Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
jdgh72 schreef:Ik heb aangegeven dat mijn probleem zich plotseling is gaan voordoen bij laadpunten (waaronder Eemakker) waar ik nooit problemen heb ervaren. De dealer gaf aan dat Fastned een storingsbericht heeft doen uitgaan per mail waarin ze aangeven een fout te hebben in hun laders. Het betreft een controle op verschil tussen aangegeven beschikbaar vermogen en werkelijk vermogen. Daar zit een fout waardoor de auto in storing kan gaan. De dealer heeft in december een toenemend aantal gerelateerde klachten over de Zoe daarover gehad.
Ik kan je verzekeren dat we bij Fastned geen storingsbericht hebben doen uitgaan, en dat er geen enkel probleem is met de AC-aansluiting van onze laders (verkeerde waardes etc). Er zijn ook geen andere problemen bekend anders dan die bij de stations die over een middenspanningsaansluiting beschikken waar de ZOE last heeft van de harmonische verstoringen. Als je de gegevens van de dealer via PM stuurt wil ik best contact opnemen om dit uit te leggen en te vragen waarom we dan geen enkele opmerking van ZOE rijders ontvangen hebben als dit het geval zou zijn.
Voor ZOE's met een nieuwe versie van de lader is er inderdaad een recente software update beschikbaar. Deze update zorgt er voor dat de ZOE wat langzamer gaat laden om harmonische verstoringen te voorkomen als deze gedetecteerd worden. Deze update is er helaas niet voor ZOE's met een oudere versie van de lader.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Onlangs ben ik even op en neer gereden van Limburg naar Groningen. 11 uur vertrokken 23 uur weer thuis.
Voordat mijn accu en lader in de Zoë zijn vervangen durfde ik dit echt niet aan. Veel te vaak klapte de Zoë eruit met een rode neus.
Tot op heden heb ik geen enkel probleem ondervonden met het laden bij Fastned.
Zo zijn Renault en Fastned lekker met elkaar bezig en de huilende derde is in dit geval de ZOE-rijder.
Klok en klepel verhaal van de dealer; Fastned heeft een berichtje (niet een mail) op de site staan voor ZOE rijders dat er problemen kunnen zijn tgv harmonische. Er wordt vermeld; bij klachten bel Renault.
Renault NL beweert dat er hard aan gewerkt wordt, en dat resulteert in nieuwe software, die blijkbaar niet voor iedere ZOE geschikt is.
Op het forum kun je bij desbetreffend item lezen dat wel degelijk een aantal ZOE’s problemen hebben me laden bij de nieuwe stations van Fastned, dus de klachten zijn er wel. Men neemt aan bij de oudere ZOE’s, maar met die van mij valt het mee. ZOE’s (behalve die van MrGoogle8) zijn geen frequente bezoekers van Fastned, dus men laat het probleem gewoon uitsterven.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Alle problemen die bij ons bekend zijn hebben betrekking op stations met middenspanningsaansluiting en op ZOE's met het oudere type lader en de oorspronkelijke 22 kWh batterij. Zoals gezegd heeft Renault inmiddels een software update ter beschikking gesteld voor het nieuwere type lader. Helaas is niet iedereen hier mee geholpen.
De afgelopen maanden hebben we daarom met de leverancier van onze laders gewerkt aan een workaround. Hierbij beperken we de laadsnelheid van de AC aansluiting zodat de problemen in veel gevallen niet meer zullen optreden. Uit testen blijkt namelijk dat dan de problemen met harmonische verstoringen zich niet voordoen bij lagere laadsnelheden. Vooralsnog hebben we de laadsnelheid ingesteld op ongeveer 34 kW op drie laders van stations waar regelmatig problemen waren:
Overbroek lader 4
De Slenk lader 3
Varakker lader 4
Als er forumleden zijn die problemen ervaren zijn we heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn bij deze 3 laders. De andere lader op hetzelfde station is nog steeds ingesteld op 43 kW zodat je eventueel kunt vergelijken. Afhankelijk van de resultaten zullen we deze workaround ook configureren op de overige laders op stations met een middenspanningsaansluiting. Daarnaast gaan we nog op zoek naar het juiste compromis tussen laadsnelheid en de betrouwbaarheid van het laden.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
RudyH schreef:Voordat mijn accu en lader in de Zoë zijn vervangen durfde ik dit echt niet aan. Veel te vaak klapte de Zoë eruit met een rode neus.
Tot op heden heb ik geen enkel probleem ondervonden met het laden bij Fastned.
