F4R, 2.0 16v Spook-olieverbruik

Plaats reactie

Topic author
Noreply
lid
lid
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 13 jun 2021 10:37

F4R, 2.0 16v Spook-olieverbruik

Bericht door Noreply »

Sinds anderhalf jaar rij ik naar volle tevredenheid met een Espace uit 2000 (motortype f4r, 2.0 16v)

Kilometerstand bij aanschaf was slechts 44000 (NAP). Geen bijzonderheden te verwachten zou je zeggen.

Echte ben ik inmiddels aangekomen op kilometerstand 56000 en moet ik constateren dat hij steeds meer olie gaat verbruiken. Het verbruik was 1:1200 en is inmiddels tot 1:750 gekelderd. Wellicht door het gebruik van andere olie. De Renaultdealer gaf aan dat ze zelf een verbruik van 1:800 nog acceptabel vinden (...).

Maar het bijzondere is dat er onder de motor geen tekenen van lekkage zijn, carter is helemaal droog. Tevens is er op de snelweg geen walm te vinden ook niet bij gaslos en vervolgens volgas. Iedereen die achter mij heeft gereden ziet niets en ruikt niets.

En toch verdwijnt er een boel olie.

Wie zou mij tips kunnen geven om dit raadsel op te lossen aangezien ik toch echt graag komende jaren met de Espace door wil rijden....

Ik hoor het graag!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Welke olie type is gebruikt?
er mag 10W40 of 15W40 in, ga je er dunnere olie in doen (5W40 / 0W40) dan zou dat te dun kunnen zijn en
langs de zuigers mee de verbranding in gezogen worden, en dan in kleine hoeveelheden zodat je het nu nog niet ziet.
Ook zou ik even de dop van je olievulpunt aan de binnenkant bekijken op rare aanslag, en ook de dop van je
koelvloeistofreservoir, als daar een soort mayonaise aan zit, begin dan maar aan je koppakking te denken, nog zo'n
oude test is even je peilstok eruit halen, niet schoonmaken en verhitten met een aansteker, gaat hij knetteren, dan
heb je koelvloeistof in je olie, maar dan zou je ook je koelvloeistof elke keer kwijt zijn....en dat is nu niet het geval.
Maar in 9 jaar maar 56000km is wel erg weinig, dan is hij meerendeel gebruikt voor kleine stukje, dit is niet echt
goed voor de motor, komt niet echt op bedrijftemperatuur en zo ook niet je zuigers en cilinderwanden, wat dan weer
extra slijtage met zich mee brengt....

Goed... genoeg doomscenario's op genoemd, begin gewoon met de simpele testjes...komt vast wel goed :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Noreply
lid
lid

Bericht door Noreply »

10w/40 zit er nu in.

Koelvloeistof is prima helder, geen verbruik

Geen aanslag op de binnenkant van de oliedop

Ik snap het dus echt niet. Heb best wat verstand van auto's, maar dit kan ik niet verklaren...

Bijzonder niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Dit is een lastig probleem. De Espace met F4r motor dient gesmeerd te worden met een olie met ACEA A3/B3-B4 specificaties. Dit houdt verband met de vereiste HTHS waarden. (High Temerature High Shear) of in gewoon nederlands de mate waarin de oliefilm bestand is tegen hoge temperaturen en drukken, de afschuifsterkte zeg maar.
Binnen die A3/B3-B4 eis kan je gaan tot 5w40, maar gelet op het bouwjaar zou ik kiezen voor een 10w40 viscociteit.
Het hoge olieverbruik kan verschillende oorzaken hebben (buiten lekkage) zoals vastgekoekte zuigerveren, en/of een slecht werkende carterontluchting(PCV klep/ventiel). Gelet op de zeer weinige km's die met deze auto worden gereden, zou ik eerst eens de kompressie laten meten bij koude motor, is die lager dan voor een wagen met deze km's normaal is dan zou het nuttig kunnen zijn de motor eens goed te flushen, de garage weet wel waarmee, wellicht dat de zuigerveren dan loskomen. SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Noreply
lid
lid

Bericht door Noreply »

Top antwoord. Lijkt me prima voornemen om hiermee aan de slag te gaan.

Wel zou ik zelf nog zeggen dat indien de zuigerveren vast zitten ik nog steeds enige vorm van walm/verbrande olie zou moeten zien.

Echter, proberen kan altijd. Een nieuwe motor kost meer en de Espace is toch echt mijn maatje aan het worden. Bijzonder fijne auto met zeer veel flexibiliteit, wat mij betreft een auto om te behouden....

Thx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Remon, Het is inderdaad de moeite waard deze Esp. lang goed te houden, dit model vind ik de mooiste die gemaakt is. Heb zelf no. 1170 gehad (1984). Houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen svp. medeforumleden kunnen er dan hun voordeel mee doen.
Heb je verder nog vragen ik hoor het wel. mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Noreply
lid
lid

Bericht door Noreply »

Komende donderdag wordt er een nieuwe plas met olie in gegooid, nieuwe luchtfilter en een additief van Forté. Een volledige motorflush zou prijzig zijn, rond de 300 euro. Ze wilden dit eerst graag uitproberen.

Er schijnt daarnaast een speciale olie te zijn met viscositeit 10w40 die voor olieverbruikende motoren geschikt is. Die komt er dus ook in.

Ik ga het uitproberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Een flesje Forte Motor Flush kost plm. 20,- euro. Je hebt er tenminste twee nodig en verder een Oliefilter en olie.
De werkwijze is als volgt. Tap plm. een liter olie af. Gooi de 2 flesjes Motor Flush bij de oude olie, breng de motor op bedrijfstemp. laat hem 30-45 min. stationair draaien, zo nu en dan even wat gasgeven plm. 3000 tpm. Tap de olie af en controleer of de motor schoon is, evt. deze procedure herhalen met nog twee flesjes. Tap daarna de olie af vervang Filter en vul bij met nieuwe olie. SUC6 De grootste kosten zijn dus het arbeidsloon denk ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Wat ik heb gedaan bij mijn Subaru Justy kan ook wel:
voordat je je auto wegbrengt voor een beurtje, eerst een busje Forté flush erin, auto gestart, warm laten worden
en dan naar de garage gereden, uiteraard wel rustig aan want de olie is dan zo dun als water.
De garage tapt het toch wel af, mischien dat ze zich wel afvragen hoe het komt dat het zo dun is :P
dan heb je dus die rare prijs van €300,- mooi omzeilt :wink:
Al zou die motorflush geen effect hebben op eventuele vast zittende zuigerveren, vroeger voegde ze een beetje
diesel toe aan de benzine, maar of dat tegenwoordig goed gaat met een katalysator.....geen idee, maar daar
zullen ze vast wel weer benzinetoevoegingen voor hebben.

edit:
heb net zitten kijken, maar heb zelf ook de 2.0i 16v F4R, en ja, ook ik vul vaker olie bij als mij lief is, maar dat kan
ook komen omdat we al jaren verwend zijn met de Ford, daarbij kan je stomweg 30.000km rijden zonder bij te vullen,
maar als ik moet gokken moeten wij om de 2500km 1 liter olie bijvullen (152500km).....blijft toch een Renault :wink: :roll:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ericon
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
Contacteer:

Bericht door ericon »

Heb nu de 2e generatie F4r en heb er nooit een drup olie bij hoeven gooien +190.000 Km's!!
Blijken ook ijzersterke motoren te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32

Bericht door CPTR »

ericon schreef:Heb nu de 2e generatie F4r en heb er nooit een drup olie bij hoeven gooien +190.000 Km's!!
Blijken ook ijzersterke motoren te zijn.
Ik hoop het ook! Hoop er nog vele jaren mee rond te rijden! Binnenkort krijgt die z'n grote beurt :wink: .

Ik heb ook 4,5 jaar met de 2.0i 8v gereden en daar hoefde ook nooit olie bij (ging weg bij 180.000).
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Noreply
lid
lid

Bericht door Noreply »

Goed, afgelopen donderdag dus 5,20 liter MPM Higher Mileage olie in de Renault gekregen en tevens dus de Forté Oil Treatment.

Vervolgens vrijdag een pittig stukkie gaan rijden. Maandag weer retour gekomen en totaal 750km achter de rug.

Het verbruik was 1lt olie op 1000km.

Bij terugkomst maandag staat de peilstok iets onder het max randje. Verbruik is dus drastisch gekelderd in positieve zin! Het verbaast me enorm dat dit gewerkt heeft (voor nu). Zal het in de gaten blijven houden, maar voorals nog ben ik blij.

Totale kosten inclusief olie a 10,66 de liter, filter, toevoeging en milieu etc € 109,52.

:-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Remon, weet je nog welke olie er eerst in zat? Ik vermoed een zgn brandstof besparende soort bv 0w30. Deze olie had w.s. een ACEA waarde van A1 en is veel te dun voor deze motor. Houd je aan de voorgeschreven oliewaarden !!! SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Noreply
lid
lid

Bericht door Noreply »

Nee zat geen 0W30 in. Gewoon ook een 10w40 halfsynthetisch.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut