De 30 TX heeft de TX-look weer terug met opgeknapte velgen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Ron737
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:41

De 30 TX heeft de TX-look weer terug met opgeknapte velgen

Bericht door Ron737 »

Het was een flinke klus met heel veel handarbeid maar de velgen zijn weer om aan te zien en hebben de 30 TX-Look weer terug. Ik durf nu naar Ommen te komen in elk geval ;-)

Ik voeg wat foto's toe van de oude slechtste velg en het eindresutlaat.

Ron
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Ziet er goed uit. Ik deel je ervaring dat het veel en lastig werk is. Maar het resultaat maakt dan veel goed, niet?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ericon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 766
Lid geworden op: 28 feb 2006 14:16
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door ericon »

Mooie auto hoor!!!! :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ron737
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:41

Bericht door Ron737 »

Ik ben er inderdaad erg blij mee, en zie regelmatig mensen toch even kijken die naast me bij het stoplicht staan te wachten. Het was het werk toch wel waard als je het eindresultaat nu ziet.

1 velg was slechter als de andere 3. Dit was vermoedelijk een velg van de sloop omdat er met stift aan de bandzijde "renault 30 TX"opgeschreven stond. Juist op die velg heb ik aardig staan worstelen om die zo strak mogelijk te maken na het stralen waar ze toch enigszins ruw uit tevoorschijn kwamen maar dat was helaas noodzakelijk gezien de bloemkolen die ook weg moesten.

Ron

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

R1271
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 mar 2006 14:46
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door R1271 »

De velgen zien er weer prachtig uit!! De hele auto maakt een goede indruk al roept die bijgewerkte foto vragen op.... Is er iets met die koker? Wees maar zuinig op het geheel, ze worden zeldzamer! Deze ziet er als geheel goed uit.

Hoe zit het met de banden? Kan je nog aan die Michelin TRX banden komen? Zal wel lastig worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ron737
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:41

Bericht door Ron737 »

Ik heb die foto geplaats na wat experimenteren met de foto,maar niet om iets van rottigheid weg te werken maar meer omdat de lichtgrijze modderzandachtige kleur die het heeft het geheel iets naar beneden haalde. Het moet nog een keer wat mooier zwart worden en heb per abuis de bewerkte foto geplaats. Hoewel er wel een klein plekje roest zit waar nog wat aan gaat gebeuren was het meer om de kleur iets te verbeteren die door de de zeer laagstaande zon zo vreemd belicht werd. Ik zal het origineel er weer bij doen om je twijfels weg te werken :wink: Op een foto van de andere zijkant zag ik dat het lijkt dat er kleurverschil is van de voordeur, wat op die foto werd veroorzaakt door wapperende vlaggen aan overkant. De lange schaduw kan je zien van de vlaggenmast van het bedrijf aan de overzijde. Vandaar dus :lol:

TRX banden zijn inderdaad lastig te vinden maar soms kom ik nog wel eens wat op het spoor. Voorlopig staat het er goed bij allemaal en ik rij er geen 30.000 per jaar mee dus heb nog wel even tijd om mijn ogen open te houden. Ik heb er inderdaad over nagedacht wat wijsheid is om deze velgen weer netjes te maken of om op de TS velgen te gaan rijden,maar met dit resultaat en nog vele milimeters profiel te gaan vind ik dat ik voorlopig niet voor schut rij en dus ben ik zeer tevreden voorlopig.

Op de Oh Oh Ommen dag was nog een fotograaf bezig die hele aardige detailfoto's aan het maken was. Bij navraag bleek hij ze online te zetten in zijn online-fotoalbum. Een aardige indruk krijg je zo van wat er zo'n beetje te zien was op die dag. Lang niet alles maar wel een aantal leuke dingen. Hij vind het leuk wat reacties te krijgen in het gastenboek.
Onderstaande link is het fotoalbum. Even op "Lente"klikken. en je komt bij oh Oh Ommen.

http://album.weebly.com
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

ziet er prachtig uit
als je de bumpers en andere kunstofdelen weer mooi zwart wil hebben in een paar minuten
even in de gekookte lijnolie zetten
werkt goed en blijft lange tijd mooi
doen ze bij de volvo en fiat club ook
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

R1271
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 mar 2006 14:46
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door R1271 »

Kunnen jullie misschien nog iets meer vertellen over het gebruik van gekookte lijnolie? Klinkt interessant, mogelijk een paar links of zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

er is een topic over op dit forum viewtopic.php?t=4694
ik gebruik het voor al mijn rubber en kunststof delen
en kan geen kwaad voor de lak
maar back to topic
het gaat hier om een geweldige 30
niet over poetsmiddelen
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ron737
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:41

Bericht door Ron737 »

Hier een antwoord op de vraag van G12 in de andere topic over hoe ik de velgen heb opgeknapt:

Zoals je in het voorbeeld kan zien waren de velgen niet echt fraai en doordat alles in 1 kleur was gespoten bij vorige behandeling en dus echt afbreuk deden aan de uitstraling van de auto. Het was bij mij de ergernis nummer1 toen ik de auto pas had en stonden hoog op mijn verlanglijstje om op te knappen en zo het uiterlijk weer in een mooie staat terug te brengen.

Na het stralen kwamen de velgen toch weer enigzins grof terug en dat vergde dus een aantal dagen intensief schuren met de "muis" (vooral de velgrand was lastig) en ook het middeldeel moest superglad om een mooi geheel te krijgen.
Daar heb ik eerst nog handmatig veel werk aan besteed toen iemand bedacht dat een roterende schuurmachine ook misschien wel handig was. Nou kost dat vrij veel schuurpapier omdat de scherpe randen van de velg in deze vorm het schuurpapier "vreet", maar het was voor de snelheid toch wel een superidee. Daarna moest er nog nog wel wat fijnslijp-handwerk aan te pas komen voor de laatste kleinigheidjes om het geheel superglad te krijgen. Uiteraard was het binnenwerk wat dus de grijze kleur heeft wat minder noodzaak om dat glad af te werken dan het zilveren deel.

Nadat het schuurwerk klaar was zijn de velgen eerst in de primer gezet waarna ik de binnenkanten van alle :shock: vakjes heb afgeplakt (met behulp van alle gezinsleden hier in huis :D ) Het is monnikkenwerk voor je dat allemaal rond hebt. Toen de zilveren kleur gespoten en daarna binnentape verwijderd. Na het drogen het zilveren spuitwerk zeer opnieuw zeer zorgvuldig afgeplakt om zo het spuitwerk van de donkeregrijze kleur voor te bereiden.

Nadat dit ook nauwkeurig gespoten was in alle vakjes en hoekjes kon het tape er af waarna het een prachtig gezicht is als het er onder vandaan komt :D :D Echt om blij van te worden :D :D

Daarna alles nog goed in de blanke lak gezet om de verflagen een extra bescherming te geven.

De zilveren kleur is uiteindelijk toch gespoten om een betere bescherming te bieden en zo een langduriger mooi resultaat te hebben. Hoewel ik eigenlijk ging voor de gepolijstte velgen al dan niet met een blanke laklaag er over was het toch bijna niet te doen om het helemaal naar wens te krijgen. Opzich was het allemaal glad en netjes maar het schuren van de "vingers" kom je op een gegeven moment in het midden uit waarna je verschil in schuurrichting toch met een bepaalde lichtval in het midden wat verschillen ziet. Al met al ben ik nu blij met dit resultaat wat ik in totaal in stappen binnen ongeveer 2 weken heb weten te bereiken.

Ik hield mijn hart vast toen de banden weer gemonteerd moesten worden maar dat is aardig gelukt zonder beschadigingen. Uiteraard gevraagd om plaklood uitsluitend aan de binnenkant :lol: want je ziet het al gebeuren iemand die er een loodje op ramt .... :twisted: :twisted: .

Het eindresultaat is bekend. Alles valt of staat bij het zeer zorgvuldig gladschuren en afplakken voor het spuiten.

Ik zal wat foto's bijvoegen van de velgen in bewerking.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Schitterend! Echt vakmanschap (en monnikenwerk :wink: ).
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

G12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 mar 2009 20:22
Actief als: particulier
Locatie: overijssel

Bericht door G12 »

de eerste velgen eindelijk thuis, dit is de 14 inch variant van de TRX velg.
Verder heb ik nog een apparte pirelli velg voor de r20/30 liggen, nooit eerder gezien...
overigens ben ik nog op zoek naar de wielmoeren de de centerdopjes voor de velgen, iemand nog iets dergelijks liggen??

Afbeelding
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ron737
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:41

Bericht door Ron737 »

Nou wat werk te doen dus. Hoe zit dat met die TRX velg? Die is gestraald en primer of zie ik dat verkeerd? Nog wel wat schuurwerk aan te doen zo te zien. Die stoeprandschade (putjes) kan je er ook nog een beetje uitschuren en glooiend glad afwerken, dan zie je daar na spuiten ook niks meer van
Veel succes er mee. Ga je jouw 20 nou op TRX zetten of die andere er op zetten? Dat lijkt me meer een Ford Granada velg van lang geleden.

Ik heb een (denk ik voor jou bekende) 20 TS ook op die combinatie velgen gezien, 2 TRX denk ik en 2 Pirelli. Zijn dit soms de andere 2 van dezelfde auto zonder kenteken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

G12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 mar 2009 20:22
Actief als: particulier
Locatie: overijssel

Bericht door G12 »

de trx komen onder m'n TX. Ze zijn gestraald en even in de zinkspray gezet, ga ze schuren en dan spuiten zodat ze er weer netjes uit zien!
die pirellies komen inderdaad onder die ts zonder kenteken vandaan. daar was een set van 4 bij. en tevens nog de echte TRX velgen.
Overigens heeft de r20 een unieke velgsteekmaat van 160mm wat verder alleen op de eerste trafic's voorkomt.
De set pirelli's is dus wel degelijk speciaal voor de r20 gemaakt.
Ik heb een foto gevonden van een tsjechise r20 die ze eronder had.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ron737
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:41

Bericht door Ron737 »

Ik heb ook met zinkspray in mijn handen gestaan maar uiteindelijk toch voor een andere primer gekozen omdat er in de hele kleine lettertjes dacht ik iets in stond dat het niet voor lichtmetaal was. Of zoiets dat het voor staal was. Weet het niet meer precies.

Is die andere 20 nu ontdaan van alle velgen dan? Ik ben wel benieuwd naar de Tsjechische 20 met die Pirellies. Misschien leuk om hier ook te plaatsen als je die foto nog hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht