sensor nokkenas?????????????????????? + airco melding

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
avalonradio
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2009 10:40

sensor nokkenas?????????????????????? + airco melding

Bericht door avalonradio »

Hallo ,

vandaag dagje op bezoek bij fam in drente 220 km hiervandaan, onderweg ging mijn lampje (vervuiling) geel in toerenteller vast branden gaat om een laguna uit 2003 1.8 dynamique. Dus in Roden laten uitlezen kwam uit dat het een melding van ????? nokkenas sensor is, hij is nu gereset en hij is uit,nu vertelde de monteur me dat het kan wachten tot de distributie vervangen word nog 30000 duizend km. Kan dit ?

En mij 2e vraag is , de computer gaf ook aan dat de airco het niet deed. Dat had ik zelf ook gemerkt idd maar de ene x doet hij het wel en de andere x niet , nu zei hij dat het waarschijnlijk een connector van de compressor is (vuil oid) wie kan me vertellen waar die zit?

Ron

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16121
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Een nokkenas sensor zit, meen ook bij die, bij bobine cilinder 1. Deze kan je zo vervangen.
Het nokkenas verstelbaar tandwiel gaat normaal gesproken bij de distributieriem meteen mee ( extra 270e ).
Dan heb je nog een nokkenas olie druk plunjer, deze zit bij bobine cilinder 4. Deze is ook zo te vervangen.
Als je weet over welke het gaat, is makkelijker te zeggen of deze kan blijven zitten nog 30.000km.

De connector op de airco pomp wordt nu standaard vervangen bij de meeste airco klachten, ivm problemen in de gevoeligheid ervan. De airco pomp zit onder je dynamo, nu weet ik niet of je er bij een laguna van de bovenkant bij kunt. Anders even de motor beschermplaat en de plastic onderlip van de voorbumper demonteren, kun je er zo bij.Er zit een stekker met 2 draadjes op vastgeklikt, deze stekker moet je dus vervangen. Goed opletten dat je de goede draad op de goede aansluiting soldeerd.
Maar het kan ook zijn dat je airco bijna leeg is, en deze zo af en toe in de beveiliging springt. Dus een grondige airco check kan ook geen kwaad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avalonradio
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2009 10:40

nokkenas aanvulling

Bericht door avalonradio »

Even een aanvulling op mijn vorige bericht ,
heb nu de print van het uitlezen bij de hand en daar staat op : circuit verschuiver nokkenas. Hoop dat je nu weet wat ik bedoel.

Bedankt voor het antw hierboven ook over de airco.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16121
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

De verschuiver nokkenas, is dus het verstelbaar nokkenas tandwiel wat door de distributie wordt aangedreven.
Deze kan je eventueel nog gewoon laten zitten tot de riem vervangen moet worden,zolang je verder geen klachten hebt. Anders is het gewoon verstandig om de riem iets eerder te vervangen en dus ook meteen het tandwiel.
Dure ingreep helaas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht