Talisman bijzonder onderhoud

Plaats reactie

Topic author
Edwin dCi
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2021
Laatste bezoek: 17 jul 2024 11:55
Actief als: particulier

Talisman bijzonder onderhoud

Bericht door Edwin dCi »

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring als collega Talismanrijders met opvallend onderhoud. Olie verversen, banden en accu vervangen geloof ik wel. Ook ging het kort na de introductie veel over electronica. Maar wat nou als de volledige koppeling en drukgroep bij 157.000 kilometer vervangen moeten worden. Ik zet hieronder wat ik buitennissig vind. Hoe ziet jouw lijstje er uit? Ik begin hieronder vanaf de aankoop bij 150.000.
157.000 koppeling met vliegwiel :hammer_head
170.000 sensor uitlaatgassen door overstroomde snelweg :hammer_head
195.000 slot achterklep vervangen. Nieuw niet leverbaar :hammer_head
209.000 draagarmen vernieuwen :hammer_head
Renault 16TL (bj 1980), Renault Laguna Break RXE 1.9 dTi (bj 1999), Renault Laguna Grandtour dCi Tech Road (bj 2004), Renault Clio 90TCe hatchback Expression (bj 2014), Renault Talisman Estate Intens (bj 2016).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1457
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 04 aug 2024 12:47
Actief als: particulier

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Bericht door larsdijkstra 16v »

Koppeling met vliegwiel is in de regel vrij vroeg, maar bij deze autos dacht ik vrij normaal. De rest van de dingen vind ik meevallen, helemaal als je verder alleen periodiek onderhoud hebt gehad
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16286
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 07 sep 2024 18:33
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Bericht door mechanic »

Ik lees geen bijzondere punten?
Koppeling kan op meerdere manieren versleten zijn, hydro lager, drukgroep, plaat zelf, krukaskeerring welke olie lekt op de plaat. Het massa vliegwiel is een slijtage onderdeel wat nu eenmaal dus verslijt..
Sommige presteerde het al om bij de eerste beurt de koppeling versleten te hebben om maar wat te noemen.
Draagarmen die bij 2ton versleten zijn is eigenlijk al aan de late kant.

Het enige is dat een slot niet nieuw leverbaar is, helemaal niet meer of niet in voorraad bij Renault en na bestelling?

Toen ik m'n autootje kocht met 29dkm was de koppeling al versleten, letterlijk van oud vrouwtje gekocht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Edwin dCi
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2021
Laatste bezoek: 17 jul 2024 11:55
Actief als: particulier

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Bericht door Edwin dCi »

Bedankt voor de reacties. Ik ben denk ik een beetje bang geworden. Mijn Laguna 2004 nieuw gekocht (en behandeld met zijden handschoenen) ging gedwongen weg met 420.000 op de teller en die heeft nooit een nieuwe koppeling of draagarmen gekregen. De huidige 2e hands Talisman is slecht behandeld en gebutst geweest. Over de koppeling heb ik wel een mening. Om zuinig te rijden is het schakeladvies (handgeschakeld) om heel snel naar een hogere versnelling te gaan. Bijvoorbeeld 85 km/u in de 6e versnelling. Voor de koppeling is een kleiner verzet veel beter. De motor trekt daar wel makkelijk doorheen maar voor de levensduur van de koppeling ongunstig. En ook oneconomisch maar dat nu terzijde. Ik schakel nu later op en hoop zo langer met de koppeling te doen.
Renault 16TL (bj 1980), Renault Laguna Break RXE 1.9 dTi (bj 1999), Renault Laguna Grandtour dCi Tech Road (bj 2004), Renault Clio 90TCe hatchback Expression (bj 2014), Renault Talisman Estate Intens (bj 2016).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1562
Lid geworden op: 20 mar 2020
Laatste bezoek: 05 sep 2024 19:50
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Bericht door Pepone »

Rij je soms veel in bergachtig gebied? En/of met een caravan/aanhanger?
Dan is het (zuinig) “nieuwe rijden” sowiezo funest voor motor en koppeling.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16286
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 07 sep 2024 18:33
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Talisman bijzonder onderhoud

Bericht door mechanic »

Die 2004 laguna zal ongetwijfeld het eea aan fuseekogels gehad hebben, en als er een 6bak in zat kan het eigenlijk niet geloven dat die nooit een lekke koppelingscilinder gehad heeft. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Het bespaarde kan dan in de Talisman, geen enkele klant die ik kan herinneren werd niet foxwild van de laguna 2 ph1 en bijhorende onkosten.

Als je constant rijdt op een vlakke weg zijn lage toeren niet verkeerd, vraagt immers weinig vermogen.
Wat was de reden voor de vervanging van de koppeling? Slip, hoog aangrijpen,trillen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht