Talisman bijzonder onderhoud
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 sep 2021
- Laatste bezoek: 17 jul 2024 11:55
- Actief als: particulier
Talisman bijzonder onderhoud
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring als collega Talismanrijders met opvallend onderhoud. Olie verversen, banden en accu vervangen geloof ik wel. Ook ging het kort na de introductie veel over electronica. Maar wat nou als de volledige koppeling en drukgroep bij 157.000 kilometer vervangen moeten worden. Ik zet hieronder wat ik buitennissig vind. Hoe ziet jouw lijstje er uit? Ik begin hieronder vanaf de aankoop bij 150.000.
157.000 koppeling met vliegwiel
170.000 sensor uitlaatgassen door overstroomde snelweg
195.000 slot achterklep vervangen. Nieuw niet leverbaar
209.000 draagarmen vernieuwen
157.000 koppeling met vliegwiel
170.000 sensor uitlaatgassen door overstroomde snelweg
195.000 slot achterklep vervangen. Nieuw niet leverbaar
209.000 draagarmen vernieuwen
Renault 16TL (bj 1980), Renault Laguna Break RXE 1.9 dTi (bj 1999), Renault Laguna Grandtour dCi Tech Road (bj 2004), Renault Clio 90TCe hatchback Expression (bj 2014), Renault Talisman Estate Intens (bj 2016).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 18 nov 2024 07:19
- Actief als: particulier
Re: Talisman bijzonder onderhoud
Koppeling met vliegwiel is in de regel vrij vroeg, maar bij deze autos dacht ik vrij normaal. De rest van de dingen vind ik meevallen, helemaal als je verder alleen periodiek onderhoud hebt gehad
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16380
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 21 nov 2024 18:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Talisman bijzonder onderhoud
Ik lees geen bijzondere punten?
Koppeling kan op meerdere manieren versleten zijn, hydro lager, drukgroep, plaat zelf, krukaskeerring welke olie lekt op de plaat. Het massa vliegwiel is een slijtage onderdeel wat nu eenmaal dus verslijt..
Sommige presteerde het al om bij de eerste beurt de koppeling versleten te hebben om maar wat te noemen.
Draagarmen die bij 2ton versleten zijn is eigenlijk al aan de late kant.
Het enige is dat een slot niet nieuw leverbaar is, helemaal niet meer of niet in voorraad bij Renault en na bestelling?
Toen ik m'n autootje kocht met 29dkm was de koppeling al versleten, letterlijk van oud vrouwtje gekocht.
Koppeling kan op meerdere manieren versleten zijn, hydro lager, drukgroep, plaat zelf, krukaskeerring welke olie lekt op de plaat. Het massa vliegwiel is een slijtage onderdeel wat nu eenmaal dus verslijt..
Sommige presteerde het al om bij de eerste beurt de koppeling versleten te hebben om maar wat te noemen.
Draagarmen die bij 2ton versleten zijn is eigenlijk al aan de late kant.
Het enige is dat een slot niet nieuw leverbaar is, helemaal niet meer of niet in voorraad bij Renault en na bestelling?
Toen ik m'n autootje kocht met 29dkm was de koppeling al versleten, letterlijk van oud vrouwtje gekocht.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 sep 2021
- Laatste bezoek: 17 jul 2024 11:55
- Actief als: particulier
Re: Talisman bijzonder onderhoud
Bedankt voor de reacties. Ik ben denk ik een beetje bang geworden. Mijn Laguna 2004 nieuw gekocht (en behandeld met zijden handschoenen) ging gedwongen weg met 420.000 op de teller en die heeft nooit een nieuwe koppeling of draagarmen gekregen. De huidige 2e hands Talisman is slecht behandeld en gebutst geweest. Over de koppeling heb ik wel een mening. Om zuinig te rijden is het schakeladvies (handgeschakeld) om heel snel naar een hogere versnelling te gaan. Bijvoorbeeld 85 km/u in de 6e versnelling. Voor de koppeling is een kleiner verzet veel beter. De motor trekt daar wel makkelijk doorheen maar voor de levensduur van de koppeling ongunstig. En ook oneconomisch maar dat nu terzijde. Ik schakel nu later op en hoop zo langer met de koppeling te doen.
Renault 16TL (bj 1980), Renault Laguna Break RXE 1.9 dTi (bj 1999), Renault Laguna Grandtour dCi Tech Road (bj 2004), Renault Clio 90TCe hatchback Expression (bj 2014), Renault Talisman Estate Intens (bj 2016).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 19 nov 2024 16:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Talisman bijzonder onderhoud
Rij je soms veel in bergachtig gebied? En/of met een caravan/aanhanger?
Dan is het (zuinig) “nieuwe rijden” sowiezo funest voor motor en koppeling.
Groet, Ron.
Dan is het (zuinig) “nieuwe rijden” sowiezo funest voor motor en koppeling.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16380
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 21 nov 2024 18:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Talisman bijzonder onderhoud
Die 2004 laguna zal ongetwijfeld het eea aan fuseekogels gehad hebben, en als er een 6bak in zat kan het eigenlijk niet geloven dat die nooit een lekke koppelingscilinder gehad heeft. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Het bespaarde kan dan in de Talisman, geen enkele klant die ik kan herinneren werd niet foxwild van de laguna 2 ph1 en bijhorende onkosten.
Als je constant rijdt op een vlakke weg zijn lage toeren niet verkeerd, vraagt immers weinig vermogen.
Wat was de reden voor de vervanging van de koppeling? Slip, hoog aangrijpen,trillen?
Het bespaarde kan dan in de Talisman, geen enkele klant die ik kan herinneren werd niet foxwild van de laguna 2 ph1 en bijhorende onkosten.
Als je constant rijdt op een vlakke weg zijn lage toeren niet verkeerd, vraagt immers weinig vermogen.
Wat was de reden voor de vervanging van de koppeling? Slip, hoog aangrijpen,trillen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 708 Weergaves
-
Laatste bericht door Kruiser 710
-
- 2 Reacties
- 170 Weergaves
-
Laatste bericht door Heilooernees
-
- 0 Reacties
- 82 Weergaves
-
Laatste bericht door Heilooernees
-
- 8 Reacties
- 387 Weergaves
-
Laatste bericht door exroosje
-
- 3 Reacties
- 454 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 364 Weergaves
-
Laatste bericht door Edwin dCi