Een week geleden kwam ik uit Sittard vandaan weer richting Haarlem (ben inmiddels 71 maar koerier nog steeds) en bij de bocht van de A2 naar de A9 richting Á'veen Haarlem opeens een hoop gegil en gekraak in de versnelling....achteraf bleek dus de bak stuk.(weg gesleept door de WW)
Lang verhaal kort : de garage waar ik al een tijdje kom heeft een bak kunnen vinden voor de 80 pk motor....Kangoo rijders (maar ik vermoed ook andere modellen waar de 1,5 DCI motor in zit) weten wel dat als je de DCI-70 hebt, daar een andere bak onder zit (met andere overbrengings verhoudingen) dan de bak onder de 82 pk motor....die laatste maakt minder toeren bij 100 of 120 km dan een DCI-70, scheelt ongeveer 300 a 350 rpm.
Ze (de garage) hebben een bak gevonden bij een onderdelenbedrijf voor 450 euro en toen hij klaar was ben ik de eerste 2 dagen er alleen mee in de stad wezen rijden....mij viel meteen op, dat ik bij 50 km p/u in de 4e versnelling kon rijden, bij mijn oude (originele) bak kon dat niet, moest in de 3e versnelling...DUS ik dacht : Oh jee,verkeerde bak van een 68 pk (DCI-70 of 60)....maar eergisteren reed ik voor het eerst met deze bak op de snelweg en bleek hij bij 100 km p/u netjes rond de 2900 rpm te zitten, wat bij de oude bak ook het geval was.

Ik had een jaar of 5 geleden al een keer een DCI-70 en wist van die Kangoo dat als je bijvoorbeeld 120 km p/u reed, hij op 3200 rpm zat en de DCI-80 dus op ongeveer 2900....hoe kan dit, is dit soms een jongere bak van het nieuwe type Kangoo vanaf 2008, want ook de 1,5 DCI motoren zijn toen hetzelfde gebleven.
VRAAG is DUS : waar komt die andere verhouding vandaan bij de 3e en 4e versnelling...ik moet overigens zeggen dat dit wel veel lekkerder/rustiger rijd (50 in zijn 4) dan in zijn 3e....de bak zelf schakelt overigens lekker nieuw met ""klik klik""....i.p.v. een roerende beweging na 311.000 km.