Huite schreef:Graag wat uitleg bij:
"sommige electronica die de bestuurder het leven onnodig lastig maakt"

Dat kan
Allereerst was ik van andere automaten gewend dat je de auto niet alleen in stand R maar ook in stand N kon starten. Specifiek bij het onderweg stoppen van de motor (voor een openstaande brug etc) kun je dan toch wat sneller reageren. Maar goed, hier wen je wel aan. Idem aan de waarchuwingspiep die klinkt wanneer je uitstapt bij lopende motor met de hendel in stand N en de handrem vast.
Lastiger wordt het wanneer de motor gestopt is:
- korte tijd kun je dan nog de elektrieke ramen openen of sluiten. Maar na een paar minuten kan dat niet meer zonder de motor te starten. Zeker als de auto al weer een tijd stilstaat (op de camping bijvoorbeeld) en je 's avonds nog even de ramen wilt sluiten is dat niet echt gezond voor de motor op langere termijn. Je zou toch verwachten dat het voldoende was als je de auto op contact zet.
- Het programmeren van een wat gecompliceerdere route in de navigatie kun je beter doen met lopende motor. Want een minuut of tien na het stoppen van de motor stopt het systeem er ook mee, ongeacht of je er dan mee bezig bent.
- En het voor mij lastigste punt, zo'n vijf minuten na het stoppen van de motor gaat ook de binnenverlichting uit. En is dan op geen enkele manier meer aan te doen, tenzij je het contact inschakelt of een deur opent. Dan start je weer een nieuwe cyclus. Nog nooit eerder heb ik een auto meegemaakt waarin ik 's avonds niet kan zitten lezen terwijl ik op iemand sta te wachten. Ze mogen er wel een zaklamp bijleveren
Nog iets opvallends wat hier verder los van staat, de motorwarmte dringt relatief sterk door in de cabine. De airco moet daarom vaker gebruikt worden dan ik had verwacht.