Fijn dat de reis soepel verliep! Geen van de door jou bezochte stations staat op de lijst waar je mogelijk problemen zou kunnen verwachten: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627. Voor de stations Hondsiep en Lokkant waar je nu met maximaal 22 kW kunt laden zullen we binnen afzienbare tijd een lader bijplaatsen met een vaste AC 43 kW aansluiting zodat het laden hier sneller gaan verlopen.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Erg goed idee Roland! Hiermee maak je een boel Zoe-rijders van de eerste generatie blij! En ik begrijp dat je op elk station de andere lader op 43kw laat staan, waarmee de nieuwe Zoe-rijders ook maximaal uit de voeten kunnen. Perfect dus. Ik ga het snel proberen!
PieterZoe schreef:En ik begrijp dat je op elk station de andere lader op 43kw laat staan, waarmee de nieuwe Zoe-rijders ook maximaal uit de voeten kunnen. Perfect dus. Ik ga het snel proberen!
We hebben eerlijk gezegd nog niet nagedacht of we beide laders op de betreffende stations gaan voorzien van deze workaround, of maar 1 van beide laders. Voor beide aanpakken is wat te zeggen. We gaan eerst maar eens testen en dat doen we in ieder geval met 1 lader per station. Als dit goed werkt zullen het vooralsnog eerst uitrollen naar 1 lader van elk station om te zien hoe dat in de praktijk gaat.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Roland, respect voor deze oplossing en de pro-actieve houding van Fastned hieromtrent.
Een mooi gebaar richting de Zoë rijders.
Testen met 1 lader is denk ik een juiste strategie, mensen die evt problemen ervaren zullen zelf ook overschakelen op de andere lader indien noodzakelijk. Mensen die geen problemen hebben kunnen om die reden júist de 43kW variant kiezen.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Dat verklaart waarom mijn oude Zoe met nieuwe (voor 2e keer vervangen) lader en nieuwe software nu constant goed oplaadt bij Fastned. Blij dat de vorige lader tijdig binnen de 5 jaar garantie stuk is gegaan.
Bedankt voor al die feedback, Roland. Zeer nuttig. Kunnen we die 34 kW beperkte AC punten herkennen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Wij rijden nu een tijdje met de Zoe. We hebben problemen gehad met laden en dachten dat het verbeterd was na een software update.
Nu blijkt toch dat laden vaak niet kan of onderbroken wordt.
Vaak staat er dan al een andere auto te laden waardoor laden niet mogelijk is.
Dit is vooral bij de laders die in de straten of parkeergarages aanwezig zijn.
Bij Fastned hebben we nog niet veel problemen ervaren.
Meestal laden we thuis op 3 fase 11kW, daar hebben we nog nooit problemen gehad.
Vaak zit het probleem daarvan bij de laders, ze hebben de aarde meestal niet goed geïnstalleerd waardoor de Zoe de verbinding niet goedkeurt. De andere merken lijken een stuk minder kritisch daarin. Dus deels ligt het ook bij de veiligheid criteria die Renault aanhoudt.
Wat je zou kunnen doen is hier aangeven welke locaties dat is om te kijken of andere Zoe rijders daar ook issues hebben.
Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Gisterochtend een chagrijnige collega... Hij moest al niet zoveel hebben van de Zoe als poolauto (range anxiety), maar vorige week dan ("noodgedwongen") toch maar een auto gereserveerd. Hij heeft bij twee palen in Huizen geprobeerd te laden, maar kreeg beide keren een storing. Uiteindelijk heeft hij de auto laten afslepen (naar Almere, waar de dealer concludeerde dat er met de auto niks mis was...) en z'n afspraken afgezegd...
Wat mij betreft geeft hij het te snel op, maar voor de algemene acceptatie van #EV's is dit natuurlijk funest. Hij was al niet enthousiast en is dus nu helemaal afgehaakt...
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader
Welke 2 palen waren het? En met welke pas? Heeft hij ze ook als storing gemeld bij de exploitant?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
30 km van Westraven naar Huizen met een 43 Kw Zoe en dan range anxiety? Ik snap het niet..... Ik doe regelmatig IJmuiden > Rhoon of Helmond zonder moeite.
@Hachy: laadpas weet ik niet zeker, maar zal de pas uit de auto zijn (Travelcard) Laadpalen weet ik ook niet.
@Dave_de_W: helaas snappen veel collega's nog niet goed hoe je de Zoe moet laden, dus het kan gebeuren dat de auto leeg staat op het afhaalpunt. Ik had dat gisteren ook, nou, ja 60% dan. Gelukkig lukte het mij wel om gisteravond in Meppel te laden, dus vanochtend met een volle accu weer op weg (had ik ook nodig: Meppel-Roermond is 206km, 33kWh verbruikt volgens het dashboard/nog 20km range over bij aankomst)
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader
Is er ook een 24/7 storingsnummer van EVbox? Na 3x proberen te laden is de paal er uit geklapt en staat nu uit met de kabel er in. Op het nummer wat op de site staat is helaas niemand aanwezig.
Dat nummer had ik al eerder gebeld. Dat is EVnet, maar die konden mij niet helpen. Het storingsnummer van EVbox is alleen bereikbaar tijdens kantoortijden en is op de mobiele versie van de site niet eens te zien. Ik heb de kabel dan ook noodgedwongen aan de EVbox laten zitten. De bewaking zou proberen deze morgen te verwijderen.
Overigens is dit bij de Outlet in Roermond. Mooie laadplaatsen. Meer dan 40 laders en een rits Tesla chargers. Maar geen van de geteste EVboxxen deed het met mijn Zoe. Ik heb verder nooit problemen gehad, behalve bij een recente EVbox op een bedrijventerrein.
Ja slecht is dat he van EVbox. In de zomer van 2016 zeiden ze al dat ze ‘binnenkort’ een 24x7 nummer zouden openen .
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Vandaag met m’n nieuwe lader in de ZOE op pad en aangeprikt op een 11kW Allego-paal in Arnhem. Na een kwartier de melding dat de laadsessie door een fout was afgebroken. Bij inspectie was de paal nog steeds beschikbaar voor het leveren van stroom (blauw licht) maar ZOE had besloten te stoppen met laden (donker dashboard, geen foutmelding). Bij het openen van de deur, sprong ZOE weer in de houding en hervatte het laden en heeft deze sessie van 53% tot 100% verder probleemloos afgerond.
Probleem niet specifiek voor de nieuwe lader, want ook op een EV-box in het Amphia zkhs en op een BlueCorner paal bij de Decathlon in Breda heb ik het verschijnsel van in storing vallen en hervatten van laden bij portier (bestuurder) openen opgemerkt. Het afmaken van de laadsessie heb ik toen niet uitgeprobeerd.
Thuis op de laadpaal, op snelladers en de 11kW Allego-laadpaal in Oosterhout niets van dat al. Iemand ervaringen en, nog beter, oplossingen?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Ik heb het ook wel eens meegemaakt bij een Nuon paal. Dat bleek toen wél aan de paal te liggen. Nadat er enkele dagen erna een monteur was geweest, was het probleem daar verdwenen. Klein verschil was wel dat die van mij na een minuut of 5 de sessie toch weer op probeerde te pakken (die weer faalde, etc).
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Na de upgrade dezelfde ervaringen als Gertjan, bij de snellader van Lidl.
Oorzaak nog niet duidelijk wel steeds op de lader de melding: stopped by car.
Na opnieuw opstarten geen probleem met opladen tot 100%.
Aan de thuislader nooit dat probleem.
Heb het gemeld bij Lidl service die binnenkort info zullen geven.
Toch denk ik dat de oorzaak in Zoe zit en niet in de snellader want die werkte voor de upgrade ook probleemloos.
Wat precies de oorzaak is van het voortijdig stoppen met laden daar blijf ik ook nog naar zoeken.
Mogelijk weten de techneuten op dit forum wat de oorzaak en de oplossing kan zijn
Nog geen reacties gekregen op bovenstaande.
Overigens ben ik benieuwd naar de ervaringen van de mensen die de batterijwissel inmiddels hebben gehad.
Hoeveel kilometer er kon er worden weergegeven op het display bij 100 procent oplading.
Bij mij is dat tot nu toe 273 kilometer geweest.
Mogelijk geeft de manier van opladen ook nog onderlinge verschillen te zien.
Wat zijn jullie ervaringen ?
Tussen max 240 in de winter en max 310 in de zomer.
Maar ik heb maar 1 maandje zomer kunnen uitproberen dus geen lange duur-tests gedaan.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Ugh. Hier in de buurt (Noord/Midden-Limburg), worden nu eindelijk steeds meer palen bij geplaatst. Van de outlet in Roermond, ziekenhuizen, winkelcentra, pretparken, maar allemaal EV-box! En ik heb bij al deze palen nog nergens kunnen laden. Ik word er wel wat moedeloos van. Heeft contact opnemen met klantrelaties enig nut?
Deze week in Groningen 2 maal bij een Alego 11 kW paal gestaan.
De eerste keer tot 90% en toen een rood neusje.
Tweede keer kwam hij niet eens tot laden toe.
Later stond een andere Zoe gekoppeld en bleek te laden.
Niet kunnen zien welke type (22 kW of 40 kW), reed er aan voorbij.
Zijn deze palen ok?
Schermafbeelding 2018-03-15 om 21.26.30.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ?
alexdepalex schreef:Ugh. Hier in de buurt (Noord/Midden-Limburg), worden nu eindelijk steeds meer palen bij geplaatst. Van de outlet in Roermond, ziekenhuizen, winkelcentra, pretparken, maar allemaal EV-box! En ik heb bij al deze palen nog nergens kunnen laden. Ik word er wel wat moedeloos van. Heeft contact opnemen met klantrelaties enig nut?
Ja. Je moet ze eerst testen en dan aangeven dat je op 5/6 palen (bijv) niet laden kunt. En ook welke palen. Dat hoort gewoon te werken, ook bij EV boxen. Je dealer gaat jouw auto daar dan testen en als zij hetzelfde resultaat zien dan wordt het opgelost.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
rvdput schreef:Alle problemen die bij ons bekend zijn hebben betrekking op stations met middenspanningsaansluiting en op ZOE's met het oudere type lader en de oorspronkelijke 22 kWh batterij. Zoals gezegd heeft Renault inmiddels een software update ter beschikking gesteld voor het nieuwere type lader. Helaas is niet iedereen hier mee geholpen.
De afgelopen maanden hebben we daarom met de leverancier van onze laders gewerkt aan een workaround. Hierbij beperken we de laadsnelheid van de AC aansluiting zodat de problemen in veel gevallen niet meer zullen optreden. Uit testen blijkt namelijk dat dan de problemen met harmonische verstoringen zich niet voordoen bij lagere laadsnelheden. Vooralsnog hebben we de laadsnelheid ingesteld op ongeveer 34 kW op drie laders van stations waar regelmatig problemen waren:
Overbroek lader 4
De Slenk lader 3
Varakker lader 4
Als er forumleden zijn die problemen ervaren zijn we heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn bij deze 3 laders. De andere lader op hetzelfde station is nog steeds ingesteld op 43 kW zodat je eventueel kunt vergelijken. Afhankelijk van de resultaten zullen we deze workaround ook configureren op de overige laders op stations met een middenspanningsaansluiting. Daarnaast gaan we nog op zoek naar het juiste compromis tussen laadsnelheid en de betrouwbaarheid van het laden.
Overbroek lader 4 laadt als een zonnetje op 32,7 kW.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Ik heb dit weekend geprobeerd te laden bij A30 Ede/Lunteren - 43kW - De Poel - Fastned (RWS)
beschrijving
A30 North
Colocated with BP fuel station
De Poel - A30
Bij paal 3 werkte de ZOE niet. Bij paal 1 wel, ongeveer 4 kwh in 10 minuten.
Ik heb op de A30 probleemloos opgeladen bij laadpalen 24901 (zuid) en 30703 Noord, geen idee of 30703 paal 3 is, iets zegt me dat de de 3 op het einde mogelijk wel slaat op paal 3.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Ik zal wel weer als een verwende Tesla-rijder gezien worden maar hoe hadden jullie dit aangepakt?
Zaterdagmiddag, ik wil samen met een vriend naar Zwolle. We spreken af in A'dam Zuidoost om daar met zijn ICE verder te gaan.
Het is koud, maar met rustig rijden haal ik de 70 km naar ZO makkelijk vanuit de noordkop. Aldaar volgens de app eindeloos veel laadpalen beschikbaar. Niet dus. Ikea: geen paal gevonden. Vervolgens alle adressen in de buurt van TNM app afgereden, blijken allemaal achter slagbomen van lokale bedrijven te staan.
Uiteindelijk gevlucht naar McDonalds, gelukkig is daar nog een paaltje vrij en zowaar start het laden zonder problemen. Waarschijnlijk slechts 1 fase want als ik s avonds terugkom is de laadtoestand nog onder de 80%. Volgens de navi te weinig om terug te rijden. Dichtstbijzijnde snellader op de route is volgens mij Fastned Middelsloot. Daarnaartoe gereden, zekerheidshalve niet harder dan 85 gereden, want wat ik vrees gebeurt: paar minuten laden en alles slaat weer oranjerood uit. De keer dat het me gelukt is hier te laden was toen mijn vrouw met de Tesla aan dezelfde lader aan de Chademo stekker ging ghangen, verder is het altijd hommeles. Enfin, 6% bijgeladen dus net genoeg om hinkend nu met 80kmh naar huis te rijden.
Hoe had ik dit beter kunnen plannen? En hoe los ik het Middelsloot probleem op (volgens de dealer is alles prima).
Chargemap gebruiken, meest betrouwbare info over locatie van laadpalen.
Amstelveen heeft een respectabel aantal snelladers.
Middelsloot is een probleem (oa) verbonden aan de infrastructuur van Fastned, zie daarvoor betreffend draadje. Oplossing pak een andere snellader.
3A4E53B3-81A6-47B8-8E77-02BAD3D67AC0.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
We hebben sinds enige tijd een ZOE ZE50 uit 2020 (geen CSS). Fijne auto waar we veel plezier aan beleven.
Tot opeens een paar weken geleden tijdens het starten van de laadsessie (Wallbox Pulsar Plus) de melding 'Accu laden niet...