Onbekend onderdeel

Stel hier de vragen die met techniek te maken hebben
Plaats reactie

Topic author
Janbert
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 19 okt 2017 20:38
Actief als: particulier

Onbekend onderdeel

Bericht door Janbert »

In mijn Nevada 2.1 diesel van 1995 zit in het koelsysteem een rond zwart onderdeel die ik in de werkplaatsboeken niet terug kan vinden. Het heeft een in- en een uitgaande kant voor het koelwater en een 2-draads elektrische aansluiting, een bruine en een groene draad (zie foto). Ik vermoed dat het een pompje is, want in serie met deze pomp (?) staat een zender die in een koelslang geschroefd zit (op de foto links, onder de slangenklem).
De ene elektrische aansluiting van de pomp (?) ligt aan massa, de andere gaat via de zender naar het gloeikastje, maar ik meet op deze draad geen spanning (auto staat dan op contact).
Het probleem is, dat er iets koelwater tussen beide behuizings-delen vandaan lekt, dus ik wil hem vervangen.
Op de sloop kwam ik dit apparaat in andere Nevada's en 21's niet tegen, maar dat waren geen diesels. Nu wil ik proberen om er één te vinden via de onderdelenlijn of onderdelenzoeker, maar hoe moet ik dat ding eigenlijk omschrijven?

Ik heb dus 2 vragen, weet iemand wat voor onderdeel het is en wanneer zou hij in werking moeten treden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dexter
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door dexter »

Lijkt mij een koelvloeistof pomp te zijn is niet orgineel lijkt me en zitten er ook extra gloeiers in de koelwaterbuizen?

Kan wzen dat het er voor zorgt dat de motor op temperatuur is/blijft als de motor niet loopt soort standkachel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Lijkt mij wel origineel.
Kan nog wel een extra koelvloeistof pomp zijn zoals ook bij de Clio 16v en Williams en bij de 19 16v gebruikt zijn.
Ik wil het wel uitzoeken.
Mail me even het chassisnummer en ook de gegevens van het ovalen plaatje, dan kan ik er even in duiken.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Janbert
Lid
Lid

Bericht door Janbert »

Dexter en Rossy bedankt voor jullie reactie, ik kan nergens in het koelsysteem gloeiers ontdekken en ook kan ik niets vinden wat erop duidt dat er ooit een standkachel in heeft gezeten.
Ik denk dat het dus wel een origineel onderdeel is, ook gezien de manier waarop het allemaal gemonteerd is. Ook de temperatuur- of drukzender die er mee in serie staat, kan volgens mij niet achteraf in de koelslang zijn gemonteerd. Bovendien lopen de draden de kabelboom in en zijn er nergens kroonsteentjes of soldeerverbindingen. Het enige wat niet origineel is, zijn de 2 slangenklemmen, maar mogelijk zijn die ooit eens vervangen.
@ Antonio: ik stuur je even een mailtje met de gegevens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Rossy »

Ik zal er eens in duiken, je hoort zo snel mogelijk van me.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Rossy »

Het is inderdaad een extra koelvloeistofpomp,
De functie van het ding is me nog niet helemaal duidelijk, ik kon vandaag helemaal geen handboeken bekijken bij deze auto (de computer waar dit op staat vond het nodig om ermee op te houden :Gun: ).
Wel wet ik dat hij niet goedkoop is.
Ik kwam een prijs tegen van €150.00 ex btw maar die is inmiddels wel een beetje verouderd.
Reken dus op een wat hogere prijs.
Wat rondzoeken naar een gebruikte kan dus lonen.

Antonio.
Renault, a way of life!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Janbert
Lid
Lid

Bericht door Janbert »

Antonio bedankt voor het uitzoeken, ik heb de indruk dat deze pomp dan bedoeld is voor de verwarming. De pomp zit in de buurt van het schutbord gemonteerd, ongeveer onder de rechter ruitenwisser en de uitgaande slang gaat naar de kachelradiateur.
Op de voet van de zender vond ik nog het opschrift "77 - 67". Mogelijk is dit dan de in- resp. de uitschakel-temperatuur van de pomp. Blijft het natuurlijk vreemd dat er nergens 12 volt staat.
Ik weet nu tenminste waar ik naar zoeken moet en zal even een oproep plaatsen op de onderdelenzoeker.

Janbert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen