Hoi fivari,
Leuke berekening. Heel herkenbaar, zoiets heb ik ook ergens in een OpenOffice sheetje staan, maar zonder de rolweerstand. Daar kon ik geen data over vinden. Dat rolweerstandscijfer van jou, is dat voor de superefficiënte Michelin EV banden die wij hebben? Of voor een gemiddelde autoband?
Of het CdA-cijfer van de Zoe klopt, weet ik niet. Het is al vrij oud en een Cw-coëfficient van 0,34 lijkt me aan de hoge kant. De e-Up! ziet er niet veel aerodynamischer uit en haalt toch 0,31. Ter vergelijking de CdA van een aantal andere bekende auto's:
Zoe 0,75/0,64 (zie update onderaan)
Leaf 0,64
e-Up! 0,64
Prius 0,58
Model S 0,56*}
EV1 0,37
XL1 0,28
*) Obv Cw 0,24 en geschat frontaal oppervlak van 2,33 m².
Maar er gaat natuurlijk niets boven echte metingen. Ik heb al eens op een bijna windstille zondagmorgen in juli een kleine meting gedaan op de A4 (mooi recht en vlak). Steeds heel officieel het gemiddelde van 2 runs in tegenovergestelde rijrichting.
Ik kwam toen uit op:
km/u kWh/100 km
70 13,2
80 14,3
90 16,4
100 18,3
110 20,4
Opm: de 70 km/u uiteraard niet op de A4 gedaan, maar op een stukje provinciale weg. Cruise control op +4 km/u om te corrigeren voor overdrijving. Na de proef op 110 km/u was mijn accu leeg en moest ik terug naar huis.
Afgaande op jouw berekening bij 80 en 100 km/u is het rendement van de aandrijving ongeveer 80%. Maar neem dit met een korreltje zout. Ik twijfel aan de juistheid van het gebruikte CdA cijfer. Maar het is het enige cijfer dat er is, dus je moet wat.
Update: na wat zoeken kwam ik op dit artikel:
http://under-the-skin.org.uk/news_renault_1010.html. Daarin wordt een naar mijn idee veel realistischer 0,29 genoemd voor de Cw. De CdA komt dan voor onze Zoe uit op 0,64, wat beter aansluit op de concurrentie.