Gisteravond een rit van ruim een half uur en 35 km, na een probleemloze start. Na een kwartier pauze weer eerste start alleen gezoem, tweede start probleemloos. Deze keer werd na de mislukte start de stuurkolom niet ontgrendeld en ging de ventilatie niet aan. Dus dat is niet iedere keer hetzelfde.
ronny530 schreef: ↑10 jun 2022 13:58
Of de startmotor gedurende de 15 seconden de motor probeert te starten en niet na een paar secondes te weinig kracht heeft om te kunnen starten.
Vanochtend getest. Startmotor probeerde de motor te starten, zonder hapering of afnemende kracht. Accuspanning 12,25 V, tijdens starten 11,42 V, daarna terug naar 12,23 V.
ronny530 schreef: ↑10 jun 2022 14:52
Er schoot me net iets te binnen, kan het niet zo zijn dat de accupolen ietwat gecorrodeerd zijn of een van de accuklemmen niet meer goed vast zit. Dat is mij ook wel eens overkomen bij een Volvo 440 die de ene keer vrolijk aan de gang ging en de andere keer zoiets had van nu even niet.
Accupolen zien er goed uit, geen corrosie (zijn goed ingevet), zitten goed vast.
Valkenet schreef: ↑10 jun 2022 19:01
Eerst alles controleren of het vast zit idd. Accu-Polen dienen ook schoon te zijn.
Maar als alles vast zit, denk ik uw verhaal lezend dat de accu zijn beste tijd gehad heeft.
Accu's van tegenwoordig zijn ook niet meer de kwaliteit van vroeger.
Zet de dimlichten eens aan voor u gaat starten. Gaan ze tijdens het starten uit dan is het de accu.
Groet Martin
Xenon verlichting schijnt het niet zo fijn te vinden om vaak in- en uitgeschakeld te worden. Maar gezien de meetresultaten hierboven denk ik dat de accu nog wel in orde is. Originele accu heeft het 12,5 jaar en zo'n 284.000 km uitgehouden. De huidige zit er nog geen drie jaar en ca. 36.500 km in.