[Scenic II] houdt in na vervangen krukaspoelie
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 sep 2024
- Laatste bezoek: 18 nov 2024 22:23
- Actief als: particulier
[Scenic II] houdt in na vervangen krukaspoelie
Het gaat om een Scenic II met 2.0 liter, 16V motor
Krukaspoelie, spanner en multiriem laten vervangen door KwikFit.
Hierna ging de auto inhouden bij gas geven (ong boven de 2500 toeren). Motor maakt dan raar geluid. Als er niet teveel gas wordt gegeven rijdt auto verder OK.
Dit probleem kon volgens Kwikfit niet aan hun reparatie liggen.
Naar andere garage geweest, die constateerden 'random misfiring' bij uitlezen van de canbus. Bougies en bobines vervangen, probleem blijft. Na verdere diagnose zegt deze garage dat er toch iets verkeerd is gedaan bij de vervanging van de krukaspoelie (timing niet goed afgesteld.)
Kwikfit zegt dat dit niet kan omdat er een conische krukas in zit en ze niet aan de distributieriem hebben gezeten.
Ondertussen is het probleem er nog steeds..
Klopt het wat KwikFit beweert en zo ja, wat zou er aan de hand kunnen zijn ?
Krukaspoelie, spanner en multiriem laten vervangen door KwikFit.
Hierna ging de auto inhouden bij gas geven (ong boven de 2500 toeren). Motor maakt dan raar geluid. Als er niet teveel gas wordt gegeven rijdt auto verder OK.
Dit probleem kon volgens Kwikfit niet aan hun reparatie liggen.
Naar andere garage geweest, die constateerden 'random misfiring' bij uitlezen van de canbus. Bougies en bobines vervangen, probleem blijft. Na verdere diagnose zegt deze garage dat er toch iets verkeerd is gedaan bij de vervanging van de krukaspoelie (timing niet goed afgesteld.)
Kwikfit zegt dat dit niet kan omdat er een conische krukas in zit en ze niet aan de distributieriem hebben gezeten.
Ondertussen is het probleem er nog steeds..
Klopt het wat KwikFit beweert en zo ja, wat zou er aan de hand kunnen zijn ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16424
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 dec 2024 20:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: [Scenic II] houdt in na vervangen krukaspoelie
Sowieso is naar de kwikfit gaan altijd de verkeerde keuze voor je auto en portemonnee.
Je vraagt ermee eigenlijk om ellende!
De procedure is om de motor te blokkeren met een krukas pin en een nokkenas 'lineaal'.
Als dat niet gebeurd is kun je inderdaad allerhande problemen krijgen omdat er niet is te garanderen dat de timing correct is.
Nu kan er eigenlijk maar 1 ding gebeuren en dat is de motor afstelling controleren en indien nodig de distributieriem op tijd zetten. Het beste dan direct een nieuwe set.
Niet de procedure volgen is dus een hele dure aangelegenheid en een fout van de garage.
Toegevoegd in 2 uren 38 minuten 49 secondes:
Mééstal heeft de 2.0 16v zònder turbo geen spie in het krukastandwiel en kan deze dus verdraaien tov de krukas zelf, met afstel problemen als gevolg als de motor niet geblokkeerd wordt.
Is uitvoerig op dit forum besproken.
De turbo variant heeft vrijwel altijd wèl een spie en dus vast op de krukas. Er zijn er met verloop van tijd welke ooit een ander krukasas tandwiel hebben gekregen dus niets is op voorhand zeker.
Turbo variant moeten de nokkenas moeren los tijdens het afstellen, zonder turbo moet het krukas tandwiel dus vrij draaien.
Je vraagt ermee eigenlijk om ellende!
De procedure is om de motor te blokkeren met een krukas pin en een nokkenas 'lineaal'.
Als dat niet gebeurd is kun je inderdaad allerhande problemen krijgen omdat er niet is te garanderen dat de timing correct is.
Nu kan er eigenlijk maar 1 ding gebeuren en dat is de motor afstelling controleren en indien nodig de distributieriem op tijd zetten. Het beste dan direct een nieuwe set.
Niet de procedure volgen is dus een hele dure aangelegenheid en een fout van de garage.
Toegevoegd in 2 uren 38 minuten 49 secondes:
Mééstal heeft de 2.0 16v zònder turbo geen spie in het krukastandwiel en kan deze dus verdraaien tov de krukas zelf, met afstel problemen als gevolg als de motor niet geblokkeerd wordt.
Is uitvoerig op dit forum besproken.
De turbo variant heeft vrijwel altijd wèl een spie en dus vast op de krukas. Er zijn er met verloop van tijd welke ooit een ander krukasas tandwiel hebben gekregen dus niets is op voorhand zeker.
Turbo variant moeten de nokkenas moeren los tijdens het afstellen, zonder turbo moet het krukas tandwiel dus vrij draaien.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 sep 2024
- Laatste bezoek: 18 nov 2024 22:23
- Actief als: particulier
Re: [Scenic II] houdt in na vervangen krukaspoelie
Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Achteraf natuurlijk stom om naar KwikFit te gaan, maar mij werd verzekerd dat ze dat wel konden..
Hoe zit dat dan met die 'conische krukas' ? Volgens KwikFit monteur hoef je hierbij niet op timing te letten
Motor heeft geen turbo. Maakt wel een kachelend geluid, maar dat had ie al. Schijnt veel voor te komen bij oudere Scenics.
VIN = vf1jm0ud636155308
Dus maar een klacht indienen..
Bedankt voor je reactie.
Achteraf natuurlijk stom om naar KwikFit te gaan, maar mij werd verzekerd dat ze dat wel konden..
Hoe zit dat dan met die 'conische krukas' ? Volgens KwikFit monteur hoef je hierbij niet op timing te letten
Motor heeft geen turbo. Maakt wel een kachelend geluid, maar dat had ie al. Schijnt veel voor te komen bij oudere Scenics.
VIN = vf1jm0ud636155308
Dus maar een klacht indienen..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 23 mei 2016
- Laatste bezoek: 20 dec 2024 22:04
- Actief als: particulier
Re: [Scenic II] houdt in na vervangen krukaspoelie
Mechanic schrijft het al in zijn post. Losnemen van de poelie zonder de motor te fixeren kan leiden tot een verkeerde timing.
Spieloze krukas voordelen exacte timing mogelijk. Nadelen loslopen bout poelie direct verkeerde timing en motor kaduuk
Boet zit ook erg strak vast om te voorkomen dat timing verloopt. Nu de bout los genomen is om de poelie te vervangen zonder borgpennen zal de timing iets verlopen Ijn
Spieloze krukas voordelen exacte timing mogelijk. Nadelen loslopen bout poelie direct verkeerde timing en motor kaduuk
Boet zit ook erg strak vast om te voorkomen dat timing verloopt. Nu de bout los genomen is om de poelie te vervangen zonder borgpennen zal de timing iets verlopen Ijn
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16424
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 dec 2024 20:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: [Scenic II] houdt in na vervangen krukaspoelie
Een conische krukas heeft Renault helemaal niet, wel een krukas met òf zonder een spie. Dat is dus zwetspeaat.
Bij de 2.0 zonder turbo is deze vrijwel altijd dus spieloos, maas is er wel voorbereiding voor. Bii bet losdraaien van de krukas poulie bout kan de krukas dus iets verdraaien tov het krukastandwiel waar de distributieriem op zit.
Vandaar dat de krukas zelf dus geblokkeerd moet worden, evenals de nokkenas.
Heb in der tijd letterlijk 100en van deze riemen gedaan, weet er het eea vanaf.
De krukasbout zit inderdaad behoorlijk vast, 40mm+110graden.
Toegevoegd in 1 uur 3 minuten 32 secondes:
Je zult overigens het bijgeluiden ervaren van een versleten nokkenas versteller, elke riemwissel mee vervangen!
Is in feite een verstelbaar inlaat nokkenas tandwiel.
Bij de 2.0 zonder turbo is deze vrijwel altijd dus spieloos, maas is er wel voorbereiding voor. Bii bet losdraaien van de krukas poulie bout kan de krukas dus iets verdraaien tov het krukastandwiel waar de distributieriem op zit.
Vandaar dat de krukas zelf dus geblokkeerd moet worden, evenals de nokkenas.
Heb in der tijd letterlijk 100en van deze riemen gedaan, weet er het eea vanaf.
De krukasbout zit inderdaad behoorlijk vast, 40mm+110graden.
Toegevoegd in 1 uur 3 minuten 32 secondes:
Je zult overigens het bijgeluiden ervaren van een versleten nokkenas versteller, elke riemwissel mee vervangen!
Is in feite een verstelbaar inlaat nokkenas tandwiel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 sep 2024
- Laatste bezoek: 18 nov 2024 22:23
- Actief als: particulier
Re: [Scenic II] houdt in na vervangen krukaspoelie
Klacht ingediend bij KwikFit (ook even de reacties op deze post genoemd), waar snel op werd gereageerd.
Afspraak gemaakt met andere vestiging, waar iemand zat die 'echt goed was met motoren' (of woorden van gelijke strekking). Ze hebben de distributieriem op tijd gezet, probleem gefixed.
Dus dat was wel netjes, maar had natuurlijk niet nodig moeten zijn - en dus eerder wel de bobines en bougies laten vervangen (maar goed, kan geen kwaad bij zo'n ouwe bak).
Toegevoegd in 44 secondes:
PS deze auto is te koop..
Afspraak gemaakt met andere vestiging, waar iemand zat die 'echt goed was met motoren' (of woorden van gelijke strekking). Ze hebben de distributieriem op tijd gezet, probleem gefixed.
Dus dat was wel netjes, maar had natuurlijk niet nodig moeten zijn - en dus eerder wel de bobines en bougies laten vervangen (maar goed, kan geen kwaad bij zo'n ouwe bak).
Toegevoegd in 44 secondes:
PS deze auto is te koop..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16424
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 dec 2024 20:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: [Scenic II] houdt in na vervangen krukaspoelie
Een les voor de toekomst, geen kwikfit meer!
Van de week thuis een rem setje vervangen bij een auto van een kennis want kwikfit zat het bij een wielenwissel. Kreeg de wielbouten nauwelijks los, standje oorlog op de slagmoersleutel ipv juist aanhaalmoment.
Zou er nog geen glas water drinken...
Elk geval nu opgelost, meteen nieuwe riemset en versteller?
Dank elk geval voor de terugkoppeling.
Van de week thuis een rem setje vervangen bij een auto van een kennis want kwikfit zat het bij een wielenwissel. Kreeg de wielbouten nauwelijks los, standje oorlog op de slagmoersleutel ipv juist aanhaalmoment.
Zou er nog geen glas water drinken...
Elk geval nu opgelost, meteen nieuwe riemset en versteller?
Dank elk geval voor de terugkoppeling.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 349 Weergaves
-
Laatste bericht door ap1
-
- 3 Reacties
- 449 Weergaves
-
Laatste bericht door Bulldogske01
-
- 1 Reacties
- 233 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 0 Reacties
- 213 Weergaves
-
Laatste bericht door Sanderrrr
-
- 3 Reacties
- 328 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 3 Reacties
- 118 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 6 Reacties
- 878 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone