Ik heb de laatste tijd ook last van een slecht werkende kachel.
Ik ben wat aan het testen gegaan met een icepack en een fohn op de spiegel en een thermometer in de centrale luchtrooster om de max temperatuur te meten.
met een echte buiten temperatuur van 14 graden kom ik niet boven de 37 graden warme lucht uit. Dat is dus bij stilstand en 14 graden. Als het 5 graden is en je rijdt 100 km/u is het dus nog veel slechter..
Ik heb dit alleen kunnen bereiken door de spiegel af te koelen tot zo'n 2 graden en de de thermostaat op 30 te zetten en maximale ventilator snelheid. In de circulatie stand loopt de temperatuur van de geblazen lucht op tot zo'n 48 graden. Dat is lekker maar je wilt frisse lucht in je auto natuurlijk.
Maximale druk die ik gezien heb is iets boven de 20 bar. Het typerende rattelende geluid heb ik niet gehoord terwijl dat eerder wel zo was.
Wat plaatjes wellicht kan iemand er nog iets mee.
Ik heb de kachel eerst warm laten blazen, alles op max.
Toen heb ik de spiegel verwarmd tot 28 graden met een fohn en de AC laten koelen.
Dat kun je goed terug zien in deze grafiek
Daarna weer laten verwarmen maar de kachel is niet warmer dan voor de geforceerde koel actie
De piek zit in de circulatie stand, het lijkt erop dat het vermogen dan hoger is. Tevens is de aangezogen lucht warmer en daardoor meer warmte afgifte.