Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 12
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door VanGieterveen »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Helaas geen aardweerstand weergave op de IOS CanZE.

Kreeg wel dit door van de installateur m.b.t. laadproblemen aan de EV boxen.

“ Dus zolang er geen Renault Zoë op deze laadpalen worden aangesloten zal de laadpalen niet uitvallen het probleem ligt niet aan de laadpalen van EV-Box maar ligt aan de Renault Zoë zie ook Forums over uitval aardlekautomaat bij Renault Zoë zien we dat veel de zelfde problemen hebben en de oplossing vaak toch in de Firmware zit. “

En laad ik aan bijna elke openbare paal probleemloos, ligt het toch aan onze Zoë. Volgens de installateur. :fp:
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Gek he? Gewoon een ander de schuld geven en je bent van het probleem af. Handig!

ps: iOS wordt helaas door (nou ja, dat niet, anders was er GEEN iOS versie) iemand anders gemaakt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 12
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door VanGieterveen »

zoe2goe schreef:Gek he? Gewoon een ander de schuld geven en je bent van het probleem af. Handig!
Geef je alle medewerking tijdens de test en meet sessies en dan is dit het resultaat. Zo jammer dit. :snooty:
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lennart
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2019
Laatste bezoek: 03 feb 2020 15:56
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Lennart »

zoe2goe schreef:Voor een auto uit 2015 heb je geen "gewone" garantie, maar wel drive train tot 5 jaar (dit is later afgeschaft). Dat gaat specifiek over de motor, batterij, oplader, etcetera. Dat je hem elders gekocht hebt maakt niets uit. De dealer betaalt die garantie niet, die krijgt werkzaamheden vergoed door Renault. Succes!
Bedankt voor de tip! Zojuist een "consultant klant relaties" van Renault aan de lijn gehad naar aanleiding van een mailtje van mij en beide updates worden kosteloos uitgevoerd! De afspraak die ik had staan bij de dealer valt toevallig precies op de laatste dag van de 5-jaar drive train garantie :dance:
Zoe Q210 ZEN QuickCharge 22kWh uit 2015 (ik sinds oktober 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lennart
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2019
Laatste bezoek: 03 feb 2020 15:56
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Lennart »

Software update gehad van 751 naar 854, dit weekend testen bij een EVBOX paal!
Zoe Q210 ZEN QuickCharge 22kWh uit 2015 (ik sinds oktober 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 12
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door VanGieterveen »

@Lennart, laat even weten hoe het gegaan is bij de EV Box.

@zoe2goe, je vermoeden dat bij de Zoë 2.0 met CCS het niet veel beter zou worden t.o.v. de 43kW AC.
Nou, inderdaad. Beter dan met de AC snellader bij de Q90, maar ....... :?


Vanaf 13.04 uitleg tijdens een laadbeurt met CCS
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lennart
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2019
Laatste bezoek: 03 feb 2020 15:56
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Lennart »

Gisteravond een rondje gemaakt langs een paar EVBOX laadpalen. Bij de eerste (11kW) startte het laden goed maar werd het laden na ongeveer 2 minuten afgebroken. De auto gaf verder geen foutmelding. Voor de update kon ik helemaal niet laden bij deze paal. De volgende 11kW paal waar ik eerder problemen had kon ik nu wel gewoon laden. Ook na twee minuten wanneer het vermogen van 4 naar 9kW gaat. Uit voorzorg hierna nog 2 EVBOX palen getest (11kW en een 22kW) en ook deze werkte beide prima. Dus een score van 3/4. Misschien is die eerste paal (staat bij een Lidl en is gratis) niet in orde is?
Zoe Q210 ZEN QuickCharge 22kWh uit 2015 (ik sinds oktober 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 12
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door VanGieterveen »

Dank je wel voor je testen. :thumb:
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Het vervelende is: iedereen haalt hier zijn eigen conclusie uit:
- zie je wel, het is de ZOE. EIndelijk een software update zodat ze een beetje normaal doet
- zie je wel, altijd weer EV-boxen. Uit arre moede hebben ze bij Renault maar iets verzonnen om om die achtelijke nutteloze ramp-ups heen te komen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lennart
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2019
Laatste bezoek: 03 feb 2020 15:56
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Lennart »

Tja, vanuit EVBOX is het bij andere auto's werkt het wel en vanuit de ZOE is het andere laadpalen doen het wel... de waarheid zal wel ergens in het midden liggen..

Hoe zit het eigenlijk met load-balance palen zoals bijvoorbeeld de Zappi? Werken die zonder "de update"? Ook dan kun je natuurlijk te maken hebben met hele lage vermogens bij het laden.
Zoe Q210 ZEN QuickCharge 22kWh uit 2015 (ik sinds oktober 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Gertjan weet daar meer van, is ook een apart draadje voor. Ze updaten dat ding met grote regelmaat en ik meen te hebben gelezen dat je een minimum kunt instellen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 12
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door VanGieterveen »

Vandaag zijn ze weer bij de EV boxen geweest bij ons appartement.
En warempel, men heeft de start laadstroom verhoogd van 8,5 naar 12 amp vanuit EV box.
Hoppa, laden en zelfs de paal die er na 5 sec. direct uitklapte op de aardlek deed het nu ook probleemloos.
Weet niet of de ramp-up nu is uitgeschakeld, maar laden als een gekke nu weer. :dance:

Het was dus toch niet de Zoë :thumb:, hetgeen ik wel wist maar ja. :wink:
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lennart
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2019
Laatste bezoek: 03 feb 2020 15:56
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Lennart »

Nou dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar... Of een ramp-up nu nuttig is of niet, de auto moet gewoon laden op welk (laag) vermogen de paal aangeeft. Dat is gewoon onderdeel van het SAE J1772 protocol. Ook bij load-balancing kan dit noodzakelijk zijn. Ook bij andere merken palen. Ik heb bijvoorbeeld een 3-fase laadpaal van laadpaal24 en die kan ik op 10A zetten. Dit zodat ik op mijn 3x25A huisaansluiting ook nog de wasmachine kan draaien tijdens het laden. Het lijkt me ook handig dat je bij iedere evbox-paal kunt laden zonder ze eerst te bellen voor een aanpassing :-)

Ik heb na mijn update 3 evbox-palen succesvol getest, en die beginnen met hun ramp-up allemaal op 4A trouwens.
Zoe Q210 ZEN QuickCharge 22kWh uit 2015 (ik sinds oktober 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 12
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017
Laatste bezoek: 13 jan 2021 13:33
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door VanGieterveen »

Het zal, ben “afhankelijk” van openbare laadpalen, lukt bij 90% van de laadpalen altijd, waar dan ook. Deze EV boxen bij het appartement deden het voortreffelijk, maar begonnen te klooien toen de herfst (nattigheid) intrad.
Als dat wat ze nu gedaan hebben van EV box de ultime oplossing is prima. De aardlekken vliegen er niet meer uit, de laadsessies gaan nu direct door en worden niet meer halverwege onderbroken.
Tot nu toe “blij” mee.
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Lennart schreef:Ik heb na mijn update 3 evbox-palen succesvol getest, en die beginnen met hun ramp-up allemaal op 4A trouwens.
Dat lijkt me niet helemaal correct, want het protocol kan niet lager doorgeven dan 6A bij mijn beste weten (10% duty cycle op CP)
The SAE defines the ampacity value to be derived by a formula based on the 1 ms full cycle (of the 1 kHz signal) with the maximum continuous ampere rating being 0.6 A per 10 µs (with the lowest 100 µs x .6 A = 6 A, and the highest 800 µs x .6 A = 48 A).[22]
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lennart
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2019
Laatste bezoek: 03 feb 2020 15:56
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Lennart »

Zei ik 4A? .... Sorry ik bedoelde 4kW :roll:
Zoe Q210 ZEN QuickCharge 22kWh uit 2015 (ik sinds oktober 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Ah, duidelijk! :thumb:

4kW is overigens prima voor een een-fase laadpunt, ramp maar op wat je wilt. Nog steeds volstrekt onnodig, maar goed. :fp:

Voor een 3 fase lader is 4kW echt te laag, toch weer 6A gedoe. Ik schaam me inmiddels volstrekt niet meer voor de herhaling: prutsers. :discuss:
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 37
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018
Laatste bezoek: 23 jun 2023 10:59
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Riesbak »

Afbeelding

Geen probleem, maar Zoe laat deze paal wel op zijn tenen lopen, lekkere snelheid. Hopelijk wordt er geen zekering uitgeblazen.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Want? Ik wed dat de max current is ingesteld op bv 18A per fase. Niet héél gebruikelijk maar ik heb zat palen gezien die afwijkende (van de "standaard" 16 of 32 A) stroomsterktes hebben. Als ze meer hebben ingesteld dan afgezekerd, tja, dan houdt alles op.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 37
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018
Laatste bezoek: 23 jun 2023 10:59
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Riesbak »

zoe2goe schreef: 27 mar 2020 20:41 Als ze meer hebben ingesteld dan afgezekerd, tja, dan houdt alles op.
Zoals de laadpaal bij mij naast de flat, al 4x vakkundig "opgeblazen" door mijn Zoe. Vandaar dat ik daar nu alleen nog met de 1 fase kabel oplaad.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 1712
Lid geworden op: 20 mar 2020
Laatste bezoek: 21 dec 2024 17:25
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Pepone »

Weer eens op bezoek bij de kleinkinderen in Amstelveen geweest.
De palen die we daar gebruiken (Spoorlaan 26) wilden soms wel en soms niet laden.

Nu wilde het helemaal niet meer.

Auto aangesloten, lampje op paal ging groen knipperen na het swipen met de ANWB card, verder niets, ANWB pas was in orde.

Laden met de granny van schoonzoon ging gelukkig wel.

Thuisgekomen de auto aan de CanZe app gehangen en aan onze onze muurlader.
Laden ging probleemloos.
Waar ik benieuwd naar was is de Ohmse weerstand naar Aarde.
Deze was naar aarde (Ground resistance) 0,0 aldus CanZe.

Naar het dorp hier gereden en daar aan een paal gestaan, zelfde procedure, 450 Ohm gaf CanZe aan en een rode neus op de Zoe.

Naar een andere publieke paal gereden van een bedrijf hier in de buurt, daar weer aangehangen, zelfde procedure, 0,0 Ohm volgens CanZe en een mooie paarse neus.

Ik begreep eerder hier dat de weerstand naar aarde 150 ohm of minder moet zijn voor een Zoe?

Kan je een laadpalenboer hier op aanspreken vraag ik mij af, iemand ervaring hiermee?

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



barreman
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 mei 2015
Laatste bezoek: 29 jun 2023 19:06
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door barreman »

Ja, dat kan. Maar je moet een lange lange lange adem hebben.

De palen worden alleen gemeten en gekeurd ( of iets wat er op lijkt ) bij oplevering als de aardpen nog lekker ‘strak’ in de grond zit. Door tijd en/of droogte wordt die weerstand vaak langzaam hoger.

Oplossing is een tweede aardpen, of soms als het van de netbeheerder mag een draad tussen de 0 en de aarde. Liander heeft dat bv verboden. Renault is de enige fabrikant die die aardeweestand meet én vervolgens ook weigert om te laden als ie hoog is. Mij is ooit gepoogd uit te leggen door iemand van Renault dat dat komt door het soort laadapparaat dat de Zoe ( ea? ) gebruiken. Die zouden bij te veel weerstand dus uit moeten voor de veiligheid waar dat bij andere auto’s/merken gewoon blijft werken.

Ik heb er maanden over gedaan maar heb Total wel zover dat ze in Hilversum 3 dubbele palen hebben verbeterd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aveoz
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 apr 2018
Laatste bezoek: 29 jun 2023 17:21
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door aveoz »

Een ander idee wat mij laatst te binnen was geschoten voor dergelijke problemen is om een 1-fase laadkabel te kopen of zelf te maken. Bij een 11 kW paal blijft er dan weliswaar maar 3,7 kW over, maar dat is beter dan helemaal niks. Misschien heeft iemand hier dit al eens geprobeerd?

Het idee erachter is dat in mijn ervaring hogere laadstromen vaker leiden tot onderbroken laadsessies (soms meteen, soms na een poosje). Dit heb ik onder andere vaak ondervonden met een granny charger, maar ook met mijn eigen laadpaal (een Juicebox Pro 32). Mogelijk dat Zoe "strenger" is bij een hogere totale laadstroom (gemeten over alle fasen)?

Voor de technici: een 1-fase laadkabel heeft maar één doorverbonden fase (normaliter zijn dat er drie). Het maximale vermogen per fase wordt vervolgend bepaald door een weerstand tussen PP en PE, zie dit artikel voor meer info.
Philip – Sinds Mei 2018 een Renault Zoe ZEN Q210 (model december 2013)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Sommige rijders hebben inderdaad om deze reden een 1 fase "nood" kabel.

Een verklaring dat dit werkt zou kunnen zijn dat bij een 3 fase gelijkrichting de uiteindelijk gegenereerde gelijkspanning hoger is dan met 1 fase en dat daardoor de lekstroom net over de kritische waarde heengaat.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



barreman
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 mei 2015
Laatste bezoek: 29 jun 2023 19:06
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door barreman »

Ik had ook een 1 fase kabel. Gaat je in sommige gevallen helpen maar in het geval van de hoge aardweerstand niet.

Ik heb de Zoe om deze problemen weggedaan. Ik wil iets waar ik op kan vertrouwen.

Toegevoegd in 1 minuut 56 secondes:
En 3,7 kW is leuk, maar vaak alleen als je alleen laadt. Veel andere auto’s krijgen bij een paal 3x12A. Omdat dat mooi past in een aansluiting met 3x25 hoofdzekering.
Dan doe jij 1 x 12A max. Iets van 3kW dus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 1712
Lid geworden op: 20 mar 2020
Laatste bezoek: 21 dec 2024 17:25
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Pepone »

Ben mij even in de NEN1010 norm aan het verdiepen.

https://www.laadpaaldirect.nl/overig/ne ... idsnormen/

Zie het deel over de Zoe aldaar.

Begrijp nou dat er laadproblemen zijn.
Waarom is mij nog niet duidelijk, ben hier niet echt goed ingevoerd in.

Ik begrijp dat bij oplevering de installatie aan de norm moet voldoen.
Eisen NEN 1010
Of het nu om een aarding, vereffeningsleiding of beschermingsleiding gaat, de NEN 1010 stelt enkele algemene eisen aan zo’n leiding. Sommige zullen klinken als open deuren. Zo moet elke aarding, vereffeningsleiding en beschermingsleiding continu betrouwbaar zijn. Naast de algemene eisen wordt in hoofdstuk 54 elke leiding besproken in aparte rubrieken in de NEN 1010 norm.
Edit; Heb Park&Charge een mailtje gestuurd, even kijken wat ze zeggen.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 1712
Lid geworden op: 20 mar 2020
Laatste bezoek: 21 dec 2024 17:25
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Pepone »

Pepone schreef: 30 jun 2023 14:45 Ben mij even in de NEN1010 norm aan het verdiepen.

https://www.laadpaaldirect.nl/overig/ne ... idsnormen/

Zie het deel over de Zoe aldaar.

Begrijp nou dat er laadproblemen zijn.
Waarom is mij nog niet duidelijk, ben hier niet echt goed ingevoerd in.

Ik begrijp dat bij oplevering de installatie aan de norm moet voldoen.
Eisen NEN 1010
Of het nu om een aarding, vereffeningsleiding of beschermingsleiding gaat, de NEN 1010 stelt enkele algemene eisen aan zo’n leiding. Sommige zullen klinken als open deuren. Zo moet elke aarding, vereffeningsleiding en beschermingsleiding continu betrouwbaar zijn. Naast de algemene eisen wordt in hoofdstuk 54 elke leiding besproken in aparte rubrieken in de NEN 1010 norm.
Edit; Heb Park&Charge een mailtje gestuurd, even kijken wat ze zeggen.

Groet, Ron.
Even een update.

Reactie van Park&Charge:

Beste meneer,
Bedankt voor uw bericht.

Ik heb uw melding doorgestuurd naar mijn collega’s die storingen bij onze laadpunten in behandeling nemen met het verzoek uw bericht op te pakken. Zij zullen uw melding zsm in behandeling nemen en u verder informeren.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Nils Krake
Fokkerstraat 10
3905 KV Veenendaal

www.parkncharge.nl


Vandaag de Zoe toevallig weer geladen in Amstelveen, zonder problemen.
Ohmse weestand naar aarde was 7 Ohm, dat is voldoende lijkt mij.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Over aarding: Moderne aansluitingen in Nederland zijn van het TS-N-C stelsel. Het voert te ver hier heel diep in te duiken, maar het betekent dat aarde en N door de netwerk provider (de stedins, lianders, etc van deze wereld) aan elkaar gekoppeld zijn op het punt (mof) waar de aansluiting aftakt naar de afnemer. Gebruikelijke weerstand tussen N en aarde is dan ook op zijn hoogst enkele ohms. ZOE wil op zijn hoogst 150 ohm accepteren, alles daarboven wordt onveilig geacht (een goede zaak).

Als er gebruik wordt gemaakt van een aardpen is de weerstand tussen de aardpen en N vaak aanzienlijk hoger. De norm ligt hoger dan genoemde 150, en daar kan het dus knijpen.

Overigens zijn er vele andere oorzaken van niet willen laden mogelijk. Helaas geeft ZOE uit zichzelf weinig, lees geen, informatie waarom ze weigert. ZOE kan pas een aardmeting doen NA het sluiten van het contact in de laadpaal. Als het dus niet zover komt dat je de "cloink" in de paal hoort heeft het zoeken van het probleem in aarding geen zin.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 1712
Lid geworden op: 20 mar 2020
Laatste bezoek: 21 dec 2024 17:25
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door Pepone »

Heb de openbare laadpaal waar ik boven over sprak tijdens het laden, dus na de klik, de weerstand met de CanZe app gemeten.
7 Ohm gaf die aan.

Bij mij thuis 0 Ohm tijdens het laden.

Hier in het dorp 350 Ohm bij een paal, dat wilde dus niet.
Dus voor de klik/cloink gemeten.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 53
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Bericht door zoe2goe »

Dat kan niet Ron, sorry. Bij dat niet willen moet het echt zo zijn gegaan van cloink, en meteen weer een cloink als het proces weer meteen wordt gestopt. Als er helemaal niet is gecloinkd™ was het iets anders dan aarding.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht