aansluiten dagrijverlichting

Plaats reactie

Topic author
belocom
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 30 jul 2016 20:34
Actief als: particulier

aansluiten dagrijverlichting

Bericht door belocom »

Scenic II :
2007/b]
Diesel:

Goedemiddag,
Dit is voor het eerst dat ik op een forum zit, dus ik ben benieuwd of het mij lukt. :oops:
Ik zit met het volgende probleem. Ik wil graag dagrijverlichting aanbrengen op mijn renault scenic uit 2007.
nou ben ik op zoek naar een aansluitpunt waar 12volt spanning op staat bij draaiende motor waar ik dan weer het relais op kan aansluiten die bij de lampen geleverd zit. Nou heb ik al een blik onder de motorkap geworpen, maar ja vindt daar maar eens wat :think:
Wie kan mij helpen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15

Re: aansluiten dagrijverlichting

Bericht door mechanic »

Meestal sluit je dit aan op de stadslichten,bijgeleverde unit (meestal) schakelt de stadslichten uit en activeerd de drl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
belocom
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 30 jul 2016 20:34

Bericht door belocom »

klopt. Maar er zitten twee aansluitingen op de bijgeleverde unit. één moet op de stadslichten aangesloten worden, en één moet via het contact. dus zodra je de auto op contact zet gaat de DRL branden, en wanneer de gewone lampen aan gaan (bv automatisch door lichtsensor) gaat de DRL weer uit. Zodoende brandt de DRL alleen wanneer er geen andere verlichting wordt gevoerd.dus ik moet een aftakking maken van de stadslichten, en dat is niet zo moeilijk, maar ik moet dus ook ergens een kabel vinden die alleen spanning geeft als de auto op contact staat. en vindt die maar eens. dat is dus het probleem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15

Bericht door mechanic »

Weet zo niet uit mn hoofd meer,de hoogteregeling van de koplampen is dat niet geschakelde spanning? Anders in zekeringkast eens meten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JoRo
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 16 aug 2016 15:14
Contacteer:

Bericht door JoRo »

Op mijn vorige Espace heb ik voor de "constant"draad van de stekkerdoos voor de caravan een relais ingebouwd om de accu te beschermen tegen te ver ontladen. Daarvoor heb ik toen een sigarettenaanstekerdraad voor afgetapt. 100mA op een 10 of 15A aansluiting moet wel kunnen vond ik.
Die doet precies wat je wilt, maar zit wel binnen in de zekeringkast. Ik heb toen een doorvoergaatje zo hoog mogelijk door het achterschot van het motorcompartiment geboord en met siliconenkit netjes weer waterdicht gemaakt om met de draad van de accu door de auto naar achter te gaan, maar omgekeerd moet ook kunnen natuurlijk.
En voor de zekerheid: je wilt dat de dagrijverlichting uit gaat als je DIMlicht (automatisch) aangaat (of gezet wordt), niet alleen je STADSlicht denk ik? Of zijn die 2 gekoppeld bij de Scenic?
Goede R.A.A.D. is nooit te duur

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen