Ervaring caravan trekken met een Espace?
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 06 dec 2007
- Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07
Ervaring caravan trekken met een Espace?
Ik heb me afgelopen week een caravan gekocht (Hobby 540 Excelent) en vraag me af of er iemand van de Espace-rijders hier reeds ervaring heeft met het rijden met een caravan achter de Espace.
Het liefst uiteraard ervaring met en Espace 3.0 V6 en... de caravan heeft een TMM van 1500 kg....
Gr,
Chicco
Het liefst uiteraard ervaring met en Espace 3.0 V6 en... de caravan heeft een TMM van 1500 kg....
Gr,
Chicco
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 12 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Heb vorige week met een caravan van 1400kg. gereden achter mijn Espace 2.0T en dat was geen probleem, dus lijkt het mij met jouw zes cilinder helemaal een feestje, waarschijnlijk kan je er wel twee achterhangen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 05 sep 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
He Chicco,
het klopt wat kuifje37 zegt. Het trekken van de caravan is gen probleem. Rij zelf ook de 3.0 V6 24V en trek een Beyerland. Deze is weliswaar iets lichter dan de Hobby, maar dat maakt met die auto geen verschil!!
Een minpuntje is het verbruik. Dat is al niet te gunstig, maar met een caravan erachter wordt dat dus echt niet beter......
Ander minpuntje vond ik het schakelen van de automaat. Als je de bergen ingaat, wordt de automaat wat onrustig. Hij probeer de met de cruisecontrol ingestelde snelheid te houden en schakelt er dan lustig op los. Als je dan met 100-110 km/h aan plots terugschakelt naar de 2-de versnelling, dan geeft dat 'wat lawaai'..... Dit zou je wellicht kunnen voorkomen door de automaat in de 3 te fixeren (knopje aan de zijkant van de hendel). Hierdoor schakelt de auto niet hoger dan de 3-de versnelling.
Fijne vakantie!
Marcel
het klopt wat kuifje37 zegt. Het trekken van de caravan is gen probleem. Rij zelf ook de 3.0 V6 24V en trek een Beyerland. Deze is weliswaar iets lichter dan de Hobby, maar dat maakt met die auto geen verschil!!
Een minpuntje is het verbruik. Dat is al niet te gunstig, maar met een caravan erachter wordt dat dus echt niet beter......
Ander minpuntje vond ik het schakelen van de automaat. Als je de bergen ingaat, wordt de automaat wat onrustig. Hij probeer de met de cruisecontrol ingestelde snelheid te houden en schakelt er dan lustig op los. Als je dan met 100-110 km/h aan plots terugschakelt naar de 2-de versnelling, dan geeft dat 'wat lawaai'..... Dit zou je wellicht kunnen voorkomen door de automaat in de 3 te fixeren (knopje aan de zijkant van de hendel). Hierdoor schakelt de auto niet hoger dan de 3-de versnelling.
Fijne vakantie!
Marcel
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 06 dec 2007
- Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07
Hey super thx ccu !
Ik ga met de caravan naar Italie en kom dan door Duitsland en Oostenrijk. Onder aan in Duitsland en Oostenrijk heb je inderdaad sommige rijbanen die een aantal % hebben.
Ik zal er in ieder geval rekening mee houden
Oh ja, als je bergaf gaat met de caravan er achter, laat je hem dan remmen op het toerental of rem je zelf bij? (bij erg grote versnelling uiteraard remmen, echter ik bedoel als het iets af loopt.....)
Ik ga met de caravan naar Italie en kom dan door Duitsland en Oostenrijk. Onder aan in Duitsland en Oostenrijk heb je inderdaad sommige rijbanen die een aantal % hebben.
Ik zal er in ieder geval rekening mee houden

Oh ja, als je bergaf gaat met de caravan er achter, laat je hem dan remmen op het toerental of rem je zelf bij? (bij erg grote versnelling uiteraard remmen, echter ik bedoel als het iets af loopt.....)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2687
- Lid geworden op: 08 jun 2008
- Laatste bezoek: 17 feb 2025 14:12
- Actief als: particulier
remmen op de motor is toch het beste,met een automaat kan dat makkelijk, scheeld je een set remschijven 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 05 sep 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Hoi,
dat remmen op de motor bij een automaat, zou toch wel eens iets vervelender kunnen zijn. Dat ding schakelt gewoon richting 4-de versnelling en je blijft versnellen. Zeker als er genoeg gewicht achter hangt.
In de 3-de versnelling vastzetten kan, maar dan zit je dus met je toeren.
Remmen lijkt me toch de beste oplossing. En ja, als je combinatie zwaarder wordt, verbruik je ook meer remmen.
Bij kleine hellinkjes laat ik 'm overigensl open tot ongeveer 110 km/h.
Wat het rijden in de alpenlanden betreft: dit was dus geen enkel probleem. Aangezien de benzine in Oostenrijk destijds ook nog eens rond de € 1,27 lag,
, was het prettig rijden.
Wat bij mij wel nog een probleem was waren de mistlampen van de auto, geschakeld met die van de caravan. Door allerlei vreemde aansluitingen van Renault (+ en - iets anders aangesloten dan bij andere auto's en een relais in de achterklep) heb ik een kabel van Renault gekocht. Kost een hoop (€150,-), maar het aansluiten in in een 1/2 uurtje gedaan. In de zekeringkast (motor gedeelte) aansluiten (stekker insteken) en onder de wagen vastzetten.
Als je de mistlampen van de caravan aan hebt, dan branden die van de auto ook nog (deze zouden normaal uit moeten gaan). In Frankrijk was dit namelijk niet nodig, dus vandaar; zo de reactie van Renault Nederland.
Rare jongens....
Fijne vakantie
gr.
Marcel
dat remmen op de motor bij een automaat, zou toch wel eens iets vervelender kunnen zijn. Dat ding schakelt gewoon richting 4-de versnelling en je blijft versnellen. Zeker als er genoeg gewicht achter hangt.
In de 3-de versnelling vastzetten kan, maar dan zit je dus met je toeren.
Remmen lijkt me toch de beste oplossing. En ja, als je combinatie zwaarder wordt, verbruik je ook meer remmen.
Bij kleine hellinkjes laat ik 'm overigensl open tot ongeveer 110 km/h.
Wat het rijden in de alpenlanden betreft: dit was dus geen enkel probleem. Aangezien de benzine in Oostenrijk destijds ook nog eens rond de € 1,27 lag,

Wat bij mij wel nog een probleem was waren de mistlampen van de auto, geschakeld met die van de caravan. Door allerlei vreemde aansluitingen van Renault (+ en - iets anders aangesloten dan bij andere auto's en een relais in de achterklep) heb ik een kabel van Renault gekocht. Kost een hoop (€150,-), maar het aansluiten in in een 1/2 uurtje gedaan. In de zekeringkast (motor gedeelte) aansluiten (stekker insteken) en onder de wagen vastzetten.
Als je de mistlampen van de caravan aan hebt, dan branden die van de auto ook nog (deze zouden normaal uit moeten gaan). In Frankrijk was dit namelijk niet nodig, dus vandaar; zo de reactie van Renault Nederland.
Rare jongens....
Fijne vakantie
gr.
Marcel
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23 jun 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Re: Ervaring caravan trekken met een Espace?
Chicco schreef:Ik heb me afgelopen week een caravan gekocht (Hobby 540 Excelent) en vraag me af of er iemand van de Espace-rijders hier reeds ervaring heeft met het rijden met een caravan achter de Espace.
Het liefst uiteraard ervaring met en Espace 3.0 V6 en... de caravan heeft een TMM van 1500 kg....
Gr,
Chicco
wij zijn net terug gerepatrieerd van vakantie zonder caravan en Espace 3.0 DCI V6 aut. Auto gaf zeer veel rook en kon geen meter meer rijden (2003, 170.000 km, net grote beurt gehad en EGR-klep vervangen voor € 5000,-, dealer onderhouden). Renault geeft geen enkele garantie en coulantie. Wel een rekening voor het inbouwen van een nieuwe motor van 16.470,- terwijl ze voor de auto rijdend en wel in goede staat maar maxiaal 10.000,- geven. Het in-en uitbouwen van de motor schijnt zo ingewikkeld te zijn, dat veel niet-dealer garages hier al niet eens meer aan beginnen. Renault beweert dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt, maar inmiddels hebben wij al drie vergelijkbare gevallen gezien. Beslis zelf maar
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 12 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Jeetje, wat een verhaal !!!!
Sterkte en hoop dat je toch nog met Renault tot een goede oplossing kan komen.
Schandalig als ze daar niets mee doen.
Sterkte en hoop dat je toch nog met Renault tot een goede oplossing kan komen.
Schandalig als ze daar niets mee doen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2687
- Lid geworden op: 08 jun 2008
- Laatste bezoek: 17 feb 2025 14:12
- Actief als: particulier
EGR klep had je beter dicht kunnen gooien, alleen maar slecht voor de prestaties. En ik hoorde vaker dat de 3.0 dCi een koelingsprobleem heeft bij het trekken van een caravan 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 06 dec 2007
- Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07
Re: Ervaring caravan trekken met een Espace?
Wat kl*te zeg! Echter ik kan helaas geen samenhang vinden tussen het feit dat jouw 3.0 DCI van 2003 defect is en mijn verzoek tot ervaring met een 3.0 V6 met aanhangwagen.......ibaan schreef:wij zijn net terug gerepatrieerd van vakantie zonder caravan en Espace 3.0 DCI V6 aut. Auto gaf zeer veel rook en kon geen meter meer rijden (2003, 170.000 km, net grote beurt gehad en EGR-klep vervangen voor € 5000,-, dealer onderhouden). Renault geeft geen enkele garantie en coulantie. Wel een rekening voor het inbouwen van een nieuwe motor van 16.470,- terwijl ze voor de auto rijdend en wel in goede staat maar maxiaal 10.000,- geven. Het in-en uitbouwen van de motor schijnt zo ingewikkeld te zijn, dat veel niet-dealer garages hier al niet eens meer aan beginnen. Renault beweert dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt, maar inmiddels hebben wij al drie vergelijkbare gevallen gezien. Beslis zelf maar
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23 jun 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
De aiuto ging kapot toen wij zeer kalm en rustig onze caravan aan het trekken waren. De temperatuur liep ineens op, maar voordat we een vluchthaven in konden rijden stonden we al te ratelen en te roken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 280 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
-
Problemen automatische versnellingsbak met caravan
door Vertrokken - 46088 » » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen van de Captur 2 - 4 Reacties
- 690 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken - 46088
-
-
- 2 Reacties
- 627 Weergaves
-
Laatste bericht door Steef1972
-
- 1 Reacties
- 721 Weergaves
-
Laatste bericht door Lantaarnpaal
-
- 0 Reacties
- 140 Weergaves
-
Laatste bericht door RogerS
-
- 0 Reacties
- 402 Weergaves
-
Laatste bericht door EspaceVI_driver
-
- 4 Reacties
- 454 Weergaves
-
Laatste bericht door dejebe