Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Na negen jaar een tevreden gebruiker geweest te zijn van een Grande Scénic 1.6 16V Techline, sinds een week in het bezit van een gebruikte Kadjar TCe 130 Intens CLIMA / NAVI / PAN.DAK / 19" Velgen. Dat zijn een hoop stappen vooruit zeg, en zeker die extra PK's doen de auto vlot van zijn plaats komen.
Nu denk ik alles redelijk onder controle te hebben voor wat betreft de nieuwe snufjes op deze Kadjar Intens, denk aan de R-Link2 etc. maar ik kom één ding niet tegen en dat is de optie bij de Radio, waarbij je DAB (DR - Digitale Radio) zou kunnen selecteren. Ik zie echter alleen maar AM en FM. Nu weet ik dat mijn wagen is geïmporteerd en mogelijk heeft dit te maken met het feit dat deze 'optie' nu niet beschikbaar is. Klinkt iemand dit bekend in de oren?
Nu heb ik niet eerder een auto gehad met DAB en weet dus niet of ik er iets aan mis. Zou men dit alsnog kunnen activeren oid of moet er door de dealer dan echt een andere radio unit worden gemonteerd in de auto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Kadjar TCe 160 EDC GPF Black Edition 2020 | Kadjar Intens 130 TCe 2017| Scénic II 1.6 16V 2008 | Scénic II 1.5dCi 2007 | Scénic II 1.9dCi 2003 | Scénic 1.9dCi 2001 | Megane 1.6RN 1997 | Volvo 460 1997 | VW Golf 1.9d 1994 | R 19TD 1991 | R 4GTL 1989
Bert O. schreef:Weet ke uit welk land je Kadjar komt? Volgens mij maakt DAB (Digitale Radio - DR) standaard deel uit van het rlink2 systeem.
De wagen komt uit Italië, werd me verteld door de dealer. En kon het zien aan A4 met createdate erop wat bij de boekjes zat. En ook door het feit dat de R-Link2 geregistreerd stond op de R-link store IT. Dit laatste heb ik kunnen omzetten door hem opnieuw te koppelen aan mijn persoonlijke NL account.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Kadjar TCe 160 EDC GPF Black Edition 2020 | Kadjar Intens 130 TCe 2017| Scénic II 1.6 16V 2008 | Scénic II 1.5dCi 2007 | Scénic II 1.9dCi 2003 | Scénic 1.9dCi 2001 | Megane 1.6RN 1997 | Volvo 460 1997 | VW Golf 1.9d 1994 | R 19TD 1991 | R 4GTL 1989
Misschien werd in Italie wel Rlink2 zonder DAB verkocht. Lijkt me wel bijzonder, want Italië staat best al ver met de uitrol van DAB in zo'n best wel groot land...
Of je er wat aan mist? Persoonlijk vind ik in België van niet. Weinig keuze van (interessante) zenders. In Nederland daarentegen luister ik geen FM meer.
Groot nadeel van DAB vind ik, en dan zeker bij de niet-NPO-pakketten, dat het heel gevoelig is aan storingen. Rij je onder een zendmast, onder een hoogspanningskabel, in de stad, kan je er zeker van zijn dat er regelmatig onderbrekingen zijn...
"Groot nadeel van DAB vind ik, en dan zeker bij de niet-NPO-pakketten, dat het heel gevoelig is aan storingen. Rij je onder een zendmast, onder een hoogspanningskabel, in de stad, kan je er zeker van zijn dat er regelmatig onderbrekingen zijn..."
? ?
Hier heb ik nog nooit last van gehad !
Ik moet zeggen niets anders dan lof m.b.t. DAB+ met mijn Megane IV.
Nieuwe Captur II 2020 TCe 130 GPF Intens
EasyLink software: 283C34892R kaarten 2021-06
Dat is bijzonder.
Misschien moeten we eens een topic starten over ervaringen met DAB? Zijn de recentere Rlink2-ontvangers verbeterd? Mijne is van begin 2016.
Om een concreet voorbeeld te geven:
Als ik Radio 10 heb opstaan (11C - Rijswijk) en ik rijd in Den Haag in de Theresiastraat (vlakbij NPO-toren) dan valt ie regelmatig een seconde weg.
Als ik Radio 5 heb opstaan (12C) en ik rijd op de A17 langs het hoogspanningsnetwerk nabij Oudenbosch dan valt ie ook enkele keren een seconde weg.
Kort geleden heb ik eveneens een Kadjar aangeschaft welke uit Italië afkomstig is. En ook ik heb 'gewoon' FM aan boord.
Klinkt prima, maar vind het ook bijzonder dat dit er niet op zit.
Dit heeft uiteraard te maken met het land van waar hij komt. Op de Talisman voor BE en NL zat ook DAB DR radio op terwijl dit in het land van herkomst dus Frankrijk niet het geval was. In Frankrijk is DAB, op de Talisman althans, pas verschenen sinds juni 2017...
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Ik rij een Captur Intens. 2017. Bij mij werkt het dba+ systeem zeker niet vlekkeloos. Valt vaak weg. Zeker in wijk bij Duurstede. Maar ga ik de grens over gaat het goed. Nu heb ik een haaie vin geplaatst ( veel mooier) en de werking is presies het zelfde.
Ik ben van plan een Kadjar uit 2019 aan te schaffen.
Omdat de auto uit Spanje komt zit hier volgens de dealer geen DAB+ op.
Het zou ook niet mogelijk zijn om dat alsnog toe te voegen.
Ik stel mij zo voor dat de R-Link2 in grote series geproduceerd wordt en de R-link2 geïnstalleerd in de in Spanje uitgeleverde auto niet totaal afwijkt van de in NL geleverde modellen.
Zou het niet een kwestie zijn van bijvoorbeeld een module toevoegen en wellicht deze hardware dan softwarematig te activeren?
Ik kan mij het niet voorstellen dat dit niet mogelijk is (tenzij het kostentechnisch de moeite niet loont).
Wie heeft hier echt kennis van en weet waar je dit deugdelijk kunt laten aanpassen?
Wordt vaak niet toegevoegd omdat het in een dergelijk land geen nut heeft. Vanwege afstand etc. Mijn Espace V is uit Frankrijk en ook geen DAB+ dit vanwege bergen etc zou het uiteindelijk toch niet werken.
TheSarge schreef:Wordt vaak niet toegevoegd omdat het in een dergelijk land geen nut heeft. Vanwege afstand etc. Mijn Espace V is uit Frankrijk en ook geen DAB+ dit vanwege bergen etc zou het uiteindelijk toch niet werken.
Dat verbaasd mij een beetje. Ik heb vorig jaar heel wat door Frankrijk getoerd met de radio op DAB+ en volgens mij werkte het prima.
En toch is het zo. DAB was in België beschikbaar op de Talisman terwijl het in het land van herkomst van Renault nog niet beschikbaar was. Pas een jaar na lancering van de Talisman werd het in Frankrijk ook geïntroduceerd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Weet iemand of het mogelijk is om het achteraf alsnog uit te breiden met een module of zo.
Het lijkt mij heel wat dat een dealer er 2000,- voor in rekening wil brengen zoals na mijn eerste bericht door iemand gesuggereerd.
Dan lijkt het er op of dat er een geheel nieuwe media center wordt geplaatst voor misschien inkoop 700,- en dan de installatiekosten a' 200,- ?
Ik hoop op een reactie van iemand die achteraf de uitbreiding voor elkaar heeft gekregen tegen een schappelijke prijs.
TheSarge schreef:Wordt vaak niet toegevoegd omdat het in een dergelijk land geen nut heeft. Vanwege afstand etc. Mijn Espace V is uit Frankrijk en ook geen DAB+ dit vanwege bergen etc zou het uiteindelijk toch niet werken.
Dat verbaasd mij een beetje. Ik heb vorig jaar heel wat door Frankrijk getoerd met de radio op DAB+ en volgens mij werkte het prima.
Heb ik zelf geen ervaring mee. Maar dit was de uitleg van de dealer. Wellicht inlatende versie wel beschikbaar gekomen. Mijn Espace is uit 2015 met 30K km. Mooie deal kunnen sluiten. Heb nooit DAB+ gehad en mis het om die reden dan ook niet
Yddub schreef:Weet iemand of het mogelijk is om het achteraf alsnog uit te breiden met een module of zo.
