how to kleien en krasjes verwijderen
Forumregels
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Deze zullen door ons worden verwijderd.
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Deze zullen door ons worden verwijderd.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 20:17
- Actief als: particulier
how to kleien en krasjes verwijderen
in deze how to laat ik je zien hoe je moet kleien/clayen en hoe je krasjes kan verwijderen.
veel lees plezier
Nadat we onze wagen hebben gewassen, denken de meesten onder ons dat de wagen klaar is om in de wax te worden gezet.
We vergeten natuurlijk een aantal gecrashte vliegen en muggen, een ook deze gaan we eerst verwijderen, hiervoor gebruiken we Tar en Bug remover.
Eerst in nevelen, even laten trekken en de restanten verwijderen met een zachte doek. Hetzelfde systeem wordt gebruikt om teerpuntjes onder aan de wagen te verwijderen.
TIP:
De Bug & Tar Remover kan zowel voor als na het wassen worden uitgevoerd . Voor het wassen worden de restanten van het product mee weggewassen , na het wassen verwijderen we deze restanten met een Supreme Shine microfober.
Het mag duidelijk zijn dat het hier gaat om ingedroogde insecten restanten , de verse insecten worden met het wassen verwijdert.
Nu is dat er ook weeral vanaf, en dan denken we dat de wagen proper is, Weer mis!
Even de vervuiling in kaart brengen
Nu merken we op dat we eigenlijk als het ware blijven haken aan massa’s kleine puntjes bovenop de verf.
Als we nu verder gaan, is het eigenlijk verloren moeite, want al deze kleine puntjes zijn niet meer of minder dan vervuiling.
Het gaat hier om boomsappen, spuitnevel, stof, industriële uitstoot, asfalt en ga zo maar door.
Een voorbeeldje, een wagen die dagelijks langs een spoorlijn wordt geparkeerd, zal na verloop van tijd allemaal roestige puntjes vertonen, afkomstig van remmende treinen.
Hoe weet je nu dat er Contaminatie of vervuiling op je wagen hangt?
Met de vlakke hand gaan we over de lak wrijven , en als men een aantal bobbeltjes voelt , heeft men prijs.
Even een foto van een type vervuiling
Mensen die niet zo’n gevoelige vingertoppen hebben , kunnen gebruik maken van een plastic diepvries zakje , daarin steken we onze hand , en wrijven eveneens over de lak. Dit plastic zakje is een soort versterker voor vuil , en gaat veel sneller vuil detecteren via onze vingers.
Contaminatie voel je met de vingertoppen , als het niet gaat een plastic zakje eroverheen
Als de wagen grondig is gewassen, blijkt het dat dit soort vervuiling zich zo maar niet laat verwijderen.
Voor speciale vervuiling grijpen wij dan ook naar speciale middelen.
Een zeer merkwaardig product is de Clay, vergelijkbaar met plasticine of play-dooh, dus een synthetische klei die als eigenschap heeft dat het zeer goed kleeft.
veel lees plezier
Nadat we onze wagen hebben gewassen, denken de meesten onder ons dat de wagen klaar is om in de wax te worden gezet.
We vergeten natuurlijk een aantal gecrashte vliegen en muggen, een ook deze gaan we eerst verwijderen, hiervoor gebruiken we Tar en Bug remover.
Eerst in nevelen, even laten trekken en de restanten verwijderen met een zachte doek. Hetzelfde systeem wordt gebruikt om teerpuntjes onder aan de wagen te verwijderen.
TIP:
De Bug & Tar Remover kan zowel voor als na het wassen worden uitgevoerd . Voor het wassen worden de restanten van het product mee weggewassen , na het wassen verwijderen we deze restanten met een Supreme Shine microfober.
Het mag duidelijk zijn dat het hier gaat om ingedroogde insecten restanten , de verse insecten worden met het wassen verwijdert.
Nu is dat er ook weeral vanaf, en dan denken we dat de wagen proper is, Weer mis!
Even de vervuiling in kaart brengen
Nu merken we op dat we eigenlijk als het ware blijven haken aan massa’s kleine puntjes bovenop de verf.
Als we nu verder gaan, is het eigenlijk verloren moeite, want al deze kleine puntjes zijn niet meer of minder dan vervuiling.
Het gaat hier om boomsappen, spuitnevel, stof, industriële uitstoot, asfalt en ga zo maar door.
Een voorbeeldje, een wagen die dagelijks langs een spoorlijn wordt geparkeerd, zal na verloop van tijd allemaal roestige puntjes vertonen, afkomstig van remmende treinen.
Hoe weet je nu dat er Contaminatie of vervuiling op je wagen hangt?
Met de vlakke hand gaan we over de lak wrijven , en als men een aantal bobbeltjes voelt , heeft men prijs.
Even een foto van een type vervuiling
Mensen die niet zo’n gevoelige vingertoppen hebben , kunnen gebruik maken van een plastic diepvries zakje , daarin steken we onze hand , en wrijven eveneens over de lak. Dit plastic zakje is een soort versterker voor vuil , en gaat veel sneller vuil detecteren via onze vingers.
Contaminatie voel je met de vingertoppen , als het niet gaat een plastic zakje eroverheen
Als de wagen grondig is gewassen, blijkt het dat dit soort vervuiling zich zo maar niet laat verwijderen.
Voor speciale vervuiling grijpen wij dan ook naar speciale middelen.
Een zeer merkwaardig product is de Clay, vergelijkbaar met plasticine of play-dooh, dus een synthetische klei die als eigenschap heeft dat het zeer goed kleeft.
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 20:17
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Glijmiddel aanbrengen….. en dan kleien
Door met de Clay over de lak te wrijven, blijven al onze eerder vernoemde vervuiling in dit Clay blokje kleven.
Nu dat wrijven gaat niet zomaar, hiervoor maakt men gebruik van een glijmiddel, onder de vorm van Quick Detailer of Last Touch uit het detailer gamma. (Last Touch wordt verdund met een gelijk deel aan water als aan Last Touch , dus 1:1 verdunning met water.
Men nevelt het te gommen oppervlak in met Quick Detailer, en vervolgens gaan we heen en weer bewegen met de klei blok, zeg maar zoals met schuurpapier of zoals met een
gom op tekenpapier .Tracht zoals bij de meeste producten in het detailen, te werken in stukken van 40 x 40 cm.
INFO: klei is buiten klevend ook schurend , het is te zeggen in droge toestand.
Als we nu diezelfde klei gebruiken met een glijmiddel (Quick Detailer of Last Touch 1:1 ) , blijkt diezelfde klei geen schurende capaciteiten meer te hebben , maar hij pikt nog wel de contaminatie op.
Zoals gezegd voor speciale toestanden , speciale middelen , en de klei is echt zo’n speciaal middel.
De vloeistof afnemen , en terug controleren
De klei en de attributen
Je zal voelen wanneer de vervuiling weg is genomen, het klei blokje gaat veel beter schuiven.
Na het gommen gaan we gaan we de overgebleven vloeistof wegnemen met een Supreme Shine Microfiber doek.
Als we nu het behandelde oppervlak gaan inspecteren, voelt het zo glad aan als een kinderpoepke, en het lijkt wel of dat deel reeds gewaxt werd, meer glans en veel gladder.
Nu op deze wijze gaan we heel de wagen behandelen, ook de gespoten plastic delen als spiegels en bumpers. Onbehandelde plastic delen als bumpers en grilles laten we ongemoeid.
TIP:
Het bewaren van deze klei kan eenvoudig in een hersluitbaar plastiek zakje , zeker zo goed van die kleine Tupperware doosjes , maar elke vorm van een doosje met deksel is goed.
Het doel is het aan de lucht afsluiten. Een tip die ik eens las , om de klei te bewaren in een potje met water zou ik niet toepassen .
Door de vloeistoffen gaat de klei verzadigd geraken , en dus zacht , en dan kan deze zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren.
Er zullen mensen zijn die nu al gaan denken, ik ga geen week aan mijn auto werken, wel wees gerust de hele wagen duurt niet veel langer dan een half uurtje .
De klei kan op deze manier bewaard worden , en deel je klei in drie , dat is groot genoeg
Een detailopname van het kleien
Boven de haast nieuwe klei , Onder een stuk klei dat al lang in de vuilnisbak had moeten liggen
De tijd die je hieraan hebt gespendeerd, win je dubbel terug bij de volgende stappen, en niet alleen in tijd maar ook in spierkracht.
Als we de klei na een paneel omdraaien ga je zien dat de wit grijze kleur is veranderd in grijs bruin, geen paniek de klei terug kneden, en het is weer klaar voor gebruik.
Door met de Clay over de lak te wrijven, blijven al onze eerder vernoemde vervuiling in dit Clay blokje kleven.
Nu dat wrijven gaat niet zomaar, hiervoor maakt men gebruik van een glijmiddel, onder de vorm van Quick Detailer of Last Touch uit het detailer gamma. (Last Touch wordt verdund met een gelijk deel aan water als aan Last Touch , dus 1:1 verdunning met water.
Men nevelt het te gommen oppervlak in met Quick Detailer, en vervolgens gaan we heen en weer bewegen met de klei blok, zeg maar zoals met schuurpapier of zoals met een
gom op tekenpapier .Tracht zoals bij de meeste producten in het detailen, te werken in stukken van 40 x 40 cm.
INFO: klei is buiten klevend ook schurend , het is te zeggen in droge toestand.
Als we nu diezelfde klei gebruiken met een glijmiddel (Quick Detailer of Last Touch 1:1 ) , blijkt diezelfde klei geen schurende capaciteiten meer te hebben , maar hij pikt nog wel de contaminatie op.
Zoals gezegd voor speciale toestanden , speciale middelen , en de klei is echt zo’n speciaal middel.
De vloeistof afnemen , en terug controleren
De klei en de attributen
Je zal voelen wanneer de vervuiling weg is genomen, het klei blokje gaat veel beter schuiven.
Na het gommen gaan we gaan we de overgebleven vloeistof wegnemen met een Supreme Shine Microfiber doek.
Als we nu het behandelde oppervlak gaan inspecteren, voelt het zo glad aan als een kinderpoepke, en het lijkt wel of dat deel reeds gewaxt werd, meer glans en veel gladder.
Nu op deze wijze gaan we heel de wagen behandelen, ook de gespoten plastic delen als spiegels en bumpers. Onbehandelde plastic delen als bumpers en grilles laten we ongemoeid.
TIP:
Het bewaren van deze klei kan eenvoudig in een hersluitbaar plastiek zakje , zeker zo goed van die kleine Tupperware doosjes , maar elke vorm van een doosje met deksel is goed.
Het doel is het aan de lucht afsluiten. Een tip die ik eens las , om de klei te bewaren in een potje met water zou ik niet toepassen .
Door de vloeistoffen gaat de klei verzadigd geraken , en dus zacht , en dan kan deze zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren.
Er zullen mensen zijn die nu al gaan denken, ik ga geen week aan mijn auto werken, wel wees gerust de hele wagen duurt niet veel langer dan een half uurtje .
De klei kan op deze manier bewaard worden , en deel je klei in drie , dat is groot genoeg
Een detailopname van het kleien
Boven de haast nieuwe klei , Onder een stuk klei dat al lang in de vuilnisbak had moeten liggen
De tijd die je hieraan hebt gespendeerd, win je dubbel terug bij de volgende stappen, en niet alleen in tijd maar ook in spierkracht.
Als we de klei na een paneel omdraaien ga je zien dat de wit grijze kleur is veranderd in grijs bruin, geen paniek de klei terug kneden, en het is weer klaar voor gebruik.
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 20:17
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
De start van het Cleanen , zoveel product heb je nodig voor een deel van 40 x 40 cm
(de motorkap is afgeplakt met tape om duidelijk te maken hoeveel je in 1 keer moet behandelen, dit hoef jezelf NIET te doen)
Poetsen of inwerken , tot het product tranparant wordt , daarna afnemen
De klei kan meerdere wagens gebruikt worden, maar let op, eens de klei de grond raakt is hij nog enkel goed voor de vuilbak. Hij die dat stuk nog gebruikt op zijn wagen, gaat hetzelfde effect bekomen als een schuurpapier P 100, dus beter een stukje weggooien dan je hele wagen verknoeien.
De meeste kleiblokjes kan men rustig in drie gelijke delen snijden, en van een deeltje kneden we een kleine ronde dunne schijf, die perfect op onze vingers past.
Clay heeft de eigenschap van vervuiling op te nemen zonder te schuren. Let wel op , want vervuilde clay is wel in staat om krassen te maken , door de vervuiling die de clay heeft opgenomen.
Dus regelmatig kneden , en controleren of deze niet te fel is vervuild.
Beter wat sneller een stukje klei weggooiden , dan een massa krassen die men moet wegpolijsten.
Als we de volledige wagen hebben behandeld, kan men overgaan naar de volgende stap, namelijk het behandelen met de Paint Cleaner .
Hola pola zullen er nu wel denken, we hebben de wagen eerst gewassen, en dan met de Clay gezuiverd , is het niet allemaal hetzelfde?
Neen, met het wassen verwijderen we loszittend vuil en stof, met de clay verwijderen we het vastzittende vuil op de oppervlakte. Nu gaan we ons bezig houden met het reinigen van de verf in de poriën, zoadat ze in een van de volgende stappen de nodige voeding kan opnemen.
Maar de Paint Cleaner doet meer als dat, het is een eerste stap in het verwijderen van kleine onzuiverheden of minuscule defecten in de verflaag .
Deze Paint Cleaner zal in een vroeg stadium al het ontstaan van swirls kunnen wegwerken, maar het is een product dat wat kracht en energie verlangt van de poetser.
Het reinigen is wat meer dan opsmeren en afvegen, me brengen dit aan met voldoende kracht om het in de poriën te kunnen brengen, en we verwerken dit product tot we een soort olieachtige transparante schijn bekomen.
Dat is het moment dat we het product gaan afnemen, een Supreme Shine Microfiber of andere kwaliteits micro vezel doeken zijn geschikt voor deze job .
Paint Cleaner of andere compounds komen in aanmerking voor deze taak , het is niet zo dat we eerst de lak gaan reinigen , en dan swirls of krasjes wegwerken.
Dit kan in een zelfde beweging gebeuren, waardoor buiten Paint Cleaner , ook een Swirl X , Scratch X als eender welke schurende polish of compound kan worden gebruikt.
Deze laatste zijn dan wel beter machinaal (Dual Action of soms Roterend) aan te brengen.
TIP:
Laat nooit ofte nimmer de Paint Cleaner Curen (drogen), om dit te verwijderen wordt het driedubbel zwoegen, en je zult een massa Quick Detailer nodig hebben om het goedje terug wat werkbaar te maken .
Dus vlakken van 40 bij 40 cm maximum, en na inwerken onmiddellijk afnemen .
De lak ziet er nu echt veel beter en wat donkerder uit, voelt zijde zacht aan.
Dit zijn nu de twee stappen die bepalend zijn voor de gladheid van de lak, en voor 60% ook de glans bepalen van de lak, de andere 40% komt op rekening van de Polish.
Het afdekken van de kwetsbare plaatsen
Met tape en folie
Scratch X helpt ons van kleine krasjes af , maar niet zonder enige vorm van inspanning
TIP:
Voor alle veiligheid is het aangewezen om alle rubber en plastic trim af te dekken met een goede tape. Dit voorkomt beschadigingen van een schurend product op soms toch gevoelige trim.
Ook bespaart het U uren poetswerk van deze lijsten, want alle product moet er uit omdat het anders wit uitslaat.
(de motorkap is afgeplakt met tape om duidelijk te maken hoeveel je in 1 keer moet behandelen, dit hoef jezelf NIET te doen)
Poetsen of inwerken , tot het product tranparant wordt , daarna afnemen
De klei kan meerdere wagens gebruikt worden, maar let op, eens de klei de grond raakt is hij nog enkel goed voor de vuilbak. Hij die dat stuk nog gebruikt op zijn wagen, gaat hetzelfde effect bekomen als een schuurpapier P 100, dus beter een stukje weggooien dan je hele wagen verknoeien.
De meeste kleiblokjes kan men rustig in drie gelijke delen snijden, en van een deeltje kneden we een kleine ronde dunne schijf, die perfect op onze vingers past.
Clay heeft de eigenschap van vervuiling op te nemen zonder te schuren. Let wel op , want vervuilde clay is wel in staat om krassen te maken , door de vervuiling die de clay heeft opgenomen.
Dus regelmatig kneden , en controleren of deze niet te fel is vervuild.
Beter wat sneller een stukje klei weggooiden , dan een massa krassen die men moet wegpolijsten.
Als we de volledige wagen hebben behandeld, kan men overgaan naar de volgende stap, namelijk het behandelen met de Paint Cleaner .
Hola pola zullen er nu wel denken, we hebben de wagen eerst gewassen, en dan met de Clay gezuiverd , is het niet allemaal hetzelfde?
Neen, met het wassen verwijderen we loszittend vuil en stof, met de clay verwijderen we het vastzittende vuil op de oppervlakte. Nu gaan we ons bezig houden met het reinigen van de verf in de poriën, zoadat ze in een van de volgende stappen de nodige voeding kan opnemen.
Maar de Paint Cleaner doet meer als dat, het is een eerste stap in het verwijderen van kleine onzuiverheden of minuscule defecten in de verflaag .
Deze Paint Cleaner zal in een vroeg stadium al het ontstaan van swirls kunnen wegwerken, maar het is een product dat wat kracht en energie verlangt van de poetser.
Het reinigen is wat meer dan opsmeren en afvegen, me brengen dit aan met voldoende kracht om het in de poriën te kunnen brengen, en we verwerken dit product tot we een soort olieachtige transparante schijn bekomen.
Dat is het moment dat we het product gaan afnemen, een Supreme Shine Microfiber of andere kwaliteits micro vezel doeken zijn geschikt voor deze job .
Paint Cleaner of andere compounds komen in aanmerking voor deze taak , het is niet zo dat we eerst de lak gaan reinigen , en dan swirls of krasjes wegwerken.
Dit kan in een zelfde beweging gebeuren, waardoor buiten Paint Cleaner , ook een Swirl X , Scratch X als eender welke schurende polish of compound kan worden gebruikt.
Deze laatste zijn dan wel beter machinaal (Dual Action of soms Roterend) aan te brengen.
TIP:
Laat nooit ofte nimmer de Paint Cleaner Curen (drogen), om dit te verwijderen wordt het driedubbel zwoegen, en je zult een massa Quick Detailer nodig hebben om het goedje terug wat werkbaar te maken .
Dus vlakken van 40 bij 40 cm maximum, en na inwerken onmiddellijk afnemen .
De lak ziet er nu echt veel beter en wat donkerder uit, voelt zijde zacht aan.
Dit zijn nu de twee stappen die bepalend zijn voor de gladheid van de lak, en voor 60% ook de glans bepalen van de lak, de andere 40% komt op rekening van de Polish.
Het afdekken van de kwetsbare plaatsen
Met tape en folie
Scratch X helpt ons van kleine krasjes af , maar niet zonder enige vorm van inspanning
TIP:
Voor alle veiligheid is het aangewezen om alle rubber en plastic trim af te dekken met een goede tape. Dit voorkomt beschadigingen van een schurend product op soms toch gevoelige trim.
Ook bespaart het U uren poetswerk van deze lijsten, want alle product moet er uit omdat het anders wit uitslaat.
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 20:17
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Eens de Lak volledig is gereinigd, gaat men ook de kleine beschadigingen zien, b.v. men heeft met een tas tegen de deur geschuurd of kleine krasjes.
Wel dan is het nu het moment om deze kleine zaakjes aan te pakken, en hier heeft Meguiars ook weer een gepast product voor, namelijk Scratch X .
Over dit product heb ik al veel dingen gehoord, maar het is een van de producten waarop steeds kritiek is.
Het resultaat mag nochtans gezien worden
Terecht of onterecht, dat is niet de tijd en de plaats om dit uit te spitten .
Uit ervaring weet ik dat het zeer eenvoudig is om een kras te maken, maar het vraagt heel wat spierkracht en volharding om ze er weer uit te halen.
We hebben het hier voor alle duidelijkheid over kleine lichte krassen , eens de verf weg is of de krassen te diep zijn, is het niet meer voor de gewone consument om dit gaan te behandelen, tenzij deze zich wil specialiseren.
Dus op een High Tech Applicator Pad, doen we Scratch X ter grote van een 1 Euro muntstuk, en hiermee gaan we direct aan de slag op de kras, en de ruimte er rond.
We nemen de pad goed beet, en gaan aardig wat druk zetten terwijl we cirkelvormige en/of rechtlijnige bewegingen maken. Ook hier weer het product inwerken tot het olieachtig wordt en dan verwijderen.
Na de elke maal gaan we evalueren hoe de kras zich gedraagt, en verwacht niet van de eerste maal dat Uw kras is verdwenen.
Drie tot een vijftal passes zullen nodig zijn om tot een degelijk resultaat te komen, afhankelijk van de grootte en de diepte van de kras maar ook van de hardheid van de lak Maar het is en blijft een goed product, tenminste als we het gebruiken voor wat het is gemaakt. Zijn onze verwachtingen te hoog, dan voldoet het product niet volgens de gebruiker En dit terwijl hij de limieten van veiligheid voor zijn lak heeft bereikt . Meguiars levert U producten aan om een probleem op te lossen, niet om een ander of een groter probleem te creëren.
Machinaal
Nu hebben al deze verschillende handelingen, maar een nadeel, als men het goed wil uitvoeren, hangt onze tong op onze schoenen na een paar panelen. Al zal de een nog wat meer uithoudingsvermogen hebben dan de andere, er zijn gemakkelijkere manieren om goede resultaten te bereiken.
Als eens gedacht aan een excentrische schuurmachine, of beter nog de Dual Action machine G220 van Meguiars.
De G220 van Meguiars in volle glorie
Naast elkaar , een Dual Action , en een Excentrische machine
Deze beide machines zijn Fool proof voor beginners en gevorderde gebruikers, dit wil zeggen dat deze machines de eigenaar en zijn autolak nooit in gevaar gaan brengen.
Eigenlijk kan hiermee niets misgaan, en dan moet ik goed oppassen, want er zijn er die en schuurpapier zouden opzetten.
De excentrische machine is een eenvoudige machine die oscillerende bewegingen maakt, met een diameter van 3 tot 5 mm . Goed voor een wagen te waxen en op te blinken, maar ruim onvoldoende om krasjes weg te werken
.
Een veel betere keuze is de Dual action machine van Meguiars, deze maakt dezelfde excentrische bewegingen, maar hier bij maakt de machine ook nog ronddraaiende bewegingen maar hier met een slagkracht van 8 mm. Dus de G220 van Meguiars is ook al geschikt om medium krassen te verwijderen.
De G220 de regeling van het toerental , en dan over naar de actie
Hoe gaan we nu voor de eerste maal met de machine aan de slag, en wat zijn de toebehoren die we nodig hebben?
Wel eenvoudig, we gaan onze producten aanbrengen en inwerken met Meguiars pads.
Een gele Polishing pad W8006 voor het aanbrengen van alle schurende producten, zoals daar zijn Paint Cleaner, Scratch X tot zelfs de Professionele producten als de M 80 Speed Glaze en de M 83 Dual Action Cleaner Polish.
De 3 verschillende Meguiars Pads , en het aanbrengen op de machine
Innevelen met Quick Detailer , en inmasseren in de pad
Voor de afwerking, als het aanbrengen van Wax gaan we gebruik maken van een beige Finishing pad W9006.
Om te beginnen gaan we een nieuwe pad eerst klaarmaken voor gebruik, we brengen de pad aan op de steunplaat (door middel van Velcro) en zorgen dat deze pad zo goed mogelijk in het center van de machine staat.
Het teveel aan vloeistof wegnemen met een doek , en klaar voor gebruik
Vervolgens spuiten we van op een goede 50 cm een fijne mist (eenmaal trekken aan de trekker van de fles) Quick Detailer en masseren dit in, daarna doen we b.v. Paint Cleaner op de buitenste ring van de pad, en verspreiden dit op het te behandelen paneel op stand 1 van de machine.
Pas als het product verdeelt is over het te bewerken paneel , gaan we dit product inwerken . Hiervoor zetten we de machine op stand 5 .
We maken zeer trage zachte bewegingen op het koetswerk, en oefenen een beetje druk uit op de machine.
Het polijstschema, zowel machinaal als manueel
We laten vooral de machine werken, hierna bedoel ik, laat de machine draaien, en ga langzaam verder, b.v. om de breedte van een koffer deksel te behandelen, duurt het van 2.30 tot 3.00 minuten om de volledige breedte af te leggen . Dit is ongeveer de snelheid
waarmee we bewegen. Deze snelheid en afstand is enkel om waar te geven hoe snel of hoe traag we moeten bewegen , aangeraden wordt er , om te werken in vlakken van 40 x 40 cm , deze zijn gemakkelijkere te controleren , dan een hele motorkap in een maal.
Aan het einde van een paneel gekomen, gaan we in de tegenovergestelde richting terug, en daarbij overlappen we de eerste baan voor 50 % .
(Alle standen van machines verwijzen naar de G 220 van Meguiars , voor andere merken van machines refereer naar de gegevens van de fabrikant)
Wel dan is het nu het moment om deze kleine zaakjes aan te pakken, en hier heeft Meguiars ook weer een gepast product voor, namelijk Scratch X .
Over dit product heb ik al veel dingen gehoord, maar het is een van de producten waarop steeds kritiek is.
Het resultaat mag nochtans gezien worden
Terecht of onterecht, dat is niet de tijd en de plaats om dit uit te spitten .
Uit ervaring weet ik dat het zeer eenvoudig is om een kras te maken, maar het vraagt heel wat spierkracht en volharding om ze er weer uit te halen.
We hebben het hier voor alle duidelijkheid over kleine lichte krassen , eens de verf weg is of de krassen te diep zijn, is het niet meer voor de gewone consument om dit gaan te behandelen, tenzij deze zich wil specialiseren.
Dus op een High Tech Applicator Pad, doen we Scratch X ter grote van een 1 Euro muntstuk, en hiermee gaan we direct aan de slag op de kras, en de ruimte er rond.
We nemen de pad goed beet, en gaan aardig wat druk zetten terwijl we cirkelvormige en/of rechtlijnige bewegingen maken. Ook hier weer het product inwerken tot het olieachtig wordt en dan verwijderen.
Na de elke maal gaan we evalueren hoe de kras zich gedraagt, en verwacht niet van de eerste maal dat Uw kras is verdwenen.
Drie tot een vijftal passes zullen nodig zijn om tot een degelijk resultaat te komen, afhankelijk van de grootte en de diepte van de kras maar ook van de hardheid van de lak Maar het is en blijft een goed product, tenminste als we het gebruiken voor wat het is gemaakt. Zijn onze verwachtingen te hoog, dan voldoet het product niet volgens de gebruiker En dit terwijl hij de limieten van veiligheid voor zijn lak heeft bereikt . Meguiars levert U producten aan om een probleem op te lossen, niet om een ander of een groter probleem te creëren.
Machinaal
Nu hebben al deze verschillende handelingen, maar een nadeel, als men het goed wil uitvoeren, hangt onze tong op onze schoenen na een paar panelen. Al zal de een nog wat meer uithoudingsvermogen hebben dan de andere, er zijn gemakkelijkere manieren om goede resultaten te bereiken.
Als eens gedacht aan een excentrische schuurmachine, of beter nog de Dual Action machine G220 van Meguiars.
De G220 van Meguiars in volle glorie
Naast elkaar , een Dual Action , en een Excentrische machine
Deze beide machines zijn Fool proof voor beginners en gevorderde gebruikers, dit wil zeggen dat deze machines de eigenaar en zijn autolak nooit in gevaar gaan brengen.
Eigenlijk kan hiermee niets misgaan, en dan moet ik goed oppassen, want er zijn er die en schuurpapier zouden opzetten.
De excentrische machine is een eenvoudige machine die oscillerende bewegingen maakt, met een diameter van 3 tot 5 mm . Goed voor een wagen te waxen en op te blinken, maar ruim onvoldoende om krasjes weg te werken
.
Een veel betere keuze is de Dual action machine van Meguiars, deze maakt dezelfde excentrische bewegingen, maar hier bij maakt de machine ook nog ronddraaiende bewegingen maar hier met een slagkracht van 8 mm. Dus de G220 van Meguiars is ook al geschikt om medium krassen te verwijderen.
De G220 de regeling van het toerental , en dan over naar de actie
Hoe gaan we nu voor de eerste maal met de machine aan de slag, en wat zijn de toebehoren die we nodig hebben?
Wel eenvoudig, we gaan onze producten aanbrengen en inwerken met Meguiars pads.
Een gele Polishing pad W8006 voor het aanbrengen van alle schurende producten, zoals daar zijn Paint Cleaner, Scratch X tot zelfs de Professionele producten als de M 80 Speed Glaze en de M 83 Dual Action Cleaner Polish.
De 3 verschillende Meguiars Pads , en het aanbrengen op de machine
Innevelen met Quick Detailer , en inmasseren in de pad
Voor de afwerking, als het aanbrengen van Wax gaan we gebruik maken van een beige Finishing pad W9006.
Om te beginnen gaan we een nieuwe pad eerst klaarmaken voor gebruik, we brengen de pad aan op de steunplaat (door middel van Velcro) en zorgen dat deze pad zo goed mogelijk in het center van de machine staat.
Het teveel aan vloeistof wegnemen met een doek , en klaar voor gebruik
Vervolgens spuiten we van op een goede 50 cm een fijne mist (eenmaal trekken aan de trekker van de fles) Quick Detailer en masseren dit in, daarna doen we b.v. Paint Cleaner op de buitenste ring van de pad, en verspreiden dit op het te behandelen paneel op stand 1 van de machine.
Pas als het product verdeelt is over het te bewerken paneel , gaan we dit product inwerken . Hiervoor zetten we de machine op stand 5 .
We maken zeer trage zachte bewegingen op het koetswerk, en oefenen een beetje druk uit op de machine.
Het polijstschema, zowel machinaal als manueel
We laten vooral de machine werken, hierna bedoel ik, laat de machine draaien, en ga langzaam verder, b.v. om de breedte van een koffer deksel te behandelen, duurt het van 2.30 tot 3.00 minuten om de volledige breedte af te leggen . Dit is ongeveer de snelheid
waarmee we bewegen. Deze snelheid en afstand is enkel om waar te geven hoe snel of hoe traag we moeten bewegen , aangeraden wordt er , om te werken in vlakken van 40 x 40 cm , deze zijn gemakkelijkere te controleren , dan een hele motorkap in een maal.
Aan het einde van een paneel gekomen, gaan we in de tegenovergestelde richting terug, en daarbij overlappen we de eerste baan voor 50 % .
(Alle standen van machines verwijzen naar de G 220 van Meguiars , voor andere merken van machines refereer naar de gegevens van de fabrikant)
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 20:17
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Paint cleaner machinaal aanbrengen
TIP:
Nadat we de verf hebben gereinigd en bv. twee passes hebben gedaan , gaan we een derde maal over hetzelfde paneel , maar hierbij oefenen we bijna geen druk meer uit ,het gewicht van de machine alleen al is voldoende. Deze laatste passage gaat de glans extra versterken , en het kost haast geen moeite. Wanneer het product wat droog wordt , kunnen we de werktijd iets verlengen met even wat Quick Detailer over het oppervlak te misten.
Net als met de hand , inwerken tot transparant en dan afnemen
Dus als we de koffer hebben behandeld, zijn we eigenlijk al twee maal erover geweest.
Paint Cleaner verlangt minimum 2 passes voor het betere werk, hierdoor zijn de verf zuiver, en zijn ook de meeste Swirls verdwenen.
Opblinken en evalueren
Het resultaat is reeds heel wat glans , diepte en glans
Het wegwerken van klein krasje kan evengoed machinaal gebeuren, door middel van Scratch X, het zware poetswerk gebeurt hier door een stevige machine, die niet zo snel vermoeid raakt, dus een twee, en derde of zelfs vierde pas, deert ons niet meer wij worden toch niet moe.
Nu is het verschil tussen Paint Cleaner en Scratch X niet zo groot als we het machinaal aanbrengen , maar alle beetjes helpen zou ik zeggen
Het zal duidelijk zijn, dat het werken met de machine geen tijdwinst oplevert, wel spaart het spierpijn, en zijn de resultaten beduidend beter dan deze behaald met de hand.
TIP:
Bij sterke oxidatie , of stevige swirls kan het voorkomen , dat de producten te licht uitvallen , dus als de Paint Cleaner en Scratch X niet volstaan om de wervellijntjes weg te halen , kan men nog steeds grijpen naar een grovere pad.
Zeg maar een pad met meer cutting power of bijtkracht, zoals de W7006 of de Burgundi of rode pad.
Het enige wat we moeten doen , is nabehandelen met dezelfde Paint Cleaner maar met een gele Polishing pad pad. De rode pad durft al eens te zorgen voor Micro Marring , microscopische kleine krasjes die er voor zorgen dat er een soort doffe waas op de lak hangt. Door nu na te behandelen met een zachtere pad , wordt dit probleem omzeilt.
INFO:
Er bestaan verschillende Cleaners in het gamma , waarbij de twee belangrijkste de volgende zijn:
Manueel werken : Step 1 Paint Cleaner (kan ook nog excentisch verwerkt worden)
Machinaal werken: Step 1 Paint Cleaner en M 83 Dual Action Cleaner Polish
Zeker bij het machinaal poetsen, moet de plastic en rubber trim worden beschermd met stevige koetswerk tape. Een tape die geen lijmresten nalaat, en die genoeg kleeft en toch gemakkelijk is te verwijderen. Waar vindt men zoiets? , eenvoudig in een winkel voor carrosserie benodigdheden .
Het belang van goed afdekken wordt duidelijk aan het einde , geen product uit de lijsten poetsen
Ook van die schilders afdekfolie kan goede diensten bewijzen, denk maar eens aan het dak van een Cabrio, of roosters onder de voorruit. Afdekken vraagt veel minder tijd, dan achteraf alles te moeten opkuisen.
Opblinken kan ook machinaal indien men dat wenst , en soms levert dit extra glans
De Poetsmachine geeft ons dan weer nieuwe mogelijkheden, al eens gedacht aan machinaal afnemen van Paint Cleaner, Polish en of Wax? , Het gaat weer veel vlotter dan met een Supreme Shine en handmatig, plus de glans is soms net iets beter en dieper .
Hiervoor heeft Meguiars Microfibre Bonnets, deze worden over de harde en stevige Pad W7006 getrokken , en geven de perfecte tool om alles mooi op te blinken.
TIP:
Nadat we de verf hebben gereinigd en bv. twee passes hebben gedaan , gaan we een derde maal over hetzelfde paneel , maar hierbij oefenen we bijna geen druk meer uit ,het gewicht van de machine alleen al is voldoende. Deze laatste passage gaat de glans extra versterken , en het kost haast geen moeite. Wanneer het product wat droog wordt , kunnen we de werktijd iets verlengen met even wat Quick Detailer over het oppervlak te misten.
Net als met de hand , inwerken tot transparant en dan afnemen
Dus als we de koffer hebben behandeld, zijn we eigenlijk al twee maal erover geweest.
Paint Cleaner verlangt minimum 2 passes voor het betere werk, hierdoor zijn de verf zuiver, en zijn ook de meeste Swirls verdwenen.
Opblinken en evalueren
Het resultaat is reeds heel wat glans , diepte en glans
Het wegwerken van klein krasje kan evengoed machinaal gebeuren, door middel van Scratch X, het zware poetswerk gebeurt hier door een stevige machine, die niet zo snel vermoeid raakt, dus een twee, en derde of zelfs vierde pas, deert ons niet meer wij worden toch niet moe.
Nu is het verschil tussen Paint Cleaner en Scratch X niet zo groot als we het machinaal aanbrengen , maar alle beetjes helpen zou ik zeggen
Het zal duidelijk zijn, dat het werken met de machine geen tijdwinst oplevert, wel spaart het spierpijn, en zijn de resultaten beduidend beter dan deze behaald met de hand.
TIP:
Bij sterke oxidatie , of stevige swirls kan het voorkomen , dat de producten te licht uitvallen , dus als de Paint Cleaner en Scratch X niet volstaan om de wervellijntjes weg te halen , kan men nog steeds grijpen naar een grovere pad.
Zeg maar een pad met meer cutting power of bijtkracht, zoals de W7006 of de Burgundi of rode pad.
Het enige wat we moeten doen , is nabehandelen met dezelfde Paint Cleaner maar met een gele Polishing pad pad. De rode pad durft al eens te zorgen voor Micro Marring , microscopische kleine krasjes die er voor zorgen dat er een soort doffe waas op de lak hangt. Door nu na te behandelen met een zachtere pad , wordt dit probleem omzeilt.
INFO:
Er bestaan verschillende Cleaners in het gamma , waarbij de twee belangrijkste de volgende zijn:
Manueel werken : Step 1 Paint Cleaner (kan ook nog excentisch verwerkt worden)
Machinaal werken: Step 1 Paint Cleaner en M 83 Dual Action Cleaner Polish
Zeker bij het machinaal poetsen, moet de plastic en rubber trim worden beschermd met stevige koetswerk tape. Een tape die geen lijmresten nalaat, en die genoeg kleeft en toch gemakkelijk is te verwijderen. Waar vindt men zoiets? , eenvoudig in een winkel voor carrosserie benodigdheden .
Het belang van goed afdekken wordt duidelijk aan het einde , geen product uit de lijsten poetsen
Ook van die schilders afdekfolie kan goede diensten bewijzen, denk maar eens aan het dak van een Cabrio, of roosters onder de voorruit. Afdekken vraagt veel minder tijd, dan achteraf alles te moeten opkuisen.
Opblinken kan ook machinaal indien men dat wenst , en soms levert dit extra glans
De Poetsmachine geeft ons dan weer nieuwe mogelijkheden, al eens gedacht aan machinaal afnemen van Paint Cleaner, Polish en of Wax? , Het gaat weer veel vlotter dan met een Supreme Shine en handmatig, plus de glans is soms net iets beter en dieper .
Hiervoor heeft Meguiars Microfibre Bonnets, deze worden over de harde en stevige Pad W7006 getrokken , en geven de perfecte tool om alles mooi op te blinken.
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 20:17
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Een klein voorsmaakje op het aanbrengen van Polish
Een ding gaan we steeds manueel blijven uitvoeren, en dat is Clayen.
Als de lak dan ultra zuiver is, is het tijd om een laagje Polish aan te brengen een de lak gaan te voeden .
Maar daarover meer in een volgend deel.
Het is reeds eerder vermeld , deze handleiding is in eerste instantie geschreven voor Meguiars gebruikers , maar om Poorboys , Turtle Wax , Menzerna , Wolfgang , Chemical Guys en vele andere gebruikers niet telleur te stellen , de werkwijze blijft dezelfde , enkel Uw favoriete product in de plaats zetten van Meguiars , en er verandert eigenlijk niets .
Deze handleidingen zijn geschreven op Meguiars , maar dat betekent niet dat er geen gelijkaardige en soms betere producten zouden bestaan . Maar dat is aan de gebruiker om dit uit te maken , en indien hij of zij wenst te gaan experimenteren met andere merken.
Bedenk hierbij steeds , de gebruiker moet hem aanpassen aan het product , niet omgekeerd.
Er bestaan ook geen slechte producten , hoogstens producten die verkeerd gebruikt worden .
Dus als gebruiker zal je alle moeite moeten doen om je aan te passen aan een bepaald product , maar als je zover bent , kan je pas profijt gaan halen uit deze producten.
Tot een volgend deel
Tazjp
Een ding gaan we steeds manueel blijven uitvoeren, en dat is Clayen.
Als de lak dan ultra zuiver is, is het tijd om een laagje Polish aan te brengen een de lak gaan te voeden .
Maar daarover meer in een volgend deel.
Het is reeds eerder vermeld , deze handleiding is in eerste instantie geschreven voor Meguiars gebruikers , maar om Poorboys , Turtle Wax , Menzerna , Wolfgang , Chemical Guys en vele andere gebruikers niet telleur te stellen , de werkwijze blijft dezelfde , enkel Uw favoriete product in de plaats zetten van Meguiars , en er verandert eigenlijk niets .
Deze handleidingen zijn geschreven op Meguiars , maar dat betekent niet dat er geen gelijkaardige en soms betere producten zouden bestaan . Maar dat is aan de gebruiker om dit uit te maken , en indien hij of zij wenst te gaan experimenteren met andere merken.
Bedenk hierbij steeds , de gebruiker moet hem aanpassen aan het product , niet omgekeerd.
Er bestaan ook geen slechte producten , hoogstens producten die verkeerd gebruikt worden .
Dus als gebruiker zal je alle moeite moeten doen om je aan te passen aan een bepaald product , maar als je zover bent , kan je pas profijt gaan halen uit deze producten.
Tot een volgend deel
Tazjp
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Mooie uiteenzetting... Zou zin krijgen om eraan te beginnen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: 08 jun 2008
- Laatste bezoek: 23 okt 2024 12:08
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Kan je ook nog wat vertellen over de bumpers en de wielen/velgen? Dat zou helemaal fantastisch zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1050
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Ik heb nog Meguiars Quick Detailer en een blokje klei in de schuur liggen, kan ik daarmee ook hars druppels verwijderen van zowel lak als glas?
Die zijn echt goed hard en vastgeplakt daarop
Bedankt voor alle nuttige info en tips in dit draadje
Die zijn echt goed hard en vastgeplakt daarop
Bedankt voor alle nuttige info en tips in dit draadje
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 06 dec 2007
- Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Ik heb nog niet gereageerd, maar wel al alle topics gelezen. Geweldig, zit met veel interesse te lezen moet ik zeggen. SUPER dat je dit zo uitgebreid voor ons wilt uitwerken. Straks worden we allemaal nog professioneel poetser
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Hars verwijder ik door in een emmer water een halve fles spiritus te doen dan met een doek inwrijven en weg is je hars.scenic schreef:Ik heb nog Meguiars Quick Detailer en een blokje klei in de schuur liggen, kan ik daarmee ook hars druppels verwijderen van zowel lak als glas?
Die zijn echt goed hard en vastgeplakt daarop
Bedankt voor alle nuttige info en tips in dit draadje
Simpel en goedkoop
Heb je grote plekken hars ? leg dan een tissue op de plek en maak deze vochtig met de mix en wacht een paar minuten SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jul 2010
- Laatste bezoek: 18 nov 2011 20:17
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Het beste is een quick detailer gebruiken om het vochtig te maken.Ik heb nog Meguiars Quick Detailer en een blokje klei in de schuur liggen, kan ik daarmee ook hars druppels verwijderen van zowel lak als glas?
Die zijn echt goed hard en vastgeplakt daarop
Bedankt voor alle nuttige info en tips in dit draadje
En dan met een mircovezel doek afwrijven ...
Bij gebrek aan quick detailer zou ik een 1:3 mengsel van water en auto shampoo gebruiken en het goed laten intrekken
Ook de mircovezeldoek goed inweken in dit mengsel en dan proberen afwrijven
Gebruik vooral geen druk maar doe het in meerdere keren ...
Ga vooral niet met je nagel krabben, hiermee werk je de hars in je lak en veroorzaak je krasjes
waar vuil zit, zit geen glans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 07 jul 2013
- Laatste bezoek: 29 mar 2017 08:34
- Actief als: particulier
- Locatie: Assen
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
mooie Howto jammer dat de foto's niet te zien zijn.
Nu: Scénic 1.6 16V Privilège Luxe
Ex: Kangoo 1.6 16V Privilège
Ex: Kangoo 1.6 16V Privilège
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 apr 2021
- Laatste bezoek: 26 apr 2021 20:30
- Actief als: particulier
Re: how to kleien en krasjes verwijderen
Je hebt mijn volle interesse weten te pakken. Goed initiatief om stap voor stap alles uit te leggen. Ik zal jouw methode zeker uitproberen, want al die tijd gebruikte ik tandpasta of WD-40 om autolak te verwijderen. Mijn broer leerde mij dit techniek en ook voor doffe koplampen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 268 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 1 Reacties
- 175 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 631 Weergaves
-
Laatste bericht door renevanoerle
-
- 1 Reacties
- 227 Weergaves
-
Laatste bericht door saxman
-
- 0 Reacties
- 344 Weergaves
-
Laatste bericht door gtbs
-
- 6 Reacties
- 387 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 1 Reacties
- 247 Weergaves
-
Laatste bericht door rvdlee