Camper mode
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Camper mode
Bij lange reizen kan het wel eens handig zijn als je 's-nachts in de Zoe zou kunnen slapen. Je zou dan de rugleuning van de voorstoel zo ver mogelijk naar achteren kunnen kantelen, maar echt lekker liggen doe je dan niet. De achterbank is slechts 1,25 meter breed, dus dat wordt erg krap.
Toen heb ik de ruimte gemeten als je de achterbank neer klapt, en de voorstoel zo ver mogelijk naar voren zet. Dan heb je 1,75 meter ter beschikking. Hmm, niet slecht . Maar helaas is de ondergrond dan niet vlak. In het midden is de neergeklapte achterbankleuning is erg hoog, en je zit met een gat achter de voorstoelen en het gedeelte in de achterbak is ook lager.
Toen schoot me te binnen dat je de rugleuning van de achterbank ook los kan maken. Haal je die er vervolgens helemaal uit, dan is het al wat vlakker, maar nog steeds niet handig om te liggen. Bovendien zit je dan met een losse achterbankleuning die je ook weer ergens in de auto moet opslaan, of je moet besluiten om 'm helemaal niet mee te nemen.
Maar je kan ook deze rugleuning als matras gebruiken. Dan ben je én het gat achter de voorstoelen kwijt, én je hebt geen matras of iets dergelijks meer nodig! Daarbij past m'n koffer (23cm dik) dan precies in de achterbak hieronder, waardoor die mooi als opvulling dient. Met een tuinstoelzitting aan het voeteneind en een kussen voor je hoofd ben je dan klaar! Ik heb het even geprobeerd, en het ligt zeer aangenaam . Zelfs met mijn 1,95 meter lengte, liggend om m'n zij. Voor de foto heb ik de hoedenplank even verwijderd, maar deze kan gewoon blijven zitten.
Voor twee personen zou het ook nog kunnen, maar dan moet je de hoofdsteunen uit de rugleuning halen, en zorgen voor een kleine matras die je er nog naast kan leggen. En je zult dan aan een kant het gat achter de voorstoel met iets op moeten vullen.
Dan heb je alleen nog iets nodig om de ramen te blinderen. Universele setjes passen niet echt goed in de Zoe. Maar met wat spullen van de Kampeermarkt denk ik dat er wel wat te knutselen valt.
Vervolgens heb ik uitgezocht hoe je het klimaatsysteem in een soort Camper mode kan zetten. Want je hebt wel verse lucht nodig. In de zomer kan het warm zijn, en in de winter wellicht erg koud. Door op de AUTO knop te drukken, wordt het klimaatsysteem actief. Echter gaat deze na 10 minuten al weer uit. Je kan ook via de afstandsbediening het klimaatsysteem inschakelen, maar ook dan is het maar voor beperkte tijd. De enige manier om te zorgen dat deze niet automatisch uitschakelt, is door de auto te "starten". Daarbij gaan dan helaas wel minimaal de LED dagrijlampen branden, en kun je de auto niet opladen terwijl je slaapt.
Om er voor te zorgen dat niemand de auto van buitenaf kan openen (terwijl de key-card in de auto aanwezig is) moet je de auto van binnenuit op slot doen met deze rechtse knop:
Toen heb ik de ruimte gemeten als je de achterbank neer klapt, en de voorstoel zo ver mogelijk naar voren zet. Dan heb je 1,75 meter ter beschikking. Hmm, niet slecht . Maar helaas is de ondergrond dan niet vlak. In het midden is de neergeklapte achterbankleuning is erg hoog, en je zit met een gat achter de voorstoelen en het gedeelte in de achterbak is ook lager.
Toen schoot me te binnen dat je de rugleuning van de achterbank ook los kan maken. Haal je die er vervolgens helemaal uit, dan is het al wat vlakker, maar nog steeds niet handig om te liggen. Bovendien zit je dan met een losse achterbankleuning die je ook weer ergens in de auto moet opslaan, of je moet besluiten om 'm helemaal niet mee te nemen.
Maar je kan ook deze rugleuning als matras gebruiken. Dan ben je én het gat achter de voorstoelen kwijt, én je hebt geen matras of iets dergelijks meer nodig! Daarbij past m'n koffer (23cm dik) dan precies in de achterbak hieronder, waardoor die mooi als opvulling dient. Met een tuinstoelzitting aan het voeteneind en een kussen voor je hoofd ben je dan klaar! Ik heb het even geprobeerd, en het ligt zeer aangenaam . Zelfs met mijn 1,95 meter lengte, liggend om m'n zij. Voor de foto heb ik de hoedenplank even verwijderd, maar deze kan gewoon blijven zitten.
Voor twee personen zou het ook nog kunnen, maar dan moet je de hoofdsteunen uit de rugleuning halen, en zorgen voor een kleine matras die je er nog naast kan leggen. En je zult dan aan een kant het gat achter de voorstoel met iets op moeten vullen.
Dan heb je alleen nog iets nodig om de ramen te blinderen. Universele setjes passen niet echt goed in de Zoe. Maar met wat spullen van de Kampeermarkt denk ik dat er wel wat te knutselen valt.
Vervolgens heb ik uitgezocht hoe je het klimaatsysteem in een soort Camper mode kan zetten. Want je hebt wel verse lucht nodig. In de zomer kan het warm zijn, en in de winter wellicht erg koud. Door op de AUTO knop te drukken, wordt het klimaatsysteem actief. Echter gaat deze na 10 minuten al weer uit. Je kan ook via de afstandsbediening het klimaatsysteem inschakelen, maar ook dan is het maar voor beperkte tijd. De enige manier om te zorgen dat deze niet automatisch uitschakelt, is door de auto te "starten". Daarbij gaan dan helaas wel minimaal de LED dagrijlampen branden, en kun je de auto niet opladen terwijl je slaapt.
Om er voor te zorgen dat niemand de auto van buitenaf kan openen (terwijl de key-card in de auto aanwezig is) moet je de auto van binnenuit op slot doen met deze rechtse knop:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: Camper mode
Ha wat leuk dat je even bent gaan vogelen!
Ik heb zelf laatst in de Zoe geslapen maar kwam idd in de knoei met de achterbank (Ik gleed de hele tijd naar beneden). Uiteindelijk maar de auto op een helling gezet (voorkant naar boven) en de bestuurdersstoel gepakt; helemaal achterover. Dan lig je nog aardig recht en is het goed te doen . Overigens had ik gewoon de ramen op 1/2 cm gezet. Komt er nog een beetje frisse lucht binnen en hoeft de auto niet aan.
Overigens was het voorverwarmen van de auto ideaal om in slaap te vallen
Maar jouw oplossing is uiteindelijk veel netter en altijd beschikbaar. Leuke tip
Ik heb zelf laatst in de Zoe geslapen maar kwam idd in de knoei met de achterbank (Ik gleed de hele tijd naar beneden). Uiteindelijk maar de auto op een helling gezet (voorkant naar boven) en de bestuurdersstoel gepakt; helemaal achterover. Dan lig je nog aardig recht en is het goed te doen . Overigens had ik gewoon de ramen op 1/2 cm gezet. Komt er nog een beetje frisse lucht binnen en hoeft de auto niet aan.
Overigens was het voorverwarmen van de auto ideaal om in slaap te vallen
Maar jouw oplossing is uiteindelijk veel netter en altijd beschikbaar. Leuke tip
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Camper mode
Om onderweg allerlei opladers, van laptop of andere opladers die geen USB input hebben, van 230V~ te kunnen voorzien, ging ik op zoek naar een omvormer van 12V= naar 230V~ die in zo veel mogelijk situaties voldoet. Dus geen gemodificeerde sinus, maar met een zuivere sinus.
Ik vond deze vergelijkingssite. Uit eigenschappen die daar vergeleken werden, vond ik de [Victron Phoenix 12/180] er wel goed uitkomen. De sigarettenplug is bij de Zoe gezekerd op 15A. Oftwel een maximaal vermogen van 15A*12V=180W. Dus een grotere omvormer heeft dan weinig zin.
Vervolgens vond ik een zeer uitgebreide test van dit apparaat. Daaruit kwam eigenlijk als enige minpunt de wat luidruchtige ventilator. Maar deze komt pas bij zwaardere belastingen in actie, dus zolang je 's nachts geen zware verbruikers aan hebt, is dat geen probleem.
Tenslotte heb ik deze besteld bij De Wit Schijndel.
Ik vond deze vergelijkingssite. Uit eigenschappen die daar vergeleken werden, vond ik de [Victron Phoenix 12/180] er wel goed uitkomen. De sigarettenplug is bij de Zoe gezekerd op 15A. Oftwel een maximaal vermogen van 15A*12V=180W. Dus een grotere omvormer heeft dan weinig zin.
Vervolgens vond ik een zeer uitgebreide test van dit apparaat. Daaruit kwam eigenlijk als enige minpunt de wat luidruchtige ventilator. Maar deze komt pas bij zwaardere belastingen in actie, dus zolang je 's nachts geen zware verbruikers aan hebt, is dat geen probleem.
Tenslotte heb ik deze besteld bij De Wit Schijndel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Camper mode
Zo heb ik de blindering voor de ruiten gemaakt:
1. Bij de Kampeermarkt in Eindhoven heb ik 2 meter isolatiefolie gekocht van 1,5 meter breed. Oftwel 3 m².
Uit dat stuk heb ik alle ruiten gesneden: Het was een heel werk om dit precies op maat te krijgen, maar door op een slimme manier papieren mallen te maken is het goed gelukt. Mocht iemand ook zo'n set willen hebben voor alle ruiten, dan kan ik die eventueel maken.
Daarbij ook een setje zuignappen en ringetjes, om de isolatie voor de voorruit vast te kunnen maken. De overige ruiten heb ik dusdanig precies op maat gemaakt, dat deze vanzelf al blijven zitten.
Zo monteer je de ringetjes waar de zuignappen doorheen komen: Dit is dan het resultaat: Totale kostprijs aan materiaal: €50,-
Ziet dit bedje er niet comfortabel uit? : De lichtgewicht slaapzak is trouwens ook van de Kampeermarkt.
Naast de koffer onder het voeteneinde, past precies de elektrische koelbox. Heerlijk voor een koud biertje .
1. Bij de Kampeermarkt in Eindhoven heb ik 2 meter isolatiefolie gekocht van 1,5 meter breed. Oftwel 3 m².
Uit dat stuk heb ik alle ruiten gesneden: Het was een heel werk om dit precies op maat te krijgen, maar door op een slimme manier papieren mallen te maken is het goed gelukt. Mocht iemand ook zo'n set willen hebben voor alle ruiten, dan kan ik die eventueel maken.
Daarbij ook een setje zuignappen en ringetjes, om de isolatie voor de voorruit vast te kunnen maken. De overige ruiten heb ik dusdanig precies op maat gemaakt, dat deze vanzelf al blijven zitten.
Zo monteer je de ringetjes waar de zuignappen doorheen komen: Dit is dan het resultaat: Totale kostprijs aan materiaal: €50,-
Ziet dit bedje er niet comfortabel uit? : De lichtgewicht slaapzak is trouwens ook van de Kampeermarkt.
Naast de koffer onder het voeteneinde, past precies de elektrische koelbox. Heerlijk voor een koud biertje .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Camper mode
Ha Harm, heerlijk om al die fraaie modificaties en improvisaties van je te zien! Je review van de omvormer is trouwens interessant om te lezen. Ik ben me nooit bewust geweest van het grote aanvangsvermogen dat elektrische motoren in apparaten zoals koelkasten initieel opnemen voordat dit stabiliseert tot het nominale vermogen volgens de specificaties. Erg interessant.
Daarmee lijkt zo'n lichte omvormer toch vooral geschikt voor 'digitale' apparatuur zoals laptops etc.
Leveranciers zoals Dell hebben ook adapters in het assortiment die direct van de 12v auto-aansluiting transformeren naar de 9v (of iets dergelijks ) van de laptopvoeding. Dat is wellicht net iets efficiënter dan van 12v via 220v naar 9v?
Dank voor het delen van de info!
Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Daarmee lijkt zo'n lichte omvormer toch vooral geschikt voor 'digitale' apparatuur zoals laptops etc.
Leveranciers zoals Dell hebben ook adapters in het assortiment die direct van de 12v auto-aansluiting transformeren naar de 9v (of iets dergelijks ) van de laptopvoeding. Dat is wellicht net iets efficiënter dan van 12v via 220v naar 9v?
Dank voor het delen van de info!
Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Camper mode
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 02 jun 2014
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
- Actief als: particulier
Re: Camper mode
Vooral die Youtube “Camper Mode,” video's van Bjørn Nyland zijn leuk !
etc.
etc.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Camper mode
@Casss,
Bjørn was inderdaad degene die me hiertoe geïnspireerd heeft .
Tijdens mijn vakantie heb ik op de heen- en terugreis naar Oostenrijk/Zwitserland de camper mode in de praktijk getest. En ik moet eerlijk zeggen, het was goed bevallen! Kwestie van een geschikt plekje zoeken als je moe wordt, auto even "ombouwen", lekker slapen, en de volgende ochtend gewoon weer verder rijden .
Ik denk dat ik van de hele reis nog wel een leuk verslagje maak.
Bjørn was inderdaad degene die me hiertoe geïnspireerd heeft .
Tijdens mijn vakantie heb ik op de heen- en terugreis naar Oostenrijk/Zwitserland de camper mode in de praktijk getest. En ik moet eerlijk zeggen, het was goed bevallen! Kwestie van een geschikt plekje zoeken als je moe wordt, auto even "ombouwen", lekker slapen, en de volgende ochtend gewoon weer verder rijden .
Ik denk dat ik van de hele reis nog wel een leuk verslagje maak.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 06 apr 2016
- Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
- Actief als: particulier
- Locatie: Apeldoorn
Re: Camper mode
Ik kan nu al niet meer wachten Camper-mode. Haha. Back in the days nog wel eens in een opel Astra Station een klein 2-persoonsmatras gelegd en met m'n wederhelft een nachtje gecrushed op een parkeerplaats ergens. Is ook altijd goed bevallen tijdens lange reizen. Zeker als je op die leeftijd geen geld voor hotels (over) hebt.
Het Matras gebruikten we op de camping gewoon in een koepeltent, zodoende hoefden we ook nooit te kloten met luchtbedjes en sliepen we altijd top.
Het Matras gebruikten we op de camping gewoon in een koepeltent, zodoende hoefden we ook nooit te kloten met luchtbedjes en sliepen we altijd top.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Camper mode
Omdat ik mijn ZOE verkocht heb, heb ik mijn bovenstaande ramen-isolatie/verduisteringsset te koop.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht