Verstopte Kachelradiateur
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Verstopte Kachelradiateur
Kan iemand me vertellen hoe ik een verstopte kachelradiateur kan schoonmaken?.. welke slangen moet ik losmaken en doorspoelen? De slangen die in de auto komen?.. of die onder de motorkap zitten?
Maurits
Maurits
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 05 jan 2009
- Laatste bezoek: 05 nov 2010 21:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Nijmegen
Doorspoelen Radiateur
Je moet de 2 slangen die de auto inlopen (zitten aan elkaar vast) loshalen bij de waterpomp(als ik het goed heb)
in de ene een slang steken en dan doorspoelen maar.
Kijk wel uit kan goed vies worden.
Gr julien
in de ene een slang steken en dan doorspoelen maar.
Kijk wel uit kan goed vies worden.
Gr julien
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Dit is bij een 1.4 het geval.
Bij een 1.4e, 1.7, 1.8, 1.8 16v en 1.9(t)d is het het makkelijkst om de slangen bij de kachelradiateur los te halen en dan de radiateur zelf door te spoelen.
Antonio.
Bij een 1.4e, 1.7, 1.8, 1.8 16v en 1.9(t)d is het het makkelijkst om de slangen bij de kachelradiateur los te halen en dan de radiateur zelf door te spoelen.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ik snap nog steeds niet welke slangen ik door moet spoelen en vooral welke kant op, vanuit de auto of vanuit onder de motorkap... of moetik niet aan de slangen komen en de radiateur doorspoelen?.. dat zie ik ook niet voor me, radiateur doorspoelen?.. heeft een radiateur een waterdichte inhoud? of moet ik door de radiateur heenspuiten? hij ziet er niet vies uit namelijk(geen bladeren e.d.)
Ook is het voor jullie misschien handig om te weten dat de radiateur wel warm wordt. Begin deze winter had ik er een stuk karton voorgeplaatst om de radiateur "voor de gek te houden".
Deze heb ik er afgelopen weekend weer weg gehaald omdat de motor bijna oververhit was.
De wijzer staat nu tussen de helft en driekwart in, lijkt me goed toch?!
De lucht in de auto is echter niet warm te noemen, als de radiateur eenmaal warm is zet ik hem aan, blaast hij 1 à 2 minuten echt warme lucht, daarna is het meer lauw te noemen.
Indien het jullie ook handig lijkt een uitleg te geven met wat foto's, graag!
Alvast bedankt!
Maurits
PS: Rossy, ik heb een 1.7RL phase 2 uit 92.
Ook is het voor jullie misschien handig om te weten dat de radiateur wel warm wordt. Begin deze winter had ik er een stuk karton voorgeplaatst om de radiateur "voor de gek te houden".
Deze heb ik er afgelopen weekend weer weg gehaald omdat de motor bijna oververhit was.
De wijzer staat nu tussen de helft en driekwart in, lijkt me goed toch?!
De lucht in de auto is echter niet warm te noemen, als de radiateur eenmaal warm is zet ik hem aan, blaast hij 1 à 2 minuten echt warme lucht, daarna is het meer lauw te noemen.
Indien het jullie ook handig lijkt een uitleg te geven met wat foto's, graag!
Alvast bedankt!
Maurits
PS: Rossy, ik heb een 1.7RL phase 2 uit 92.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Ik denk dat je nu een paar zaken door elkaar haalt.
1e: Radiateur voor de motor en kachelradiateur onder het dashboard.
2e: De luchtdoorlaat van de radiateur of de waterdoorlaat van de radiateur.
De auto heeft 2 radiateuren, een die tussen de motor en de bumper zit, dit is de radiateur die wordt gebruikt voor het koelen van de motor, en een radiateur in het kachelhuis, deze wordt gebruikt om de lucht in de auto te verwarmen zoals bij een kachel.
De radiateur die je afgedekt hebt is de koelradiateur.
De kachelradiateur is in dit geval verstopt als gevolg van te oude koelvloeistof.
Door een radiateur stroomt de koelvloeistof.
Dit is normaal gesproken een gesloten geheel.
In dit geval stroomt de koelvloeistof van rechts naar links door de radiateur.
De koelvloeistof wordt gekoeld aan lucht.
Hiermee bedoelen we dat de koelvloeistof door kleine kanalen in de radiateur stroomt.
Deze kanalen lopen door de lucht die van voor naar achter door de radiateur stroomt.
Hierdoor kan je door de radiateur heen kijken, de lucht stroomt er immers ook doorheen.
Voor een duidelijkere uitleg, kijk eens op wikipedia, uitleg over radiateurs, deze link dus.
Antonio.
1e: Radiateur voor de motor en kachelradiateur onder het dashboard.
2e: De luchtdoorlaat van de radiateur of de waterdoorlaat van de radiateur.
De auto heeft 2 radiateuren, een die tussen de motor en de bumper zit, dit is de radiateur die wordt gebruikt voor het koelen van de motor, en een radiateur in het kachelhuis, deze wordt gebruikt om de lucht in de auto te verwarmen zoals bij een kachel.
De radiateur die je afgedekt hebt is de koelradiateur.
De kachelradiateur is in dit geval verstopt als gevolg van te oude koelvloeistof.
Door een radiateur stroomt de koelvloeistof.
Dit is normaal gesproken een gesloten geheel.
In dit geval stroomt de koelvloeistof van rechts naar links door de radiateur.
De koelvloeistof wordt gekoeld aan lucht.
Hiermee bedoelen we dat de koelvloeistof door kleine kanalen in de radiateur stroomt.
Deze kanalen lopen door de lucht die van voor naar achter door de radiateur stroomt.
Hierdoor kan je door de radiateur heen kijken, de lucht stroomt er immers ook doorheen.
Voor een duidelijkere uitleg, kijk eens op wikipedia, uitleg over radiateurs, deze link dus.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Nu begrijp ik inderdaad het verschil, heb de kachelradiateur nooit zien zitten dus vandaar dat ik dacht dat het een en dezelfde was.
Ook omdat ik de motor als hij te warm is(lang in de file) wel eens afkoel door de ramen open te zetten en dan de blower warme lucht naar buiten laat blazen, dit werkt uitstekend!
Maar dit terzijde,
Hoe kan ik de kachelradiateur doorspoelen zodat hij weer goed werkt? Hoe moet de te oude koelvloeistof eruit?.. daarna doorspoelen met water(warm/koud?) en daarna nieuwe koeivloeistof erin?
Ook omdat ik de motor als hij te warm is(lang in de file) wel eens afkoel door de ramen open te zetten en dan de blower warme lucht naar buiten laat blazen, dit werkt uitstekend!
Maar dit terzijde,
Hoe kan ik de kachelradiateur doorspoelen zodat hij weer goed werkt? Hoe moet de te oude koelvloeistof eruit?.. daarna doorspoelen met water(warm/koud?) en daarna nieuwe koeivloeistof erin?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Ja, klopt.
Eerst alle koelvloeistof aftappen door de onderste radiateurslang los te nemen.
Wel een voldoende grote bak eronder zetten, er komt nogal wat uit!
Dan de bovenste radiateurslang los maken.
Volg deze slang tot aan de motor en verwijder het huisje waar deze op vast zit.
Dit is het thermostaathuis.
Neem hier de thermostaat uit en plaats het huis weer terug op de motor.
Eventueel kan je nu ook de radiateur uit de auto nemen door de 2 stekkers van de koelvin en het thermocontact los te halen en dan de 2 steuntjes bovenaan los te schroeven (bouten zitten er naast, 2x sleutel 13).
Nu kan je het hele koelsysteem en ook de radiateur met een tuinslang doorspoelen.
Spoel ook eens door het expansievaatje.
Er zal een flinke partij roestwater uitkomen, dit is een teken dat het systeem niet goed onderhouden is.
Dit water kan je gewoon wegspoelen, hier zitten heel weinig schadelijke chemische stoffen in.
Het is ook niet te doen om dit water allemaal op te vangen, dan heb je een vat van een paar 100 liter nodig
De kachelradiateur is lastig om die apart door te spoelen, de aansluitingen hiervan zitten tegen het schutbord.
Dit is de achterkant van de motorruimte, de voorkant van de passagiersruimte.
Origineel zitten hier onmogelijke slangklemmen op die bijna niet los te krijgen zijn.
Met een beetje mazzel is hier al eens aan gewerkt en zitten er normale slangklemmen op.
Je kan ook de slangen aan de andere kant losnemen, als je daar beter bij de klem kan komen.
Het is een beetje vogelen wat het makkelijkste werkt.
Bij de kachelradiateur is de bovenste slang de ingaande slang en de onderste slang de uitgaande slang.
Tegengesteld doorspoelen werkt hierbij heel goed omdat dan alle troep losgeweekt wordt.
Succes met de klus.
Antonio.
Eerst alle koelvloeistof aftappen door de onderste radiateurslang los te nemen.
Wel een voldoende grote bak eronder zetten, er komt nogal wat uit!
Dan de bovenste radiateurslang los maken.
Volg deze slang tot aan de motor en verwijder het huisje waar deze op vast zit.
Dit is het thermostaathuis.
Neem hier de thermostaat uit en plaats het huis weer terug op de motor.
Eventueel kan je nu ook de radiateur uit de auto nemen door de 2 stekkers van de koelvin en het thermocontact los te halen en dan de 2 steuntjes bovenaan los te schroeven (bouten zitten er naast, 2x sleutel 13).
Nu kan je het hele koelsysteem en ook de radiateur met een tuinslang doorspoelen.
Spoel ook eens door het expansievaatje.
Er zal een flinke partij roestwater uitkomen, dit is een teken dat het systeem niet goed onderhouden is.
Dit water kan je gewoon wegspoelen, hier zitten heel weinig schadelijke chemische stoffen in.
Het is ook niet te doen om dit water allemaal op te vangen, dan heb je een vat van een paar 100 liter nodig
De kachelradiateur is lastig om die apart door te spoelen, de aansluitingen hiervan zitten tegen het schutbord.
Dit is de achterkant van de motorruimte, de voorkant van de passagiersruimte.
Origineel zitten hier onmogelijke slangklemmen op die bijna niet los te krijgen zijn.
Met een beetje mazzel is hier al eens aan gewerkt en zitten er normale slangklemmen op.
Je kan ook de slangen aan de andere kant losnemen, als je daar beter bij de klem kan komen.
Het is een beetje vogelen wat het makkelijkste werkt.
Bij de kachelradiateur is de bovenste slang de ingaande slang en de onderste slang de uitgaande slang.
Tegengesteld doorspoelen werkt hierbij heel goed omdat dan alle troep losgeweekt wordt.
Succes met de klus.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 feb 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Je zegt dat er 2 radiateurs zijn, zal wel zo zijn... maar het punt is, waar zit deze kachelradiateur dan?
Zou niet weten welke slang ik los moet maken als ik niet eens weet waar de kachelradiateur zit..(indicatie.. "linksonder de koelvloeistoftank" oid)
Zou niet weten welke slang ik los moet maken als ik niet eens weet waar de kachelradiateur zit..(indicatie.. "linksonder de koelvloeistoftank" oid)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Ik heb het antwoord al gegeven:
Wel kan ik zeggen dat het kachelhuis onder het dashboard zit.
Hier zit de kachelradiateur in.
Antonio.
Ik heb er geen foto van of een tekening om het een en ander te verduidelijken.Rossy schreef:De kachelradiateur is lastig om die apart door te spoelen, de aansluitingen hiervan zitten tegen het schutbord.
Dit is de achterkant van de motorruimte, de voorkant van de passagiersruimte.
Wel kan ik zeggen dat het kachelhuis onder het dashboard zit.
Hier zit de kachelradiateur in.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut