TNM vs Fastned

Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: TNM vs Fastned

Bericht door OlafH »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Hier nog een in het rijtje van Martijn en Pieter. Voor 12 euro Fastned en je betaalt voor elke kW hetzelfde als met langzaamladen. En kom op zeg, voor de service van langs de snelweg goed en snel te kunnen laden kun je best 6 ijsjes minder eten per maand. Allego/TNM mijd ik principieel en ik hoop velen met mij. Die prijzen zijn echt over the top en ik hoop werkelijk dat ze het businessmodel niet rond krijgen met het tijdladen.
Wat niet wegneemt dat ik de Fivarilader een ontstellend geil apparaat vind wat ik graag zou willen hebben in mijn gadget collectie. Als ik toch niet had besloten met een ICE op vakantie te gaan, had ik wellicht er een afgenomen. Maar economisch beschouwd kun je er zo'n 60 maanden Fastned abbo voor kopen en dat laatste doe ik dan toch liever.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 45
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door GertjanVB »

@PieterZoe en @Martijn Da's allemaal waar, en ik begrijp dat er een business-model ten grondslag moet liggen aan die prijzen, maar die van Fastned is te begrijpen (en is meer genuanceerd geworden door meer abbo-vormen) en die van Allego niet. De prijs van Allego is potentieel afzichtelijk veel duurder (tijdladen) onder valse voorwendselen (om parkeren bij lader tegen te gaan, wat niet werkt) en slecht inzichtelijk (diverse prijsniveaus en starttarieven voor diverse laadsnelheden). Als Allego had gekozen voor 1 duidelijk (hoog) kWh tarief dan had ik dat beter kunnen verteren dan dit stiekeme gedoe.

Gisteren, 18/6 14:30 na het windmolen bezoek in Weteringburg, overigens meerdere laadfouten op de ZOE en de laadpaal bij Fastned Bospoort en van ellende naar La Place/Greenflux/ANWB gereden (daarvoor op Fastned Meerkerk rond 11:15 probleemloos opgeladen). Greenflux is ook niet 1 van de goedkoopste, maar die paal deed het wel. Dan ben ik toch blij dat ze er zijn. Helaas eerst aan een 3,5 kW Greenflux paal gehangen, aan het begin van de parkeerplaats, later pas de snelladers verderop bij de La Place voor de deur opgemerkt. Overigens maar iets van 14 kWh volgens CanZE (iOS).
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

TNM vs Fastned

Bericht door RudyH »

Zoals ik al eerder aangaf ben ik blij dat ze er zijn echter de onduidelijkheden over de prijzen kunnen ze naar mijn mening verbeteringen in door voren. Als ik met de ICE ga tanken dan tank ik niet bij een tankstation waar de prijzen niet van bekend zijn en ik ga ook niet op internet kijken of ik de prijzen kan vinden dan rij ik door naar het volgende tankstation. Door weinig concurrentie en actieradius beperking van de huidige elektrische auto heb ik het gevoel dat ze hier misbruik van maken. Bij laadpalen met een scherm zou dit toch makkelijk opgelost kunnen worden. Bij laadpalen zonder scherm zou je via een qr code dynamische prijzen kunnen laten tonen de telefoon.

Afijn hoop dat iedereen snel elektrisch gaat rijden zodat dit ook een boost krijgt en de business modellen voor deze bedrijven echt geld gaat opleveren. Dus hopen op veel concurrentie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 39
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016
Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Hachy »

Tja, agree. Allego prijst zichzelf volledig uit de markt met tarieven 3 tot 6x hoger dan de concurrentie. Zolang er geen duidelijke prijzen op de laadpalen te vinden zijn blijf ik ze mijden, je weet immers nooit of je ineens €20 kwijt bent. Als je al bij de laadpaal gestopt bent ga je niet alsnog het tarief checken. Dat wil je gewoon weten voordat je ergens stopt.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015
Laatste bezoek: 15 mar 2018 13:35
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door alexdepalex »

Oef. Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben hardstikke blij met het netwerk snelladers. Alleen die tarieven :? . Tijdens mijn woonwerkverkeer (220KM per dag), moet ik incidenteel een kWh of 3 bij laden. Dan is zo'n starttarief van 2,27 buitenproportioneel.

Mijn laatste factuur van Nuon rekent voor een snellaadsessie bij van de Valk Eindhoven 2,27 euro startkosten en 0,23 euro per minuut, terwijl dit voorheel 0,50 euro en 0,29 euro was. Allego en TNM zijn er zelf ook niet uit van wie die paal nu is en wat de kosten zijn. De site van Allego geeft aan dat er geen starttarief is, maar wel 0,50 per minuut. Daar achter staat echter dat de paal van de TNM is. Hun site geeft weer aan dat de prijzen in de app staan. Als ik op de betreffende locatie kijk, zie ik echter alleen een 3.7kW paal staan met tariefsvermelding. Alle andere opties (de AC43 ontbreekt helemaal), geven geen tarieven.

Volgens Nuon zijn dit echter de tarieven die zijn moeten doorberekenen. Op hun site staat sinds kort ook het DC snellaadtarief wat nu op de factuur staat. Ik gaf aan dat ik echter niet DC, maar AC laadt. Volgens de medewerker ging dat maar tot 3,7kW :fp:
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door RudyH »

Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015
Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
Actief als: professional
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door rvdput »

@GertjanvB: ik heb even gekeken en dit lijkt op het bekende probleem met de oudere 43 kW ZOE. Aan de andere lader zou je zonder problemen op 22 kW moeten kunnen laden. Dit hebben we overal zo ingericht op de locaties waarbij de ZOE dit probleem heeft.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 45
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door GertjanVB »

Bedankt voor je reactie. Het zuidelijke laadpunt gaf een foutmelding op de ZOE ("kan accu niet opladen" oid), de noordelijke paal starte het laden maar na ca. 3 tellen een foutmelding op het laadpunt ("onbekende fout" oid), niet op de auto. Daar heb ik ongeveer drie pogingen gedaan die allemaal mislukten. Op Meerkerk laad de ZOE op beide laadpunten, waarbij de oostelijke 22 kW kevert en de westelijke 43, dus uit beide palen prik zij het met verschillende capaciteit.

''t blijft een prinses-op-de-erwt-verhaal met deze dame. Bij de eerstvolgende beurt blijft update van haar laadsoftware bovenaan het lijstje staan.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door RudyH »

GertjanVB weet jij welke sfirmware je hebt.
Ik loop al een tijdje tegen hetzelfde probleem aan bij diverse willekeurige palen.
Renault gooit het op mijn laadkabel, dus die wordt vervangen.

Mijn idee is ook dat het wel eens aan de firmware kan liggen. ZOE is van 10/2013
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 45
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door GertjanVB »

Zoe2goe / Jeroen heeft daar al een paar keer iets over gezegd, maar kan zo snel zijn post niet vinden (auto moet voor die update spanningsloos worden gemaakt, waardoor dealers er niet voor staan te trappelen).
Ik zal CanZE morgen de laatste firmware laten oproepen. Er zijn nog andere zaken die meewegen. Kan de kabel zijn (in mijn geval dan de Fastned-kabel, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk), maar ook de stekkeraansluiting zelf. Bij TNM in Eindhoven wel eens staan prutsen totdat ik de kabel echt haaks op de aansluiting kon fixeren. Ook wel eens problemen op Fastned met de eerste wat kortere kabels die de stekker schuin in de aansluiting trokken. Thuis op de slowlader een een heel enkele keer een rood lampje op de lader. Dus lijkt het meer dat deze dame wel heel erg precies is. Met die update zou ze (nog) flexibeler moeten zijn.

Toevoeging: gevoelsmatig komt het (vaker) voor bij een behoorlijk lege batterij.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door zoe2goe »

Mannen,

Probleem is vooralsnog dat CanZE op een of andere manier niet goed bij de BCB kan komen (de lader). Vraag me niet waarom, we doen precies hetzelfde als we een keer hebben "gesnift" vanaf een echt CLIP systeem. Zal dus wel een vage timing kwestie zijn of zo.

En ja, voor de software-update van de BCB moet de auto spanningsloos worden gemaakt, vertelde de chef werkplaats mij.

Ik had zelf laatst ook weer "panne" bij een 43 kW lader. Maar even de regendans gedaan (alles afsluiten, 5 minuten wachten en opnieuw) en toen ging het als een raket. Het blijft inderdaad wel eens wonderlijk en ik zou het fijn vinden als we een wat meer oorzaken konden oproepen uit de auto.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door RudyH »

GertJanVB, vandaag heb ik contact gehad met de dealer en aanstaande donderdag gaat mijn ZOE er heen voor een nieuwe motor en nemen ze ook meteen een update mee voor de BCB.

Loop al een tijdje met laad problemen en de auto is hier al 2 keer eerder bij de dealer geweest.
Zowel thuis problemen als bij openbare (snel)laadpalen.

Na aankomende vrijdag is bij mij het volgende allemaal vervangen:
- LaadKabel* (origineel Renault al weet ik bijna 100% zeker dat het hier niet aan ligt)
- Stekker unit van de auto
- Nieuwe laadpaal thuis
- Aarde laten doormeten en nieuwe aardepen geslagen.
- motor*
- update firmware BCB* (mijn vermoeden dat het hier aan ligt)

* geeft aan wat nog moet worden vervangen/geupdate. Het overige heeft het laadprobleem niet geholpen.

Dit weekend ga ik even flink testen en hoop ik dat het probleem voorbij is.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015
Laatste bezoek: 15 mar 2018 13:35
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door alexdepalex »

Ik heb overigens nog contact gehad met Nuon mbt het starttarief bij TNM snellaadpunten. Een heel verhaal, maar waar het op neerkomt is het volgende. De tariefstructuur van snelladen is onduidelijk. En daarom hanteert Nuon nu per 1 april voor snelladen een starttarief van 2,75 euro en een tijdstarief van 0,30 euro per minuut.
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Nivve »

Ik had zelf in het begin dat als ik bij Fastned 43KW laadde en ze klapt eruit, dat dan de 22kw ook klapt na een paar minuten (Bij Fastned Ooijendonk om specifiek te zijn). Echter zolang ik niet eerst de 43kw probeer heb ik geen problemen meer gehad met de 22kw aansluiting.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Nivve »

Van het weekend nog een rit naar Meppen, Duitsland gemaakt. Mooie kans om de laadpalen daar van RWE uit te proberen met de TNM app. Echter deze wilde maar niet activeren op mijn tablet. Heb maar een mail gestuurd naar TNM om te vragen waardoor dit kan komen.
Ik heb al gezien dat RWE ook een app hiervoor heeft, die probeer ik de volgende keer maar uit. Die palen zouden lekker 22KW leveren en hij stond naast een supermarkt om ondertussen wat spullen in te slaan, dus was perfect geweest.

Overigens wederom capaciteitsverlies op de terugweg na het langzaamladen aan het stopcontact. Het was nu minder dan eerst, vorige keer had ik plots 88km op een volle accu.
Dit keer ook maar tot 70% aan de schuko gehangen bij het huisje, omdat dat genoeg was om de Fastned bij Hoogeveen te halen. Na de snellaadsessie daar tot 97% geladen en toen dus de 102km op het dashboard. De rest van de rit bleef dit mijn maximum. Na thuis geladen te hebben tot 100% was het weer keurig 138km.
Was nu vooral irritant omdat ik niet in 1 keer naar Eemnes door kon (115km) waar ik wel op had gerekend. Dus bij 'T Harde de timer op 4 minuten gezet zodat ik alleen de hoofdprijs betaal voor wat ik echt nodig heb (niet echt ontspannen laden met die prijs).
Overigens zag ik op de CanZE app niets bijzonders aan de voltages en ook de temp was uniform 25 graden van de accu modules. Dus wat het nu is blijft me een raadsel... Overigens wist ik niet hoe ik een screenshot kon maken op de tablet. Dus dat heb ik niet kunnen doen jammer genoeg :doh:

Bij Eemnes overigens ook problemen bij Fastned. Administratie ging fout (bij Hoogeveen denk ik dan) en daardoor was ik opeens wanbetaler en kon ik niet meer laden :fp: Fastned heeft het laden geactiveerd en alles gisteren gelijk opgelost, dus dat is voor de rest gelukkig goed gegaan (10 min vertraging, valt mee).
De zon was heerlijk en ik genoot van een lekker koud 0,0% witbier uit de koelbox (aangesloten op de Zoe) in de zon daar 8)
Het is dan bijna jammer dat je weer door moet!

En nog geen update over de laadproblemen van Fastned met de (oude) Zoe's, ik had het gelijk maar even gevraagd toen ik toch met Fastned communiceerde. Renault nog steeds aan zet blijkbaar.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door fivari »

Begrijp ik het goed dat die RWE-app, de e-kWh, niet werkt? Is er geen enkele reactie? Wij gaan binnen 14 dagen op Zomer-Zoe-Zen toer en rekenen volop op die RWE-palen.
Ik heb een keer geprobeerd om zo'n paal te activeren. Toen waren we niet met Zoe. De paal reageerde wel en ik kreeg ook een kleine kost aangerekend op mijn Paypal. Ik heb toen uiteraard niet geladen omdat ik niet met de Zoe was. Maar het systeem leek wel te werken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Nivve »

Ik heb dus de TNM-app geprobeerd bij de RWE palen. Volgens TNM zou ook hun app de QR code moeten kunnen scannen. Ik heb dus de e-KWH app niet geprobeerd, dat ga ik de volgende keer doen als alternatief. Maar als jij dat binnenkort kan bevestigen dan zou dat mooi zijn :roll:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 45
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door GertjanVB »

Had je daar wel 3G bereik? Bij mij werkt de TNM app niet bij een mindere verbinding bv GPRS
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

Die RWE palen kun je dacht ik ook activeren met de Plugsurfing app. Ben tijd geleden in Duitsland geweest en heb met de Plugsurfing app kunnen laden en betalen. Meen mij te herinneren dat dat RWE palen waren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



12Charge
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 apr 2015
Laatste bezoek: 24 aug 2017 12:06
Actief als: professional

Re: TNM vs Fastned

Bericht door 12Charge »

Nieuwe tip voor veelladers:

Neem een XXIMO kaart (TNM) en voer deze in als betaalmiddel bij FastNed, ik combineer dat met het abo van € 100,00 onbeperkt laden en heb zo voordelen van beide aanbieders.

Ga volgende week voor de 1e keer naar Heidelberg DLD, en zoek laders met afrekentips die werken. Nu Plugsurfing proberen met XXIMO (TNM), iemand al ervaringen?

Groet,

Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Sordone »

Zowel de Plugsurfing (tig keer) als de E-kwh app (1x) werken goed met de RWE laadpalen in Duitsland en hebben mij nog niet in de steek gelaten. Onlangs wel met een nieuwe paal die niet in de database tevoorschijn kwam en dan kan je niet starten. :fp: Gelukkig had ik genoeg KW's voor de volgende paal en enkele dagen later was ie wel toegevoegd in de E-kwh app.
Beide zijn ook de beste apps voor Duitsland, zie mijn site http://www.mostaladda.eu/#DE (ook voor de rating van andere landen). Door op de landcode bovenaan te klikken, kom je bij de beste apps per land. Meeste iconen hebben tooltips.
Persoonlijk gebruik ik de Plugsurfing app het vaakst omdat het simpel en snel gaat. Maar de E-kwh app is completer met meer mogelijkheden zoals o.a. laadtijd instellen.
Trek je niet te veel aan van de prijzen bij de RWE palen, veel palen werken zonder dat je de paal hoef te starten via de app. Probeer het eerst door de kabel erin te steken. Slaat de Zoe niet aan dan pas via de app de paal starten.
On topic; de TNM app is maar een matige app in mijn ogen, waarbij laadpalen niet compleet zijn en zelfs ineens verdwijnen, geen updates komen na klachten, reden om hem als "niet up-to-date" te markeren op mijn site.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door fivari »

Sordone,
een prima overzicht, erg praktisch geconcipieerd. Die heb ik al gebookmarked.
Bedankt ook voor de feedback over het gebruik van E-kWh.
Voor België, EV-point: hiermee kan je wel degelijk het laden starten, betalen, een realtime overzicht krijgen van de vrije en bezette laadpalen. Je krijgt via de app zicht op de kostprijs van het laden.
Nadeel: het gaat maar om een beperkt aantal laadpalen van het eigen netwerk.
Je kan als niet-lid laden mits je het iban-nummer doorgeeft met een sms.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Sordone »

Dank je Fivari. Ik zal het aanpassen voor Ev-point. Ik kon diverse punten niet zien in de app omdat ik de pas niet aangevraagd heb gezien het kleine aantal laadpalen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

Hi sordone,
Fantastisch fijne site! Erg handig voor internationale reizen, dankjewel!
Nog een vraag over ac-lader.nl (mijn site/map): wat is de reden dat je de 'Up-to-date Chargepoints' vlag hier op 'No' hebt staan? Het mooie van ac-lader.nl is juist dat het overzicht van 43kW AC-laders zeer up-to-date is, en 100% compleet, en vergeleken met alle andere bronnen de meest actuele informatie vermeldt.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Nivve »

Ik heb geen idee of het GPRS was of 3g, dus dat zou ik de volgende keer moeten proberen. Ik kon wel inloggen in de TNM-app e.d., dus ik nam aan dat het allemaal wel moest werken.

Bedankt voor de plugsurfing suggestie, ik zal die ook installeren en paraat houden volgende keer. :thumb:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Sordone »

Hi MartijnEV. De betere apps linken naar de OCPI database waardoor de CP databases in de apps meer up-to-date is. Een voorbeeld: Oss heeft in ac-lader 1 laadpunt (Leeuwerikstraat). Via lemnet en ander sites zie ik er minimaal 6 andere 22 KW laadpalen van o.a. Ecotap. Jouw website staat wel in mijn lijstje omdat je inderdaad een groot voordeel hebt die ik aangeef met "Other features Verified chargepoints.". Door deze eigenschap zal je m.i. altijd achterlopen (bijhouden in nagenoeg ondoenlijk). Soms is dat niet erg en zelfs beter. :thumb:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

Het klopt dat op ac-lader.nl de 22kW locaties niet volledig zijn. Onder andere omdat Ecotap weigert om hun lijst met locaties te delen. Daarnaast bleken in het verleden veel als '22kW' vermelde locaties in werkelijkheid minder dan 22kW vermogen te leveren, waardoor ik de bronnen niet blindelings vertrouw, en eerst geverifieerd wil hebben.

De 43kW locaties op ac-lader.nl zijn echter zeer up-to-date en het meest accuraat. Dat komt door de wijze waarop ik de informatie verzamel. Dus voor wat betreft 43kW AC locaties loopt ac-lader.nl nooit achter, maar juist voor op de andere bronnen!

Ik heb onlangs al overwogen om de 22kW locaties af te splitsen en te verplaatsen naar een andere kaart. Dan zou de 43kW kaart overblijven als volledig up-to-date en meest complete bron voor 43kW snelladen, en een aparte 22kW kaart ontstaan die meer ter informatie is voor welke 22kW locaties geverifieerd en bevestigd zijn. Wat vinden jullie van dit idee?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 39
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016
Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Hachy »

Ik vind het juist mooi dat je ze samen op 1 kaart hebt, de 'normale' 11 kW punten die vind je overal, het gaat juist om de snellere punten. Als je ze zou splitsen zou dat voor mij (en ik denk velen met mij) gewoon betekenen dat je 2 POI bestanden in je navigatie moet laden om hetzelfde resultaat te bereiken.

Zit ecotap niet aangesloten bij een andere (OCPI?) database en kan je daar geen 22kW laadpalen uit opvragen?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

Het probleem van de OCPI database, waar vrijwel alle andere informatiebronnen hun 'waarheid' op baseren, is dat veel 3x32A aansluitingen worden getoond als 22kW locaties, echter veel van deze locaties hebben 2 contactdozen en zijn per contactdoos slechts 11kW. Vandaar dat ik de informatie die direct vanuit de apps (vanuit OCPI) komt niet meer 1 op 1 opneem in mijn lijst, maar eerst geverifieerd wil hebben. Veel laadpaalproviders bieden via hun eigen website of op verzoek een lijst van 'echte' 22kW locaties, zodat ik die kan opnemen op ac-lader.nl. Ecotap wil dit om een of andere reden echter helaas niet doen, maar Ecotap is juist een voorbeeld van een aanbieder die veel als '22kW' vermelde locaties heeft die in werkelijkheid slechts 11kW per contactdoos blijken te bieden.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 39
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016
Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Hachy »

De kracht van de OCPI database is natuurlijk dat alle andere informatiebronnen dit wel als waarheid beschouwen. Het updaten van deze laadpunten naar het daadwerkelijk maximaal af te nemen vermogen is jouw probleem opgelost. Maargoed dat is vast niet morgen geregeld. M.a.w. jouw lijst is dus betrouwbaar(der) maar wel wat minder compleet.

En dat pleit dan weer voor jouw voorstel; een separate 22kW lijst die op OCPI gebaseerd is (en daardoor misschien wat minder betrouwbaar qua snelheid maar wel completer).Je zou OCPI ook als basis kunnen gebruiken en deze palen daarna als Pinokkio palen kunnen bestempelen of verwijderen uit de lijst als blijkt dat ze toch maar 11kW leveren.

Nu is het, zoals Sordone volgens mij terecht aangeeft, jammer dat sommige échte 22kW punten niet op de ac-lader lijst staan.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



12Charge
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 apr 2015
Laatste bezoek: 24 aug 2017 12:06
Actief als: professional

Re: TNM vs Fastned

Bericht door 12Charge »

Wij zijn met 12Charge begonnen om alleen maar 22 kW laders te plaatsen. Nu nog maar een paar, maar dat worden er meer natuurlijk. Op m.12charge.nl zijn de eerste zichtbaar. Bij TUDelft, Meerkerk, Oudekerk a/d Amstel, Urgenda A'dam Noord en Strijp-S Eindhoven. Uiteraard ook in België te benutten en o.a. Frankrijk en Zwitserland.

Echter het betalen/roaming is (helaas) nog niet rond met TNM, EVbox e.d.(onduidelijke redenen ....). Wij werken met een realtime database, en dat doen er maar heel weinig momenteel. Dus gaan wij vanaf volgende week prepaid laden introduceren, zonder abonnement. Dus net als bij FastNed, maar wel gekoppeld aan een aan te schaffen pas met tegoed. Wanneer roaming werkt, willen wij chauffeurs de keuze geven hoe er afgerekend gaat worden voor de geladen kWh. A is met 12Charge pas tegen bekende kWh vergoeding, en B is met Roaming waarbij niet vooraf helder is wat je betaalt. Dan heb je de keuze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

Hachy schreef:En dat pleit dan weer voor jouw voorstel; een separate 22kW lijst die op OCPI gebaseerd is (en daardoor misschien wat minder betrouwbaar qua snelheid maar wel completer).
Dat is een idee, echter deze informatie kan men ook bij de diverse andere apps opvragen. Ac-lader.nl wil juist een heldere lijst: óf het is zeker een 22kW punt, óf het is mogelijk een 22kW punt dat nog geverifieerd moet worden. Maar niet door elkaar heen vermeld zonder verificatiestempel. Dus niet een lijst met tientallen locaties waar het voor de gebruiker elke keer een gok is of die echt 22kW levert, zoals de apps dat momenteel helaas doen.
Hachy schreef: Je zou OCPI ook als basis kunnen gebruiken en deze palen daarna als Pinokkio palen kunnen bestempelen of verwijderen uit de lijst als blijkt dat ze toch maar 11kW leveren.
Dat heb ik een tijd inderdaad zo gedaan, met een speciale indicatie (vraagtekentje, andere kleur marker). Met de groei van het aantal laadpunten blijkt dit echter (te) veel handmatig werk op te leveren, waardoor ik heb besloten alleen bij zeer grote waarschijnlijkheid nog 'onzekere' laadpunten te vermelden, en te wachten op melding via dit forum en Twitter (of via mijn eigen bronnen) op een 'bevestiging'.
Hachy schreef: Nu is het, zoals Sordone volgens mij terecht aangeeft, jammer dat sommige échte 22kW punten niet op de ac-lader lijst staan.
Dat is inderdaad zeker jammer en ook zeker niet de bedoeling! Ik hoor dan ook graag welke échte 22kW punten nog niet op ac-lader.nl vermeld zijn. Dat kan via dit forum, via Twitter/MartijnEV en via info@ac-lader.nl . Dus meld ze graag, dan zal ik ze meteen in het systeem opnemen! :-D
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: TNM vs Fastned

Bericht door MartijnEV »

12Charge schreef:Wij zijn met 12Charge begonnen om alleen maar 22 kW laders te plaatsen. Nu nog maar een paar, maar dat worden er meer natuurlijk. Op m.12charge.nl zijn de eerste zichtbaar. Bij TUDelft, Meerkerk, Oudekerk a/d Amstel, Urgenda A'dam Noord en Strijp-S Eindhoven.
Fantastisch nieuws! Ik ga meteen ac-lader.nl bijwerken o.b.v. deze info.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door PieterZoe »

Martijn, ik zou de geverifieerde 22kws op je kaart laten staan. Die vormen een fijne uitvalsbasis als een 43kw punt toevallig bezet of niet beschikaar is. Ik heb liever minder 22kw punten op de kaart waarvan ik dan wel zeker weer dat ze echt 22kw zijn, dan een vervuiling van een heleboel punten die het misschien niet zijn

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: TNM vs Fastned

Bericht door zoe2goe »

Wat ik heb gehoord zijn alle publieke ecotap palen van binnen hetzelfde en hebben ze altijd twee aansluitingen, die altijd worden geload-balanced. M.a.w., als je een ecotap paal als 11 kW bestempelt, moet je er echt zeker van zijn dan dat met één auto aangesloten was.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 39
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016
Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: TNM vs Fastned

Bericht door Hachy »

De vraag is natuurlijk of zo'n load-balanced ecotap als 22 of als 11kW doorgaat. Technisch gezien is de kans aanwezig dat je 11kW krijgt, als je alleen bent is het dus altijd een 22 kW laadpunt. Lastig voor Martijns' kaart.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in