Ik lees dit forum al geruime tijd, maar nu heb ik eindelijk de moeite genomen om me te registreren. Als je verder leest wordt duidelijk waarom.
Ik ben een Espace V rijder van het eerste uur. Ik rij hem (1.6 DCI 160 in Intense uitvoering met veel opties) als lease-auto sinds november 2015.
Ik ben er me van bewust dat ik te maken heb met alle kinderziektes van de auto, maar toch...
Even een bloemlezing:
- auto werd destijds uitgeleverd zonder de bestelde trekhaak want er was een probleem met de bijhorende kabelboom. Trekhaak werd nadien geinstalleerd (auto wel 2 dagen moeten voor missen).
- GPS van de Espace wist vaak totaal niet waar de auto zich bevond. 2 keer binnen gemoeten: tijdens het eerste bezoek hebben ze de GPS-antenne vervangen, tijdens het tweede bezoek de volledige GPS module. Tot overmaat van ramp maken ze bij het monteren van de GPS module een dikke kras op de plastic cover van de middenconsole. Gevolg: weer een dag binnen om die plastic cover te vervangen.
- Een keer op de snelweg: bij het optrekken valt het motorvermogen helemaal weg. Gevolg: afslepen. Blijkbaar was er een brandstoftoevoerleiding naar 1 van de cilinders gesprongen. Dat verklaarde de stevige dieselgeur
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Een andere keer bij mij thuis op de oprit was er al een paar dagen een olievlek (blauw glimmend) te zien onder de auto. Ook weer afgesleept naar de garage. Er was zogezegd niets mis met de auto (nadien lekte hij wel niet meer) maar ze hadden terloops wel 4 terugroepacties uitgevoerd op de auto.
- Volgende keer: bij mij thuis op de oprit weigert de auto dienst. Weer pechverhelping gebeld: mijnheer uw batterij is kapot. ik: Uh, die auto is nog maar 2 jaar oud?. Maar inderdaad, kort daarop werd de batterij vervangen.
- Begin augustus 2018: problemen met de airco op de terugrit vanuit Italie. Blijkt dat ie moest bijgevuld worden. Vind het vreemd dat de garage dat niet preventief gedaan had bij het vorige onderhoud.
- Midden augustus 2018: oververhitte motor op de Antwerse ring (file!). Weer afgesleept, de derde keer al in de levensloop van deze auto. Na een week onderzoek in de garage (niet de gebruikelijke garage want die zijn dan al met vakantie) blijkt dat het motorblok poreus is. Daarmee bedoelen ze eigenlijk: er zit een scheurtje in waarlangs koelvloeistof in de cilinders weglekt en opgebrand wordt. Op dit ogenblik is de garage waar hij staat met vakantie en volgende week komt er een nieuw blok en koeler in.
Combineer dit verhaal van ellende met een garage (Renault Pashuysen in Aarschot) waar niet iedereen altijd begrip heeft voor de situatie (soms op het arrogante af) en je begrijpt dat dit geen vrolijk verhaal is.
Dit was mijn vierde lease-Renault (Grand Scenic, Koleos, dan weer Grand Scenic en nu Espace) en privé heb ik er ook al 3 gehad (Clio, Scenic en Modus). Maar ik zie weinig redenen waarom ik in de toekomst nog een keer voor Renault zou kiezen.