Thuisladen 220v of laadpunt
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 apr 2020
- Laatste bezoek: 23 apr 2020 21:25
- Actief als: particulier
Thuisladen 220v of laadpunt
Dag allemaal,
Sinds gisteren de trotse eigenaar van een nieuwe Zoe Intens. Via Joulz zou ik een laadpunt krijgen, maar aanleg is bij mijn huis/garage onmogelijk.
De auto staat naast de garage opgesteld, in de achtertuin. Het huis heeft een uitbouw zonder kruipruimte, waardoor graven naar de voorkant van het huis/meterkast geen optie is.
Nu rijd ik per dag weinig kilometers (zo'n 70-100) en zou de auto daarom best dagelijks/'s nachts met een thuislader kunnen laden, lijkt mij.
De thuislader van Renault heb ik niet besteld, omdat ik deze te duur vond.
Zijn er goedkopere alternatieven? Ik heb al rondgekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Verder vroeg ik mij af of er niet een elegantere oplossing is.
Ik dacht meer aan een soort stopcontact (type 2) die ik aan de buitenkant van de garage monteer, waarbij de thuislader in de garage wordt gemonteerd die ik dan vervolgens aan de binnenkant in een 220 stopcontact druk.
Iets anders waar ik aan dacht is zo'n zelfde oplossing (met stopcontact buiten) waarbij ik binnen de stekker permanent aan een combiswitch aansluit. Die is dan aangesloten aan een stopcontact waar nu de boiler op is aangesloten. Dus een stopcontact, met daaraan permanent de switch, met daaraan de boiler én de thuislader.
Wordt de thuislader gebruikt dan wordt de stroomtoevoer naar de boiler automatisch afgesloten.
Is er iemand die met mij mee kan denken?
Alvast bedankt.
Wilbert
Sinds gisteren de trotse eigenaar van een nieuwe Zoe Intens. Via Joulz zou ik een laadpunt krijgen, maar aanleg is bij mijn huis/garage onmogelijk.
De auto staat naast de garage opgesteld, in de achtertuin. Het huis heeft een uitbouw zonder kruipruimte, waardoor graven naar de voorkant van het huis/meterkast geen optie is.
Nu rijd ik per dag weinig kilometers (zo'n 70-100) en zou de auto daarom best dagelijks/'s nachts met een thuislader kunnen laden, lijkt mij.
De thuislader van Renault heb ik niet besteld, omdat ik deze te duur vond.
Zijn er goedkopere alternatieven? Ik heb al rondgekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Verder vroeg ik mij af of er niet een elegantere oplossing is.
Ik dacht meer aan een soort stopcontact (type 2) die ik aan de buitenkant van de garage monteer, waarbij de thuislader in de garage wordt gemonteerd die ik dan vervolgens aan de binnenkant in een 220 stopcontact druk.
Iets anders waar ik aan dacht is zo'n zelfde oplossing (met stopcontact buiten) waarbij ik binnen de stekker permanent aan een combiswitch aansluit. Die is dan aangesloten aan een stopcontact waar nu de boiler op is aangesloten. Dus een stopcontact, met daaraan permanent de switch, met daaraan de boiler én de thuislader.
Wordt de thuislader gebruikt dan wordt de stroomtoevoer naar de boiler automatisch afgesloten.
Is er iemand die met mij mee kan denken?
Alvast bedankt.
Wilbert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 11 jan 2015
- Laatste bezoek: 01 dec 2024 00:45
- Actief als: particulier
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
Hi Wilbert. Welkom met je mooie witte Zoe. Een kant en klare mobiele lader kost je ca. € 500. Wil je goedkoper dan is er de zelfbouw optie maar dan moet je wel een beetje electrotechnisch zijn. Zie bijv. https://www.evalbo.de/shop/wallbox/ Daar is er een voor € 300 te krijgen als bouwpakket. Goedkoper wordt moeilijk omdat alleen de Type 2 stekker al ca. € 90 is. Als je mijn eigenbouw 22kw lader met Bluetooth met dezelfde onderdelen wil bekijken/testen dan ben je in Ede welkom. Maar wel op 2 meter afstand dan.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 10 feb 2020
- Laatste bezoek: 26 nov 2024 09:22
- Actief als: particulier
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
@Wilbert,
Aller eerst gefeliciteerd met de Zoe Intens
Als je de Zoe nieuw uit de showroom heb? waarom dan niet een punt van greenflux of bedoel je die met lader van renault?
https://www.renault.nl/acties/wallbox.html
Kabels mogen ook over een buitenmuur lopen, graven hoeft dan niet dus misschien is dat een optie?
Over het algemeen zijn ze niet zo happig op laden uit een 230 stopcontact ook de aparte omalader is niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
Vaak word er een aansluiting gemaakt met aparte zekering en aardlek schakelaar.
dus absoluut niks geen contacten of schakelaars tussen meterkast en laadunit.
Hoeveel fase is die boiler wellicht dat je daar iets mee kunt, een combischakelaar zou ik zeker niet aanraden.
Ik begrijp dat je garage stroom heeft als die met de aparte zekering en aardlek is geschakeld kan je volgens mij gebruiken.
maar dat zouden die jongens van joulz toch ook wel kunnen bedenken
suc6 iig
Aller eerst gefeliciteerd met de Zoe Intens
Als je de Zoe nieuw uit de showroom heb? waarom dan niet een punt van greenflux of bedoel je die met lader van renault?
https://www.renault.nl/acties/wallbox.html
Kabels mogen ook over een buitenmuur lopen, graven hoeft dan niet dus misschien is dat een optie?
Over het algemeen zijn ze niet zo happig op laden uit een 230 stopcontact ook de aparte omalader is niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
Vaak word er een aansluiting gemaakt met aparte zekering en aardlek schakelaar.
dus absoluut niks geen contacten of schakelaars tussen meterkast en laadunit.
Hoeveel fase is die boiler wellicht dat je daar iets mee kunt, een combischakelaar zou ik zeker niet aanraden.
Ik begrijp dat je garage stroom heeft als die met de aparte zekering en aardlek is geschakeld kan je volgens mij gebruiken.
maar dat zouden die jongens van joulz toch ook wel kunnen bedenken
suc6 iig
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.
R135 / 52 Intens. 03-20
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.
R135 / 52 Intens. 03-20
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 17 okt 2019
- Laatste bezoek: 16 dec 2024 11:14
- Actief als: particulier
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
Ik zou me niet af laten schepen door die gasten....Kabel door de grond langs de woning of wellicht met beschermer langs de muur. Laadpunt is ideaal. Ik heb een paar weken met de Granny geladen maar vond het erg onhandig.
Mijn ervaring met Greenflux/Joulz was ook niet super. Op mails wordt bijna niet gereageerd. Vervelende vind ik met name dat ik mijn eigen laadpunt niet kan beheren met het toevoegen en/of afmelden van laadpassen. Heb er nu maar een 'besloten laadpunt' van laten maken om te voorkomen dat iedereen in kan pluggen.
Mijn ervaring met Greenflux/Joulz was ook niet super. Op mails wordt bijna niet gereageerd. Vervelende vind ik met name dat ik mijn eigen laadpunt niet kan beheren met het toevoegen en/of afmelden van laadpassen. Heb er nu maar een 'besloten laadpunt' van laten maken om te voorkomen dat iedereen in kan pluggen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 apr 2020
- Laatste bezoek: 23 apr 2020 21:25
- Actief als: particulier
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
Bedankt voor je reactie. Heb jij de aanleg zelf gedaan? Ik heb inmiddels een kennis gevraagd of hij eventueel dit zou kunnen aanleggen.Sordone schreef: ↑16 apr 2020 19:25 Hi Wilbert. Welkom met je mooie witte Zoe. Een kant en klare mobiele lader kost je ca. € 500. Wil je goedkoper dan is er de zelfbouw optie maar dan moet je wel een beetje electrotechnisch zijn. Zie bijv. https://www.evalbo.de/shop/wallbox/ Daar is er een voor € 300 te krijgen als bouwpakket. Goedkoper wordt moeilijk omdat alleen de Type 2 stekker al ca. € 90 is. Als je mijn eigenbouw 22kw lader met Bluetooth met dezelfde onderdelen wil bekijken/testen dan ben je in Ede welkom. Maar wel op 2 meter afstand dan.
Ik wil de aansluiting aan de buitenkant van mijn garage hebben. Dan zou het kastje ook in de regen hangen. Dat lijkt mij geen optie. Hoe heb jij dat gedaan?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 11 jan 2015
- Laatste bezoek: 01 dec 2024 00:45
- Actief als: particulier
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
Hi Wilbert. Mijn 2e lader is een mobiele 2kw tot 22Kw instelbare lader met Bluetooth maar hij is wel waterdicht. Ik heb zelf een Keba P20 die binnenhangt op een aparte 16 Ampere 1 fase gezekerde groep. Heb je 1 of 3 fase in je huis ? Als je kennis een aparte groep kan aanleggen is de rest niet zo moeilijk. Zo'n 11kw kastje van type B163 is IP65 wat dus waterdicht is. Hier kan je de voorbeelden zien: https://www.evalbo.de/kundengalerie/
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 apr 2020
- Laatste bezoek: 23 apr 2020 21:25
- Actief als: particulier
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
Die voorbeelden zal ik eens bekijken.Sordone schreef: ↑18 apr 2020 18:31 Hi Wilbert. Mijn 2e lader is een mobiele 2kw tot 22Kw instelbare lader met Bluetooth maar hij is wel waterdicht. Ik heb zelf een Keba P20 die binnenhangt op een aparte 16 Ampere 1 fase gezekerde groep. Heb je 1 of 3 fase in je huis ? Als je kennis een aparte groep kan aanleggen is de rest niet zo moeilijk. Zo'n 11kw kastje van type B163 is IP65 wat dus waterdicht is. Hier kan je de voorbeelden zien: https://www.evalbo.de/kundengalerie/
Volgens mij had ik 1 fase, maar het is 3 fase, toch? (zie plaatje) Als je een aparte groep aanlegt, moet je toch ook altijd een extra kabel aanleggen?
In de garage is dus al eens een aparte groep gemaakt voor de boiler en ligt er een extra kabel naar de garage. Die zou ik dan willen gebruiken en wellicht met een schakelaar om zowel de boiler als de laadpaal te kunnen gebruiken.
Maar of dat kan... Ik ben een leek op dit gebied.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 02 okt 2016
- Laatste bezoek: 20 dec 2024 12:17
- Actief als: particulier
- Locatie: Den Haag
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
Welkom wascheer,mooie auto,veel plezier ermee,bij mij hebben ze via Renault door Greenflux(Joulz sinds een poosje) een 3.7 wallbox netjes geinstalleerd,lijkt mij dat ze dat bij jouw ook gaan doen,ik had verder geen kosten,succes.
post170553.html#p170553
post170553.html#p170553
Zoë Intens R240/R110/R135
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 nov 2017
- Laatste bezoek: 04 jul 2023 17:22
- Actief als: particulier
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
Normale (schuko) stopcontacten zijn helaas niet gemaakt om continue op 16A belast te worden.
Als het goed is heb je dus 2 groepen naar de garage waarvan 1 voor de boiler is?
Wat je kan doen is het stopcontact van de boiler vervangen voor een blauwe CEE aansluiting, en daar een lader op aansluiten.
Ik weet niet hoe zwaar de boiler is, maar deze hoeft officieel pas vanaf 2000w op een eigen groep. Dus als deze <2kw is kan die in het normale stopcontact. En anders misschien een boiler zoeken met iets minder vermogen?
Als het goed is heb je dus 2 groepen naar de garage waarvan 1 voor de boiler is?
Wat je kan doen is het stopcontact van de boiler vervangen voor een blauwe CEE aansluiting, en daar een lader op aansluiten.
Ik weet niet hoe zwaar de boiler is, maar deze hoeft officieel pas vanaf 2000w op een eigen groep. Dus als deze <2kw is kan die in het normale stopcontact. En anders misschien een boiler zoeken met iets minder vermogen?
Ioniq 5
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 apr 2020
- Laatste bezoek: 23 apr 2020 21:25
- Actief als: particulier
Re: Thuisladen 220v of laadpunt
Boiler heeft 2200 watt nodig. Andere groep is garage gecombineerd met 1 slaapkamer en de woonkamer.Knarf93 schreef: ↑18 apr 2020 21:15 Als het goed is heb je dus 2 groepen naar de garage waarvan 1 voor de boiler is?
Wat je kan doen is het stopcontact van de boiler vervangen voor een blauwe CEE aansluiting, en daar een lader op aansluiten.
Ik weet niet hoe zwaar de boiler is, maar deze hoeft officieel pas vanaf 2000w op een eigen groep. Dus als deze <2kw is kan die in het normale stopcontact. En anders misschien een boiler zoeken met iets minder vermogen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut