Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Vandaag proefgereden in een Talisman Estate 1.6 dCi 130 handgeschakeld als beoogd opvolger van mijn huidige leaseauto.
Het viel mij op tijdens de uitgebreide proefrit dat de auto wat traag reageert op het gaspedaal, in elke versnelling.
Voorbeelden:
50km/h in de derde versnelling binnen de bebouwde kom, buiten bebouwde kom nadert, dus na het bord gas geven om naar 80km/h te versnellen en het leek wel alsof de auto eerst 2 seconden moest nadenken om vervolgens in beweging te komen.. Heel irritant!
Op de snelweg versnellen om een auto in te halen? Agenda erbij en inhaalmanoeuvre plannen (zo leek het wel )
Bij terugkomst bij de dealer dit verteld en hij vertelde mij dat dit kan komen doordat het een nieuwe auto betrof. De auto had letterlijk 30km op de teller staan (voor de proefrit, hehe )
Herkennen de berijders van de 1.6 dCi 130 pk dat?
Kan het zo zijn dat de auto nog moet inrijden?
Herkennen de berijders dan ook dit? Hield de auto de eerste paar duizend kilometer in bij het gasgeven?
Ik hoor graag wat ervaringen van mede Talismanrijders met ook deze aandrijflijn.
n.b., als de auto eenmaal in beweging was gekomen was de versnelling zelf wel conform mijn idee bij 130pk/320nm.
Domi1963 schreef:In welke rijmodus heb je gereden? Of beschikte het testvoertuig niet over multi-sense??
Betrof een Intens uitvoering, dus met multi-sense. Uiteraard geprobeerd in Sport, dit maakte wel verschil tegenover Comfort maar het probleem zoals hierboven beschreven was dus ook aanwezig in Sport modus, zij het in mindere mate.
Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb erover gelezen inderdaad. Reden om niet voor de 110dCi (EDC) te gaan is o.a. de Serie Signature Limousin welke pas vanaf de 130dCi te kiezen is.
En zucht, de Talis (Sedan) is zo mooi maar die 2.0TDCi in de Mondeo reed weer fijner (nog afgezien van het turbogat/trage reactie van hierboven).
Ik vermoed (en hoop want ik krijg er ook zo een....) dat het hier mee te maken heeft:
Uit de handleiding: Dieselmotor: Rijd de eerste 1500 km niet sneller dan 130 km/uur in de hoogste versnelling en laat de motor met niet meer dan 2 500 tr/min
draaien. Daarna kunt u sneller rijden maar pas na 6 000 km zult u over het volle vermogen van de motor kunnen beschikken.
DUCMANs schreef:Ik vermoed (en hoop want ik krijg er ook zo een....) dat het hier mee te maken heeft:
Uit de handleiding: Dieselmotor: Rijd de eerste 1500 km niet sneller dan 130 km/uur in de hoogste versnelling en laat de motor met niet meer dan 2 500 tr/min
draaien. Daarna kunt u sneller rijden maar pas na 6 000 km zult u over het volle vermogen van de motor kunnen beschikken.
Maar dan heb je het over het vermogen zelf, niet over de reactiesnelheid van de motor.
Heb jij dit niet ervaren dan tijdens je proefrit? Het probleem doet zich nml. ook voor als de motor 2000rpm draait en je wilt versnellen naar bijvoorbeeld 2500 rpm (in welke versnelling dan ook).
Mark de Asfalttijger schreef:
Maar dan heb je het over het vermogen zelf, niet over de reactiesnelheid van de motor.
Heb jij dit niet ervaren dan tijdens je proefrit? Het probleem doet zich nml. ook voor als de motor 2000rpm draait en je wilt versnellen naar bijvoorbeeld 2500 rpm (in welke versnelling dan ook).
Ja en nee.... zoals bijna alles in de TM wordt dit denk ik software matig gestuurd.
Kan me voorstellen dat die vertraging er mee te maken heeft maar echt logisch is het niet inderdaad.
Zelf heb ik het niet kunnen ervaren helaas; er was geen 130 PK wagen aanwezig voor mijn proefrit
Ik rijd nu Megane met 130 PK en ben daar wel tevreden over vandaar dat ik het wel aandurfde.
@hvdb, laat e.e.a. maar weten.
@DUCMANs, de dealer bood mij aan om binnenkort eens te gaan rijden in een Megane IV met ook de 1.6dCi 130, dit is een rijdende demo dus zou dit 'inrijprobleem' niet (meer) moeten hebben.
Heb mijn 1.6dci-130PK Handbak nu 2 weken. Soms lijkt het idd dat de wagen even moet nadenken. In SPORT valt dit redelijk goed mee. In comfort duurt dit allemaal wat langer. Eco durf ik niet te proberen. Vooral in tweede, na een haakse bocht, lijkt het dat je moet helpen duwen.
Kom net van een 150PK Octavia. Deze had al vol vermogen bij zeer lage toeren. Deze reed veel 'vlotter', maar luidruchtiger. Heb ook de 1.5dci getest.
Bij deze was mijn ervaring nog slechter...
hvdb schreef:Ik mag vrijdag a.s. mijn Intens Estate 1.6 DCI 130 handbak ophalen dus zal het de eerste kilometers in de gaten houden en de ervaringen hier posten.
Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onzin.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Medewerker Renault NL?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarom denk je dat?
Antwoord is overigens nee, ik heb een TME 1.5 EDC Intens. Die in 12.3sec naar 100 gaat (Flitsmeister app) dus... 15 sec is onzin.
Ja, ik heb proefgereden in de 130pk handgeschakeld. Verschil met 110pk is verwaarloosbaar daarom 110 icm EDC betere optie bij een vergelijkbare prijs.
Note: persoonlijke mening.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die van mij met dezelfde app 15 sec. Maakt niet uit welke stand.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat lijkt me niet okay, heb je het al eens geprobeerd met de stopwatch? Schijnt dat deze functie op de flitsmeister app niet altijd even betrouwbaar is.
Als het bij mij ook 15sec zou zijn zou ik daar ook niet blij van worden. In de sport merk ik duidelijk verschil nu 11k gereden dus motor sowieso in andere modus (vanaf 6k).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Talisman Estate 110 EDC Intense -19 inch - R-Link Bose - Easy life - winter pack - Eibach Pro-kit
hvdb schreef:Ik mag vrijdag a.s. mijn Intens Estate 1.6 DCI 130 handbak ophalen dus zal het de eerste kilometers in de gaten houden en de ervaringen hier posten.
Vertel!
Je hebt vast al meer dan 30km op de klok staan
Ja inmiddels 280 km gereden. Ik herken de trage gas respons zoals je die beschrijft. In de sport stand is de reactie een stuk sneller. Maar het is sowieso wennen een nieuwe auto met onbekende motor en versnellingsbak. Ben benieuwd of het karakter echt veranderd na 2000 / 6000 km.
hvdb schreef:Ik mag vrijdag a.s. mijn Intens Estate 1.6 DCI 130 handbak ophalen dus zal het de eerste kilometers in de gaten houden en de ervaringen hier posten.
Vertel!
Je hebt vast al meer dan 30km op de klok staan
Ja inmiddels 280 km gereden. Ik herken de trage gas respons zoals je die beschrijft. In de sport stand is de reactie een stuk sneller. Maar het is sowieso wennen een nieuwe auto met onbekende motor en versnellingsbak. Ben benieuwd of het karakter echt veranderd na 2000 / 6000 km.
Tot nu toe niet storend en geen moment spijt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Al wat meer ervaring?
Als je bijvoorbeeld 50km/h in de derde versnelling rijdt, en je geeft volgas... reageert de auto dan direct? In de mogelijkheid om een filmpje te maken en te delen?
Inrijden zal dit niet veranderen. Dit staat al jaren in de gebruiksaanwijzing van de Renaults. Het is zeker niet dat je plots meer vermogen ter beschikking krijgt of een snellere respons krijgt. Dit is gewoon het 'loskomen' van de motor, zoals bij elke nieuwe wagen. Gaandeweg gaat die iets beter presteren. Heb al verschillende nieuwe Renaults gehad en nooit werd het rijgedrag plots anders. Dus zeker geen softwarematige beperking of zo. Zal eerder aan de reactiesnelheid van de soft- of hardware van het gaspedaal afhangen dat die trager reageert. Dus eigenlijk een produkteigenschap.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Mark de Asfalttijger schreef:
Al wat meer ervaring?
Als je bijvoorbeeld 50km/h in de derde versnelling rijdt, en je geeft volgas... reageert de auto dan direct? In de mogelijkheid om een filmpje te maken en te delen?
Blijf twijfelen tussen de Talis en Mondeo..
Inmiddels 800km op de teller, begin aan de motor en versnellingsbak te wennen. Prettige motor, zeker op hoge snelheid in de 6e versneling. (voor mijn gevoel is hij vanaf 150 km/h in de 6e versnelling echt in z'n sas)
Echt sprintjes heb ik nog niet gedaan om de motor de eerste kilometers wat te ontlasten.
De Talisman laat mij wel veel ontspannender rijden, vorige auto was een Golf 7 Variant TDI en die nodigt meer uit tot "stampen".
4-Control ervaar ik trouwens als geweldig!!
hvdb schreef:
Inmiddels 800km op de teller, begin aan de motor en versnellingsbak te wennen. Prettige motor, zeker op hoge snelheid in de 6e versneling. (voor mijn gevoel is hij vanaf 150 km/h in de 6e versnelling echt in z'n sas)
Echt sprintjes heb ik nog niet gedaan om de motor de eerste kilometers wat te ontlasten.
De Talisman laat mij wel veel ontspannender rijden, vorige auto was een Golf 7 Variant TDI en die nodigt meer uit tot "stampen".
4-Control ervaar ik trouwens als geweldig!!
Ik heb het ook niet over stampen of sprintjes trekken maar puur over de reactiesnelheid, dus niet de snelheid zelf
Ik wil gewoon dat de auto semi-direct reageert als ik het gaspedaal indruk en niet 1,5/2 seconden 'bedenktijd' nodig heeft.
Ik heb in mijn auto-leven al bijna een miljoen kilometer gedieseld en de trage reactie tijdens de proefrit viel mij direct op.
Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert
Knippie schreef:Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert
Daar heb ik geen last mee sinds de update van het motormanagement en het vervangen van de versnellingsbak.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Het is niet overdreven en storend. Ik trap het pedaal diep in en ipv direct vooruit te schieten, heeft de bak halve tel nodig ofzo.. ook na update motorshizzle
Knippie schreef:Het is niet overdreven en storend. Ik trap het pedaal diep in en ipv direct vooruit te schieten, heeft de bak halve tel nodig ofzo.. ook na update motorshizzle
Is dat niet het bekende turbogat dat je voelt?? Bij de 200 TCe heb je maar vol koppel bij 2500 rpm, terwijl bij de 150 pk versie het max koppel al aanwezig is bij 1750 rpm. Daar begrijp ik ook niet waarom tussen beide versies er zo een wezenlijk verschil is?? Dit klopt tenzij er een drukfout in de brochures en handleidingen zou staan...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Knippie schreef:Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert
Daar heb ik geen last mee sinds de update van het motormanagement en het vervangen van de versnellingsbak.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hou er rekening mee dat deze vraag specifiek in relatie staat met de handbak, volgens mij heeft Domi1963 een automaat...?
Inmiddels bijna 2000 km met de auto gereden.
Gasresponse is niet z'n sterkste punt, erg belangrijk in welk toeren gebied je zit.
Ik vind het niet storend maar dat is persoonlijk. Het is seconden werk (of minder zelfs) dus kan het niet meetbaar maken voor iemand die een keuze wil maken...
@ Mark de Asfalttijger: Succes met je keus, Talisman of Mondeo, ben benieuwd wat het wordt!
Heb je je dealer al geraadpleegd? Er valt misschien iets te herprogrammeren aan de gasrespons. Bij de TCe 200 waren er ook een ganse reeks welke hun vermogen niet haalden en dienden geherprogrammeerd te worden. Waarom niet met de dCi 130??? Heb je al gevraagd of hetzelfde zich voordoet met een 130 dCi met automaat??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Ik heb dezelfde motor (handgeschakeld) in mijn Talisman sedan Intense en ik ben hier uitermate tevreden over. Het klopt dat eerste paar duizend kilometer het wel lijkt alsof hij niet echt snel is. De teller staat nu op 25K kilometer en de motor reageert uiterst vlot en dat nog wel in de comfort stand. Ik vindt dat vooral in de lage toeren de trekkracht goed is en zeker niet traag. Ook op de snelweg is het snel inhalen geen probleem, zelfs in de zesde versnelling.
Tijdens een proefrit heb ik destijds gereden met een 1,5DCI maar die vindt ik echt niet voldoende voor deze grote en zware auto.
Ik heb nu ook ruim 2000km op de teller. De wagen begint sneller te reageren dan voordien. Kan ook zijn dat ik me beter heb 'aangepast': verhouding koppeling - gaspedaal. Het toerental hou ik inderdaad ook wat hoger. Dit stoort niet want de motor is uiterst stil. Ook ben ik terug van sport naar comfort gaan rijden, omdat de ophanging anders te hard is op de slechte Belgische wegen. Nee, dit is een fijne motor (kom van 150PK Octavia). Het verschil is dat het bij de Skoda meteen lijkt of je er al verschillende jaren mee rijdt. Bij de TM is het wat langer wennen...
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Heeft iemand de 1.0 Eco-g 101pk motor al een keer gechipt? wat zijn de ervaringen?
van 101pk -> 120pk is best een verschil, daarnaast zou het wellicht zuiniger worden. Ik ben gek op mn Dacia Eco-G alleen soms wil ik toch wat meer pit al moet ik...
Wegens uitbreiding v/h gezin zijn wij op zoek naar een wat ruimere auto en hebben ons oog laten vallen op een Renault Megane Estate uit 2012.
Deze auto is uitgerust met een 1.4 TCe motor met een GT-Line pakket en heeft bijna 150.000...