Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 33
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?
De ZOE heeft op nieuwe Fastned stations last van harmonische verstoringen (kijk op het topic TNM vs Fastned en bij Fastned op de site. Inmiddels is onderzoek gedaan door Fastned en Renault en men is op zoek naar oplossingen. De eerste ZOE modellen blijken gevoelig voor deze verstoringen, de nieuwere niet of minder. Tot de definitieve oplossing is gevonden kan besloten worden om de laders weer 43 kW te laten leveren of 1 lader op 22kW te houden en de andere vrij te geven tot 43kW. Alle laders op 22kW houden is ook een optie. Wat vinden de forumleden hiervan? Geef hier je mening.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 27
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Maar wel aangeven tot welk serienummer / productiedatum / etc dit een probleem is, van mijn part via een website "kanmijnzoeop43kwladenbijfastened.nl". VIN nummertje intikken of zo, klaar
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 16
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 mar 2015
- Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
- Actief als: professional
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
De AC aansluitingen van beide laders op 22 kW laten is ook nog een optie. Dat is wat we nu op de meeste stations waarbij dit speelt hebben gedaan.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Wij willen 43 kW kunnen blijven laden, dus 22kW alleen als 2de optie op een betreffende station.
En tot nu toe op 1 keer na, nooit geen probleem met 43 kW. Onze Zoe is van oktober 2013.
Daarom juist voor de Zoe gekozen en Fastned certificaten gekocht etc.
En tot nu toe op 1 keer na, nooit geen probleem met 43 kW. Onze Zoe is van oktober 2013.
Daarom juist voor de Zoe gekozen en Fastned certificaten gekocht etc.

Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 25
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?
Onze Zoe is van december 2013. Nooit problemen ervaren bij Fastned.
Ik wil heel graag de voorkeur geven aan de 43kW / 22kW combi. De 43kW optie is dé reden voor mij om voor de Zoe te kiezen. Graag blijf ik bij Fastned laden, anders wordt het uitwijken naar Allego. Ook prima, maar niet overdekt en geen gratis WiFi. (En niet de bijzondere "Fastned-experience" waar ik nog steeds elke keer van geniet) Ook ik ben Fastned certificaathouder.
Ronald, overigens zeer veel waardering voor de pro-actieve inspanningen van Fastned samen met Renault om de problemen op te lossen, en zelfs te werken aan de oplossing voor de eerste (relatief kleine) serie Zoe's van begin 2013. Top!
Ik wil heel graag de voorkeur geven aan de 43kW / 22kW combi. De 43kW optie is dé reden voor mij om voor de Zoe te kiezen. Graag blijf ik bij Fastned laden, anders wordt het uitwijken naar Allego. Ook prima, maar niet overdekt en geen gratis WiFi. (En niet de bijzondere "Fastned-experience" waar ik nog steeds elke keer van geniet) Ook ik ben Fastned certificaathouder.
Ronald, overigens zeer veel waardering voor de pro-actieve inspanningen van Fastned samen met Renault om de problemen op te lossen, en zelfs te werken aan de oplossing voor de eerste (relatief kleine) serie Zoe's van begin 2013. Top!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 25
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?
Prima suggestie!zoe2goe schreef:Maar wel aangeven tot welk serienummer / productiedatum / etc dit een probleem is, van mijn part via een website "kanmijnzoeop43kwladenbijfastened.nl". VIN nummertje intikken of zo, klaar
Ronald, lukt het jou om bij Renault te achterhalen tot welk VIN nummer de oude problematische onderdelen zijn gebruikt, en vanaf welk VIN nummer de nieuwe? En om welke onderdelen het precies gaat? Alleen de BCB? Of ook de motor zelf (spoelen/windingen)?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Idem. Graag de 43kw optie beschikbaar houden. Ik heb ook nooit problemen gehad bij FastNed en heb een juni2013-Zoe
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Ps tbv van de minderervaren Zoerijders : zet op het stickertje een URL naar een infopagina met uitleg. Alle Fastned-laders hebben immers een smart phone bij zich...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 33
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Voor de duidelijkheid; het betreft de recent geopende Fastned stations, niet alle stations.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 27
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
@PieterZoe: en een QR op de sticker die op het laadstation komt 

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Dan stem ik ook voor de combi.
Bij Den Bout prima op 43 KW volgeladen vanaf praktisch leeg, toen het net een dag open was, met mijn Zoe uit febr 2013 (één van de eerdere?). Overigens wel de enige keer dat ik op één van de aangedane stations heb geladen, maar toch.
Ter plekke met een stikker aangeven welke teruggeschakeld is lijkt me dan een prima plan. En idd zoals aangegeven, eventueel aangegeven met QR c.q. website.
Bij Den Bout prima op 43 KW volgeladen vanaf praktisch leeg, toen het net een dag open was, met mijn Zoe uit febr 2013 (één van de eerdere?). Overigens wel de enige keer dat ik op één van de aangedane stations heb geladen, maar toch.
Ter plekke met een stikker aangeven welke teruggeschakeld is lijkt me dan een prima plan. En idd zoals aangegeven, eventueel aangegeven met QR c.q. website.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 27
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Misschien goed nog even na te gaan wat er nu precies gebeurt, want ik heb zelf geen 100% helder beeld. Als ik het goed begrijp zijn sommige Zoe's problematisch bij deze specifieke 10 kV aangesloten stations.
Voor het station zou ik graag willen weten of, als genoemd probleem zich voordoet, e.e.a. zelf-herstellend is, m.a.w. stel ik heb een "foute" Zoe, ik prik hem aan de 43 kW, plof. Als je nu daarna een andere AC auto aanprikt, gaat het dan gewoon verder? Want stel dat dat zo is, dan is 22/43 splitsen eigenlijk geen echt probleem. Iedereen kan laden, en de eigenaren van "foute" auto's leren snel, immers, met de 43 kW lader wordt het consequent niks. Als het NIET zelf-herstellend is, zou ik terughoudendheid van Fastned voor splitsing zeer goed begrijpen. Ze moeten dan iedere keer als iemand het verkeerd doet ingrijpen (misschien zelfs wel ter plekke) om de boel weer aan de gang te krijgen en dat is gewoon niet tof, niet voor Fastned, en niet voor de volgende AC klant.
Voor de auto lijkt het er op dat productiedatum niet keihard het thema is, zie b.v. Nivve, die een van de eerste modellen moet hebben in Nederland? De meeste leveringen begonnen volgens mij hier echt in de tweede helft van 2013. Ik gok dat het meer te maken heeft met al of niet reeds vervangen componenten, bijvoorbeeld het filter in de BCB, Renault weet erg nauwkeurg wat er in welke auto zit; heb ik zelf kunnen zien op de kaart van mijn eigen auto. Een lijstje met "foute" VIN's zou dan niet heel erg moeilijk moeten zijn samen te stellen.
Tenslotte en voor denk ik iedereen hier ten overvloede: het verschil tussen 22 en 43 is mega groot. 22 is prima voor "bijnippen om thuis te komen", maar voor een fikse trip is het toch wel een erg grote beperking en lopen de kosten baten wel erg rap terug.
Voor het station zou ik graag willen weten of, als genoemd probleem zich voordoet, e.e.a. zelf-herstellend is, m.a.w. stel ik heb een "foute" Zoe, ik prik hem aan de 43 kW, plof. Als je nu daarna een andere AC auto aanprikt, gaat het dan gewoon verder? Want stel dat dat zo is, dan is 22/43 splitsen eigenlijk geen echt probleem. Iedereen kan laden, en de eigenaren van "foute" auto's leren snel, immers, met de 43 kW lader wordt het consequent niks. Als het NIET zelf-herstellend is, zou ik terughoudendheid van Fastned voor splitsing zeer goed begrijpen. Ze moeten dan iedere keer als iemand het verkeerd doet ingrijpen (misschien zelfs wel ter plekke) om de boel weer aan de gang te krijgen en dat is gewoon niet tof, niet voor Fastned, en niet voor de volgende AC klant.
Voor de auto lijkt het er op dat productiedatum niet keihard het thema is, zie b.v. Nivve, die een van de eerste modellen moet hebben in Nederland? De meeste leveringen begonnen volgens mij hier echt in de tweede helft van 2013. Ik gok dat het meer te maken heeft met al of niet reeds vervangen componenten, bijvoorbeeld het filter in de BCB, Renault weet erg nauwkeurg wat er in welke auto zit; heb ik zelf kunnen zien op de kaart van mijn eigen auto. Een lijstje met "foute" VIN's zou dan niet heel erg moeilijk moeten zijn samen te stellen.
Tenslotte en voor denk ik iedereen hier ten overvloede: het verschil tussen 22 en 43 is mega groot. 22 is prima voor "bijnippen om thuis te komen", maar voor een fikse trip is het toch wel een erg grote beperking en lopen de kosten baten wel erg rap terug.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 25
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Sterker nog, wie wil er nou met 22kW zo lang staan 'snel'laden langs de snelweg? De voorkeur gaat dan waarschijnlijk toch naar een lokale paal op eindbestemming. Fastned is echt voor de 43kW Zoe's. Dus heb je een 'problematische' Zoe met Q210 motor: ofwel Fastned gewoon mijden, ofwel door Renault de storinggevende onderdelen laten vervangen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 16
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 mar 2015
- Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
- Actief als: professional
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
@MartijnEV: We hebben o.a. deze info opgevraagd om tot de juiste keuzes te komen wat betreft oplossingen. We gaan er vanuit dat we samen met Renault uiteindelijk ook kunnen komen tot een oplossing voor oudere ZOE's om op 43 kW te kunnen laden bij Fastned, maar dit zou meer tijd kunnen kosten.
@zoe2go: Er kan meteen na een dergelijke fout weer geladen worden dus we hoeven gelukkig niets handmatig te doen. De laders zijn wat dat betreft erg robuust. We proberen alleen het aantal support belletjes en frustraties van berijders te beperken.
@zoe2go: Er kan meteen na een dergelijke fout weer geladen worden dus we hoeven gelukkig niets handmatig te doen. De laders zijn wat dat betreft erg robuust. We proberen alleen het aantal support belletjes en frustraties van berijders te beperken.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 27
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
@rvdput: Gelukkig, en wat je zegt over support calls is natuurlijk volkomen begrijpelijk en logisch. Maar (althans in mijn "boekje") niet waard om dan alles maar op 22 te zetten. Splitsen en een nette mailing vanuit Renault moet het wel mee kunnen lijkt me, maar goed, dan ben ik natuurlijk. Zeer veel dank voor de info.
Ik ben, uit puur technische interesse, nog wel benieuwd wat de oorzaak is. Een van mijn hypotheses was derde harmonische / nulgeleider stromen (via een serieuze trafo specialist) en ik zou het wel leuk vinden dat nog eens bevestigd / ontkracht te zien, al dan niet privé.
Ik ben, uit puur technische interesse, nog wel benieuwd wat de oorzaak is. Een van mijn hypotheses was derde harmonische / nulgeleider stromen (via een serieuze trafo specialist) en ik zou het wel leuk vinden dat nog eens bevestigd / ontkracht te zien, al dan niet privé.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 33
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Ha, ik zie drie voorstemmers voor volledig 43kW!
Intussen ook van Renault een reactie gehad en die is in lijn met hetgeen Fastned aangeeft; wordt aan gewerkt, bron bekend, naar de beste oplossing wordt nog onderzoek gedaan, goede samenwerking, even geduld nog.....
Intussen ook van Renault een reactie gehad en die is in lijn met hetgeen Fastned aangeeft; wordt aan gewerkt, bron bekend, naar de beste oplossing wordt nog onderzoek gedaan, goede samenwerking, even geduld nog.....
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Overigens heeft mijn 2013 Zoe wel een nieuwe motor gehad in juli m.b.t. het wel bekende motorgeluid dat geregeld bij Zoe's opduikt. Dus als het aan dat onderdeel lag dan verklaard het waarom ik er geen last van had, gezien ik een huidige versie ervan heb (tenminste ik neem even aan dat het geen 2013 motor was die erin is gezet).
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 18 jun 2014
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Wapenveld
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Ik heb ook voor voor volledig 43kW gestemd. Ik kom er niet vaak, maar vaak kom ik dan wel een ander tegen, die staat dan natuurlijk lekker snel te lurken, en ik zou dan extra lang moeten blijven staan...
Gewoon even de storing oplossen en klaar. Niet lullen, maar poetsen!
Gewoon even de storing oplossen en klaar. Niet lullen, maar poetsen!
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!
Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette
Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3032
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 09 apr 2025 21:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Dat poetsen gebeurt parallel ook daf55. De vraag is wat er in de tussentijd, "voordat het allemaal weer blinkt", moet gebeuren.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Nog even mijn stem: alles 43 kWh en de probleemmodellen informeren. Ik heb geen Zoe gekocht om 22 kWh te laden...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Ik denk dat het realistischer is om het voorstel van FastNed te volgen, namelijk een 22kw- en een 43kw-punt op de nieuwe stations plus de (QR-code) stikkers om Zoe-rijders te informeren. Op die manier kunnen alle Zoes (ook die van @Olafh) nog steeds 43kw laden terwijl de probleem-Zoes ook voor nood op het station terecht kunnen en van 22kw gebruik maken
@rvdput: Ik heb een juli2013-Zoe waarvan zowel de BCB als motor later vervangen zijn. Als je wilt kan ik de 43kw op een nieuw station testen. Dit kan helpen uitsluitsel te geven over waar het probleem aan ligt.
@rvdput: Ik heb een juli2013-Zoe waarvan zowel de BCB als motor later vervangen zijn. Als je wilt kan ik de 43kw op een nieuw station testen. Dit kan helpen uitsluitsel te geven over waar het probleem aan ligt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Had niet goed gelezen, uiteraard is het voorstel van FN ook prima, zolang de nieuwere Zoe's maar 43 kW kunnen blijven trekken.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 16
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 mar 2015
- Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
- Actief als: professional
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Ik heb een kleine update m.b.t. dit issue. Zoals het er nu naar uitziet zullen we in de eerste helft van februari de wijziging implementeren dat we op de betreffende 12 stations op 1 lader het AC laden weer op 43 kW instellen en de andere op 22 kW laten. We zullen daarnaast stickers plakken op de laders die beperkt zijn tot 22 kW met een verwijzing naar de website voor meer informatie.
Renault geeft aan dat ongeveer de helft van de ZOE last kan hebben van dit probleem. Zij kunnen helaas niet aangeven hoe je dit als ZOE rijder te weten kunt komen zonder het gewoon uit te proberen. Wellicht dat we er met jullie hulp meer duidelijkheid in kunnen scheppen door het in de praktijk te proberen.
ABB onderzoekt momenteel of de software in de laders aangepast kan worden zodat er minder snel een onderbreking komt van het laden als de harmonische verstoring te groot wordt. Dit lost het probleem niet op, maar zou wel het aantal onderbrekingen door de lader kunnen verminderen. Echter, de ZOE zal zelf ook het laden onderbreken als er te lang een te grote harmonische verstoring zichtbaar is. Dit heeft allemaal te maken met veiligheidsvereisten.
Renault heeft verder aangegeven te onderzoeken of de software van de betreffende ZOE's aangepast kan worden zodat de laadsnelheid vanzelf omlaag gaat als er harmonische verstoring ontstaat. Op die manier zou elke ZOE toch zo snel mogelijk kunnen laden zonder dat het laden onderbroken wordt. Mocht aanpassing van de software inderdaad een optie zijn, dan zal het nog wel een tijd duren tot deze beschikbaar komt i.v.m. de benodigde homologatie vereisten. Op dat moment zouden we alle laders weer op 43 kW kunnen instellen.
Renault geeft aan dat ongeveer de helft van de ZOE last kan hebben van dit probleem. Zij kunnen helaas niet aangeven hoe je dit als ZOE rijder te weten kunt komen zonder het gewoon uit te proberen. Wellicht dat we er met jullie hulp meer duidelijkheid in kunnen scheppen door het in de praktijk te proberen.
ABB onderzoekt momenteel of de software in de laders aangepast kan worden zodat er minder snel een onderbreking komt van het laden als de harmonische verstoring te groot wordt. Dit lost het probleem niet op, maar zou wel het aantal onderbrekingen door de lader kunnen verminderen. Echter, de ZOE zal zelf ook het laden onderbreken als er te lang een te grote harmonische verstoring zichtbaar is. Dit heeft allemaal te maken met veiligheidsvereisten.
Renault heeft verder aangegeven te onderzoeken of de software van de betreffende ZOE's aangepast kan worden zodat de laadsnelheid vanzelf omlaag gaat als er harmonische verstoring ontstaat. Op die manier zou elke ZOE toch zo snel mogelijk kunnen laden zonder dat het laden onderbroken wordt. Mocht aanpassing van de software inderdaad een optie zijn, dan zal het nog wel een tijd duren tot deze beschikbaar komt i.v.m. de benodigde homologatie vereisten. Op dat moment zouden we alle laders weer op 43 kW kunnen instellen.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Dank je wel Roland voor de update. Ik denk dat je hier genoeg vrijwilligers zult kunnen vinden om de snelladers te testen als Fastned dit wil.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 33
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Zeker nu moeder de vrouw een aanbod heeft gehad van Fastned om 1 maand gratis te laden
(ze heeft nog nooit met de app op haar telefoon geladen en dat viel blijkbaar op)

Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 16
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 mar 2015
- Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
- Actief als: professional
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
We hebben inmiddels de configuratie van de eerste 4 stations aangepast zodat het AC laden op lader 1 of 2 weer op 43 kW mogelijk is en lader 3 of 4 beperkt is tot 22 kW. De stickers om berijders hierop te wijzen volgen later. Je kunt altijd in het scherm van de lader zien bij de AC-stekker of de lader op 22 kW danwel 43 kW staat ingesteld. In ons support artikel zullen we de stand van zaken bijhouden: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627. We hopen deze week nog een aantal stations aan te kunnen passen. De rest volgt later.
We horen graag jullie ervaringen op deze stations. We zijn benieuwd of je met je ZOE op 43 kW kunt laden zonder fouten, en zo nee, of dit op 22 kW wel goed ging. Verder is het interessant om te weten wat de productiedatum van je ZOE is en of de laadunit in de tussentijd is vervangen.
We horen graag jullie ervaringen op deze stations. We zijn benieuwd of je met je ZOE op 43 kW kunt laden zonder fouten, en zo nee, of dit op 22 kW wel goed ging. Verder is het interessant om te weten wat de productiedatum van je ZOE is en of de laadunit in de tussentijd is vervangen.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Top Roland!
Ik rij morgenochtend ff langs Blommendaal en Den Bout.
Ik rij morgenochtend ff langs Blommendaal en Den Bout.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Laden op Blommendaal ging goed. Van 50% naar 71% in ca 21 sec per %.
Den Bout sprong er al na een minuut uit. 2x geprobeerd daarna wel succesvol met 22kW geladen.
Zoe van Augustus 2013 met de originele lader.
Den Bout sprong er al na een minuut uit. 2x geprobeerd daarna wel succesvol met 22kW geladen.
Zoe van Augustus 2013 met de originele lader.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 26
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Super actie Roland!
Ik probeer morgen Ooiendonk (A2) te testen, en zal mijn ervaring dan hier delen.

Ik probeer morgen Ooiendonk (A2) te testen, en zal mijn ervaring dan hier delen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 26
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Zojuist Fastned Ooiendonk (A2) getest op 43kW (lader 1/2). Resultaat: Het laden ging perfect! 
Van 43% naar 90% in +/- 21 minuten.
Het laden ging tot 60% met vol vermogen, waarna de Zoe geleidelijk het vermogen beperkte.
(Batterij temperatuur van 16 naar 22°C.)
Geen enkele onderbreking, en ondertussen ook de auto lekker warm gehouden door op de Auto-key-card op de voorverwarmknop te drukken.
Mijn Zoe is van de eerste levering, mei 2013, maar in juni 2015 is de elektromotor en half oktober 2015 de oplaadeenheid (BCB) vervangen.
Conclusie:
1. De combinatie Laadpaal op 43kW, en een Renault Zoe met een 'nieuw type' oplaadeenheid werkt.
2. Mijn Zoe heeft een 'nieuw type' oplaadeenheid!
Wat ik me nog wel afvraag: Door het vermogen nu tijdelijk te beperken op 22kW kan elke Zoe laden. Een Zoe met 'nieuw type' oplaadeenheid kan in principe laden op 43kW.
Maar, wat nu als er twee Zoe's met een 'oud type' lader tegelijk op 22kW laden?
Of, als er twee Zoe's met een 'nieuw type' lader tegelijk op 43kW laden?
Of als straks een station met 3 of 4 laadpunten wordt uitgevoerd, en aan elk station laadt een Zoe op. Gaat het dan ook nog goed?

Van 43% naar 90% in +/- 21 minuten.
Het laden ging tot 60% met vol vermogen, waarna de Zoe geleidelijk het vermogen beperkte.
(Batterij temperatuur van 16 naar 22°C.)
Geen enkele onderbreking, en ondertussen ook de auto lekker warm gehouden door op de Auto-key-card op de voorverwarmknop te drukken.
Mijn Zoe is van de eerste levering, mei 2013, maar in juni 2015 is de elektromotor en half oktober 2015 de oplaadeenheid (BCB) vervangen.
Conclusie:
1. De combinatie Laadpaal op 43kW, en een Renault Zoe met een 'nieuw type' oplaadeenheid werkt.
2. Mijn Zoe heeft een 'nieuw type' oplaadeenheid!

Wat ik me nog wel afvraag: Door het vermogen nu tijdelijk te beperken op 22kW kan elke Zoe laden. Een Zoe met 'nieuw type' oplaadeenheid kan in principe laden op 43kW.
Maar, wat nu als er twee Zoe's met een 'oud type' lader tegelijk op 22kW laden?
Of, als er twee Zoe's met een 'nieuw type' lader tegelijk op 43kW laden?
Of als straks een station met 3 of 4 laadpunten wordt uitgevoerd, en aan elk station laadt een Zoe op. Gaat het dan ook nog goed?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Tja, fijn voor jou Harm!
Ik rij morgenmiddag via de Andel. Ik hoop dat tie het doet, want ik moet er wel voor omrijden.

Ik rij morgenmiddag via de Andel. Ik hoop dat tie het doet, want ik moet er wel voor omrijden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 05 jun 2013
- Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Kesteren
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Vanavond ook het station Den Bout geprobeerd met 43 kW. Na 5% laden sprong hij op storing. Nogmaals gestart en toen na 3% storing. Auto is van mei 2013. Nieuwe motor en nieuwe omvormer in 2015 ontvangen.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 16
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 mar 2015
- Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
- Actief als: professional
- Contacteer:
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
@HarmOtten: De bedoeling is om op termijn beide laders weer op 43 kW in te stellen. We weten niet precies of 2 ZOE's die tegelijk laden invloed op elkaar hebben en zo ja in welke combinaties het wel of niet werkt. Wat we wel getest hebben is dat een ZOE (oud en nieuw model) probleemloos kan laden op 43 kW als er op dat moment ook iemand met CHAdeMO of CCS stekker staat te laden.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Helaas lukte 43kW laden bij De Andel niet.
22kW wel overigens.
22kW wel overigens.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations
Helaas ook geen geluk bij Middelsloot.
Was Blommendaal een mazzeltje?
Was Blommendaal een mazzeltje?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 248 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 0 Reacties
- 208 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 278 Weergaves
-
Laatste bericht door Red-Devil84
-
- 1 Reacties
- 297 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 186 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 169 Weergaves
-
Laatste bericht door 4f4hogehoed