XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Plaats reactie

Topic author
tuttivini
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2018
Laatste bezoek: 13 feb 2018 19:08
Actief als: particulier

XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door tuttivini »

Captur-rijders,

Onze Captur 1.5dci heeft 60.000km gereden en alle vier de banden zijn bijna aan vervangen toe.
Zijn rondom mooi gelijkmatig afgesleten (af en toe voor en achter verwisseld). Hebben alle vier nu nog een circa 2.5 - 3mm, dus gaan richting slijtindicator. Daarom aan het oriënteren op nieuwe banden.
Wil eigenlijk gewoon dezelfde banden, omdat ze erg comfortabel, stil, etc waren en 60.000km denk ik helemaal niet gek is.
Misschien rij ik er nog héél eventjes een maandje mee door, want moet nog wel kunnen met 2.5mm denk ik.

Maar nu de vraag:

Er zit nu, fabrieksaf, onder: MICHELIN PRIMACY 3 205/55/17 Y XL.
Nu viel vooral die XL codering mij op! -> ExtraLoad
Waarom? Zo'n lichte captur? Is dat beter? Nodig?

In mijn zoektocht naar nieuwe gelijke banden zie ik drie versies:
- de 'gewone' Primacy 3, met W indicatie, dus tot 270km/u, brandstoflabel B, griplabel A, 69db
- de 'RUNFLAT' Primacy 3, met W indicatie, dus tot 270km/u, brandstoflabel C, griplabel A, 71db
- de 'Extra Load' Primacy 3, met V indicatie, dus tot 240km/u, brandstoflabel C, griplabel A, 71db


Er zit een noemenswaardig prijsverschil in de drie versies.
Gek genoeg is de RUNFLAT versies het goedkoopste (circa 111,-), de 'standaard versie' het midden (circa 136,-) en de EXTRALOAD (die er dus nu fabrieksaf onder zit) het duurste(circa 148,-) per band!!!

Waarom Extra Load en is dit nodig?
Is Runflat niet interessant (stuk goedkoper en voordeel van even door kunnen rijden)?

En wat zit er nu qua merk en type onder nieuwe Capturs? Is dat mogelijk interessanter?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014
Laatste bezoek: 03 feb 2022 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door Axel57 »

Heeft misschien te maken met het weggedrag, XL band heeft normaal een stuggere wang.

Voor het gewicht lijkt het mij ook niet echt nodig. Informeer eens bij de dealer zou ik zeggen.

Onze huidige Captur, vorigeCaptur en zelfs onze Megane (ook 17inch) hadden XL Michelins eronder.

Ben zelf geen fan van Runflat, lek is meestal gelijk band klaar.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Janus van Grada
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2017
Laatste bezoek: 15 dec 2018 12:41
Actief als: particulier

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door Janus van Grada »

Wellicht meteen vervangen door 4 seizoenenbanden, geen bandenwissel nodig in winter en geen extra Velgen en (indien aanwezig) bandendruksensoren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CapturGroenlo
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2017
Laatste bezoek: 16 mar 2018 10:15
Actief als: particulier

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door CapturGroenlo »

naar mijn beste weten is voor runflat band een aparte velg nodig met een extra rand erin om de band op z'n plaats te houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014
Laatste bezoek: 03 feb 2022 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door Axel57 »

Captur heeft geen druksensoren, gaat via ABS sensor als ik het goed heb, meet omtrek band.

Als ik een Captur diesel zou hebben maak ik waarschijnlijk veel km, dan heb ik liever een set zomer en een set winterbanden. Maar ikheb dat ook onder onze benzine Captur. Zelfs voor onze 2e auto die maar 3000 km per jaar rijdt heb ik 2 sets voor deze zou ik dat nu niet meer doen.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tuttivini
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2018
Laatste bezoek: 13 feb 2018 19:08
Actief als: particulier

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door tuttivini »

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

@Axel57: Ik zal aan de dealer vragen waarom er Extra Load banden op de Captur zitten en of dit echt nodig is. Ik had alleen de hoop dat forumleden hier al eerder tegenaan gelopen waren/hier bij stil hadden gestaan en ik zo mijn antwoord hier kon vinden...

@CapturGroenlo: Je hebt twee type velgen idd. Je hebt runflat banden die om 'standaard' velgen passen maar ook modellen die om speciale velgen moeten. Het model van Michelin wat ik hierboven omschrijf past op onze standaard velgen.

@Janus van Grada: All season is idd een optie, alleen ben ik van plan om een set stalen wintervelgen+winterbanden te kopen naast de nieuwe zomerset die ik nu dus zoek. Ik vind in de winter op 'staal' rijden ergens nml altijd wel prettig.

@ Axel57: Onze Capturs hebben weldegelijk 4 druksensoren. Als je wintervelgen/banden neemt zonder 4 sensoren (sensoren moeten door garage ingeleerd worden), dan zal je ook rondrijden met een continue melding op je scherm.
Sensoren zien er zo uit:
Afbeelding


Vragen die mij nu resten:
- Waarom dus EXTRA LOAD banden op de captur?
- Welk merk en type zitten er op de huidig geleverde Capturs? Ik meen nml dat ze afgestapt waren van Michelin Primacy 3....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014
Laatste bezoek: 03 feb 2022 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door Axel57 »

Niet onze hoor haha de eerste hadden niks toen heel kort inderdaad druksensoren en daarna op de abs sensor.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tuttivini
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2018
Laatste bezoek: 13 feb 2018 19:08
Actief als: particulier

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door tuttivini »

Axel57 schreef:Niet onze hoor haha de eerste hadden niks toen heel kort inderdaad druksensoren en daarna op de abs sensor.
Echt? Mijn dealer zei laatst nog (toen hij aanbood om tegen een klein bedrag een weekje een wintervelgen/bandenset er onder te zetten zodat ik daarmee even op wintersport kon) dat ik dan wel rond zou rijden met een melding op het scherm omdat ik dan even geen sensoren in die set heb zitten... Mijn Captur is van 2015...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014
Laatste bezoek: 03 feb 2022 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door Axel57 »

Onze eerste was van 2014 die had niks, daarna dus de druk sensor maar ik weet niet exact van wanneer en tot wanneer. Maar ik dacht niet heel lang voordat ze overgingen op het ABS sensor systeem.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005
Laatste bezoek: 04 jul 2021 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door Huite »

In onze IP zitten (helaas) nog steeds druksensoren in de wielen.
Wij hebben (door een lekke band) er één kapot gereden die nu steeds voor een foutmelding zorgt.

En wat betreft de XL banden. Ik zou die zeker weer monteren.
Zijn duurdere banden inderdaad wat mij zegt dat ze echt nodig zijn voor het gewenste rijgedrag.
Anders zou Renault ze heus niet monteren. Die kijken (logischerwijs) op iedere cent bij de productie van hun auto's.
Onze vorige Cappie was trouwens uitgerust met Conti's die ons goed bevielen en lang meegingen.
Waren ook van een XL aanduiding voorzien.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tuttivini
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2018
Laatste bezoek: 13 feb 2018 19:08
Actief als: particulier

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door tuttivini »

Ondertussen is het zo ver. Deze maand moet de captur écht 4 nieuwe banden.
64.000 kilometers gereden op deze fabrieksaf-Michelins, maar nu toch echt alle vier op slijtindicator.
Niet gek, denk ik zo?!

Zoals ik al eerder zei neig in naar een zelfde set.
Maar overweeg ook Continental. Omdat Renault daar zelf ook, na Michelin, fabrieksaf voor gekozen heeft.
Welk type Conti's zijn dit precies?

En iemand die iets uit praktijkervaring kan vertellen tussen de verschillen tussen genoemde Michelins <----> Continentals ?

Zodra ik keus heb gemaakt voor merk/type, ga ik kijken waar ik ze een beetje goedkoop kan scoren/monteren.
Daarbij zal ik dan ook denk ik vragen om de XL (Extra Load) versies omdat die (voor mij nog steeds vreemd genoeg...) standaard op onze Capturs zitten en dat vreemd genoeg dan wel 'beter' zal zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005
Laatste bezoek: 04 jul 2021 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door Huite »

Vaker hier geschreven, maar ons zijn de Conti's die we een keer af fabiek op een Captur hadden toen prima bevallen.
Vond ze wat comfortabeler dan de Michelin en ze gingen toen ook best lang mee.
Was een of andere eco-uitvoering, welke weet ik niet meer uit mijn hoofd. Maar meneer Conti kan het jou op zijn site ongetwijfeld goed uitleggen... 8)

Grappig dat je blijft twijfelen aan die XL optie.
Ik zou er als ik jou was van uit gaan dat je het beter weet dan Renault en lekker de goedkoopste bandjes monteren.
laat je ons wel even weten hoe ze bevallen? :mrgreen:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tuttivini
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2018
Laatste bezoek: 13 feb 2018 19:08
Actief als: particulier

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door tuttivini »

@Huite,

Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat de Conti's in jouw optiek net weer wat meer comfort geven dan de Michelins.

Jammer dat je denkt dat ik voor goedkope bandjes wil gaan. Daar heeft het niet zo veel mee te maken. Dan had ik wel voor Nangkan, Linglong, Kumho, etc troep gegaan...

Ik richt me op A-merken (en binnen die A-merken kan een beetje handig zoeken toch al vlot 30,- euro per band schelen, dus daar kijk ik dan uiteraard wel naar), maar de rede dat ik vraagtekens stel bij de Extra Load versies ligt hem er in dat ik dit niet kan matchen aan het lichte gewicht van de Captur en dat de XL versies moeilijker verkrijgbaar zijn / geen voorraadmodellen bij de bandenboeren / nooit mee doen aan kortingsacties.
Vorige week sprak ik, werkgerelateerd, twee mannen die voor de RDW werken (keurders).
Zij gaven allebei aan dat ze XL versies alleen zien bij hele zware personenauto's of bij bestelbusjes. Dat het in hun ogen anders nergens voor nodig is en juist comfort weg neemt (door hardere wangen bij XL banden)...
Hierdoor mijn twijfel.

Aan andere kant snap ik jou ook, dat Renault geen XL versies zou monteren als ze ook maar een paar cent, onnodig, meer zouden kosten. Dus dat het vermoedelijk wel ergens nodig voor zal zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005
Laatste bezoek: 04 jul 2021 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door Huite »

:thumb:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 21 mei 2023 16:50
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: XL (Extra Load) banden fabrieksaf gemonteerd?

Bericht door WillemS »

Het prijsverschil is te verwaarlozen 137 tegen 144 voor de XL
De gewone heeft een loadindex van 91W= 615kg max bij max 270 kmh.
De XL heeft een loadindex van 95V=690kg max bij max 240kmh.
De geluidsproduktie is gelijk 69Db.
Meestal worden de XL banden bij dieseluitvieringen gemonteerd en kan het zijn dat die ook "velgbescherming" hebben.
Het kan ook zijn dat door de wat stuggere struktuur de band iets minder snel slijt.
Overigens zal in het instruktieboekje wel aangegeven staan welke banden er gemonteerd mogen worden.
Succes met je afwegingen.
mvg WillemS
p.s. goed dat je de banden toch regelmatig wisselt, levert echt meer km's op !!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht