Stilvallen na warme start
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 17 aug 2016 20:14
- Actief als: particulier
Stilvallen na warme start
Beste allemaal,
Sinds 3 weken geleden heb ik mijn Scenic ingeruild voor een Megane 1.4 16v uit 2004.
Ik vind het een geweldige wagen, alle luxe elektronische opties werken goed.
Echter heb ik wel 1 probleempje, zodra ik de motor koud start gaat het goed, maar zodra deze nog warm is draait deze na starten ongeveer 600 rpm.
Wanneer ik dan de gaspedaal aantik valt de motor uit, of blijft net aan draaien en reageert slecht op gas geven.
Dit probleem heb ik ook wanneer ik koppel om naar de tweede versnelling te gaan.
Daarna is het probleem verdwenen?
Wel lijkt het of de motor zodra ik de cruise control gebruik wat overdreven pendelt met gas geven?
Vooral met wat dalende wegen ervaar ik dat de auto moeite heeft met het gas minderen of vermeerderen, en lijkt moeite te hebben met een constante snelheid.
Heeft er misschien iemand ervaring met dit probleem?
Zou dit een probleem van de gasklep kunnen zijn, of moet ik het probleem ergens anders zoeken?
Hopelijk kan iemand mij verder helpen!
Gr. Ronald
Sinds 3 weken geleden heb ik mijn Scenic ingeruild voor een Megane 1.4 16v uit 2004.
Ik vind het een geweldige wagen, alle luxe elektronische opties werken goed.
Echter heb ik wel 1 probleempje, zodra ik de motor koud start gaat het goed, maar zodra deze nog warm is draait deze na starten ongeveer 600 rpm.
Wanneer ik dan de gaspedaal aantik valt de motor uit, of blijft net aan draaien en reageert slecht op gas geven.
Dit probleem heb ik ook wanneer ik koppel om naar de tweede versnelling te gaan.
Daarna is het probleem verdwenen?
Wel lijkt het of de motor zodra ik de cruise control gebruik wat overdreven pendelt met gas geven?
Vooral met wat dalende wegen ervaar ik dat de auto moeite heeft met het gas minderen of vermeerderen, en lijkt moeite te hebben met een constante snelheid.
Heeft er misschien iemand ervaring met dit probleem?
Zou dit een probleem van de gasklep kunnen zijn, of moet ik het probleem ergens anders zoeken?
Hopelijk kan iemand mij verder helpen!
Gr. Ronald
Captur 0.9 Helly Hansen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 12 mar 2025 18:47
Re: Stilvallen na warme start
Zou inderdaad beginnen met de gasklep grondig te reinigen.
Hide post links |
-
Bij het ophalen van de wagen kwam er een storing gasklep naar boven, deze is gereset en heb ik niet meer terug gezien tot nu toe.
Dit kwam volgens zeggen dat de accu gewisseld was, en alles opnieuw was ingeregeld.
Mocht de storing terug komen zouden ze alsnog de gasklep reinigen.
Dit mogen ze sowieso zonder de storing toch even doen
Ik laat wel weten of dit resultaat heeft gehad!
Dit kwam volgens zeggen dat de accu gewisseld was, en alles opnieuw was ingeregeld.
Mocht de storing terug komen zouden ze alsnog de gasklep reinigen.
Dit mogen ze sowieso zonder de storing toch even doen

Ik laat wel weten of dit resultaat heeft gehad!
Captur 0.9 Helly Hansen
Hide post links |
-
Vandaag terug naar de garage geweest waar de gasklep onder handen is genomen en opnieuw is ingeleerd.
De komende dagen zal uitwijzen of dit de oorzaak is geweest, al viel mij tijdens de terugweg al op dat de motor veel regelmatiger loopt.
Klopt het dat het stationair toerental na inleren van de klep zichzelf nog wat moet settelen?
Deze was namelijk af en toe nog aan de hoge kant? maar dit zou na een ritje zichzelf moeten herstellen werd mij vertelt.
De komende dagen zal uitwijzen of dit de oorzaak is geweest, al viel mij tijdens de terugweg al op dat de motor veel regelmatiger loopt.
Klopt het dat het stationair toerental na inleren van de klep zichzelf nog wat moet settelen?
Deze was namelijk af en toe nog aan de hoge kant? maar dit zou na een ritje zichzelf moeten herstellen werd mij vertelt.
Captur 0.9 Helly Hansen
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 12 mar 2025 18:47
In principe niet,maar het kan inderdaad nog wat beter worden na een ritje.
Hide post links |
-
oke, nou aanstaand weekend maar eens wat kilometers maken.
Eerder gaat niet lukken i.v.m. werk
Eerder gaat niet lukken i.v.m. werk

Captur 0.9 Helly Hansen
Hide post links |
-
Ondanks het opnieuw inleren van de gasklep vandaag weer terug geweest naar de garage.
Afgelopen weekend draaide de motor op bedrijfstemperatuur rond de 1500 toeren stationair.
Na enig onderzoek bij de garage (probleem bleek weer weg te zijn?) het zekere voor het onzekere genomen en weer de boel ingeleerd.
Wat blijkt nou zodra de airco aanstaat komt dit hoge toerental met regelmaat terug, zodra ik de airco uit zet zakt de meter direct naar de normale 900 toeren en is er geen vuiltje aan de lucht.
De garage regelde de klep dan ook zonder airco in, vandaar dat de wagen daar het euvel niet toonde!
Het probleem is niet aanwezig direct na starten, maar verschijnt bij ontkoppelen bijvoorbeeld voor een stoplicht.
Nu is een iets hoger toerental met gebruik van airco normaal, maar naar mijn mening is dit toch iets te veel.
Zou het kunnen dat de airco pomp te veel vermogen vraagt? of is de 1.4 de beperking qua kracht?
Verder is het een fijne wagen, en heb de eerste 1000km alweer afgelegd ermee
Afgelopen weekend draaide de motor op bedrijfstemperatuur rond de 1500 toeren stationair.
Na enig onderzoek bij de garage (probleem bleek weer weg te zijn?) het zekere voor het onzekere genomen en weer de boel ingeleerd.
Wat blijkt nou zodra de airco aanstaat komt dit hoge toerental met regelmaat terug, zodra ik de airco uit zet zakt de meter direct naar de normale 900 toeren en is er geen vuiltje aan de lucht.
De garage regelde de klep dan ook zonder airco in, vandaar dat de wagen daar het euvel niet toonde!
Het probleem is niet aanwezig direct na starten, maar verschijnt bij ontkoppelen bijvoorbeeld voor een stoplicht.
Nu is een iets hoger toerental met gebruik van airco normaal, maar naar mijn mening is dit toch iets te veel.
Zou het kunnen dat de airco pomp te veel vermogen vraagt? of is de 1.4 de beperking qua kracht?
Verder is het een fijne wagen, en heb de eerste 1000km alweer afgelegd ermee

Captur 0.9 Helly Hansen
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut