lamda sensor schoonmaken
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 20 apr 2025 20:21
- Actief als: particulier
- Contacteer:
lamda sensor schoonmaken
Net de auto terug van de keuring, en ik mag weer een jaartje rondtuffen.
Vorig jaar haalde hij de keuring maar net, de lamda waarde ging naar 1.031 terwijl die 1.030 moet zijn bij 2500 rpm.
De keurmeester liet hem toch maar door.
Deze keer schoot de lamda naar 1.048 en kwam slechts met moeite (na even flink gassen) richting de 1.036
Het is toch gelukt hem gedurende een paar seconden op de vereiste 1.030 te krijgen, dus ik heb echt echt echt geluk gehad.
Ik wilde eigenlijk een poging doen om dat ding eens te demonteren en schoon te maken, wellicht zijn er een paar kanaaltjes te veel verstopt door de te korte afstanden die ik rijd of misschien zit wel gewoon het referentie-luchtkanaal dicht met modder ofzo, ik noem maar wat.
Over dat schoonmaken:
Ik heb zitten google'n en youtube'n tot mijn ogen branderig gingen voelen, en heel veel manieren gezien.
- een 'zacht' staal (koper) borsteltje
- laten weken in benzine
- laten weken in benzine in een ultrasoon apparaat
- fijn schuurpapier
- brake-cleaner
- ....
Afijn, men smijt er nogal wat op waarbij ik persoonlijk toch zoiets heb van 'ja maar....is dat niet te agressief, bijt dat niet uit, etc.'
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
- Is het voorzichtig schoon te borstelen om zo de benodigde 0.018 teveel aan waarde kunnen te doen zakken (of in elk geval te proberen)
- Is ultrasoon niet te gevaarlijk voor de porseleinen binnenkant?
- Geeft (ook fijn) schuurpapier niet juist krassen waardoor koolaanzet juist makkelijker is?
Ik zou het graag willen proberen, ik mag weer een jaartje dus de echte 'noodzaak' ontbreekt als het ware, maar toch, het zou mij toch een goed gevoel geven die sensor eens schoon te maken.
Wie kan de on- van de onzin scheiden?
Vorig jaar haalde hij de keuring maar net, de lamda waarde ging naar 1.031 terwijl die 1.030 moet zijn bij 2500 rpm.
De keurmeester liet hem toch maar door.
Deze keer schoot de lamda naar 1.048 en kwam slechts met moeite (na even flink gassen) richting de 1.036
Het is toch gelukt hem gedurende een paar seconden op de vereiste 1.030 te krijgen, dus ik heb echt echt echt geluk gehad.
Ik wilde eigenlijk een poging doen om dat ding eens te demonteren en schoon te maken, wellicht zijn er een paar kanaaltjes te veel verstopt door de te korte afstanden die ik rijd of misschien zit wel gewoon het referentie-luchtkanaal dicht met modder ofzo, ik noem maar wat.
Over dat schoonmaken:
Ik heb zitten google'n en youtube'n tot mijn ogen branderig gingen voelen, en heel veel manieren gezien.
- een 'zacht' staal (koper) borsteltje
- laten weken in benzine
- laten weken in benzine in een ultrasoon apparaat
- fijn schuurpapier
- brake-cleaner
- ....
Afijn, men smijt er nogal wat op waarbij ik persoonlijk toch zoiets heb van 'ja maar....is dat niet te agressief, bijt dat niet uit, etc.'
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
- Is het voorzichtig schoon te borstelen om zo de benodigde 0.018 teveel aan waarde kunnen te doen zakken (of in elk geval te proberen)
- Is ultrasoon niet te gevaarlijk voor de porseleinen binnenkant?
- Geeft (ook fijn) schuurpapier niet juist krassen waardoor koolaanzet juist makkelijker is?
Ik zou het graag willen proberen, ik mag weer een jaartje dus de echte 'noodzaak' ontbreekt als het ware, maar toch, het zou mij toch een goed gevoel geven die sensor eens schoon te maken.
Wie kan de on- van de onzin scheiden?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 25 apr 2025 11:00
Re: lamda sensor schoonmaken
1,03x aan lambawaarde staat gelijk aan 1,03 en is een goedkeur. Derde cijfer achter de komma geldt niet. In jou geval voldeed de auto dus aan het voorschrift
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Contacteer:
Weet je dat heel zeker, want vorig jaar is mijn auto afgekeurd op gemiddeld 1.038
2 herkeuringen en een prijzige uitlaat vervanging later kwam die met de hakken over de sloot op 1.031 erdoor en de keurmeester deed het overkomen dat hij mij matste.
Het scherm waarin de waarde af te lezen is, is ook groen van kleur tot en met 1.030 en daarboven is het scherm met de lamda waarde rood van kleur.
Voor de duidelijkheid: het is de keuring in België
...en het is geloof ik ook niet echt iets waarin ze open staan voor discussie
Of zoals de garage zei: het is maar wie je treft en op welke dag, zij zijn de baas
2 herkeuringen en een prijzige uitlaat vervanging later kwam die met de hakken over de sloot op 1.031 erdoor en de keurmeester deed het overkomen dat hij mij matste.

Het scherm waarin de waarde af te lezen is, is ook groen van kleur tot en met 1.030 en daarboven is het scherm met de lamda waarde rood van kleur.
Voor de duidelijkheid: het is de keuring in België
...en het is geloof ik ook niet echt iets waarin ze open staan voor discussie

Of zoals de garage zei: het is maar wie je treft en op welke dag, zij zijn de baas
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Zal het nog eens na zoeken voor de zekerheid.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Terugkoppeling:
Bij een 4gasmeting telt het 3e cijfer achter de komma bij een lambawaarde NIET. Dus zoals gezegd is 1,039 gewoon goedkeur daar het gezien wordt als 1,03.
Bij de CO waarde geldt het 2e cijfer achter de komma niet. Dus bijv 0,39 is GOEDKEUR gezien het als 0,3 gezien wordt.
De afkeur was dus onterecht en rede om bezwaar te maken tegen de afkeur.
Mechanic
Zie punt 4:
Edit: lees mu dat het de keuring in België betreft,dit is voor de Nederlandse apk!
Bij een 4gasmeting telt het 3e cijfer achter de komma bij een lambawaarde NIET. Dus zoals gezegd is 1,039 gewoon goedkeur daar het gezien wordt als 1,03.
Bij de CO waarde geldt het 2e cijfer achter de komma niet. Dus bijv 0,39 is GOEDKEUR gezien het als 0,3 gezien wordt.
De afkeur was dus onterecht en rede om bezwaar te maken tegen de afkeur.
Mechanic
Zie punt 4:
Edit: lees mu dat het de keuring in België betreft,dit is voor de Nederlandse apk!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Contacteer:
Toch bedankt voor het opzoeken, wellicht heeft iemand anders nog iets aan die informatie.
Voor mij blijft nu de vraag welke schoonmaak methode het 'beste' is voor de lambda sonde.
Die dingen zijn niet goedkoop, en vorig jaar stonde de garage te popelen om zowel de sonde's (schijnen er 2 te zijn; 1 vóór de katalysator en 1 erachter) als de katalysator te vervangen. Gezien de dagwaarde van de auto was dat vrijwel economisch total loss.
Met het vervangen van een demper die lekte op een niet-meer-te-lassen lasnaad was het euvel even opgelost.
Voor mij blijft nu de vraag welke schoonmaak methode het 'beste' is voor de lambda sonde.
Die dingen zijn niet goedkoop, en vorig jaar stonde de garage te popelen om zowel de sonde's (schijnen er 2 te zijn; 1 vóór de katalysator en 1 erachter) als de katalysator te vervangen. Gezien de dagwaarde van de auto was dat vrijwel economisch total loss.

Met het vervangen van een demper die lekte op een niet-meer-te-lassen lasnaad was het euvel even opgelost.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Vaak is de sonde voor de kat het euvel. De zogehete meetsonde. De sonde na de kat zal normaliter een vaste waarde geven als het mengsel/kat in orde is.
Je kunt bijv de vacuümslang van de rembekrachtiger nemen en deze met je vinger dichthouden voor een aantal seconde paar keer achter elkaar. Dan wordt de sonde/kat extra heet en verbrand mogelijk wat vuil.
Ga er van uit dat de motor tijdens de meting echt heet is. Anders evt een ritje hoog in toeren maken.
Je kunt bijv de vacuümslang van de rembekrachtiger nemen en deze met je vinger dichthouden voor een aantal seconde paar keer achter elkaar. Dan wordt de sonde/kat extra heet en verbrand mogelijk wat vuil.
Ga er van uit dat de motor tijdens de meting echt heet is. Anders evt een ritje hoog in toeren maken.
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Contacteer:
Een ritje hoog-in-toeren is alleen interessant als je bij de keuring direct aan de beurt bent.
Aangezien er echter wachttijden zijn EN je je motor moet stil leggen, koelt de motor toch af.
Dus toch de wens de sonde schoon te maken ipv schoon te branden.
Aangezien er echter wachttijden zijn EN je je motor moet stil leggen, koelt de motor toch af.
Dus toch de wens de sonde schoon te maken ipv schoon te branden.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Best eerst een diagnose te doen welke sensor evt zorgt voor de waarden buiten de keuringsgrens.
Gezien het werk,en de kosten voor een nieuwe (plm €50) is vervangen wellicht beter.
Bijv het uitlaatspruitstuk,is dat niet krom? Hoorbaar met koude start.
Gezien het werk,en de kosten voor een nieuwe (plm €50) is vervangen wellicht beter.
Bijv het uitlaatspruitstuk,is dat niet krom? Hoorbaar met koude start.
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Contacteer:
...reken eerder op € 180 euro per sensor, excl. BTW. 
Dat is volgens de garage overigens, als ik zelf google vind ik ook leukere prijzen, maar dat is allemaal troep volgens hen
Uitlaat is helemaal gasdicht.

Dat is volgens de garage overigens, als ik zelf google vind ik ook leukere prijzen, maar dat is allemaal troep volgens hen
Uitlaat is helemaal gasdicht.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Wat voor een auto betreft het,een scénic 2 k4m toch?
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Contacteer:
We hebben een Scenic uit 2005 2.0 16v, inderdaad, of dat een k4m blok is kan ik zo niet herinneren.
Maar zoals gezegd: als ik zelf google, kom ik ook leukere prijzen tegen dan de garage. Dat is telkens zo, en telkens krijg je '...ja maar, dat is brol, da's geen kwaliteit, niet origineel, etc.'
Maar zoals gezegd: als ik zelf google, kom ik ook leukere prijzen tegen dan de garage. Dat is telkens zo, en telkens krijg je '...ja maar, dat is brol, da's geen kwaliteit, niet origineel, etc.'
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Een gerenomeerd merk zoals NGK,Bosch Febi-Bilstein oid is prima. Renault maakt zelf ook geen lambdasondes maar koopt ze in.
Neem er elk geval géén waar je draden van moet solderen maar een complete met stekker.
Bij onze peugeot was vlak voor aankoop een nieuwe voorste lambdasobde gemonteerd,merkloos. Die zorgde 2dagen na aankoop voor storingen. Originele €150, een goede aftermarket €55,probleem opgelost.
Garage wil zn eigen producten verkopen....
Neem er elk geval géén waar je draden van moet solderen maar een complete met stekker.
Bij onze peugeot was vlak voor aankoop een nieuwe voorste lambdasobde gemonteerd,merkloos. Die zorgde 2dagen na aankoop voor storingen. Originele €150, een goede aftermarket €55,probleem opgelost.
Garage wil zn eigen producten verkopen....
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-