Elektrische raambediening valt om de paar maanden uit

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 18 jul 2024 10:43
Actief als: particulier

Elektrische raambediening valt om de paar maanden uit

Bericht door gewe »

Hallo,

Van mijn Mégane Grand Tour valt om de paar maanden de elektrische bediening van een raam uit. Het is nu al twee keer gebeurd met het raam rechtsvoor, en nu is het raam linksvoor voor de tweede keer aan de beurt (de vorige keer was in augustus). Het is letterlijk "gisteren deed-ie het nog".

Elke keer is het een uurtje of twee prutsen om de binnenbekleding los te maken, bij de stekker op de regelunit te komen, deze eraf te halen, contacten schoonvegen, terugplaatsen, alles weer dichtmaken (waarbij het linkerportier een stuk lastiger is dan het rechter).

En elke keer zien de contactpunten en schoon, droog en niet gecorrodeerd uit. De eerste keer heb ik zelfs de stekker teruggeplaatst zonder er iets aan te doen (omdat ik er niets vreemds aan zag). Pas bij de tweede keer heb ik de contacten met een glasvezelpotlood schoongeveegd, in de hoop dan definitief van het probleem af te zijn. Niet dus.

Omdat het probleem bij het loshalen en weer terugplaatsen van de stekker verdwijnt, heb ik nu geprobeerd om de spanning van het systeem te halen door de zekeringen voor de raambediening er even uit te halen. De temperaturen zijn me nu iets te laag, kunststof lipjes breken dan misschien af. Helaas lost dit het probleem niet op.

Een OBD adapter i.c.m. Torque of ScanMaster leverde geen foutcodes op (voor zover het raammechanisme foutcodes kan genereren).

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn, en hoe het definitief opgelost kan worden?
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15

Re: Elektrische raambediening valt om de paar maanden uit

Bericht door mechanic »

De ramen leveren nooit een foutcode.
De dealer is hier bekend mee. Ze verkopen dan ook een gemodificeerde stekker die de oude vervangt.
Als dit de oplossing nog niet is,zal de raammodule of het hele mechaniek vervangen moeten worden.
Heb je kleine handjes,moet het NET kunnen de stekker los/vast te maken via het speaker rooster,maar dat is een handigheidje..
Ook de deurbekleding lod/vast hoeft na wat oefenen niet meer dan een half uurtje te kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door gewe »

Gisteren heb ik contact gehad met de dealer (met iemand van het onderdelenmagazijn). Die had het na mijn verhaal over "een kabeltje" van € 64 excl. BTW. En zonder garantie dat het probleem daarmee verholpen is...

Toen ik vanmiddag thuis kwam wilde het raam van het rechter voorportier ook niet meer. Bij het bedienen van de schakelaar hoor je in de deur wel een zachte klik, maar het raam bleef waar het was, een klein stukje open. Ook de truc met de sleutel werkte niet. (Voor de zekerheid het dak eerst een stukje open gezet, dat ging wel dicht.)

Dus dat werd prutsen in het donker. Ik heb de contacten nu maar ingespoten met contactspray. Hopelijk blijft de boel dan wat langer werken. Het linkerraam moet nog maar even wachten.

Oefenen op de deurbekleding... eigenlijk vind ik het een slecht teken als ik daar geoefend in wordt. Vanavond was ik in 1,5 uur klaar.
Groeten,

George

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V LPG 03-2007 (v/h Renault Grand Scénic 1.6 16V LPG Business Line 11-2008)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Alternatieve oplossing

Bericht door gewe »

Het was weer eens zover. De raambediening van het bestuurdersportier deed het voor de zoveelste keer niet meer.
Boel weer open, comfortmodule van de motor af, weer terug, en weer werken. Tot ik het schroefje weer vastdraaide. Aan de contactpunten kon ik niets vreemds ontdekken.
Oplossing: het rode rubberen ringetje vervangen door een dikker exemplaar, schroefje vast, en werken!

Nu het portier linksachter, daar is de bediening voor het eerst uitgevallen. Alleen kom ik daar niet bij het schroefje waarmee de temic module op de motor zit. De boel zit daar ondersteboven achterstevoren in vergelijking met de voorkant.
Als iemand weet hoe ik die los kan halen hoor ik het graag.
Groeten,

George

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Als de deur toch open is kun je net zo goed het mechaniek even uit de deur halen.
Stekker los/vast is vaak voldoende,maar is geen oplossing natuurlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door gewe »

Uit de deur halen als in "vervangen door nieuw"?
Groeten,

George

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Je schrijft dat je er niet bij komt? Dan even het mechaniek van het raam scheiden en mechaniek uit de deur halen. Dan kom je er goed bij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door gewe »

Het raam linksachter laat ik even voor wat het is (op die plek zit toch zelden iemand).
Linksvoor heb ik de temic module vervangen. Nu maar afwachten of daar het probleem in zat, en niet in de motor.
Groeten,

George

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Jammer natuurlijk dat het zo moet,maar zo leer je je auto wel kennen en spaar je garagekosten uit.
Het is vaak of de stekker,de module,of de motor. Combinatie kan uiteraard ook.
Ben benieuwd en hoop voor je dat het nu opgelost is!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door gewe »

Volgens de garage is het 30% kans dat het de module is, 70% kans de motor. Voor 4 tientjes wilde ik de gok op de module wel wagen. Motor wordt duurder.
Groeten,

George

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door gewe »

Helaas, het vervangen van de module was niet de oplossing. In mei heb ik voor ruim €300 het hele systeem laten vervangen.
Dat werkte goed, tot gisteren. Bij het binnengaan van een parkeergarage geen probleem: raam open, kaartje trekken, raam dicht.

Bij het verlaten van de parkeergarage (nog geen uur later): raam open, kaartje in automaat, naar buiten rijden, raam wil niet meer dicht. Vervolgens op een regenachtige avond 1,5 uur wachten op de wegenwacht. Die heeft de deurbekleding gedemonteerd, stekker van de module eraf en terug erop, en het raam ging weer dicht.

Vanochtend even geprobeerd het raam een klein stukje open te doen, en weer dicht. Open ging wel, dicht niet meer. Kan ik weer gaan sleutelen. :oops: :Wall: :evil: Ik heb de zekeringen er uit voorzorg nu maar uit gehaald.

Heeft iemand een idee waar de echte oorzaak van dit probleem kan zitten?
Groeten,

George

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Heb je de stekker van de comfortmodule ook vervangen,of elk geval de klemkracht na gezien?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door gewe »

mechanic schreef:Heb je de stekker van de comfortmodule ook vervangen,of elk geval de klemkracht na gezien?
Dat zou ik na moeten vragen. Ik ga de garage morgen toch bellen.

Hoe controleer ik de klemkracht? De stekker zit gewoon vast, inclusief borgclip.
Groeten,

George

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Alles is vervangen begrijp ik,en nog valt de werking geregeld uit. Complete mechaniek incl motor/comfortmodule.
De stekker lijkt op het oog vaak goed,echter de kracht waarmee de stekker om de connectoren klemt van de comfortmodule kan te laag zijn. Dan is er een slechte verbinding wat dit euvel 'kan' veroorzaken. Dit is te meten met daarvoor bestemde hulpstukken,of iets anders wat precies in de klem opening past.
Er zijn goede ervaringen met een mini cube,even googelen. Echter als de stekker niet fris meer is werkt die ook niet juist.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
gewe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door gewe »

De klemkracht van de stekkers (linksvoor en rechtsvoor) is zonder verdere kosten aangepast, en voorzien van contactvet. :thumb: Hopelijk is het euvel hiermee definitief verholpen.
Groeten,

George

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut