijgen van Microsoft. Daarna kun je er zelf bijvoorbeeld een Linux OS op installeren. In de ogen van het ACM geen koppelverkoop. En, zo gaf het ACM aan, vrijwel iedereen accepteert Windows als besturingssysteem.
Bij Renault geld in feite hetzelfde. Je hoeft geen producten van Mobilize af te nemen. De R5 werkt ook prima zonder Mobilize. Voorlopig heb je geen andere keuze, maar op termijn waarschijnlijk wel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 jan 2025
- Laatste bezoek: 15 jan 2025 23:46
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
ZIt qua R5 aankoop in hetzelfde schuitje: het bekende telefoontje van de importeur gekregen zonder veel concrete informatie maar wel met nieuws dat V2G pas later leverbaar is. Na wat wikken en wegen maar gekozen voor deze vertraging, want V2H / V2G wordt in de toekomst waardevol. Of dat alleen met de Mobilize laadoplossing gaat werken betwijfel ik - zo moeilijk is de V2H technologie niet. Ik heb nog niet besloten of ik die laadpaal gaan aanschaffen. Voor wat betreft de oorzaak: de importeur zegt niets, ook de dealer weet van niets. Begreep dat het een specifiek NL probleem zou zijn - aanvullende eisen van de NL netbeheerders. Dan DE geen V2G zou krijgen was al langer bekend en niet verrassend want de Duitsers hebben merendeel geen slimme meters. Hoe het kan zijn dan Utrecht vanaf Maart 500 R5s gaat inzetten om mbv V2G het net te ondersteunen is mij een raadsel - lijkt dat Renault NL iets belooft wat ze niet waar kunnen maken https://www.vsk.nl/artikelen/elektrisch ... en-te-gaan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 dec 2024
- Laatste bezoek: 19 jan 2025 07:13
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Hallo MRvG
Ik heb net het stukje van de deel auto’s in Utrecht nog eens gelezen…ik krijg sterk de indruk dat alle R5 voertuigen met V2G daarheen gaan ipv van naar kopers en dat zij dus nog maar een paar maandjes in de wachtkamer mogen rondwandelen.
Het is maar afwachten of V2G gaat werken maar zoals ik al aangaf vind ik V2H veel interessanter eigenlijk.
Wanneer had je de bestelling geplaatst?
Ik heb net het stukje van de deel auto’s in Utrecht nog eens gelezen…ik krijg sterk de indruk dat alle R5 voertuigen met V2G daarheen gaan ipv van naar kopers en dat zij dus nog maar een paar maandjes in de wachtkamer mogen rondwandelen.
Het is maar afwachten of V2G gaat werken maar zoals ik al aangaf vind ik V2H veel interessanter eigenlijk.
Wanneer had je de bestelling geplaatst?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 13 nov 2024
- Laatste bezoek: 20 jan 2025 17:44
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Toevallig een monteur van laadpalen gesproken die binnenkort ingezet wordt bij het project in Utrecht.
Hij wist niet beter dan dat dit gewoon door gaat. Problemen met V2G was hem niet bekend.
Voor particulier gebruik is het volgens hem nog lastig om uit te rollen; geen geschikte laadpalen, software nog niet op orde en de netbeheerder zijn nog niet zo ver.
Hij wist niet beter dan dat dit gewoon door gaat. Problemen met V2G was hem niet bekend.
Voor particulier gebruik is het volgens hem nog lastig om uit te rollen; geen geschikte laadpalen, software nog niet op orde en de netbeheerder zijn nog niet zo ver.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 jan 2025
- Laatste bezoek: 15 jan 2025 23:46
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
@Sam974 : ..al in Mei besteld met R5Pass en toen was de verwachting dat December nog ging lukken
Eens met je dat V2H relevanter is, maar ik meen dat de V2H en V2G aan elkaar gelinkt zijn qua problematiek : het huis hangt immers bijna altijd aan een grid.
@maarten916: ik verwacht idd niet dat ik dit jaar nog van de V2H gebruik kan gaan maken, maar wil het met oog op de toekomst wel hebben - de rijdende thuisbatterij zeg maar. Het Utrecht project stinkt: of Renault liegt naar gemeente Utrecht en gaat straks maanden vertragen, of ze liegen naar 'de gewone consument' over de technische obstakels
Een wat ouder artikel uit April '24 wat al vermeldt dat FR en ES wel V2G krijgen, DE voorlopig niet ( mogelijk nooit ) . Geen melding van GB of NL
https://www.electrive.com/2024/05/21/el ... 900-euros/
Eens met je dat V2H relevanter is, maar ik meen dat de V2H en V2G aan elkaar gelinkt zijn qua problematiek : het huis hangt immers bijna altijd aan een grid.
@maarten916: ik verwacht idd niet dat ik dit jaar nog van de V2H gebruik kan gaan maken, maar wil het met oog op de toekomst wel hebben - de rijdende thuisbatterij zeg maar. Het Utrecht project stinkt: of Renault liegt naar gemeente Utrecht en gaat straks maanden vertragen, of ze liegen naar 'de gewone consument' over de technische obstakels
Een wat ouder artikel uit April '24 wat al vermeldt dat FR en ES wel V2G krijgen, DE voorlopig niet ( mogelijk nooit ) . Geen melding van GB of NL
https://www.electrive.com/2024/05/21/el ... 900-euros/
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 dec 2024
- Laatste bezoek: 19 jan 2025 07:13
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
@MRvG … oww dat is helemaal vervelend dat je al zo vroeg besteld hebt en dan nu even nog minimaal 7 maanden extra moet wachten…
Ja, dat klopt op de Spaanse site van Renault kan je de Mobilize Verso laadpaal bestellen als accessoire en dat V2H gekoppeld is aan V2H.
In mijn post 30 december hierboven staat een link naar de Franse site van Mobilize waarin het V2G
principe wordt uitgelegd. Je kan de pagina simpel vertalen naar Nederlands …dat leest wat makkelijker. Althans voor mij… ook staat er calculator waar je de “besparing” kan uitrekenen, deze werkt enkel als de taal weer terug op Frans is ingesteld.
Uiteraard is dit enkel voor Frankrijk maar het geeft je een beeld van hoe het zou kunnen werken….en zo werd het ook uitgelegd bij dealer midden november.
Nogmaals ik ben er nog niet uit wat ik moet doen. Het zou mijn eerste nieuwe auto worden uit de rij met 71 “fossiele” voorgangers en dan ook nog elektrisch…dus helemaal spannend.
Voor wat betreft het Utrecht verhaal zie ik voor Renault wel kansen hier als het gaat om testen met het NL netwerk… een reden om particulieren even “on hold” te zetten….
Ik ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren richting de “wachtenden” medio juli als blijkt dat V2G alsnog niet gereed is…
Even los daarvan zou het nu al wel wel netjes zijn als de R5-pass kopers in ieder geval restitutie krijgen van de €150,-
Het “voordeel” van als eerste bestellen en rijden is nu wel voorbij voor degene die wachten op V2G.
Ja, dat klopt op de Spaanse site van Renault kan je de Mobilize Verso laadpaal bestellen als accessoire en dat V2H gekoppeld is aan V2H.
In mijn post 30 december hierboven staat een link naar de Franse site van Mobilize waarin het V2G
principe wordt uitgelegd. Je kan de pagina simpel vertalen naar Nederlands …dat leest wat makkelijker. Althans voor mij… ook staat er calculator waar je de “besparing” kan uitrekenen, deze werkt enkel als de taal weer terug op Frans is ingesteld.
Uiteraard is dit enkel voor Frankrijk maar het geeft je een beeld van hoe het zou kunnen werken….en zo werd het ook uitgelegd bij dealer midden november.
Nogmaals ik ben er nog niet uit wat ik moet doen. Het zou mijn eerste nieuwe auto worden uit de rij met 71 “fossiele” voorgangers en dan ook nog elektrisch…dus helemaal spannend.
Voor wat betreft het Utrecht verhaal zie ik voor Renault wel kansen hier als het gaat om testen met het NL netwerk… een reden om particulieren even “on hold” te zetten….
Ik ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren richting de “wachtenden” medio juli als blijkt dat V2G alsnog niet gereed is…
Even los daarvan zou het nu al wel wel netjes zijn als de R5-pass kopers in ieder geval restitutie krijgen van de €150,-
Het “voordeel” van als eerste bestellen en rijden is nu wel voorbij voor degene die wachten op V2G.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13 dec 2024
- Laatste bezoek: 19 jan 2025 07:13
- Actief als: particulier
Re: Wel of geen V2G?
Ik herinnerde me ineens dat ik een mail naar een journalist van AutoRai had gestuurd welke een artikel had geplaatst op 28 november 2024 over Utrecht en de deel auto’s. Ik heb hem gevraagd waarom er niks te lezen valt in de media dat V2G helemaal nog niet beschikbaar is…
Niet geheel toevallig zijn omstreeks 28 november namelijk ook de eerste meldingen gekomen van het “dealer telefoontje” dat V2G niet beschikbaar is.
Journalist @Bartoostvogels heeft hier nooit op gereageerd…. Verassend misschien?
Ik dacht dat journalistiek hoor en wederhoor moest toepassen om het echte verhaal te vertellen…bij AutoRai werkt dat anders denk ik.
Niet geheel toevallig zijn omstreeks 28 november namelijk ook de eerste meldingen gekomen van het “dealer telefoontje” dat V2G niet beschikbaar is.
Journalist @Bartoostvogels heeft hier nooit op gereageerd…. Verassend misschien?
Ik dacht dat journalistiek hoor en wederhoor moest toepassen om het echte verhaal te vertellen…bij AutoRai werkt dat anders denk ik.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 387 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 550 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault tech
-
- 0 Reacties
- 120 Weergaves
-
Laatste bericht door Thijs3.5
-
- 0 Reacties
- 208 Weergaves
-
Laatste bericht door Sivar
-
- 0 Reacties
- 139 Weergaves
-
Laatste bericht door Fren
-
- 1 Reacties
- 791 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 4 Reacties
- 646 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450