toerental veel te hoog
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
toerental veel te hoog
Beste mensen,
Ik zit met het volgende probleem. Mijn 19 bj '92 met een C3J motor draait als ik start gelijk 3000+ toeren.
Inmiddels heb ik de spruitstukpakking, de stappenmotor en de ECU vervangen. Alle bedrading gecontroleerd op breuk en de sensoren gecheckt. Dit alles volgens de gegevens die in het handboek van Kluwer staan. Ik geef het niet gauw op, maar nu weet ik het even niet meer. Is er iemand die nog een idee heeft waar ik de fout kan zoeken en hopelijk vinden?
Bij voorbaat dank!
Ik zit met het volgende probleem. Mijn 19 bj '92 met een C3J motor draait als ik start gelijk 3000+ toeren.
Inmiddels heb ik de spruitstukpakking, de stappenmotor en de ECU vervangen. Alle bedrading gecontroleerd op breuk en de sensoren gecheckt. Dit alles volgens de gegevens die in het handboek van Kluwer staan. Ik geef het niet gauw op, maar nu weet ik het even niet meer. Is er iemand die nog een idee heeft waar ik de fout kan zoeken en hopelijk vinden?
Bij voorbaat dank!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 04 jun 2005
- Laatste bezoek: 06 aug 2023 10:32
- Actief als: particulier
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: toerental veel te hoog
Zit in de slang bij carterontluchting de restrictie er nog in en is deze nog goed.
Eens Renault gek altijd Renault gek
http://www.renaultvijf.nl of https://www.renaultvijf.nl/webwinkel
http://www.renaultvijf.nl of https://www.renaultvijf.nl/webwinkel
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
Ik heb de slangen wel op lekkage gecontroleerd, maar er nog niet IN gekeken!
Zo gauw het weer droog is zal ik dat ook nog doen.
Inmiddels ben ik er achter dat mijn multimeter niet de juiste waarden aangaf.
Nieuwe aangeschaft en alles nog maar eens doormeten.
Dank en groet, Bert
Zo gauw het weer droog is zal ik dat ook nog doen.
Inmiddels ben ik er achter dat mijn multimeter niet de juiste waarden aangaf.
Nieuwe aangeschaft en alles nog maar eens doormeten.
Dank en groet, Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
Alle slangen los gehad, schoon gemaakt en de restrictie zit op zijn plaats en is open. Storing blijft.Renaultgekken schreef:Zit in de slang bij carterontluchting de restrictie er nog in en is deze nog goed.
Waar kan het nog meer aan liggen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
Vervolg van het verhaal:
Met een nieuwe multimeter alle bedrading weer eens doorgemeten. Geen breuk gevonden. Met de VRAAGBAAK van P.H.Olving erbij de waardes gemeten zoals beschreven in de testreeksen op pagina 151 ev. Alleen... Ik heb maar 29 zekeringen in mijn wagen.
Dus F30, laat staan F60, kan ik niet meten.(testreeks 1) Verder kwam ik in testreeks 2 oa onder punt 4 tegen dat ik de weerstand tussen pen 9 en pen 16 van de regeleenheidsteker moet meten. Helaas, voor pen 9 en 10 (en nog een paar) is geen verbinding in de steker. Verder meet ik waardes die niet overeen komen met de waardes in het handboek.Ik begin mij af te vragen of deze testreeks ook voor een C3J motor geldt. In wanhoop alles maar weer aangesloten en nog eens starten. Jawel 3000+ toeren. Dan maar eens met draaiende motor één voor één de stekers van de diverse sensoren los nemen. bij de een gebeurt er niets, bij een ander slaat de motor af. Dan maar eens het zelfde met de slangetjes doen. Die van de absolute druksensor deed het...slang los en de duim erop: toerental naar normaal! Ik heb de slang afgedopt en kan nu weer "normaal" rijden. In de lage toeren stoot hij af en toe een beetje, maar dat komt omdat de onstekingvervroeger het zo niet doet. De stappenmotor staat nog steeds in stand "gas los"
Zou het kunnen dat de stappenmotor niet wordt aangestuurd omdat de ads niet werkt?
Wie kan mij een stapje verder helpen?
Alvast dank voor het meedenken,
Bert
Met een nieuwe multimeter alle bedrading weer eens doorgemeten. Geen breuk gevonden. Met de VRAAGBAAK van P.H.Olving erbij de waardes gemeten zoals beschreven in de testreeksen op pagina 151 ev. Alleen... Ik heb maar 29 zekeringen in mijn wagen.
Dus F30, laat staan F60, kan ik niet meten.(testreeks 1) Verder kwam ik in testreeks 2 oa onder punt 4 tegen dat ik de weerstand tussen pen 9 en pen 16 van de regeleenheidsteker moet meten. Helaas, voor pen 9 en 10 (en nog een paar) is geen verbinding in de steker. Verder meet ik waardes die niet overeen komen met de waardes in het handboek.Ik begin mij af te vragen of deze testreeks ook voor een C3J motor geldt. In wanhoop alles maar weer aangesloten en nog eens starten. Jawel 3000+ toeren. Dan maar eens met draaiende motor één voor één de stekers van de diverse sensoren los nemen. bij de een gebeurt er niets, bij een ander slaat de motor af. Dan maar eens het zelfde met de slangetjes doen. Die van de absolute druksensor deed het...slang los en de duim erop: toerental naar normaal! Ik heb de slang afgedopt en kan nu weer "normaal" rijden. In de lage toeren stoot hij af en toe een beetje, maar dat komt omdat de onstekingvervroeger het zo niet doet. De stappenmotor staat nog steeds in stand "gas los"
Zou het kunnen dat de stappenmotor niet wordt aangestuurd omdat de ads niet werkt?
Wie kan mij een stapje verder helpen?
Alvast dank voor het meedenken,
Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
Slot er op.
Ik geef het op.Technisch total loss volgens de dealer.
Als er geen liefhebbers zijn voor onderdelen gaat hij volgende week naar de sloop.
Bert
Ik geef het op.Technisch total loss volgens de dealer.
Als er geen liefhebbers zijn voor onderdelen gaat hij volgende week naar de sloop.
Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16541
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 21:09
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: toerental veel te hoog
Menig 19 is bij binnenkomst dealer technisch total loss. Wat zijn de gevonden manko's?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
De monteur (met 19 ervaring) heeft er een rondje mee gereden. Conclusie: stappenmotor werkt niet. Vraag van mij wat de oorzaak kan zijn. Antwoord: van alles. Op mijn vraag of de diagnose apparatuur uitslag kon geven vertelde hij mij dat deze oude
regeleenheden geen geheugen hebben en dat het dus geen nut heeft om hem aan de stekker te leggen. Als ZIJ de fout moesten gaan zoeken moest ik rekenen op 1000+ euro. Vandaar technisch total loss.
Dus ben ik zelf maar aan het zoeken gegaan zoals in eerdere posts beschreven, maar kom er niet meer uit.
regeleenheden geen geheugen hebben en dat het dus geen nut heeft om hem aan de stekker te leggen. Als ZIJ de fout moesten gaan zoeken moest ik rekenen op 1000+ euro. Vandaar technisch total loss.
Dus ben ik zelf maar aan het zoeken gegaan zoals in eerdere posts beschreven, maar kom er niet meer uit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1471
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 01 feb 2025 21:03
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
Onzin dit sorry. Je gaat hierom een auto toch niet naar de sloop brengen? Iemand met een beetje technisch vernuft kan dit oplossen, heb wel ergere dingen gehad aan mijn 2 19's. Een Renault monteur met kennis van een 19 kan dit toch wel oplossen? Bij ons bij Munsterhuis hebben we 2 oudere monteurs die veel van de 19 weten, 1 in Hengelo en 1 in Almelo. Allicht het proberen waard
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
Ik heb al met een aantal "ouwe rotten" contact gehad. Dezen vertelden mij ook dat het aan de stappenmotor of de regelkast zou liggen. Eerst de stappen motor vervangen; hielp niet. Toen de elektronische regelkast vervangen door een nieuwe; helpt ook niet. Nog eens met de mannen gebeld. Het enige waar zij nu nog mee komen is dat het ,misschien, nog aan de absolute druksensor kan liggen. Maar als ik deze doormeet, zijn de waarden goed. Niemand schijnt het meer te weten. Hengelo en Almelo liggen me een beetje te ver weg.
We zien wel.
We zien wel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
Is er iemand die mij kan vertellen welke sensoren invloed hebben op de werking van de stappenmotor?
Dank
Dank
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: toerental veel te hoog
Voornamelijk de temperatuur sensor in het inlaatspruitstuk.
Die zijn niet heel makkelijk te vinden.
Antonio.
Die zijn niet heel makkelijk te vinden.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 jun 2016
- Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:20
- Actief als: particulier
Re: toerental veel te hoog
Hallo Antonio,
Dank voor de reactie.
Ik heb het probleem inmiddels uit handen gegeven. M'n 19 staat nu bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort problemen.
Het kan even duren, want het is er druk, meest Renault!
Als het is opgelost laat ik het hier weten.
Bert.
Dank voor de reactie.
Ik heb het probleem inmiddels uit handen gegeven. M'n 19 staat nu bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort problemen.
Het kan even duren, want het is er druk, meest Renault!
Als het is opgelost laat ik het hier weten.
Bert.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht