We zijn het voorbije lange weekend (toch voor de Belgen onder ons dankzij onze nationale feestdag) naar Duitsland op Zomer-Zoe-Zentour geweest. initieel zelfs een Zonnige-Zomer-Zoe-Zentour.
Alle laadbeurten aan de publieke laadpalen zijn probleemloos verlopen.
- Een eerste, voor de zekerheid, laadbeurt bij Mc Donals in Waremme. Eentje van het plug and charge for free type. Geen enkel probleem, inloggen en laden aan 31A, 3f.
- Vervolgens toch een dubbel bang moment in Malmedy. De laadpaal leek onbereikbaar omwille van de festiviteiten met jaarmarkt en zeer veel bezoekers. Maar uiteindelijk kwamen we er toch en op een voor de rest overvolle parkeerplaats, waren de twee gereserveerde plaatsen keurig vrij ook al waren de plaatsen opvallend geel gekleurd maar ontbrak het wettelijke verkeersbord. Wat een discipline. De laadpaal kan geactiveerd worden met een SMS en dan kan je een half uur laden aan 31A,3f voor 1€ hetgeen voor onze Zoe's ideaal is. Maar volgens mij enkel voor Belgische simkaarten en voor wie zijn voorgaande rekening betaald heeft. 4242 werkt samen met de parkeer met SMS dienst van 4411. En daar hadden we nog een openstaande rekening van 2,3€. Pas toen we die online betaald hadden, konden we een minuutje later de laadpaal toch activeren.
- InTrier hebben we de RWE-laadpaal probleemloos kunnen activeren met de Plugsurfing App. Wel een dure grap: 0,35€/kWh en bovendien nog eens 0,03€ per minuut. Omdat we tijdens het laden het centrum van Trier wilden bezoeken kostte dat dus nogal wat geld, zeker uitgerekend per kWh. Ook hier 31A, 3f.
- Op de terugweg wilden we de laadpalen van E-Mobil Saar eens testen. In Mettlach geladen @12 kW. Inderdaad: deze laadpalen staan als 11 kW laadpalen aangegeven, maar het is eigenlijk net iets meer. 18A,3f in plaats van de gebruikelijke 15A,3f. Activeren gebeurt zeer eenvoudig door het inschuiven van een betaalkaart (ik gebruikte Visa maar blijkbaar geldt een maestro-kaart even goed). Stoppen van het laden gebeurt door de kabel kant voertuig los te koppelen. Gratis laden bovendien, maar toch was het een dure laadbeurt omdat het dorpje een aaneenschakeling van outlet-winkels is. Met als slogan "hoe meer je koopt, hoe meer winst je maakt".
- Dan geladen bij de gratis laadpaal in Bitburg. Hier ook plug and charge for free aan 31A,3f. Het is een handige laadpaal voor een doorreis: op 2' van de zeer vlotte weg N51, gratis en vlakbij in het stadje is er een plein met gezellige terrasjes en een fontein met een mooie choreografie. De moeite!
- En dan nog eens opnieuw in Malmedy (zie boven)
Dat waren de probleemloze laadbeurten aan de publieke laadpalen. Daarnaast hebben we tweemaal geladen in het hotel. En daarbij tweemaal het illegale hulpstukje moeten gebruiken om (vermoedelijk) het aardingsprobleem op te lossen. In
ovifat was een rode CEE stekker, 32A aanwezig. Ik dacht: nu kan ik mijn Fivari ook eens op maximaal vermogen gebruiken. Maar nee hoor: rode neus tot 2x toe voordat de stroom opliep. Op de gewone schuko ook rode neus en toen maar met het hulpstuk geprobeerd en dat ging dan wel @ 12A gedurende 9u om van 32% SOC terug vol te geraken.
In Pirmasens een beetje hetzelfde verhaal. Gewoon stopcontact, rode neus. Met illegaal hulpstuk probleemloos geladen. Maar ook daar een eeuwigheid om van 18% SOC terug vol te geraken.
Tot slot was er de rit naar huis, na een tankbeurt in Malmedy tot 99% en een traject van 134 km. Het begin klimt sterk en op een bepaald moment was het verschil tussen het bereik en de nog af te leggen afstand 30km. Bovendien kregen we nog te maken met een stortbui zoals je ze zelden meemaakt, met merkbaar een negatieve invloed op het verbruik. Er zijn trouwens die dag enkele dorpjes in de buurt onder water gelopen.
Spannend dus, maar er toch voor gekozen om geen extra laadbeurt met dito tijdverlies in te lassen en gewoon verder te rijden, aan lage snelheid en dankbaar gebruikmakend van de slipstream van een vrachtwagen. Dat helpt wel echt want op het ogenblik dat die chauffeur duidelijk te kennen gaf dat hij er genoeg van had dat wij kort achter hem aanreden door beurteling op de pechstrook en op het middenrijvak te gaan rijden, had ik al terug 12 km overschot. Maar wel berekend op het lage verbruik van de km voordien. Dus op eigen kracht verder, misschien wat overmoedig @ 115 km/u. Om een lang verhaal niet nog langer te maken: op 4 km van thuis viel de aanduiding van het resterend bereik weg en uiteindelijk thuis aangekomen met exact 2% SOC over. Ik ben er niet van overtuigd dat mijn ega dat soort opwinding wel naar waarde weet te schatten.
Al bij al een fijne, leerrijke ervaring. We zijn klaar voor een volgende langere reis.
Toevoegsel: Het is toch maar enkel met een Zoe ( en met een Tesla MS) dat zo'n tocht mogelijk is. Neem gelijk welke andere EV, die doet er aan een AC-lader uren over vooraleer de batterij terug vol is. Eens de DC-snellaadpalen overal zullen terug te vinden zijn, vervalt dat voordeel.