Startmotor 1.5 dci
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 jul 2012
- Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
- Actief als: particulier
Startmotor 1.5 dci
Afgelopen maand lukte het een aantal keren niet om mijn kangoo te starten ( 1.5 dci 2003).
De startmotor gaf als enige teken van leven een tikkend geluid , lijkt op een relais.
Hou ik de sleutel in de startstand staan , dan kan het tikken opeens langzamer of sneller gaan , om daarna helemaal te stoppen met tikken.
Als ik dan daarna nog een keer start(direct of na 10 minuten) draait de startmotor netjes en slaat de motor direct aan alsof er niets aan de hand is.
Hier op het forum aan het zoeken geweest naar de zelfde klacht, en kom inderdaad vaak de massa kabel tegen die het probleem zou veroorzaken.
Wat voor mij niet echt duidelijk is , is hoe ik op de makkelijkste manier bij de startmotor kan komen.
Ik ben begonnen om het via de bovenkant te proberen.. Hier en daar moeten wat slangen weggehaald worden begrijp ik,maar is dit de juiste manier.
Heb het idee dat ik nooit bij de startmotor kan komen op die manier
Of is het via de onderkant makkelijker.?
Gewoon een garage inschakelen is natuurlijk veel simpeler, maar aangezien ik de kangoo wil gaan inruilen/verkopen zal ik op de euro's moeten letten.
Maar wil ook geen auto verkopen/inruilen die bij de verkoop misschien ( met wat geluk) netjes start, maar dat de volgende eigenaar met het probleem zit.
Dus wat is de "simpelste" manier.?
De startmotor gaf als enige teken van leven een tikkend geluid , lijkt op een relais.
Hou ik de sleutel in de startstand staan , dan kan het tikken opeens langzamer of sneller gaan , om daarna helemaal te stoppen met tikken.
Als ik dan daarna nog een keer start(direct of na 10 minuten) draait de startmotor netjes en slaat de motor direct aan alsof er niets aan de hand is.
Hier op het forum aan het zoeken geweest naar de zelfde klacht, en kom inderdaad vaak de massa kabel tegen die het probleem zou veroorzaken.
Wat voor mij niet echt duidelijk is , is hoe ik op de makkelijkste manier bij de startmotor kan komen.
Ik ben begonnen om het via de bovenkant te proberen.. Hier en daar moeten wat slangen weggehaald worden begrijp ik,maar is dit de juiste manier.
Heb het idee dat ik nooit bij de startmotor kan komen op die manier
Of is het via de onderkant makkelijker.?
Gewoon een garage inschakelen is natuurlijk veel simpeler, maar aangezien ik de kangoo wil gaan inruilen/verkopen zal ik op de euro's moeten letten.
Maar wil ook geen auto verkopen/inruilen die bij de verkoop misschien ( met wat geluk) netjes start, maar dat de volgende eigenaar met het probleem zit.
Dus wat is de "simpelste" manier.?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16538
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Startmotor 1.5 dci
Je komt via de bovenkant best bij de starter.
Indien het je stoort,de motorkap demonteren,slechts enkele boutjes.
Indien het je stoort,de motorkap demonteren,slechts enkele boutjes.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 jul 2012
- Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
- Actief als: particulier
Re: Startmotor 1.5 dci
okee, dankjewel.
Dan ga ik toch proberen om het via de bovenkant te doen.
Filter en de eerste slang waren niet zon probleem, maar hoe ik de onderste slang van de turbo loskrijg , of hoe ik daarbij kan, en wat ik allemaal los of juist niet los moet halen is me niet helemaal duidelijk.
Na een nachtje slapen moet ik toegeven dat het misschien toch slimmer is om hem naar de garage te slepen en te vragen wat het zou gaan kosten.
Maar ga het eerst zelf nog even proberen
Dan ga ik toch proberen om het via de bovenkant te doen.
Filter en de eerste slang waren niet zon probleem, maar hoe ik de onderste slang van de turbo loskrijg , of hoe ik daarbij kan, en wat ik allemaal los of juist niet los moet halen is me niet helemaal duidelijk.
Na een nachtje slapen moet ik toegeven dat het misschien toch slimmer is om hem naar de garage te slepen en te vragen wat het zou gaan kosten.
Maar ga het eerst zelf nog even proberen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 04 jan 2025 12:13
- Actief als: particulier
Re: Startmotor 1.5 dci
Hang evtl een starkabel van -batt naar motorblok wanneer hij mankeert.
Een V4 meting is gewoon de spanningsmeter tussen -born en motorblok,mag de 0,5 V niet overschrijden.
Een V4 meting is gewoon de spanningsmeter tussen -born en motorblok,mag de 0,5 V niet overschrijden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 jul 2012
- Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
- Actief als: particulier
Re: Startmotor 1.5 dci
Zo. Startmotor ligt uit elkaar op de werkbank.
Heb helaas geen meting gedaan . Maar dank voor de tip.
Startmotor draaide op de werkbank.
Ik ben nu eerst alle bedrading , en het tandwielmechanisme aan het reinigen.
Aan de hoeveelheid vervuiling rond de startmotor op het blok zou het me inderdaad niet verbazen als er de nodige spanning weg lekte.
Buiten dat , liep het uitschuifmechanisme van het tandwiel ook alles behalve soepel.
Zie gelukkig geen echte slijtage in het tandwielhuis, (metaal slijpsel)
Tja, nog even aan een nieuwe / revisie startmotor gedacht, maar nu ik weet hoe "simpel" de startmotor te demonteren is , (en het waarschijnlijk toch een lekspanningsprobleem is geweest), knap ik de oude toch maar op.
Werkt het niet, dan kan ik altijd nog een revisiemotor monteren.
Je moet toch iets om je zondag door te komen..
Heb helaas geen meting gedaan . Maar dank voor de tip.
Startmotor draaide op de werkbank.
Ik ben nu eerst alle bedrading , en het tandwielmechanisme aan het reinigen.
Aan de hoeveelheid vervuiling rond de startmotor op het blok zou het me inderdaad niet verbazen als er de nodige spanning weg lekte.
Buiten dat , liep het uitschuifmechanisme van het tandwiel ook alles behalve soepel.
Zie gelukkig geen echte slijtage in het tandwielhuis, (metaal slijpsel)
Tja, nog even aan een nieuwe / revisie startmotor gedacht, maar nu ik weet hoe "simpel" de startmotor te demonteren is , (en het waarschijnlijk toch een lekspanningsprobleem is geweest), knap ik de oude toch maar op.
Werkt het niet, dan kan ik altijd nog een revisiemotor monteren.
Je moet toch iets om je zondag door te komen..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 jul 2012
- Laatste bezoek: 05 feb 2017 19:14
- Actief als: particulier
Re: Startmotor 1.5 dci
Het hele spul weer gemonteerd, en voor de zekerheid een extra massa naar de startmotor getrokken.
Eerste keer starten , en direct aanslaan.
Startmotor draait nu voor mijn gevoel ook sneller rond.
De v4 meting ook nog even gedaan, en gaf 0,2V aan.
Probleem........... Opgelost..
Eerste keer starten , en direct aanslaan.
Startmotor draait nu voor mijn gevoel ook sneller rond.
De v4 meting ook nog even gedaan, en gaf 0,2V aan.
Probleem........... Opgelost..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 548 Weergaves
-
Laatste bericht door Sam2008