artikel uit 2001
Kangoo wordt slijkduivel
Renaults bestelwagentje krijgt 4x4-versie
PARIJS – De Renault Kangoo – u weet wel: dat ‘ bestelbusje’ van klei uit de reclame – is lichtjes herkneed. Lijkt geen kunst, maar dit keer zit er ook een offroadversie in het gamma. In berglanden en stofferige gebieden zal men daar meteen de praktische kant van inzien. Bij ons zal de Kangoo 4x4 veeleer een hebbeding worden. Een leuk hebbeding weliswaar.
Renault Kangoo 4x4 trekt zich behoorlijk uit de slag op moeilijk terrein.
De nieuwe Kangoo valt nauwelijks te onderscheiden van de oude, die sinds ’98 op de markt is. De nieuwe heeft bredere beschermstrips, achteruitkijkspiegels met minder luchtweerstand en nieuwe stoffen voor de binnenbekleding. Het dashboard is verkrijgbaar in twee tinten: lichtgrijs en donkergrijs.
De meeste aandacht ging uit naar het terugdringen van lawaai, niet onbelangrijk. Dikkere ruiten, de nieuwe spiegels en isolatie onder de motorkap leveren enkele decibels winst op. Tijdens het rijden blijken de wind- en motorgeluiden inderdaad goed weggewerkt. Waardoor we bijna vergeten dat we met een nieuwe motor onderweg zijn.
De 1.6 16V uit de rest van het Renaultgamma heeft nu ook een plaatsje gevonden in de Kangoo. Niet met 110 pk, maar met 95 pk en 148 Nm koppel. Geen spurter (top van 170 km/u), wel een vlotte jongen. Alleen onder 2.000 omw./min is hij wat slapjes. Zijn voornaamste pluspunt is het verbruik: gemiddeld 7,5 liter per 100 kilometer.
Een moderne common rail diesel (dCi) van 80 pk wordt verkrijgbaar op de 4x4. Momenteel moet die het stellen met de 1.6 benzine.
Die Kangoo 4x4 zien ze bij Renault als een Sports Utility Vehicle (SUV), zoiets als pakweg de BMW X5 of de Audi Allroad. Een maatje kleiner weliswaar.
Hoog op poten
De Kangoo werd hoger op zijn poten gezet (200 mm grondspeling), kreeg stoere stalen beschermplaten en aparte velgen. Een adaptieve hydraulische koppeling van Nissan-origine staat in voor de vierwielaandrijving. Op het moment dat de voorwielen tractie verliezen, brengt de koppeling de achterwielen in het spel. In de bossen rond Senlis bleek de Kangoo 4x4 zich behoorlijk uit de slag te trekken buiten de platgetreden paden. Maar bij ons zal de 4x4 ervaring zich wel beperken tot stoep op, stoep af.
De nieuwe Kangoo komt in drie uitrustingsniveaus: Authentique, Expression en Privil�ge. In Privil�ge-afwerking zijn een aantal opties standaard, zoals de leuke ‘ vliegtuig’-opbergkoffertjes boven de hoofden van de achterste passagiers. In optie kan een groot panoramisch schuifdak worden gemonteerd.
Op veiligheidsvlak beschikt de Kangoo over bredere banden, ABS met elektronische remkrachtverdeler en remhulpsysteem, frontale airbags en Isofix-bevestiging voor kinderstoeltjes.
1e serie vanaf 2001
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 25 okt 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 235 Weergaves
-
Laatste bericht door Scenic2000
-
- 1 Reacties
- 128 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 6 Reacties
- 548 Weergaves
-
Laatste bericht door Sam2008
-
- 1 Reacties
- 171 Weergaves
-
Laatste bericht door de mon