Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Renault grand Scenic 2L automaat: _ 2012 : _ B : _
Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een Renault Grand Scenic 2.0L automaat Benzine uit 2012 met 18K op de teller. Ik vraag me af of het een goed idee is om LPG in te bouwen. Ik begrijp dat er een Nissan motor in zit met 'zachte' kleppen. Ik krijg van zowel de Renault dealer als LPG inbouwers te horen dat het toch mogelijk is i.c.m. electronische klepsmering. Ik ben een rustige rijder, maar ik wil er toch wel 2 ton mee kunnen rijden. Net uitgerekend dat het over die km's al snel €20.000 aan brandstof bespaard. Ik ben geen kenner, nog nooit een Renault gehad (wat een prachtige auto is dit zeg). Maar niet bepaalt zuinig (1:11 snelweg 100km/u en in de stad 1:8). Dat wil ik met 25K per jaar niet op benzine blijven doen. Blijft over: LPG inbouw (mijn voorkeur) of (met verlies) omruilen voor een andere auto met geschiktere motor. Ik begrijp dat de handgeschakelde versie een Renault motor heeft en dus beter geschikt zou zijn?
Ervaringen zeer welkom. Verzoek om on topic te blijven
als ik even snel reken op basis van 25.000 km per jaar gedurende 8 jaar dus 200.000km totaal kost de benzine (1 op10) 20.000 ltr x 1.40= 28.000 euro;
op gas (1 op 8 ) kost dat 25.000 ltr. x 0.70= 17.500 euro; besparing op brandstof is dus over de hele periode 10.500 euro;
van die besparing moet je aftrekken: inbouw LPG3 installatie, max 2000 euro en het verschil in belasting (8x348) 2800 euro; de totale besparing over 8 jaar wordt 5700 euro; en voor die besparing loop je dus wel een verhoogd risico op extra onderhoud/reparatie en lagere restwaarde......
Deze motoren rijden goed op lpg,dit flash lube systeem is zeker een aanrader.
Mocht je een 'oude 2.0 16v' van renault tegenkomen als die er toen nog waren,die zijn op lpg helemaal in orde.
@mechanic: praat je uit eigen ervaring? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die al vele km's met deze motor en klepsmering hebben gemaakt.
@clio: ja dan is het verschil minder groot dan ik dacht
De f4r renault motor bestaat zeg maar vanaf 1999 oid. Is een prima motor,heeft tijd bewezen. Een extra klepsmeer systeem is hierbij niet nodig.
Praat uit ervaring dat ik deze auto's jaaaren heb onderhouden bij de dealer en wel eea ervan weet. De nieuwe lpi systemen zijn vrijwel vlekkeloos.
De Scenic III is niet (of nauwelijks) geleverd met de F4R motor. De 2.0 motor uit de Scenic III met CVT automaat is inderdaad een Nissan motor. Er zijn diverse eigenaren geweest met een achteraf ingebouwde LPG installatie met smeerfunctie. Gebruik evt. de zoekfuncties op het forum of via Google.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT) Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ) Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
@richtrip: Google op M4R F7 icm LPG levert geen (voor mij) leesbare ervaringsresultaten op. Je schrijft dat diverse mensen het hebben gedaan. Heb je er zelf ervaring mee?
Neem eens contact op met lpg inbouwer Lean Mesman in Son. Specialist mbt lpg en Renault.
De f4r met lpg is volop beschreven,de m4r heeft sporadisch wat euvels met koppakking maar das maar een handjevol.
Na rondgebeld en gemaild te hebben ben ik tot het volgende resultaat gekomen. LGP inbouwers willen het wel doen, maar wagen zich niet aan een voorspelling over de houdbaarheid. Geen garantie (op de motor) dat het 100 of 200K goed gaat. Je moet de kans op een revisie meecalculeren zoals PS.clio al aangaf. Dat zit me niet lekker, en dat is vast ook de reden dat het zo weinig gebeurt. De Renault motors zijn beter maar die komen in de Scenic3 volgens Richtrip bijna niet voor. Ik wil - hoe mooi ook - geen auto met een verbruik van gem 1:9 op benzine rijden. Dat betekent een ander model of zelfs een ander merk. Vanwege de bezwaren en het feit dat maar heel weinig merken LPG vanuit de fabriek aanbieden (Opel) kijk ik nu naar een zuinige benzine auto. Maar de combinatie MPV, zuinig en toch ook nog voldoende power om evt. een caravan kunnen trekken ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen.
Ik wil eigenlijk geen reclame maaken voor een ander merk, maar kijk eens naar een Opel Zafira. Ook het vorige model is zuinig volgens mij. Tenminste als diesel wel.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Linker voorraam doet niets meer na inbouw nieuw mechanisme. Alles gecontroleerd. Staat spanning op de motor, schakelaars werken, alle draden gecheckt. Accu al tijd losgehaald, ook bij inbouw. Zit het ergens in het hoofdsysteem? Mijn ramen kan ik...
Het is al voor de tweede keer dat ik de melding krijg , elektrische storing. Mijn auto wil dan niets meer doen.
Heb de auto dan laten uitlezen en niets te vinden.
Nu twee maanden later heb ik dit opnieuw zijn er nog mensen met deze problemen?
Nieuw op het forum, dacht ik ons probleem voor te leggen aan jullie (hopelijk) ervaringsdeskundigen. Collega rijdt (reed) in een Zoë Edition One uit 2019. Nov. vorige jaar ontstond de melding in 'elektr. storing motor' in rood,...
Hallo iedereen
Ik zit met een reuze probleem die ik niet vindt.
Opeens lampje batterij en elektrische probleem.
Thuis gekomen stil gelegd en terug willen starten en starter deed gewoon tak.
Alles uitgemeten aan de batterij blijkt op de regeleenheid...
Ik krijg een melding elektrische storing gevaar controleer start stop op mijn display. Ik heb een Renault clio bouwjaar 2019. Deze storing heb ik vaker gehad. Mijn accu is vervangen en de aansluiting van de start stop op de accu is ook vervangen. En...