Vraag ivm vervangen linker ashoes, lekt versnbakolie (versnellingsbakzijde) handgeschakeld

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
dejebe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 apr 2014
Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
Actief als: particulier

Vraag ivm vervangen linker ashoes, lekt versnbakolie (versnellingsbakzijde) handgeschakeld

Bericht door dejebe »

Beste allen,

Motor: F4R
Bak: JC5104

Probleem:

Na enkelzijdig opkrikken auto ivm L/R voorwiel balanceren loopt er versnbakolie uit linkerhoes.
Tussen de hoesvouwen zit een scheur (ineens;-).
Helaas paar dagen voor vakantie.

Actie:
Morgen linker ashoes vervangen.
Je hebt ze met een zonder lager (aan de aszijde)

Vraag:
Wie heeft evt exploded view tekeningen hoe en waar de circlip zit?
Het betreft een stilstaande ashoes welk met 3 bouten op de bak zit geschroefd.

Wat is de snelste werkwijze om:

Of alleen de ashoes te vervangen
Of de ashoes met lager te vervangen

Kheb altijd automaat gereden (DP0 bak) en die heeft dit euvel niet.

Khoor het graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16318
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 okt 2024 19:33
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Vraag ivm vervangen linker ashoes, lekt versnbakolie (versnellingsbakzijde) handgeschakeld

Bericht door mechanic »

Dit is echt een onderhouds dingetje, die hoezen zweten vaak al heel lang alvorens de deze scheurt.
Elke beurt even kijken/wringen tussen de binnenste hoes. Scheurt deze tijdens het rijden loopt de bak ineens leeg en draait deze in de soep.

Het is best een gedoe hoor, niet binnen half uurtje klaar.

-olie aftappen
-naaf moer losdraaien en kijken of de as schuift in de naaf.
Ga je hameren altijd de moer erop en niet op de schroefdraad slaan!
-onderste 2 schokdemper bouten los, dan is er ruimte om de as uit de naaf te halen. Eventueel moertje van stuurkogel op de naaf nog los voor nog meer ruimte.
-3 boutjes los van de binnenste ashoes en de as is los
Screenshot_20240705_184708_Chrome.jpg
De zijde welke in de transmissie steekt heeft een tripode koppeling welke vast zit met de circlip. Als de clip los is zou je de tripode eraf moeten persen eigenlijk. Hameren in de bankschroef kan ook. Trep een tiwrap om de trippde heen, als die uit elkaar valt is het naaldlager tellen.
De hoes zelf is ook geperst op de as, kun je prima los hameren maar belangrijk is dat de nieuwe hoes op precies dezelfde lengte op de as komt, anders gaat het mis. Goed aftekenen dus. Meen me te herinneren dat er verschillende maten zijn ook van die hoezen.
Nieuwe hoes kun je er voorzichtig op tikken, met dus in acht de positie.
Ga je de as terug monteren zorg dan dat de hoes helemaal goed aan zit in de bak voor je de boutjes aandraait, het best doe je dat door de as 'op te hangen in horizontale richting.
Badolie vullen tot het uit de vul opening stroomt.

Een vlugge google zoekopdracht leert dat een nieuwe aandrijfas voor minder dan €100 thuis is. Dat zou eerlijk gezegd voor de thuisklusser de snelste optie zijn.

Het lager is hetgeen waar je de hoes mee op de as monteert, zover ik herinner is het altijd de hoes met. Maar pin me er niet op vast.

Een nieuwe naafmoer bijbestellen, als die er niet bii zit, is nooit weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dejebe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 apr 2014
Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
Actief als: particulier

Re: Vraag ivm vervangen linker ashoes, lekt versnbakolie (versnellingsbakzijde) handgeschakeld

Bericht door dejebe »

Supertof, je snelle reactie.
Ik snap het.
Nieuwe as kan ik zeker ook nog doen zie ik net, dankje, maar weet niet of dat nog op tijd binnen is voor de trip.

Bij automaterialenzaak kwamen ze er ook niet heel snel uit.
Heb er nu 2 liggen (één met en één zonder lager) volgens OEM toepasbaar maar je weet het nooit.
Overigens kan ik ook evt het lager uit die ene ashoes halen (als die alleen past) en alleen hoes overzetten bedacht ik me?
Wat dus als ik de goede hoes vervang en lager laat zitten ?
De hoes wurm ik dan wel over de tripode heen toch ? ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16318
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 okt 2024 19:33
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Vraag ivm vervangen linker ashoes, lekt versnbakolie (versnellingsbakzijde) handgeschakeld

Bericht door mechanic »

Ik ga er vanuit dat je die met lager zult nodig hebben als je het goed wil doen.
Dat 'lager' zit dus geperst op de aandrijfas zelf, allemaal niet heel spannend vast natuurlijk zoals bijvoorbeeld een wiellager.

Zou er zelf geen voorstander van zijn die hoes te fronten over de tripode koppeling, verwacht ook niet dat dat gaat zonder dat de hoes scheurt, maar hé wie weet.
Dat lagertje kan blijven zitten en een losse hoes met bijgeleverde ashoes klem daarop geklemd worden.
Vergeet niet dat deze hoes de bak olie binnen houdt en er voor zorgt dat de bak niet stuk loopt. De 'beun' manier is nog tot daar aan toe als het enkel om vet gaat, maar hier wil je geen half werk aan leveren zou ik denken.

Deze hoezen terug brengen en een asje bestellen met wat verse bak olie lijkt me de slimste, en snelste keuze in deze.

Succes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dejebe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 apr 2014
Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
Actief als: particulier

Re: Vraag ivm vervangen linker ashoes, lekt versnbakolie (versnellingsbakzijde) handgeschakeld

Bericht door dejebe »

Helder, zeker eens dat het geen beunmanier gaat worden, dat bedoelde ik niet met "wurmen".
Ik ga het morgen bekijken , anders alsnog nieuwe as, maar liever niet.
Ben voor hoes ook al tegen levertijdproblemen aangelopen dus dan wordt het écht spannend vwb trip.
Dankjewel!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dejebe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 apr 2014
Laatste bezoek: 09 jul 2024 14:38
Actief als: particulier

Re: Vraag ivm vervangen linker ashoes, lekt versnbakolie (versnellingsbakzijde) handgeschakeld

Bericht door dejebe »

Gelukt!

As eruit volgens beschrijving van Mechanic.
Stuurkogel hoefde niet los.
Oja ik kreeg nog wel een tip om remslang en absdraad even uit klemmetjes van veerpoot te nemen , dat geeft meer werkspeling en voorkomt storingen abs achteraf.
Khad zowel de hoes met lager als de hoes zonder lager liggen dus eerst de losse hoes een kans gegeven.
Hoes was exact de goede maat.
De hoes ging gemakkelijk over 2 van de 3 naaldlagers heen, mbv versnellingsbakolie floepte ie gemakkelijk en met beleid over het 3e naaldlager (ze zijn mooi rond). Daarna netjes op zn plaats gezet over het lager heen, goed voelen en even ronddraaien of de rubber rand goed over het lager heenvalt want er zit een soort metalen stofkapje voor aan de aszijde waardoor je niet kan zien wat je doet. (ik had andere hoes met lager liggen waardoor ik zag hoe ie hoorde te zitten.
Metalen aantrekbandje die bij de hoes geleverd was ging op dezelfde manier zonder moeite over de tripode. (overigens wel doen voordat je de hoes erom heen doet anders moet je de hoes twee keer doen ;-))
Voor montage as kunststof binnenscherm er even uitgehaald om ruimte te maken.
Daarna draagarm omhoog zodat as horizontaal kom te liggen is idd wenselijk zodat de hoes mooi in de bak valt en je de ring met drie gaten netjes kan monteren en aandraaien.
Alles weer vast , bakje afvullen en rijden.

Voor de duidelijkheid, deze manier van hoes vervangen vergt wel wat gevoel voor wat je aan het doen bent.
Nieuwe as is sneller ;-) zoals gezegd.

Geweldig bedankt weer !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16318
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 okt 2024 19:33
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Vraag ivm vervangen linker ashoes, lekt versnbakolie (versnellingsbakzijde) handgeschakeld

Bericht door mechanic »

Goed dat het gelukt is, en dat het kan op deze manier! Dat scheelt een hoop gedoe met een hamer of een pers..
Zelf nooit geprobeerd op deze manier want ja in de werkplaats is al het gereedschap, weer wat geleerd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht