In Noorwegen werd mij dat in 2016 al duidelijk:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg467009
Navraag bij Fortum leverde het volgende antwoord:elbilforum.nl 30-MRT-2016 09:57 --> Vertaald in het Nederlands schreef:Reactie GPP van Renault vandaag:
"Fortum stelt dat Kiwi 43 kWh laders zijn vervangen door AC 22 kWh laders Dit is om stabiliteit te verhogen Zoals het zegt in het persbericht zijn laders niet gesubsidieerd door Renault, maar door Nissan en. is dan ook buiten onze invloed.
Neem een willekeurige. contact met Fortum voor meer informatie!"
Daarnaast beginnen nu ook de 1e tekenen in Nederland zich af te spelen: Geen nieuwe AC-laders meer bij Fastned.Charge&Drive / Fortum <chargedrive.no@fortum.com>, 13-FEB-2017 14:10 schreef:It is absolutely correct that AC chargers with 43 kwh is replaced.
Fortum has only left 3 pieces of this type.
This is because there is no new vehicles within the fleet being produced with this need of this type of charge. There are about 200 Renault cars that can recharge at these, but this is not enough that Fortum will focus on this now or in the future.
So fortum will set up 400 V 32 A Type 2 chargers in the future.
Dit is voor de huidige ZOE rijders een zorg, en voor mensen die binnenkort een ZOE willen gaan aanschaffen wellicht een punt om in de overweging mee te nemen. Ook bij nieuwe investeringen zoals een batterij-upgrade, zou ik goed nadenken of het dat nog wel waard is.
Het is logisch van Renault dat ze niet bijspringen om toch het 43kW AC netwerk te laten groeien, want ze weten dat de toekomst voor snelladen DC is.
Wat voor rol gaat Renault hier bij spelen? Als binnenkort de verkopen van nieuwe ZOE's terug gaan vallen, omdat mensen geen auto meer willen hebben die alleen AC kan laden, wat gaan ze dan doen?
Zal er wellicht een mogelijk komen om bestaande ZOE's om te bouwen naar CCS? Ze hebben tenslotte ook de batterij-upgrade in het leven geroepen. Dat het converteren niet alleen het omruilen van het stopcontact is, lijkt me duidelijk. Er zal meer elektronica moeten worden aangepast. Daarnaast zijn er nog 2 uitvoeringen van de ZOE, de snellaad-variant (Q210 / Q90) en de semi-snellaad-variant (R240 / R90). Bij DC-laden wordt de batterij vrijwel direct aan de kabel van het laadstation aangesloten. De lader die gebruikt wordt, zit daarbij dan in het laadstation. Dus wellicht kan het voor beide ZOE-uitvoeringen op dezelfde manier worden omgebouwd.
Wat zou het gaaf zijn als je dan een ZOE die én 43kW AC EN 50kW DC kan laden!!
Vergelijkbare discussies vinden inmiddels op andere fora plaats: speakEV en tapatalk.
En ook op twitter heb ik de vraag nog maar 's uitgezet.
Hoeveel jou je er voor over hebben om die ombouw te laten doen?