Het lijkt mij heel wat dat een dealer er 2000,- voor in rekening wil brengen zoals na mijn eerste bericht door iemand gesuggereerd.
Dan lijkt het er op of dat er een geheel nieuwe media center wordt geplaatst voor misschien inkoop 700,- en dan de installatiekosten a' 200,- ?
Ik hoop op een reactie van iemand die achteraf de uitbreiding voor elkaar heeft gekregen tegen een schappelijke prijs.
DAB+ vereist, zo ver ik het altijd begrepen heb, een andere (tweede) antenne dan FM. De kans is groot dat die er gewoon niet op zit en dat naast de unit ook de antenne en de bedrading vervangen moet worden. En dan heb je kans dat een behoorlijk deel van de kosten zit in het uit elkaar halen van je auto en hem weer in elkaar zetten.
Android Auto. Deze applicatie eerst even installeren op je smartphone.
Daarna een compatibele radio-app naar keuze installeren en klaar is kees.
Nadat je de smartphone dan via USB verbindt met de wagen kan je met de radio-app
luisteren naar alle mogelijke zenders (wereldwijd!) die je zelf hebt gekozen.
De enige voorwaarde is natuurlijk dat je smartphone data bereik nodig heeft.
Er is trouwens ook een topic op het forum voor meer uitleg over Android Auto.
Apple CarPlay werkt op eenzelfde manier. iPhone met lightning kabel aansluiten op de usb-poort. Na het starten van de radio, zullen de CarPlay geschikte apps weergeven worden op het scherm! Werk zelf met RadioNED(+) Via de app gebruik je de (4g)dataverbinding van jouw abonnement voor het streamen van digitale radio.
Gisteren mijn import Captur Intens (11 maanden oud, 12.00Km, uit Spanje) gehaald... Tot mijn verbazing kon ik DAB niet activeren, wat ik ook probeerde! De buurvrouw dacht al dat ik in die auto ging wonen! Na dit draadje gelezen te hebben, snap ik waarom.... Kennelijk wordt DAB rond de middellandse zee nog niet echt gebruikt. Jammer... maar ik kan er mee leven. Bedankt voor de info!
Al ruim 45 jaar tevreden met mijn Renaults: R4L>>R4GTL>>R6>>R16GTS>>R21-TS>>R-Nevada-GTX>>Scénic 1,6 16V>>Scénic 1,6 16V ExpressionLuxe>>SCÉNIC 1,4 Dynamique TCe 130>> Captur TCE 130 Intens (één voor een natuurlijk.. )
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik ben vrij lang en rij al mijn hele leven met een maatstoel. Ik vertel het merk van de stoel niet vanwege eventuele reclame, plus dat de NL werkplaats van dit merk sub-optimale diensten en producten levert.
Als ik de tel. in het oplaadvak neerleg krijg ik op het display een storing + een steeksleuteltje onderhoud nodig bovendien de SOS knop wordt rood.
Wat doe ik niet goed, moet de SOS knop op de tel. AAN staan? wie heeft de oplossing....
Nog iets wat...
Goedemorgen,
Als ik een tel. in het oplaadvak neerleg, krijg ik een storing op het display en een steeksleuteltje dat er onderhoud nodig is ??@.... bovendien gaat de SOS knop op rood...Wat doe ik niet goed moet je telefoon een bepaalde instelling...
Goedemorgen, ben ik weer... als ik de Captur in de garage zet begint hij al te piepen en rood ( de camera) te worden als ik nog een 30 cm v.d. muur af sta ?!@
Is dit in te stellen... dat het gaat waarschuwen als ik dichter bij de muur sta?
En hoe...
Ben wel geschrokken toen ik de onderhoudsgegevens opvroeg van mijn pas aangeschafte Captur bij de Renault Nederland
De eerste beurt B = olie+ filter is gebeurd binnen de 2 jaar maar toen was de Km.stand 44.000Km !!!
Het is wel volgens de regels van...