Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014
Laatste bezoek: 04 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door r-p »

Informatie

Lege accu, verholpen door ANWB met extra accu. Conclusie: dynamo stuk.
(Espace 2.0 16V uit 2002 (eerst foutief 2000 ingevuld, sorry, is van schoonvader))


Vandaag wat gemeten:
Spanning op dynamo bij stationair met flinke belasting (lichten, achterruitverwarming) :13,5-14,5V De lagere waardes waren meestal als de radiatorfan aansloeg.
Spanning op accu: 0.3V lager.

Bij hoger toerental wordt de spanning stabiel 14.2x V

Lijkt me allemaal vrij normaal

Later was de spanning met lopende motor opeens 11.8V!!! Dit is dus duidelijk de foutmodus!!! (en dit is, lijkt me, de accu spanning en de dynamo doet niets meer)

Dus spanning op de stuurleiding (exitatiespanning?) gemeten, deze is steeds ~0.5V lager dan de uitgang van de dynamo. Maar helaas is tijdens deze meting de spanning niet meer weggezakt naar 11V maar bleef boven de 13V...


Mijn vragen:
Gegeven de symptomen:

Kunnen de wikkelingen stuk zijn?
Kan de diode brug (gelijkricht elektronica of hoe dit ook heet) stuk zijn?
Is de stuurleiding waarschijnlijk het probleem, en zo ja, waardoor kan dit veroorzaakt worden?
Zijn er andere logische verklaringen ? Tips? Advies?

Bedankt!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16659
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 apr 2025 06:30
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door mechanic »

Een defect in de spanningsregelaar waarschijnlijk.
Zou de dynamo losnemen en bij een specialist laten repareren of een gereviseerde monteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014
Laatste bezoek: 04 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door r-p »

Bedankt voor de snelle reactie!!! We zijn op zoek naar een vervanger, maar ik wil vooraf, als het even kan, een exitatiespanning probleem uitsluiten. Ik ben geen Volvodealer* die op kosten van de klant maar lukraak dure onderdelen gaat lopen vervangen ;)

De symptomen komen overeen met een defecte spanningsregelaar? Soms prima, soms niet? Zijn die dingen ergens los te krijgen? (Ben elektrotechnicus)

(edit: gevonden voor rond 50euro, een compleet gereviseerde dynamo is dan wellicht beter i.v.m. koolborstels, lagers die stuk gaan, etc.)







(* stukje frustratie van inmiddels 5 dealers die dit allemaal doen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16659
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 apr 2025 06:30
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door mechanic »

En Volvo dealer kan middels het vida uitleessysteem een dynamitest doen bij meerdere temperaturen. Zie je precies wat de dynamo doet en of deze aan revisie/vervanging toe is.
Bij renault kan dit niet,en is het meten met de multimeter/accutester.
Een revisie dynamo met inruil oude kost een 100euro over het algemeen.
Als je twijfelt kun je best een specialist een diagnose laten doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014
Laatste bezoek: 04 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door r-p »

Volvo dealer problemen zijn niet dynamo gerelateerd, maar daarover mopperen had ik niet hier moeten doen, dat leidt af...

Afbeelding
Links is de 'exitatiespanning' (1 volt), rechts de dynamospanning (12 volt, of eigenlijk accuspanning in dit geval). Dit is uiteraard met lopende motor.

Wat nu?

Edit: verder lezend op het net zou dit nog steeds de spanningsregelaar kunnen zijn. Vervanger wordt besteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16659
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 apr 2025 06:30
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door mechanic »

Meten vanaf 'dikke' plus aansluiting dynamo naar negatief accu. Is dat 12v zoals op foto is de dynamo aan vervanging/revisie toe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014
Laatste bezoek: 04 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door r-p »

Ik begreep/begrijp de werking van de stuurspanning niet helemaal.
Ik dacht dat dit een extern aangelegde spanning is die simpelweg 12V moet zijn (geschakeld met een relais of zo).

Lezend op internet begrijp ik dat deze (vroeger?) aangeboden wordt via het accu/dynamolampje in het dashboard: 12V aan de ene kant van het lampje wanneer je contact inschakelt, een wikkeling in de dynamo naar massa toe aan de andere kant (is voor 12V gelijkspanning hetzelfde als een rechtstreekse massaverbinding, dus lampje brandt). Zodra deze spanning het elektromagnetische veld heeft opgewekt en de draaiende dynamo spanning/stroom gaat genereren, gaat de dynamo dit veld zelf in stand houden en dus ook spanning op deze aansluiting genereren. Hierdoor staat er nu 12V aan allebei de aansluitingen van het lampje en dooft het dus.

Of zoiets.

(Is bij deze Espace geen simpel lampje meer maar extra spanning aanbrengen via 680ohm weerstand laat nog steeds niet de dynamo opstarten, alleen spanning van 1,1V naar 1.4V oplopen op deze aansluiting).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014
Laatste bezoek: 04 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door r-p »

Tweedehandsje op de kop getikt.

Veel problemen met oude verwijderen: metalen buisje van de stuurbekrachtiging draait mee met de wartel en is dus verbogen, bij vastdraaien bovenste bout van de dynamo (de oude dynamo met de elektronica van de vervanger die wel functionerende en verende koolborstels had) is het schroefdraad gesneuveld lang voordat ik het 'vast' genoeg vond en nu krijgen we de multiriem er echt niet op. Morgen gaan we kijken of met verwijderen van het linker wiel wel duidelijk wordt wat de 6mm imbussleutel zou moeten doen. De 13mm ringsleutel op de spanrol geeft te weinig speling en schiet te vaak los om echt lekker met mijn vingers de riem op de rol te kunnen duwen.

Wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014
Laatste bezoek: 04 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Re: Dynamo 14V maar soms 11V, wat kan er stuk zijn?

Bericht door r-p »

6mm imbusbout hoeft dus helemaal geen imbus te zijn. Maar gewoon een metalen staafje. Sterker nog, de imbus sleutel die ik gebruikte was abnormaal lang (7 bij 5cm) en een normale (8 bij 3cm?) zou nauwelijks passen. Als je gewoon een metalen staafje neemt van dezelfde diameter (bv. 6cm lang M6 boutje), hoef je niet met je vingers tussen de steeds losschietende riem te gaan frunniken. Mijns inziens dus een vele malen betere oplossing die je bovendien niet op het verkeerde been zet om een imbusbout te gaan lopen zoeken (die er niet is op een plek waar je slecht zicht op hebt).

Maar met een betere 13mm sleutel die er minder vaak afschoot, is het gelukt de spanrol in de 'losse stand' te blokkeren en dan gaat de riem er erg makkelijk op. Vreemd dat dit de dag ervoor niet lukte terwijl ik evenveel 'slack' of speelruimte had, maar toen had ik wel de kans dat op ieder moment de spanrol los zou kunnen schieten...

Motor liep netjes daarna met stationair. Bij een testrit sloeg hij af, maar mogelijk deed de auto dit ook al voor deze dynamo perikelen. Volgens de eigenaar niet, maar volgens mij heb ik (in de enkele keer dat ik de auto rijd) wel eens wat gas bijgegeven omdat ik het gas voelde wegzakken.

Lijkt opgelost! Op naar de volgende storing...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht