Automaat olie verversen Kangoo 1.6 16V 2004
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
- Actief als: particulier
Automaat olie verversen Kangoo 1.6 16V 2004
Ik heb nu 6 maanden een Kangoo 1.6 16V Automaat (4 bak)...af en toe, als hij warm is gereden gaat het Opschakelen met een klap, dat is vooral als ik flink accelereer...bij rustig optrekken is dat probleem veel minder aanwezig.
Ook wil hij, als ik snel naar de 100 km p/u wil rijden (bijvoorbeeld met invoegen snelweg) trekt hij goed door in z'n 3e versn. en maakt dan ondertussen 4000+ toeren...houd ik het gaspedaal iets los dan verwacht ik dat hij doorschakelt naar de 4e....maar dat duurt seconden (kost natuurlijk extra benzine) voor hij die pakt.
Heb hem gisteren bij Renault laten uitlezen (ik wist niet eens dat dit al kon bij een 20 jaar oude Kangoo)....0 (nul) storingen, ook de rest van de motor niet, dat is fijn om te weten maar het probleem zit er nog wel steeds.
Ik vroeg aan de monteur of het verversen van de Automaat-olie raadzaam was, is niet verkeerd om dat te doen zei hij (misschien is na 20 jaar die olie wel iets gezakt qua peil)....ik laat je nog weten hoeveel dat kost.
Ze belden mij net op....KOST 400 euro !!
Ze moeten dit doen en dan weer dat, ze moeten hem op 60 graden temperatuur hebben enz....overigens maakte Renault rond 2005 reclame dat deze Automaat Onderhoudsvrij is, maar of ze daarmee ook 20 jaar oud bedoelden weet ik niet...er kan in die jaren bijvoorbeeld vocht zijn gekomen in die automaat-olie of de werking (noem je dat niet viscositeit ?) verminderd.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips....ik vind 400 euro wel een beetje veel voor een paar liter bak-olie.
Ook wil hij, als ik snel naar de 100 km p/u wil rijden (bijvoorbeeld met invoegen snelweg) trekt hij goed door in z'n 3e versn. en maakt dan ondertussen 4000+ toeren...houd ik het gaspedaal iets los dan verwacht ik dat hij doorschakelt naar de 4e....maar dat duurt seconden (kost natuurlijk extra benzine) voor hij die pakt.
Heb hem gisteren bij Renault laten uitlezen (ik wist niet eens dat dit al kon bij een 20 jaar oude Kangoo)....0 (nul) storingen, ook de rest van de motor niet, dat is fijn om te weten maar het probleem zit er nog wel steeds.
Ik vroeg aan de monteur of het verversen van de Automaat-olie raadzaam was, is niet verkeerd om dat te doen zei hij (misschien is na 20 jaar die olie wel iets gezakt qua peil)....ik laat je nog weten hoeveel dat kost.
Ze belden mij net op....KOST 400 euro !!
Ze moeten dit doen en dan weer dat, ze moeten hem op 60 graden temperatuur hebben enz....overigens maakte Renault rond 2005 reclame dat deze Automaat Onderhoudsvrij is, maar of ze daarmee ook 20 jaar oud bedoelden weet ik niet...er kan in die jaren bijvoorbeeld vocht zijn gekomen in die automaat-olie of de werking (noem je dat niet viscositeit ?) verminderd.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips....ik vind 400 euro wel een beetje veel voor een paar liter bak-olie.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 29 okt 2024 09:48
Re: Automaat olie verversen Kangoo 1.6 16V 2004
Misschien spoelen ze hem gelijk.
Dan kom je wel op die prijs ongeveer.
Groet, Ron.
Dan kom je wel op die prijs ongeveer.
Van Google geplukt.Automaat spoelen/flushen kosten
De gemiddelde prijs van het spoelen van de automaat is € 325,- incl. BTW. De kosten van het spoelen/flushen hangt af van diverse factoren: Flushed maakt gebruik van hoogwaardige olie speciaal ontwikkeld voor spoelen.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
De dp0 4 traps automaat is uitgebreid gedocumenteerd op het www, peugeot en citroen gebruikte deze transmissie ook in dezelfde jaren.
Het is overigens een eenvoudige 'zelflerende' transmissie, dat wil zeggen deze past zich aan aan je rijstijl met betrekking tot de schakelkomenten. De adaptieve waardes hiervan kunnen met obd uitlees apparatuur gereset worden en na een poosje kunnen de schakelmomenten verbeteren.
Deze transmissie is berucht om het falen van de elektromodulatiekleppen, zeer veel voorkomend euvel en relatief kostbaar.
Inderdaad de fabrikant geeft geen olie termijn voor deze transmissie opgegeven, daarom waren er vermoedelijk ook zoveel euvels mee.
De procedure is redelijk omslachtig inderdaad, en je krijgt de transmissie ook niet geheel leeg zonder deze te demonteren, dus de procedure zal 2/3x herhaald moeten worden wil je het goed doen.
Een voorbeeld via YouTube:
Let op dat de juiste olie gebruikt wordt, niet zomaar atf maar d3 transmissie olie.
Het is overigens een eenvoudige 'zelflerende' transmissie, dat wil zeggen deze past zich aan aan je rijstijl met betrekking tot de schakelkomenten. De adaptieve waardes hiervan kunnen met obd uitlees apparatuur gereset worden en na een poosje kunnen de schakelmomenten verbeteren.
Deze transmissie is berucht om het falen van de elektromodulatiekleppen, zeer veel voorkomend euvel en relatief kostbaar.
Inderdaad de fabrikant geeft geen olie termijn voor deze transmissie opgegeven, daarom waren er vermoedelijk ook zoveel euvels mee.
De procedure is redelijk omslachtig inderdaad, en je krijgt de transmissie ook niet geheel leeg zonder deze te demonteren, dus de procedure zal 2/3x herhaald moeten worden wil je het goed doen.
Een voorbeeld via YouTube:
Let op dat de juiste olie gebruikt wordt, niet zomaar atf maar d3 transmissie olie.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Laatste bezoek: 05 okt 2024 18:22
Bedankt Ron en Mechanic....had even wat anders aan mijn hoofd, maar hier ben ik weer : Ja, ik lees het en zag net ook het filmpje van Mechanic.....en nu was dit niet eens een Kangoo (nog minder ruimte volgens mij), ze hebben hem de laatste keer dus uitgelezen en gereset en daar laat ik het maar bij...op de snelweg doet hij na de reset geen rare dingen meer dus ik denk dat het resetten geholpen heeft....wel gaat het met omhoog schakelen soms met een klap als ik het gaspedaal flink indruk...maar bij zuinig rijden, dus gaspedaal rustig bedienen, gaat het schakelen vloeiend.
Gezien de bedragen die ik hier lees (en van de garage) en je opmerking over de elektromodulatiekleppen, dat zou mij 800 euro kosten als ik die moet laten vervangen en de vraag is dan nog of ze dan de olie wel verversen.....blijf ik er wel zo mee rijden, tenzij ik natuurlijk ernstige schakelproblemen zou krijgen.
En ik heb een keer gelezen dat de accupool eraf halen en na 5 minuten er weer op, de computer ook gereset is, klopt dat?
En JA...ik heb de Radiocode.
Gezien de bedragen die ik hier lees (en van de garage) en je opmerking over de elektromodulatiekleppen, dat zou mij 800 euro kosten als ik die moet laten vervangen en de vraag is dan nog of ze dan de olie wel verversen.....blijf ik er wel zo mee rijden, tenzij ik natuurlijk ernstige schakelproblemen zou krijgen.
En ik heb een keer gelezen dat de accupool eraf halen en na 5 minuten er weer op, de computer ook gereset is, klopt dat?
En JA...ik heb de Radiocode.
Onnodige citaten verwijderd.
Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u hieronder bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven.
Of met de knop "Plaats reactie". Moderator
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
Om die kleppen te vervangen moet de voorste deksel los, dan loopt er ongeveer de helft van de olie uit. Die moet aangevuld worden, maar dat is wat anders dan verversen.
Voorheen was je voor die kleppen ongeveer 400e kwijt, inflatie is enorm zou nu blijkt.
Een accu reser kan geen kwaad, best eens de adaptieve waardes resetten.
Voorheen was je voor die kleppen ongeveer 400e kwijt, inflatie is enorm zou nu blijkt.
Een accu reser kan geen kwaad, best eens de adaptieve waardes resetten.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-